• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Godmorgon vänner😀
Heldagskonferens med mingel idag, då åkte den här på🤩

20230510_081344.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En titt på en av Raketerna igår, den här får nog göras i ordning. Dagskivan verkar inte linjera.
Vattenskadad tavla, men mest på ställen som inte syns (är en hel rund tavla under fönstret). Tickar, men lös tavla. Urverket ser rent ut.

Före rengörning
20230510_185321.jpg


Efter
20230510_191423.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Min mamma gick bort i Covid 19 våren 2020. Det var minst sagt tungt, hon var helt frisk och vi hade daglig kontakt. På en vecka var hon borta, första året på pandemin så sjukvården var inte som idag, kunde inte säga adjö som jag ville, ingen bra upplevelse.😥

Men, mina smådöttrar (6 och 9 år idag) är övertygade om att farmor är med oss och visar sig och hjälper oss på olika sätt. Oftast är hon en ekorre, vi har mycket ekorrar där vi bor.🤗

Jag gillar tanken, döttrarna har hittat ett sätt att hantera saknaden som jag gärna tar till mig och lyssnar på som egen tröst.

Barn är kloka och deras fantasi ska man som vuxen uppmuntra och hänga med i så länge de har den kvar tänker jag.

Mot bakgrund av det fick jag nog lite "hjälp" nyss. Drog ut 2 armandsssprintar till ett armband för drygt 2 mån sedan. Typen som är svår att ersätta.

Den ena hittade jag för en vecka sedan när jag tappat en annan grej. Nu hittade jag den andra, så armbandet kan fästas igen utifrån original.

Jag är ateist, pragmatisk och faktaorienterad. Men ibland är det skönt att låta tankarna vandra och följa känslor och mina kloka döttrar.

Att jag skulle hitta den här lilla sprinten igen är inte annat än magiskt. Kanske har döttrarna rätt😉

20230510_194544.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Min mamma gick bort i Covid 19 våren 2020. Det var minst sagt tungt, hon var helt frisk och vi hade daglig kontakt. På en vecka var hon borta, första året på pandemin så sjukvården var inte som idag, kunde inte säga adjö som jag ville, ingen bra upplevelse.😥

Men, mina smådöttrar (6 och 9 år idag) är övertygade om att farmor är med oss och visar sig och hjälper oss på olika sätt. Oftast är hon en ekorre, vi har mycket ekorrar där vi bor.🤗

Jag gillar tanken, döttrarna har hittat ett sätt att hantera saknaden som jag gärna tar till mig och lyssnar på som egen tröst.

Barn är kloka och deras fantasi ska man som vuxen uppmuntra och hänga med i så länge de har den kvar tänker jag.

Mot bakgrund av det fick jag nog lite "hjälp" nyss. Drog ut 2 armandsssprintar till ett armband för drygt 2 mån sedan. Typen som är svår att ersätta.

Den ena hittade jag för en vecka sedan när jag tappat en annan grej. Nu hittade jag den andra, så armbandet kan fästas igen utifrån original.

Jag är ateist, pragmatisk och faktaorienterad. Men ibland är det skönt att låta tankarna vandra och följa känslor och mina kloka döttrar.

Att jag skulle hitta den här lilla sprinten igen är inte annat än magiskt. Kanske har döttrarna rätt😉

20230510_194544.jpg
Klocka ord och tankar!jag tänker med många gånger på pappa när jag ser ekorrar!han älskade dem och hade en tam som ung som ham räddat då den brutit benet.😍😊
image.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Min mamma gick bort i Covid 19 våren 2020. Det var minst sagt tungt, hon var helt frisk och vi hade daglig kontakt. På en vecka var hon borta, första året på pandemin så sjukvården var inte som idag, kunde inte säga adjö som jag ville, ingen bra upplevelse.😥

Men, mina smådöttrar (6 och 9 år idag) är övertygade om att farmor är med oss och visar sig och hjälper oss på olika sätt. Oftast är hon en ekorre, vi har mycket ekorrar där vi bor.🤗

Jag gillar tanken, döttrarna har hittat ett sätt att hantera saknaden som jag gärna tar till mig och lyssnar på som egen tröst.

Barn är kloka och deras fantasi ska man som vuxen uppmuntra och hänga med i så länge de har den kvar tänker jag.

Mot bakgrund av det fick jag nog lite "hjälp" nyss. Drog ut 2 armandsssprintar till ett armband för drygt 2 mån sedan. Typen som är svår att ersätta.

Den ena hittade jag för en vecka sedan när jag tappat en annan grej. Nu hittade jag den andra, så armbandet kan fästas igen utifrån original.

