• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Föresten!🙂
Tips på enligt min visserligen amatörmässiga bedömning, så är det här riktigt bra pincetter till just pris.

Köpt ett gäng pincetter som inte varit bra, helt odugliga faktiskt. Men de här är faktiskt riktigt bra och extremt prisvärda. Kan verkligen ta riktigt små grejer. De enda pincetter som kunde få grepp på mina småskruv och sekundvisare. Mitt bästa klockmeckar köp hittills, 167 kr, värt varenda kr.

 

Samlarn

Rolex
Föresten!🙂
Tips på enligt min visserligen amatörmässiga bedömning, så är det här riktigt bra pincetter till just pris.

Köpt ett gäng pincetter som inte varit bra, helt odugliga faktiskt. Men de här är faktiskt riktigt bra och extremt prisvärda. Kan verkligen ta riktigt små grejer. De enda pincetter som kunde få grepp på mina småskruv och sekundvisare.

En bra korntång måste du ha. Glasögon med förstoring är också bra.
 

Watchvintage

Cartier
Kul att se att du börjar "labba" lite med de gamla klockorna.
Byta visare har jag gjort några gånger. Ibland går det hur lätt som helst och ibland blir det några vändor ner på golvet - med ficklampa - för att leta efter visare som sprätter iväg. :banghead: :p
Klockan som stannade - efter ditt ingrepp? Jag vet att det kanske låter självklart. Har du kollat så att visarna går fritt från urtavlan? Eller kollat så att ändarna på visarna inte nuddar varandra? Minsta touch kan få klockan att stanna?

Ser inte ut som de går ihop, utan urverket går inte längre...Skittrist.

Du kan allt som är värt att veta om Amphibia, vad vet du om den här urtavlan? Inte sett så många.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Avslutar dagen med en klassiker, tror jag.


Kom6w.jpg
 

Samlarn

Rolex
Ser inte ut som de går ihop, utan urverket går inte längre...Skittrist.

Du kan allt som är värt att veta om Amphibia, vad vet du om den här urtavlan? Inte sett så många.
Hahaha Jag gillar Vostok Amphibian bäst av de ryska märkena men jag kan knappast allt. Förmodligen inte ens hälften. De andra ryska fabrikerna är också bra. Raketa är ett fint märke t.ex.
Den där blåa urtavlan menar du? Jag vet egentligen ingenting om den. Tror inte att den har någon militär anknytning. Den blå färgen är snygg och "paddelvisarna" är asläckra. Tyvärr brukar den där urtavlan sitta i den gamla "tunnan-boetten". Det är en boett som jag inte gillar p.g.a. att bandhornen sitter så tätt. Bandet på 18 mm blir så oproportionerligt smalt jämfört med boetten, tycker jag.
Jag tror inte att jag har en enda gammal "tunnan-boett" i min samling. Den blå urtavlan är snygg dock.
 

Watchvintage

Cartier
För att jag ska kunna nå mitt mål om Max 3x12 ryssklockor...Så ser jag över mina ur just nu. Har en del dubbletter. Behöver lite hjälp😀
Vilka två skulle ni sälja av de här?

Man kan ju kombinera dem till en "keeper" så ev. "perfekt" kombo att spara är ju ett alternativ😀

20230513_020254.jpg

20230513_020313.jpg

20230513_021251.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Det var svårt att gå och lägga sig när man börjat pilla😅 Får dock se till att vara pigg nog med smådöttrarna imorgon, det är i slutändan det viktigaste i livet.

Men finns en annan urtavla jag gillar skarpt som jag tänkte jag skulle få i en icke guld boett. Jag gillar ju militär ur och 24h markeringar ligger mig varmt om hjärtat.🤗

20230513_035500.jpg

20230513_034754.jpg

Har två stycken och min tanke var att flytta till en Amphibia boett med stendött urverk och allt för åldrad urtavla.

20230513_022145.jpg

Men, det gick inte alls. Bättre vetande i gruppen hade säkert redan koll på att det inte skulle funka...Men, "learning by doing" är tyvärr mer jag...😅

Men då kom jag på att jag har en udda boett från det att jag på tips från @Samlarn köpte min favo Scubadive.😀

Den satt i en märklig boett...Som enligt mig den läckra urtavla med verk passa i👍🥰
20230513_034347.jpg

Skulle vara kul att få in den andra i en amphibia boett, men går det eller är det fel dimensioner är frågan?

20230513_041023.jpg


PS...Tappade ytterligare en urverkshållar skruv i mattan...mycket irriterande, fick ta från annat ur. Kan man köpa de skruvarna någonstans?
 

