• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Den här har jag kämpat med ett tag. Den gick när jag fick den men skramlade och nått kändes löst vid uppdrag. Pajade ankaret och det saknades nån skruv och det mesta av automatuppdraget. Med lite hjälp från BEO och delar från ett skrotverk så går den till slut. En extralänk skulle dock behövas för den sitter tight @Watchvintage
B42C0327-CFA8-4E5B-B17E-D256B1EB50C9.jpeg
Jag vet, och jag behöver kortare som sagt😅 Svårt få ihop tiden i vardagen sista tiden. Vi får hitta en tid som funkar för oss båda.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den här har jag kämpat med ett tag. Den gick när jag fick den men skramlade och nått kändes löst vid uppdrag. Pajade ankaret och det saknades nån skruv och det mesta av automatuppdraget. Med lite hjälp från BEO och delar från ett skrotverk så går den till slut. En extralänk skulle dock behövas för den sitter tight @Watchvintage
B42C0327-CFA8-4E5B-B17E-D256B1EB50C9.jpeg
Min hälsar! Jag kör med adaptrar och svenskt älgläder.
20230430_163333.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag håller med dig. Jag har själv en del ryska klockor i min samling. De flesta är tyvärr efter Sovjetunionens upplösning. Jag kommer dock inte köpa några nya ryska klockor, så länge Ryssland krigar i Ukraina. Dock kan jag tänka mig att köpa fler klockor från den sovjetiska tiden, förutsatt att de går att få tag på utanför Ryssland. När det gäller Ukraina så hade väl de inte någon klocktillverkning under sovjettiden, rätta mig om jag har fel. De klockmärken de har idag är grundade efter de blev självständiga. Därför borde de inte platsa i denna tråd, som avser ryska/sovjetiska klockor. Snygg länk förresten. :)

Fast om man ska gå efter etiska och politiska värderingar när det gäller klockinnehav och intresse var väl knappast Sovjetunionen nåt föredöme på den fronten de heller? Inte vad jag vet.

Ryska staten lär väl knappast tjäna nåt på om det köps klockor från 80 -90 - talet från andra länder.
Men är man ängslig för att förknippas med nåt för man har vissa klockor kan jag förstå resonemanget. Själv bryr jag mig inte ett dugg då i min värld klockinnehav inte har med något annat att göra än just klockor och skulle inte påverkas av andras tyckande i det fallet.

Men de flesta klockor jag har är för övrigt inte ryska heller.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag håller med dig. Jag har själv en del ryska klockor i min samling. De flesta är tyvärr efter Sovjetunionens upplösning. Jag kommer dock inte köpa några nya ryska klockor, så länge Ryssland krigar i Ukraina. Dock kan jag tänka mig att köpa fler klockor från den sovjetiska tiden, förutsatt att de går att få tag på utanför Ryssland. När det gäller Ukraina så hade väl de inte någon klocktillverkning under sovjettiden, rätta mig om jag har fel. De klockmärken de har idag är grundade efter de blev självständiga. Därför borde de inte platsa i denna tråd, som avser ryska/sovjetiska klockor. Snygg länk förresten. :)

Jag tror att de flesta ryssar är emot kriget och ännu fler av dem skulle vara det om det inte var så mycket ensidig propaganda i Ryssland.

Rätt sjukt egentligen då folk verkar hata Ryssland pga några få i toppen.
 

Watchvintage

Cartier
Jag har ännu inte provat att byta, eller fixa visare. Har bla ett ur där tim och minutvisaren inte står i fas kl 12.

Så tänkte ev. våga mig på lite visare. Då slog det mig att jag förstått att man kan luminera dåliga visare.

Förstått att man ska måla från baksidan. Ska man försöka sätta de på en synål eller kan man bara lägga de ner och måla på baksidan?

Mäste man blanda lyssmassan själv eller finns det typ som på snabblims tub? Edit...hitta färdigblandad enligt nedan.

Vilken färg/massa ska man köpa för i första hand Vostok som jag har?
Kan den här funka tror ni, dyrt så vill inte chansa...


Tack på förhand för alla ev. tips.🙂
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Jag har ännu inte provat att byta, eller fixa visare. Har bla ett ur där tim och minutvisaren inte står i fas kl 12.

Så tänkte ev. våga mig på lite visare. Då slog det mig att jag förstått att man kan luminera dåliga visare.

Förstått att man ska måla från baksidan. Ska man försöka sätta de på en synål eller kan man bara lägga de ner och måla på baksidan?

Mäste man blanda lyssmassan själv eller finns det typ som på snabblims tub? Edit...hitta färdigblandad enligt nedan.

Vilken färg/massa ska man köpa för i första hand Vostok som jag har?
Kan den här funka tror ni, dyrt så vill inte chansa...


Tack på förhand för alla ev. tips.🙂
Själv har jag bara testat att rucka visare om de inte linjerat rakt upp vi 12.
Lysmassa har jag aldrig testat, men det vet vet jag några här gjort.
Testa dels att söka i tråden efter just ”lysmassa” eller ”lume”, eller så kollar du med t.ex. @Beo som jag vet pillat med lume.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jag har ännu inte provat att byta, eller fixa visare. Har bla ett ur där tim och minutvisaren inte står i fas kl 12.

Så tänkte ev. våga mig på lite visare. Då slog det mig att jag förstått att man kan luminera dåliga visare.

Förstått att man ska måla från baksidan. Ska man försöka sätta de på en synål eller kan man bara lägga de ner och måla på baksidan?

