• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jo, kollade faktiskt på en till igår, en Zim.

Den här var tänkt som donator, men när jag vände på klockan skymtades en liten text, så den får leva vidare som den är.
Om det är någon som kan tolka texten, så säg till!

Innan rengörning, slitet och sprucket glas
20230510_213809.jpg


Utan glas, nu ser man hur tavlan ser ut. Tavlan har jag endast blåst av med bälg
20230510_214008.jpg


Urverk
20230510_221858.jpg


Baksida
20230510_221912.jpg


På armen, ingen stor sak och om jag tolkade gravyren rätt ifrån 1980. Ca 29.5mm bred, kanske damur eller barnklocka? Unisex? Fick sig ett bättre begagnat glas med
20230510_222500.jpg
Hmm, jag tror att jag fick en nästan exakt likadan på köpet när jag nyligen införskaffade en kronograf. Måste kolla lite närmare, men tror att det kan ha varit den modellen. I all sin lilla enkelhet en fin liten klocka. 😍
 

steros

Omega
Jag söker visare till en Raketa Soyuz. Undrar om de är unika för modellen eller om det sitter samma visare på flera modeller (jag kan isf hitta en billig/trasig donatorklocka med visare i ok skick). Någon som har koll på det?
Bifogar bild på en med originalvisare, och ett exempel på donator med likartade visare.
1683820218437.jpeg

1683820268624.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
När du putsar, vad kör du med då?
Funkar Autosol eller för kraftigt?

Puts av glas, tre olika sandpapper. Jag kör 400 (inte alltid), 800 och 1500 (ibland våtslip) följt av autosol och avslutar med häxans polermedel. Gjordes för hand på denna. Sällan även avslut med polywatch, men jag hittar inte min tub just nu.

Boett rengörs manuellt i varmt vatten med tvål och tandborste och handpetare, ev något starkare om man tar bort glaset. Ibland kan även en boett få med i ultraljudet efter manuell rengörning.

Putsar egenligen inte boetten, kör bara med lite häxans väldigt försiktigt för hand, bara för och få av översta lagret med oxid och få tillbaka lite glans (dvs dränker in boetten i häxans och torkar av med trasa istf att polera).
 

MAz_666

Rolex
Vad tror härskapet om den här?
Ny tavla, ser för bra ut? Nya visare?

image - 2023-05-12T081948.233.jpeg

image - 2023-05-12T081957.184.jpeg
Japp, visarna bytta (moderna!)
Siffrorna "för perfekta". Tavlan för svart.
Baklocket hade väl aldrig det där moderna "Amphibian-trycket" - utan de jag hittar i reference-guide hade ju alltid Amphibian i en rektangel. Men kan såklart ha fel.
Det är är en modern istoppad i en gammal 350-boett om gammelsmurfen ser rätt.
Vet man om att det är en "in the spirit of" och inte får betala för en ovanlig NVCh30 - så är det väl ok.
Men saluförs den som "äkta" (och så dyr ...) skall man dra öronen åt sig.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Japp, visarna bytta (moderna!)
Siffrorna "för perfekta". Tavlan för svart.
Baklocket hade väl aldrig det där moderna "Amphibian-trycket" - utan de jag hittar i reference-guide hade ju alltid Amphibian i en rektangel. Men kan såklart ha fel.
Det är är en modern istoppad i en gammal 350-boett om gammelsmurfen ser rätt.
Vet man om att det är en "in the spirit of" och inte får betala för en ovanlig NVCh30 - så är det väl ok.
Men saluförs den som "äkta" (och så dyr ...) skall man dra öronen åt sig.

Som jag misstänkte då med tavla o visare. Hyfsat pris, men hoppar. Vill få tag på en som är helt kosher, men bilig till bra pris (säkert omöjligt jag vet). Gärna med burk med. 😇
 

MAz_666

Rolex
Som jag misstänkte då med tavla o visare. Hyfsat pris, men hoppar. Vill få tag på en som är helt kosher, men bilig till bra pris (säkert omöjligt jag vet). Gärna med burk med. 😇
Har mina tre gen1-gen3-juveler, så jag spanar inte längre.
Men rätt eller fel, så tror jag det tyvärr inte går att hitta riktiga NVCh till bra priser.
Funkade för några år sedan.
Nu verkar alla klockomaner fått upp ögonen, och mättat marknaden på det sätt att de som velat ha har köpt, och de få som är kvar är av karaktären "få kvar, nu vet vi vad de är värda ..."
Men snoka vidare. PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!
 

