• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Skam den som ger sig...tack @Beo för klargörande av vilka kronor som passa var. Lite enklare att vara målinriktad då...

Däremot något gängfel eller liknande på Komandirskie kronan så blev den andra mer slitna guldfärgade. Kan ju blivit fel på gängen när jag brottades med de förut...men det låtsas vi inte om😅

Bezelhelvetet får jag ta tag i när tummarna läkt...😉

20230327_181124.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Skam den som ger sig...tack @Beo för klargörande av vilka kronor som passa var. Lite enklare att vara målinriktad då...

Däremot något gängfel eller liknande på Komandirskie kronan så blev den andra mer slitna guldfärgade. Kan ju blivit fel på gängen när jag brottades med de förut...men det låtsas vi inte om😅

Bezelhelvetet får jag ta tag i när tummarna läkt...😉

20230327_181124.jpg
Snyggt jobbat!👍😊
 

Watchvintage

Cartier
Städa skrivbordet lite halvt i morse, hittade lite lösa delar... Två av dem under tagenterna i tangentbordet!

Borde finnas fler lösa delar, skall kanske ta och städa ordentligt??? 😅

20230327_145741.jpg
Läste lite nogrannare...under tangenterna?😅 Imponerad av din noggrannhet när du städar👍😀

Saknar 2 ändsprintar till metallarmband, 1 urverksskruv...kanske ska montera bort mina tangenter också...😅
 

MAz_666

Rolex
Fräck boett, är det vad som kallas ministry?
Vostok har två fina modeller av den där typen (lite fyrkantig, bred, tonneau-liknande) som heter ministry.
En brukar benämnas ”Old Ministry”, ibland “Ministerial”, men har också ibland kallats “Turtle” har jag sett. Dessa är från 1980-talet.
Det luriga är att det betydligt senare (”nu”) kommit en modern Ministry, men både den gamla 80-talaren och den nya har boettnumret #710. Kriminellt. ;)
Du kan söka i tråden efter Old Minstry så hittar du de gamla fina.
Just dessa gamla har en lite cool historie-grej att veta, eller leta efter: de hade olika slags luggar.
Vinklade luggar: tidigt 80-tal. Raka luggar: sent 80-tal.
Där finns det några boetter som tydligt är vinklade, men inte så vassa i ”brytningen”. Är dom i ålder mellan de äldsta och de från slutet av 80-talet? Kanske.
I alla fall kallas de moderna Ministryklockorna ibland för NEW Ministry, för att särskilja dem från dessa 80-talare som ser rätt annorlunda ut.
Säkert färgad för att jag har en egen Old Ministry, men jag tycker dom är bland de coolaste och snyggaste Sovjeterna.
De riktigt gamla hade paddelvisare, kupolkrona och (nu) fått lite beige-rosa lume på pluppar och visare.
Här är en tidig Old Ministry.
63EB69D2-73EC-4BA4-ACA0-C71FECFA13F9.jpeg
 

Kreacon

Audemars
Vostok har två fina modeller av den där typen (lite fyrkantig, bred, tonneau-liknande) som heter ministry.
En brukar benämnas ”Old Ministry”, ibland “Ministerial”, men har också ibland kallats “Turtle” har jag sett. Dessa är från 1980-talet.
Det luriga är att det betydligt senare (”nu”) kommit en modern Ministry, men både den gamla 80-talaren och den nya har boettnumret #710. Kriminellt. ;)
Du kan söka i tråden efter Old Minstry så hittar du de gamla fina.
Just dessa gamla har en lite cool historie-grej att veta, eller leta efter: de hade olika slags luggar.
Vinklade luggar: tidigt 80-tal. Raka luggar: sent 80-tal.
Där finns det några boetter som tydligt är vinklade, men inte så vassa i ”brytningen”. Är dom i ålder mellan de äldsta och de från slutet av 80-talet? Kanske.
I alla fall kallas de moderna Ministryklockorna ibland för NEW Ministry, för att särskilja dem från dessa 80-talare som ser rätt annorlunda ut.
Säkert färgad för att jag har en egen Old Ministry, men jag tycker dom är bland de coolaste och snyggaste Sovjeterna.
De riktigt gamla hade paddelvisare, kupolkrona och (nu) fått lite beige-rosa lume på pluppar och visare.
Här är en tidig Old Ministry.
63EB69D2-73EC-4BA4-ACA0-C71FECFA13F9.jpeg
Det där är min absoluta favorit bland gammelryssarna. 😍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Blev den här idag, måste kolla i tråden innan jag väljer klocka om jag ska vara med i gamet😅

20230328_074001.jpg
Du vet, man får faktiskt ha vilken klocka som helst vilken dag som helst, bara den är sovjetisk/rysk 😁
Personligen ser jag temadagarna som tips och hjälp om man får fullständig idétorka när man med tom blick sveper över de otämjbara mängderna med klockor i den välfyllda samlingen. 😎
 
Topp