Samlarn

Rolex
Det var svårt att gå och lägga sig när man börjat pilla😅 Får dock se till att vara pigg nog med smådöttrarna imorgon, det är i slutändan det viktigaste i livet.

Men finns en annan urtavla jag gillar skarpt som jag tänkte jag skulle få i en icke guld boett. Jag gillar ju militär ur och 24h markeringar ligger mig varmt om hjärtat.🤗

20230513_035500.jpg

20230513_034754.jpg

Har två stycken och min tanke var att flytta till en Amphibia boett med stendött urverk och allt för åldrad urtavla.

20230513_022145.jpg

Men, det gick inte alls. Bättre vetande i gruppen hade säkert redan koll på att det inte skulle funka...Men, "learning by doing" är tyvärr mer jag...😅

Men då kom jag på att jag har en udda boett från det att jag på tips från @Samlarn köpte min favo Scubadive.😀

Den satt i en märklig boett...Som enligt mig den läckra urtavla med verk passa i👍🥰
20230513_034347.jpg

Skulle vara kul att få in den andra i en amphibia boett, men går det eller är det fel dimensioner är frågan?

20230513_041023.jpg


PS...Tappade ytterligare en urverkshållar skruv i mattan...mycket irriterande, fick ta från annat ur. Kan man köpa de skruvarna någonstans?
Det blev ju snyggt ju.
Det är Komandirskieklockor du "plockar" med och jag har lite dålig koll på dem. Jag behöver se urverken. Det är där "skon klämmer" liksom.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det var svårt att gå och lägga sig när man börjat pilla😅 Får dock se till att vara pigg nog med smådöttrarna imorgon, det är i slutändan det viktigaste i livet.

Men finns en annan urtavla jag gillar skarpt som jag tänkte jag skulle få i en icke guld boett. Jag gillar ju militär ur och 24h markeringar ligger mig varmt om hjärtat.🤗

20230513_035500.jpg

20230513_034754.jpg

Har två stycken och min tanke var att flytta till en Amphibia boett med stendött urverk och allt för åldrad urtavla.

20230513_022145.jpg

Men, det gick inte alls. Bättre vetande i gruppen hade säkert redan koll på att det inte skulle funka...Men, "learning by doing" är tyvärr mer jag...😅

Men då kom jag på att jag har en udda boett från det att jag på tips från @Samlarn köpte min favo Scubadive.😀

Den satt i en märklig boett...Som enligt mig den läckra urtavla med verk passa i👍🥰
20230513_034347.jpg

Skulle vara kul att få in den andra i en amphibia boett, men går det eller är det fel dimensioner är frågan?

20230513_041023.jpg


PS...Tappade ytterligare en urverkshållar skruv i mattan...mycket irriterande, fick ta från annat ur. Kan man köpa de skruvarna någonstans?

Blev fasiken bra, vad säger ni andra?
20230513_042704.jpg

Kul att du vågar och har börjat! Bra jobbat!
24h blev ju kul! 😁 den dära osymmetriska är ju lite ovanlig 😃

Kolla som sagt att inget tar i, ta ur urverket ur klockan och se om det går då? Se från sidan att visarna sitter parallellt. Testa att röra lite på kronan in o ut (olika lägen). Testa köra utan visare, går bslansen?

Angående skruv, fram meden magnet och gå över mattan! Kan även ligga på andra ställen än man tror, svep med ficklampa parallellt med golvet... hittar du inte kan du få en av mig.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
För att jag ska kunna nå mitt mål om Max 3x12 ryssklockor...Så ser jag över mina ur just nu. Har en del dubbletter. Behöver lite hjälp😀
Vilka två skulle ni sälja av de här?

Man kan ju kombinera dem till en "keeper" så ev. "perfekt" kombo att spara är ju ett alternativ😀

20230513_020254.jpg

20230513_020313.jpg

20230513_021251.jpg

Så här hade jag gjort. Bytt tavla på de två vänstra, ev bytt bezel på de två högersta. Behållt de urverk som går bäst, det med fasad kant är äldst, det hade jag gärna behållt. Sålt den i mitten efter ändring (mest sliten boett och tavla med ben igenom tavlan)
20230513_020254.jpg.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Comrades we have a problem.. kronan har sedan jag fick hem klockan varit vobblig och för att kunna dra upp den behövde jag vinkla kronan så som bild nr 1 visar, för att den skulle greppa och börja dra. Är detta standard? Att dom är vobbliga har jag förstått men att behöva vinkla den på detta vis? Alldeles nyss när jag skulle dra upp och ställa tiden så lossnade kronan. Trycker tillbaka den men nu lossnar den av minsta lilla drag. Vart skulle ni rekommendera att jag vänder mig? Är det en enkel fix för tro? Tacksam för all hjälp jag kan få. Trevlig helg på er!
20230512_225628.jpg

20230512_225408.jpg

Kronan skall vara vobblig, man skall liksom dra den ut lite försiktigt men inte för mycket. Där där är nog rostat bröd tyvärr, antar att det inte går att trycka tillbaka den?