Samlarn

Rolex
Vad tror härskapet om den här?
Ny tavla, ser för bra ut? Nya visare?

image - 2023-05-12T081948.233.jpeg

image - 2023-05-12T081957.184.jpeg
Jag gillar de där!
Fejk så att det bara "skriker" om det ( om man jämför med orginalet NVCh-30 ) men jag gillar att de gör en homage av en av de mest unikaste sovjetiska klockorna. NVCh-30.
Jag skulle gissa på att det sitter en automatisk 2416b under urtavlan där.
Det är lite bedrägligt och too much när det står 30 ATM på bakboetten.
Jag funderar på att köpa en själv senare men kommer inte att betala mer än - eller marginellt mer - än för en vanlig automatisk Vostok Amphibian.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Comrades we have a problem.. kronan har sedan jag fick hem klockan varit vobblig och för att kunna dra upp den behövde jag vinkla kronan så som bild nr 1 visar, för att den skulle greppa och börja dra. Är detta standard? Att dom är vobbliga har jag förstått men att behöva vinkla den på detta vis? Alldeles nyss när jag skulle dra upp och ställa tiden så lossnade kronan. Trycker tillbaka den men nu lossnar den av minsta lilla drag. Vart skulle ni rekommendera att jag vänder mig? Är det en enkel fix för tro? Tacksam för all hjälp jag kan få. Trevlig helg på er!
20230512_225628.jpg

20230512_225408.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Vi tar två till... Två nästan identiska. Tavlan har lite olika tjockt tryck, den ena mer sliten än den andra. Båda smutsiga, men fungerande.
20230512_182427.jpg


Första
20230512_222451.jpg

20230512_222429.jpg

20230512_222312.jpg


Andra mer sleten boett, men renate tavla (innan rengörning), klockan till höger i första bilden ovan
20230512_222453.jpg


Efter rengörning av tavlor samt flyttade över visarna
20230512_230052.jpg


Efter rengörning av båda boetter och puts av glas på den finaste boetten. Tog urverk och tavla ifån den mest slitna boetten och satte i den minst slitna. Jag lät glaset på den slitna vara opolerat, bara rengjort (skall användas som donator till annan klocka).
20230512_230551.jpg


På armen. En helt ok och en donator blev det av dessa två.
20230512_230919.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Ah, det är ju med den snygga Raketa loggan med! Gryyyymt sa grisen!

Vrid nedre kronan så år 2000 hamnar på maj, bara ett steg fel

Superkul och uppmuntrande när ni i forumet som har genuin kunskap uppskattar ett ur och på ett ödmjukt sätt hjälper till med tips och råd. 🥰

Inte konstigt att ryskklockor och den här tråden är ett djupt "kaninhål"😅

Tråden har allt!
Kul spännande ur med historia, ur som är överkomliga prismässigt i en eller annan form för de flesta, extremt trevliga och hjälpsamma personer, en kunskapsnivå som är i världsklass, trevlig ton och stor generositet med både kunskap och erbjudande om hjälp, ödmjukhet och förståelse samt mycket stöttande till nybörjare etc etc.

Listan kan göras lång...
Haft olika hobbies under åren.

Men måste säga att det här lilla nischade segmentet av hobbies är det absolut trevligaste och roligaste jag haft i mitt liv!👍😀

Alltid älskat klockor, men ur ett annat perspektiv. Men att själv kunna lära sig mecka, hitta coola stabila ur med historia till överkomliga priser och kunna dela engagemanget med andra har aldrig tidigare slagit mig.😀

Synd bara att tiden inte räcker till...så mina döttrars mopedrenoveringar får lida...Men, de är bara 6 och 9 år...Så pappa hinner nog😅😉
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Superkul och uppmuntrande när ni i forumet som har genuin kunskap uppskattar ett ur och på ett ödmjukt sätt hjälper till med tips och råd. 🥰

Inte konstigt att ryskklockor och den här tråden är ett djupt "kaninhål"😅

Tråden har allt!
Kul spännande ur med historia, ur som är överkomliga prismässigt i en eller annan form för de flesta, extremt trevliga och hjälpsamma personer, en kunskapsnivå som är i världsklass, trevlig ton och stor generositet med både kunskap och erbjudande om hjälp, ödmjukhet och förståelse samt mycket stöttande till nybörjare etc etc.

Listan kan göras lång...
Haft olika hobbies under åren.

Men måste säga att det här lilla nischade segmentet av hobbies är det absolut trevligaste och roligaste jag haft i mitt liv!👍😀

Alltid älskat klockor, men ur ett annat perspektiv. Men att själv kunna lära sig mecka, hitta coola stabila ur med historia till överkomliga priser och kunna dela engagemanget med andra har aldrig tidigare slagit mig.😀

Synd bara att tiden inte räcker till...så mina döttrars mopedrenoveringar får lida...Men, de är bara 6 och 9 år...Så pappa hinner nog😅😉

Jo, bästa tråden på ks! 😇

Kul att ha med dig! Du kommer lära dig massor, för ca 3 års sedan kunde jag inget om ryska klockor och inte heller om klockor rent allmänt 😁

Du får nog lite tid över så småningom, ju äldre barnen blir, desto mer självständiga.

