• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Fin kväll.
20230428_210910.jpg
20230428_210915.jpg
 

MAz_666

Rolex
Tunna på armen idag. Måste erkänna att jag inte riktigt gillar formen på klockan. Eller borde jag testa med ett annat band🤔

354ADC56-5D13-41FB-A514-6E77EF2B8C77.jpeg
Till dom där är ju det "riktiga" just de där banden. Det var så där dom nyttjades.
För mig: klar KBT-övning med sånt smalt band (= ser smalt ut) men man vänjer sig! ;) 🤣🤣
Annars finns det ju t.ex. extremt billiga sovjet-rassliga-metallband att köpa som s.a.s. breddar bandet (se min bild; även om mitt är såååå rassligt att det inte ens "tätar" vid boetten).
IMG_2252.jpg

Testa vidare. JAG älskar de där gamla tunnorna!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack! Det lär nog bli fler bilder framöver. Frågan är om man ska skapa en separat tråd för Ukrainska klockor? ;)
De flesta klockorna i den här tråden är nog egentligen från Soviettiden, så ryska klockor är nog mest att se som ett samlingsbegrepp. Jag vill själv definitivt inte förknippas med någonting som har med den nuvarande ryska staten att göra.
Den historiska förankringen bakåt är enligt mig oerhört fascinerande och ingenting jag skäms för.
Man kan ju även "krydda" en Sovjetisk klocka med en nyinköpt länk från Ukraina.
20230121_155211.jpg
 

Eldor

Omega
De flesta klockorna i den här tråden är nog egentligen från Soviettiden, så ryska klockor är nog mest att se som ett samlingsbegrepp. Jag vill själv definitivt inte förknippas med någonting som har med den nuvarande ryska staten att göra.
Den historiska förankringen bakåt är enligt mig oerhört fascinerande och ingenting jag skäms för.
Man kan ju även "krydda" en Sovjetisk klocka med en nyinköpt länk från Ukraina.
20230121_155211.jpg
Jag håller med dig. Jag har själv en del ryska klockor i min samling. De flesta är tyvärr efter Sovjetunionens upplösning. Jag kommer dock inte köpa några nya ryska klockor, så länge Ryssland krigar i Ukraina. Dock kan jag tänka mig att köpa fler klockor från den sovjetiska tiden, förutsatt att de går att få tag på utanför Ryssland. När det gäller Ukraina så hade väl de inte någon klocktillverkning under sovjettiden, rätta mig om jag har fel. De klockmärken de har idag är grundade efter de blev självständiga. Därför borde de inte platsa i denna tråd, som avser ryska/sovjetiska klockor. Snygg länk förresten. :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
För min del känns det bra med ukrainska klockor även i den här tråden.💛💙

+1 på det.

Jag håller med dig. Jag har själv en del ryska klockor i min samling. De flesta är tyvärr efter Sovjetunionens upplösning. Jag kommer dock inte köpa några nya ryska klockor, så länge Ryssland krigar i Ukraina. Dock kan jag tänka mig att köpa fler klockor från den sovjetiska tiden, förutsatt att de går att få tag på utanför Ryssland. När det gäller Ukraina så hade väl de inte någon klocktillverkning under sovjettiden, rätta mig om jag har fel. De klockmärken de har idag är grundade efter de blev självständiga. Därför borde de inte platsa i denna tråd, som avser ryska/sovjetiska klockor. Snygg länk förresten. :)

Tror en tråd för ukrainska klockor skulle bli rätt fattig på innehåll.

Här kan man visa klockor från både sovjet, ryssland och alla gamla sovjetiska stater, även nya klockor. En och annan östtysk klocka har även figurerat i tråden.

Gamla sovjetiska klockor finns det gott om i Ukraina och det går alldeles utmärkt att köpa ifrån Ukraina nu för tiden. Jag har beställt en hel del ifrån Ukraina, senast idag 😁.
 

Eldor

Omega
+1 på det.



Tror en tråd för ukrainska klockor skulle bli rätt fattig på innehåll.

Här kan man visa klockor från både sovjet, ryssland och alla gamla sovjetiska stater, även nya klockor. En och annan östtysk klocka har även figurerat i tråden.