Jag hade nog hört av mig till någon som säljer modellen, kanske vostok-watches24 eller poljot24 kanske. Hör om de kan fixa en extra bom + krona.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Kronan skall vara vobblig, man skall liksom dra den ut lite försiktigt men inte för mycket. Där där är nog rostat bröd tyvärr, antar att det inte går att trycka tillbaka den?

Jag hade nog hört av mig till någon som säljer modellen, kanske vostok-watches24 eller poljot24 kanske. Hör om de kan fixa en extra bom + krona.
Kronan går att trycka tillbaka på bommen men släpper lätt. Vet ej hur den är konstruerad men det ser ut som att material från den lilla ringen i kronan nöts bort och därmed har hålet i kronan blivit för stort för bommen. Upplevde redan från start att jag fick vinkla och lägga tryck på kronan för att den skulle greppa överhuvudtaget men la ingen större tanke vid det, gissar att kronan var på g att släppa redan då nu när jag tänker efter. På min andra Vostok är kronan vobblig med den behöver jag inte vinkla och lägga tryck på. Den är köpt hos Meranom, antar att jag får kontakt dom och höra vad som rekommenderas. Tack för svar 😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Intressant, hittade detta nu. Verkar vara fler som haft samma problem.
Screenshot_20230513_133751_Instagram.jpg
Screenshot_20230513_133801_Instagram.jpg
Screenshot_20230513_133809_Instagram.jpg
Screenshot_20230513_133818_Instagram.jpg
Screenshot_20230513_133825_Instagram.jpg
Screenshot_20230513_133836_Instagram.jpg

Har mailat till Meranom, hoppas del löser sig. Har ni någon erfarenhet kring att handla därifrån nu?

Nix, det ända jag kan tänka mig nu är att det kan vara svårt och betala, annars inga problem. Har handlat där ett par gånger innan kriget.

Blir sugen på och se hur några av mina gamla kronor ser ur, har nog ett par som är kass och det är svårt och få tag på nya då de inte tillverkas längre.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Nix, det ända jag kan tänka mig nu är att det kan vara svårt och betala, annars inga problem. Har handlat där ett par gånger innan kriget.

Blir sugen på och se hur några av mina gamla kronor ser ur, har nog ett par som är kass och det är svårt och få tag på nya då de inte tillverkas längre.
Vi får se hur det blir, i annat fall får jag höra med lokala urmakarn om han kan tillverka ett liknande rör. Stammen ser intakt ut så den är det nog ingen fara med. Klockan är fortfarande fullt fungerande och med lite försiktighet går den att dra upp och ställa tiden. Blev sugen på att bära den idag 😊
20230513_164811-01.jpeg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Vi får se hur det blir, i annat fall får jag höra med lokala urmakarn om han kan tillverka ett liknande rör. Stammen ser intakt ut så den är det nog ingen fara med. Klockan är fortfarande fullt fungerande och med lite försiktighet går den att dra upp och ställa tiden. Blev sugen på att bära den idag 😊
20230513_164811-01.jpeg
Själv hade jag problem med en för liten krona som var ditsatt på en 50-tals-Vympel. Mejlade vår lokale urmakare utanför stan.
Han var "riktig" urmakare, och tog gärna tag i min klenod.
Han kapade bom, bytte krona, och hittade en verk-skruv som funkade dåligt. Proffsigt! Småpengar!
Dessutom tyckte han det var as-coolt med en typ 70-årig sovjet. Diskussionsämne!
Kolla runt efter annan urmakare än Ur&Penn så kan dom säkert fixa.
Värt att kolla!
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Själv hade jag problem med en för liten krona som var ditsatt på en 50-tals-Vympel. Mejlade vår lokale urmakare utanför stan.
Han var "riktig" urmakare, och tog gärna tag i min klenod.
Han kapade bom, bytte krona, och hittade en verk-skruv som funkade dåligt. Proffsigt! Småpengar!
Dessutom tyckte han det var as-coolt med en typ 70-årig sovjet. Diskussionsämne!
Kolla runt efter annan urmakare än Ur&Penn så kan dom säkert fixa.
Värt att kolla!
Härligt att det löste sig! 😊 Har god kontakt med en duktig urmakare så förhoppningsvis löser han problemet om det skulle uppstå problem med att köpa nya delar från Meranom.
 
Topp