Ni kanske kan göra delar av mopedrenoveringarna ihop, när de blir lite äldre?

Under tiden innan detta, ha kul med familjen och lär dig mer om klockor när tid finns.
 

Watchvintage

Cartier
Läggdags nu, frun arbetar i helgen så jag får förmånen till egen tid med barnen i helgen. Men ibland är det skönt med egen tid, vilket jag fick ikväll.😀

Tänkte jag skulle ge mig på lite ur utifrån vad jag försökt snappa upp av @Rikala och @Beo.

Förebilder för mig, man måste ha förebilder som är på en så hög nivå att man är motiverad att själv våga prova och träna och kan misslyckas med gott samvete utan knäcka ihop👍😀

Som Zlatan, han är en stor förebild och "gud" för de flesta barn, "gud" är ju svårt att konkurrera med så man blir inte besviken utan motiverad att bli bättre om man förlorar en match😉

Jag gav mig på två projekt ikväll, ett blev jag "indragen" i. Har ett ur där jag verkligen gillar urtavlan, oklart hur den går. Men, jag tänkte jag skulle göra en uppfräschning av den. Dvs. ta ut urverket, tvätta boetten, se om jag kunde rengöra urtavlan med lite saliv etc...

De andra projektet är en en urtavla jag fastnade för redan i höstas, men boetten var i guld och jag har svårt för det. Så jag har letat efter en förnicklad (?) så jag kunde byta.

Nedan en lite beskrivning av hur det gick😅

Nedanstående ur tycker jag är supercool, så skulle fräscha till.
20230512_183548.jpg


Men, när jag försiktigt tog lite saliv på en Örontops och började rengöra så visade det sig att min saliv nog är saltsyra baserat...tog liten stund innan jag fattade det😅
20230512_184231.jpg


När jag höll på och pillade så lossnade sekundvisaren och minutvisaren. Så jag tänkte, perfekt tillfälle att lära sig byta visare.👍

Eftersom lumen hade lossnat lite så tänkte jag att jag kan ju ta bort allt, rengöra lite för att sen i framtiden prova att lumma om dem. Sagt och gjort! Skrapa försiktigt med ett rakblad och rengjorde med sprit.Jag fick dit dem, sekundvisaren tog nog typ 30 min😅

20230512_192745.jpg


Problemet var dock att efter min manöver så funkade inte längre klockan😳 Mindes att @Beo sagt att man måste hålla emot på undersidan. Men mindes inte exakt var man skulle hålla emot, i mitten av urverket på undersidan syntes inget och urverket låg plant. Hurusom, lite bittert...🙄
20230512_193337.jpg

Men den blev helt ok i övrigt😀👍Förutom att den inte funkar🤣
20230512_193523.jpg


Nästa projekt var byte av boett på vad jag trodde var likvärdiga. Den vänstra har jag sen höstas tyckt är cool. Men inte i guldfärgad boett. Så köpte ett liknande ur med fullt fungerande urverk etc. I syfte att byta.

20230512_212627.jpg

Bytet från vänster i bild till höger gick bra.

Försökte även byta glas, men det fanns en liten kant på den förnicklade så innerringen med glas fungerade inte att byta, och bara glaset funka inte heller.

Så, jag körde på @Rikala tips om att slippa i kombination med egna erfarenheter av hur jag renoverar plastdetaljer på moped. Så det blev 1000 kornstorlek vattenslip och sen autosol och Polywatch. Helt ok med tanke på att glaset i princip är helt förstört.

Trista är att jag däremot inte fick ihop den andra klockan😅
Kronan etc verkade inte passa och stödringen till urverket sprack.🤣
20230512_213553.jpg
.
20230512_223919.jpg


Hurusom, den jag ville få ihop verkar fungera😀👍 Valde att inte byta visarna då de ena var silver och andra guld, tänker att jag ska prova att lumma om de i guld sen.