Gamla sovjetiska klockor finns det gott om i Ukraina och det går alldeles utmärkt att köpa ifrån Ukraina nu för tiden. Jag har beställt en hel del ifrån Ukraina, senast idag 😁.
Instämmer i att en tråd med enbart ukrainska klockor skulle bli rätt fattig på innehåll, men det finns många andra trådar här på forumet som behandlar smala särintressen. Att kalla trådens namn för "Ryska klockor på KS?" tycker jag är rätt missvisande och det kan stöta bort många som är intresserade av sovjetiska eller östtyska klockor. Kanske vore läge, efter omständigheterna, att döpa om trådens namn till något mer rättvisande, tex sovjetiska klockor eller östeuropeiska klockor.
 

Delgada

Patek
Jag håller med dig. Jag har själv en del ryska klockor i min samling. De flesta är tyvärr efter Sovjetunionens upplösning. Jag kommer dock inte köpa några nya ryska klockor, så länge Ryssland krigar i Ukraina. Dock kan jag tänka mig att köpa fler klockor från den sovjetiska tiden, förutsatt att de går att få tag på utanför Ryssland. När det gäller Ukraina så hade väl de inte någon klocktillverkning under sovjettiden, rätta mig om jag har fel. De klockmärken de har idag är grundade efter de blev självständiga. Därför borde de inte platsa i denna tråd, som avser ryska/sovjetiska klockor. Snygg länk förresten. :)
Samma här. Har en liten samling moddade amphibior post soviet. Jag fastnade för amphibia just för att det är snygga mekaniska klockor med kupat plexi och det gick att göra roliga kombinationer med en uppsjö av skojiga bezels och andra moddningsdelar att köpa.
Men....det där tog ju liksom slut 24 februari 2022...
Och liksom du är det ett absolut köpstopp från Ryssland för min del även om det skulle gå.
Jag tycker inte att det är så noga vad tråden heter.
Döp om den så kommer jag, eller låt den heta som den gör, spelar ingen roll för mig. Och jag ser gärna nya ukrainska klockor här.💛💙
 

Eldor

Omega
Samma här. Har en liten samling moddade amphibior post soviet. Jag fastnade för amphibia just för att det är snygga mekaniska klockor med kupat plexi och det gick att göra roliga kombinationer med en uppsjö av skojiga bezels och andra moddningsdelar att köpa.
Men....det där tog ju liksom slut 24 februari 2022...
Och liksom du är det ett absolut köpstopp från Ryssland för min del även om det skulle gå.
Jag tycker inte att det är så noga vad tråden heter.
Döp om den så kommer jag, eller låt den heta som den gör, spelar ingen roll för mig. Och jag ser gärna nya ukrainska klockor här.💛💙
Tack Delgada, eller är det Johnny Bode? ;)Håller med dig om Amphibia. Det är väl just Vostok som varit min favorit. Dock anser jag fortfarande att tråden bör byta namn snarast. Allt som refererar till Ryzzland sticker i ögonen och bör undvikas med hänsyn till omvärldsläget.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Den här har jag kämpat med ett tag. Den gick när jag fick den men skramlade och nått kändes löst vid uppdrag. Pajade ankaret och det saknades nån skruv och det mesta av automatuppdraget. Med lite hjälp från BEO och delar från ett skrotverk så går den till slut. En extralänk skulle dock behövas för den sitter tight @Watchvintage
B42C0327-CFA8-4E5B-B17E-D256B1EB50C9.jpeg
 

MAz_666

Rolex
Den här har jag kämpat med ett tag. Den gick när jag fick den men skramlade och nått kändes löst vid uppdrag. Pajade ankaret och det saknades nån skruv och det mesta av automatuppdraget. Med lite hjälp från BEO och delar från ett skrotverk så går den till slut. En extralänk skulle dock behövas för den sitter tight @Watchvintage
B42C0327-CFA8-4E5B-B17E-D256B1EB50C9.jpeg
Wow! Vilken GRYM patina! Krackeleringen är ju outstanding! :cool: kslike
 
Topp