• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Gräsänkling sen i onsdags, gick över med småtjejerna till kusinerna så det fick leka lite. Tänkte jobba men fastna i ryssträsket...😅

Tänkte jag skulle skifta Amphibian (1) och Komandirskien (2). Amphibian gick bra. Men Komandirskien funka inte trots ett glas bra Shiraz.

Verkar som kronan är för kort. Testa med en annan donator (3) vilket funka. Men kronan är guld, för kort och funkar inte gängmässigt som jag tolkar det.

Testade att byta krona mellan 1 och 2 men funka inte, felgänga och för kort huvud...

Klura på att flytta gängen men vet inte hur man gör. Testa med tång men skada gängen. Hur byter man gäng och vad kör ni för tång, platt, tandad, tejpad? Vet att du @Rikala skifta på en av mina?

Så, från två fungerande har jag nu en fungerande och en trasig😅
Hur många olika typer av krona finns det för Komandirskie och Amphibia?
Har urverket också påverkan?

Någon som har en idé om hur jag kan lösa det? Krävs det ny krona, någon som har en liggande?

Ett par timmar kvar innan jag ska hämta tjejerna så lär återkomma😉

20230325_182458.jpg
20230325_175815.jpg
Bild 1 har albatrossen en komandirskie krona tror jag och amphibia kronan ligger över komandirskie nr 2,.
Så undre bilden så är kronorna i ordning uppifrån
1 klocka nr 2
2 klocka nr 1
3 klocka nr 3
obs det är lite killgissning här!😄
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Gräsänkling sen i onsdags, gick över med småtjejerna till kusinerna så det fick leka lite. Tänkte jobba men fastna i ryssträsket...😅

Tänkte jag skulle skifta Amphibian (1) och Komandirskien (2). Amphibian gick bra. Men Komandirskien funka inte trots ett glas bra Shiraz.

Verkar som kronan är för kort. Testa med en annan donator (3) vilket funka. Men kronan är guld, för kort och funkar inte gängmässigt som jag tolkar det.

Testade att byta krona mellan 1 och 2 men funka inte, felgänga och för kort huvud...

Klura på att flytta gängen men vet inte hur man gör. Testa med tång men skada gängen. Hur byter man gäng och vad kör ni för tång, platt, tandad, tejpad? Vet att du @Rikala skifta på en av mina?

Så, från två fungerande har jag nu en fungerande och en trasig😅
Hur många olika typer av krona finns det för Komandirskie och Amphibia?
Har urverket också påverkan?

Någon som har en idé om hur jag kan lösa det? Krävs det ny krona, någon som har en liggande?

Ett par timmar kvar innan jag ska hämta tjejerna så lär återkomma😉

20230325_182458.jpg
20230325_175815.jpg

Alltså, man byter aldrig kronan, de är samma bom för alla, bara olika längd.

Kronhalsen brukar jag ta loss med tång och slänga efteråt och sedan banka i en helt ny med lite loctite på. Har tyvärr inga extra, skulle själv behöva en eller två stycken.
 

Watchvintage

Cartier
Alltså, man byter aldrig kronan, de är samma bom för alla, bara olika längd.

Kronhalsen brukar jag ta loss med tång och slänga efteråt och sedan banka i en helt ny med lite loctite på. Har tyvärr inga extra, skulle själv behöva en eller två stycken.
Ok, var kan man köpa rätt längd på bom och hur vet man vilken längd man ska ha? De ser lite olika ut tycker jag i själva spåren men det spelar ingen roll kanske.
20230326_181904.jpg


Kronhalsen, är det gängan i boetten? Skruvar man ur med tång eller drar man ur? Ska inte göra det men bra att veta😀
 

Beo

Patek
2-Faktor
Kanske om de kommer från de 3 klockorna?för in försiktigt tryck in låsknappen och skruva bommen försiktigt så den åker i och lås kronan,sen tar du en kraftig korntång(pincett)eller liiiiten näbbtong och trycker försiktigt på bommen mellan verket och boetten för att ibland höra sista klicket.
Sen testa och skruva upp och ställa tiden.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Ok, var kan man köpa rätt längd på bom och hur vet man vilken längd man ska ha? De ser lite olika ut tycker jag i själva spåren men det spelar ingen roll kanske.
20230326_181904.jpg


Kronhalsen, är det gängan i boetten? Skruvar man ur med tång eller drar man ur? Ska inte göra det men bra att veta😀
Polygrip och vrid och dra!sen är kronhalsen skrot så byta måste man.😳
 

Watchvintage

Cartier
Väntar på den här, försökt reda ut ä från vilken era den kan vara. Någon som har någon idé?

Blekt krackelerad urtavla och inga markeringar så känns äldre. Däremot tycks det säljas moderna versioner kallad 811398

Screenshot_20230326_222514_eBay.jpg


Länk till ny
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Väntar på den här, försökt reda ut ä från vilken era den kan vara. Någon som har någon idé?

Blekt krackelerad urtavla och inga markeringar så känns äldre. Däremot tycks det säljas moderna versioner kallad 811398

Screenshot_20230326_222514_eBay.jpg


Länk till ny

Tidigt 90-tal. Ref lär vara samma även om de är olika bezel:er. Kan säkert hittas i en gammal katalog.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Väntar på den här, försökt reda ut ä från vilken era den kan vara. Någon som har någon idé?

Blekt krackelerad urtavla och inga markeringar så känns äldre. Däremot tycks det säljas moderna versioner kallad 811398

Screenshot_20230326_222514_eBay.jpg


Länk till ny
Japp, finns även i ny utgåva:
1679914922144.png
 
Topp