Jag är ateist, pragmatisk och faktaorienterad. Men ibland är det skönt att låta tankarna vandra och följa känslor och mina kloka döttrar.

Att jag skulle hitta den här lilla sprinten igen är inte annat än magiskt. Kanske har döttrarna rätt😉

20230510_194544.jpg

Oj, dina barn har nog rätt!!! 😍 Jobbigt, det måste vart och så onödigt.

Jag har turen att ha båda föräldrarna vid liv än så länge, så jag kan inte riktigt föreställa mig hur det känns (än). Dock har man ju insett att de inte lever för evigt, man får ta vara på alla stunder som finns, särskilt ju äldre dom blir.

Jag måste nog ha en hustomte som samlar på klockdelar, jag vet inte hur många fjädrar, skruvar etc som försvunnit här, vissa dyker dock upp ibland, lagom länge tills man glömt av vad de satt i såklart...

Skönt att du hittade delarna!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Om urtavlan är vattenskadad hur får du till det så snyggt?

Det var som sagt mest det som inte syns. Om man förstorar bilden och tittar till vänster så saknas lite färg på tavlan, samt färgen är något mörkare, kanske svårt och se i bild.
Gjorde rent tavlan lite försiktigt genom att först blåsa med blåsbälj och sedan tvätta försiktigt med saliv på tops (rörde inte delar av tavlan där det är tryck).

Polering av glaset ger bra effekt med, så man ser igenom (gjorde bara en snabbpolering, behöver nog sandpappra med).

Sedan syns nog inte allt på bilden, om man granskar nära ser man fler skavanker.

20230510_204301.jpg


Edit: skadans syns mer om man vinklar direkt mot ljuset
20230510_204550.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Oj, dina barn har nog rätt!!! 😍 Jobbigt, det måste vart och så onödigt.

Jag har turen att ha båda föräldrarna vid liv än så länge, så jag kan inte riktigt föreställa mig hur det känns (än). Dock har man ju insett att de inte lever för evigt, man får ta vara på alla stunder som finns, särskilt ju äldre dom blir.

Jag måste nog ha en hustomte som samlar på klockdelar, jag vet inte hur många fjädrar, skruvar etc som försvunnit här, vissa dyker dock upp ibland, lagom länge tills man glömt av vad de satt i såklart...

Skönt att du hittade delarna!
Covid 19 var nog ett uppvaknande för de flesta. Min mamma blev troligen tyvärr smittad av vården vid en rutinundersökning, fanns ingen skyddsutrustning då. Vilket är en annan diskussion...

Jag var på MSBs totalförsvarskonferens idag...och för ca 1 mån sen Folk och försvars årsmöte....Lätt att vara efterklok...😡

Tyvärr är minnet kort, vi är extremt anpassningsbara som människor.

En psykoligisk överlevnadsstrategi, så lätt att man snabbt kommer in i tidigare mönster när en kris normaliserats.

Så, ta hand om dina föräldrar, lär deras historia, om släkten, luska ut så mycket du kan så du kan föra deras historia vidare så den lever vidare.

Som du med magiska händer får bortglömda och ratade ryska uren att leva vidare...🤗

Slå dina föräldrar en extra signal...🥰

Det kan gå snabbt tyvärr och som klyschan säger...

"Man ångrar oftast bara det man inte gjort, sällan det man gjort..."❤
 

Beo

Patek
2-Faktor
Covid 19 var nog ett uppvaknande för de flesta. Min mamma blev troligen tyvärr smittad av vården vid en rutinundersökning, fanns ingen skyddsutrustning då. Vilket är en annan diskussion...

Jag var på MSBs totalförsvarskonferens idag...och för ca 1 mån sen Folk och försvars årsmöte....Lätt att vara efterklok...😡

Tyvärr är minnet kort, vi är extremt anpassningsbara som människor.

En psykoligisk överlevnadsstrategi, så lätt att man snabbt kommer in i tidigare mönster när en kris normaliserats.

Så, ta hand om dina föräldrar, lär deras historia, om släkten, luska ut så mycket du kan så du kan föra deras historia vidare så den lever vidare.

Som du med magiska händer får bortglömda och ratade ryska uren att leva vidare...🤗

Slå dina föräldrar en extra signal...🥰

Det kan gå snabbt tyvärr och som klyschan säger...

"Man ångrar oftast bara det man inte gjort, sällan det man gjort..."❤
Beklagar glömde jag att säga och så kloka ord❤️!!!😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vi tar en klocka till!

Har bara lyft på glaset och blåst rent samt torkat av glaset på in och utsida. Sitter lite damm kvar ändå på tavlan såg jag nu efteråt.