Mäste man blanda lyssmassan själv eller finns det typ som på snabblims tub? Edit...hitta färdigblandad enligt nedan.

Vilken färg/massa ska man köpa för i första hand Vostok som jag har?
Kan den här funka tror ni, dyrt så vill inte chansa...


Tack på förhand för alla ev. tips.🙂
Jag kör med lume pulver från Noctilumina https://www.noctilumina.com/
Och det pulvret blandar jag med Humbrol matt klarlack,skrapa visarna på baksidan fri från gammal lume och lägg på ny massa från baksidan med för rätt blandad så flyter den ut med kapilärverkan över visar baksidan,blandningen ska vara lite som välling.👍😊
 

Watchvintage

Cartier
Själv har jag bara testat att rucka visare om de inte linjerat rakt upp vi 12.
Lysmassa har jag aldrig testat, men det vet vet jag några här gjort.
Testa dels att söka i tråden efter just ”lysmassa” eller ”lume”, eller så kollar du med t.ex. @Beo som jag vet pillat med lume.
När du skriver rucka, menar du vrida upp visaren till den står rakt?
Låter ju enklare...Man förstör inte hålet då i visaren?

Rucka betyder väl annars att man skruvar lite och styr hur fort klockan går, så jag inte missförstår.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har ännu inte provat att byta, eller fixa visare. Har bla ett ur där tim och minutvisaren inte står i fas kl 12.

Så tänkte ev. våga mig på lite visare. Då slog det mig att jag förstått att man kan luminera dåliga visare.

Förstått att man ska måla från baksidan. Ska man försöka sätta de på en synål eller kan man bara lägga de ner och måla på baksidan?

Mäste man blanda lyssmassan själv eller finns det typ som på snabblims tub? Edit...hitta färdigblandad enligt nedan.

Vilken färg/massa ska man köpa för i första hand Vostok som jag har?
Kan den här funka tror ni, dyrt så vill inte chansa...


Tack på förhand för alla ev. tips.🙂

Man behöver något för att ta loss visarna, en visavtagare.

Antingen en sådan här
unnamed (1).jpg


Personligen gillar jag den här typen, har ett par sådana hära fast Bergeon. Den övre kan lätt skada visarna.
$_1.jpeg


För att skydda tavlan kan man köpa Bergeon små plastskydd (som jag har) eller så lägger man helt enkelt en vanlig 1l plastpåse över innan man tar bort visarna.

Sedan behöver man en korntång (pincett), helst med träspetsar så man inte repar visarna eller tavlan.

Ett par vispåsättare behövas också (kan dock funka med en gammal kulspetspenna där man tagit bort spetsen).



Angående lume så köp en som är vit och blanda i lite färg om du vill ändra nyansen (så det bättre passar indexen). Köp lume med kvalitet så den håller.

Vid lumning brukar jag sätta en tandpetare i lite Rodico för att hålla fast tandpetaren och sedan sätta visaren upp och ner på tandpetaren och lägga på lumen lite försiktigt med en gammal oljesticka (fungerar säkert fint med synål med). Jag blandar lume med trälim.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Tänkte testa den här imorgon. Men, hur tusan får man till rätt datum?
Dvs så dag och datum stämmer.

Är lilla knappen på sidan en del av lösningen kanske? Testat men inte fått till det.

20230502_172059.jpg

20230502_172104.jpg

20230502_172109.jpg

Dag i text ställs som vanligt mellan dra fram och tillbaka mellan 10 o 14. Dag i siffra ställs genom att trycka på den lilla knappen det antal gånger som behövs.
 

MAz_666

Rolex
När du skriver rucka, menar du vrida upp visaren till den står rakt?
Låter ju enklare...Man förstör inte hålet då i visaren?

Rucka betyder väl annars att man skruvar lite och styr hur fort klockan går, så jag inte missförstår.
Säkert helt crazy och galen, men då mina visare inte stått rakt upp kl 12 - utan minuten rakt upp och typ timmen passerat rakt upp - så har jag på fyra klockor med litet visarfel lyckats "putta" minuten till rakt upp, när jag satt timmen till rakt upp. Har "puttat" den lite i sidan med en tandpetare.
Men igen: kanske helt galen. Men funkat för mig!!! ;) :eek::eek::eek:
(Det är ju inte riktigt en Rolex man pillar på; det är ju en TRAKTOR!!!)
 

Watchvintage

Cartier
Säkert helt crazy och galen, men då mina visare inte stått rakt upp kl 12 - utan minuten rakt upp och typ timmen passerat rakt upp - så har jag på fyra klockor med litet visarfel lyckats "putta" minuten till rakt upp, när jag satt timmen till rakt upp. Har "puttat" den lite i sidan med en tandpetare.
Men igen: kanske helt galen. Men funkat för mig!!! ;) :eek::eek::eek:
(Det är ju inte riktigt en Rolex man pillar på; det är ju en TRAKTOR!!!)
He he, får kanske testa lite traktor pulling på visarna då tror jag😅
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Säkert helt crazy och galen, men då mina visare inte stått rakt upp kl 12 - utan minuten rakt upp och typ timmen passerat rakt upp - så har jag på fyra klockor med litet visarfel lyckats "putta" minuten till rakt upp, när jag satt timmen till rakt upp. Har "puttat" den lite i sidan med en tandpetare.
Men igen: kanske helt galen. Men funkat för mig!!! ;) :eek::eek::eek:
(Det är ju inte riktigt en Rolex man pillar på; det är ju en TRAKTOR!!!)

Risken är att visaren släpper. Men annars funkar det nog.
 
Topp