Hade en modern bezel jag fick med på köpet på en annan grej som faktiskt passa bra så körde på den. Helt ok ur i slutändan tycker jag. Men framförallt nöjd att den tycks fungera.
20230512_230452.jpg


Sammantaget!
Kul att testat på att ta av och sätta på visare!
Kul att se att man kan slippa glas med gott resultat!
Synda att den coola Amphibian inte funkar efter att visarna monterats på igen😥
Kostar en slant i att misslyckas när man tränar på fungerande klockor😅
 

Bilagor

  • 20230512_223919.jpg
    20230512_223919.jpg
    1.1 MB · Visningar: 2
  • 20230512_213553.jpg
    20230512_213553.jpg
    1.2 MB · Visningar: 2
  • 20230512_193523.jpg
    20230512_193523.jpg
    958.2 KB · Visningar: 2
  • 20230512_193337.jpg
    20230512_193337.jpg
    732.2 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Läggdags nu, frun arbetar i helgen så jag får förmånen till egen tid med barnen i helgen. Men ibland är det skönt med egen tid, vilket jag fick ikväll.😀

Tänkte jag skulle ge mig på lite ur utifrån vad jag försökt snappa upp av @Rikala och @Beo.

Förebilder för mig, man måste ha förebilder som är på en så hög nivå att man är motiverad att själv våga prova och träna och kan misslyckas med gott samvete utan knäcka ihop👍😀

Som Zlatan, han är en stor förebild och "gud" för de flesta barn, "gud" är ju svårt att konkurrera med så man blir inte besviken utan motiverad att bli bättre om man förlorar en match😉

Jag gav mig på två projekt ikväll, ett blev jag "indragen" i. Har ett ur där jag verkligen gillar urtavlan, oklart hur den går. Men, jag tänkte jag skulle göra en uppfräschning av den. Dvs. ta ut urverket, tvätta boetten, se om jag kunde rengöra urtavlan med lite saliv etc...

De andra projektet är en en urtavla jag fastnade för redan i höstas, men boetten var i guld och jag har svårt för det. Så jag har letat efter en förnicklad (?) så jag kunde byta.

Nedan en lite beskrivning av hur det gick😅

Nedanstående ur tycker jag är supercool, så skulle fräscha till.



Men, när jag försiktigt tog lite saliv på en Örontops och började rengöra så visade det sig att min saliv nog är saltsyra baserat...tog liten stund innan jag fattade det😅



När jag höll på och pillade så lossnade sekundvisaren och minutvisaren. Så jag tänkte, perfekt tillfälle att lära sig byta visare.👍

Eftersom lumen hade lossnat lite så tänkte jag att jag kan ju ta bort allt, rengöra lite för att sen i framtiden prova att lumma om dem. Sagt och gjort! Skrapa försiktigt med ett rakblad och rengjorde med sprit.Jag fick dit dem, sekundvisaren tog nog typ 30 min😅



Problemet var dock att efter min manöver så funkade inte längre klockan😳 Mindes att @Beo sagt att man måste hålla emot på undersidan. Men mindes inte exakt var man skulle hålla emot, i mitten av urverket på undersidan syntes inget och urverket låg plant. Hurusom, lite bittert...🙄
20230512_193337.jpg

Men den blev helt ok i övrigt😀👍Förutom att den inte funkar🤣
20230512_193523.jpg


Nästa projekt var byte av boett på vad jag trodde var likvärdiga. Den vänstra har jag sen höstas tyckt är cool. Men inte i guldfärgad boett. Så köpte ett liknande ur med fullt fungerande urverk etc. I syfte att byta.

20230512_212627.jpg

Bytet från vänster i bild till höger gick bra.

Försökte även byta glas, men det fanns en liten kant på den förnicklade så innerringen med glas fungerade inte att byta, och bara glaset funka inte heller.

Så, jag körde på @Rikala tips om att slippa i kombination med egna erfarenheter av hur jag renoverar plastdetaljer på moped. Så det blev 1000 kornstorlek vattenslip och sen autosol och Polywatch. Helt ok med tanke på att glaset i princip är helt förstört.

Trista är att jag däremot inte fick ihop den andra klockan😅
Kronan etc verkade inte passa och stödringen till urverket sprack.🤣
20230512_213553.jpg
.
20230512_223919.jpg


Hurusom, den jag ville få ihop verkar fungera😀👍 Hade en modern bezel jag fick med på köpet på en annan grej som faktiskt passa bra så körde på den. Helt ok ur i slutändan tycker jag. Men framförallt nöjd att den tycks fungera.



Sammantaget!
Kul att testat på att ta av och sätta på visare!
Kul att se att man kan slippa glas med gott resultat!
Synda att den coola Amphibian inte funkar efter att visarna monterats på igen😥
Kul att se att du börjar "labba" lite med de gamla klockorna.
Byta visare har jag gjort några gånger. Ibland går det hur lätt som helst och ibland blir det några vändor ner på golvet - med ficklampa - för att leta efter visare som sprätter iväg. :banghead: :p
Klockan som stannade - efter ditt ingrepp? Jag vet att det kanske låter självklart. Har du kollat så att visarna går fritt från urtavlan? Eller kollat så att ändarna på visarna inte nuddar varandra? Minsta touch kan få klockan att stanna?
 
Topp