Raketa 2603, 16 kameler. Baikonur.
20230510_210502.jpg
20230510_210556.jpg


Kosmodromen i Bajkonur är världens första och största rymdraketuppskjutningsplats. Den är belägen på Kazakstans ökenstäpp 200 kilometer öster om Aralsjön. Ryssland har ett leasingavtal med Kazakstan som ger Ryssland rätten att använda Bajkonur, nuvarande avtal gäller till 2050. Idag är Bajkonur Rysslands största kosmodrom och härifrån sker uppskjutningarna av en del av de kosmonauter och astronauter som tjänstgör på ISS.

Från kosmodromen har ett antal historiska flygningar startat. 1957 skickades Sputnik 1 och Sputnik 2 upp härifrån. 1961 startade Jurij Gagarin sin resa mot rymden här, liksom Valentina Teresjkova 1963.

På urtavlan är också Rysslands och Frankrikes flaggor, antar att den här gavs ut i något samband med samarbete med Frankrike, kanske när någon/några franska astronauter skickades till ISS?

Antar att platsen är markerad med den röda stjärnan som ses på kartan på subsekundtavlan.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Min mamma gick bort i Covid 19 våren 2020. Det var minst sagt tungt, hon var helt frisk och vi hade daglig kontakt. På en vecka var hon borta, första året på pandemin så sjukvården var inte som idag, kunde inte säga adjö som jag ville, ingen bra upplevelse.😥

Men, mina smådöttrar (6 och 9 år idag) är övertygade om att farmor är med oss och visar sig och hjälper oss på olika sätt. Oftast är hon en ekorre, vi har mycket ekorrar där vi bor.🤗

Jag gillar tanken, döttrarna har hittat ett sätt att hantera saknaden som jag gärna tar till mig och lyssnar på som egen tröst.

Barn är kloka och deras fantasi ska man som vuxen uppmuntra och hänga med i så länge de har den kvar tänker jag.

Mot bakgrund av det fick jag nog lite "hjälp" nyss. Drog ut 2 armandsssprintar till ett armband för drygt 2 mån sedan. Typen som är svår att ersätta.

Den ena hittade jag för en vecka sedan när jag tappat en annan grej. Nu hittade jag den andra, så armbandet kan fästas igen utifrån original.

Jag är ateist, pragmatisk och faktaorienterad. Men ibland är det skönt att låta tankarna vandra och följa känslor och mina kloka döttrar.

Att jag skulle hitta den här lilla sprinten igen är inte annat än magiskt. Kanske har döttrarna rätt😉

20230510_194544.jpg

Att förlora en kär förälder är svårt - beklagar!! Speciellt under de svåra förhållandena 2020... Lider med dig, @Watchvintage Du har uppfostrat kloka döttrar som fortsätter din mors tradition i familjen. Klart din kära mor är med er, det kommer hon alltid att vara! 😊

Jag förlorade min 96-åriga farmor sommaren 2022. Hon var med om Sveriges omställning från fattigt bonde-land till dagens välfärdssamhälle. Fick som liten gå kilometer till skolan. Minns hennes otroliga kärlek tills oss barn-barn. Jag har ärvt hennes frispråkighet, till det sämre eller till det bättre 😅 Saknar henne något otroligt.

Ta hand om er grabbar, och era kära! 😊
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Jo, kollade faktiskt på en till igår, en Zim.

Den här var tänkt som donator, men när jag vände på klockan skymtades en liten text, så den får leva vidare som den är.
Om det är någon som kan tolka texten, så säg till!

Innan rengörning, slitet och sprucket glas
20230510_213809.jpg


Utan glas, nu ser man hur tavlan ser ut. Tavlan har jag endast blåst av med bälg
20230510_214008.jpg


Urverk
20230510_221858.jpg


Baksida
20230510_221912.jpg


På armen, ingen stor sak och om jag tolkade gravyren rätt ifrån 1980. Ca 29.5mm bred, kanske damur eller barnklocka? Unisex? Fick sig ett bättre begagnat glas med
20230510_222500.jpg
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Den boettmodellen på de två till vänster i nedre raden har jag inte. Asch, vad heter den nu igen? Nåt iaf. Ser fint härjade ut.

Skulle nån av dem avyttras @Stup ?
Det skulle vara den här isåfall. Tavelfärgen drar mot lila men är svår att fota. Länken hör till en modern 960 boett så inte den gamla sladdriga sovjetiska som egentligen hör ihop med boetten
IMG_7435.jpeg
IMG_7436.jpeg
 
Topp