• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Programmerar föreningens passersystem. Med bra stöd av min Poljot Aviator 6773778B.
IMG_2307.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jo, kollade faktiskt på en till igår, en Zim.

Den här var tänkt som donator, men när jag vände på klockan skymtades en liten text, så den får leva vidare som den är.
Om det är någon som kan tolka texten, så säg till!

Innan rengörning, slitet och sprucket glas
20230510_213809.jpg


Utan glas, nu ser man hur tavlan ser ut. Tavlan har jag endast blåst av med bälg
20230510_214008.jpg


Urverk
20230510_221858.jpg


Baksida
20230510_221912.jpg


På armen, ingen stor sak och om jag tolkade gravyren rätt ifrån 1980. Ca 29.5mm bred, kanske damur eller barnklocka? Unisex? Fick sig ett bättre begagnat glas med
20230510_222500.jpg
Som jag trodde. Jag fick en likadan liten krabat på köpet när jag köpte en annan klocka från en säljare i Tyskland. Glaset lite spräckt, men verket tickar på fint.
20230517_170356.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Titt på en till Elektronika. Funkar, men är lite glappkontakt, så jag får löda lite.

Glaset var löst, det har jag limmat nu.
20230517_194155.jpg


20230517_200152.jpg


Kom även lite annat kul i ett paket, tänkte se om jag kan använda dem till att göra klockarmband, några åker nog på en jacka med.
20230517_200019.jpg
 

MAz_666

Rolex
Titt på en till Elektronika. Funkar, men är lite glappkontakt, så jag får löda lite.

Glaset var löst, det har jag limmat nu.
20230517_194155.jpg


20230517_200152.jpg


Kom även lite annat kul i ett paket, tänkte se om jag kan använda dem till att göra klockarmband, några åker nog på en jacka med.
20230517_200019.jpg
Lite "vanliga" svenska märken som kanske blir lite konstiga att ha på fracken, men de två i "silver" och svart är mästar-märken för de s.k. US Airborne Master:s.
Coolt!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite "vanliga" svenska märken som kanske blir lite konstiga att ha på fracken, men de två i "silver" och svart är mästar-märken för de s.k. US Airborne Master:s.
Coolt!

Ah, coolt! Tack för info! Trodde allt var svenskt, men har såklart ingen koll alls!

Edit: har läst på lite och förstår att man såklart inte få ha märken på fracken som gör att folk kan tro att man är en riktig svensk militär (det är olagligt). Dock borde det nog vara ok och ha som klockarmband.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Idag är la alla upptagna med att vara lediga... Ledig jag med, så ägnat hela dagen åt att städa!!! Både hus och orgganisera lite i rummet där jag har alla klockdelar m.m. Satte mig precis ner, men det blir bara fem minuter då jag tydligen skall börja förbereda mat NU åt de som inte är hemma... 😁
20230518_164741.jpg


Ha det bra! 😁
 

Beo

Patek
2-Faktor
Idag är la alla upptagna med att vara lediga... Ledig jag med, så ägnat hela dagen åt att städa!!! Både hus och orgganisera lite i rummet där jag har alla klockdelar m.m. Satte mig precis ner, men det blir bara fem minuter då jag tydligen skall börja förbereda mat NU åt de som inte är hemma... 😁
20230518_164741.jpg


Ha det bra! 😁
+1 på den!kan knappast säga ledig jag heller!🥴
image.jpg
 

Erijoh

Breitling
Har en rysk klocka som heter Raky. Helautomatisk. Fick den av en vän så har ingen aning om årtal eller liknande. Om någon känner till något om denna får ni gärna skriva. Kan ju inte sticka under stol med att det även vore intressant att veta något kring värdet.

Tack på förhand!
mvh Erik
1684401980153.jpg
1684401980160.jpg
1684401980168.jpg
 

Samlarn

Rolex
Har en rysk klocka som heter Raky. Helautomatisk. Fick den av en vän så har ingen aning om årtal eller liknande. Om någon känner till något om denna får ni gärna skriva. Kan ju inte sticka under stol med att det även vore intressant att veta något kring värdet.

Tack på förhand!
mvh Erik
1684401980153.jpg
1684401980160.jpg
1684401980168.jpg
Klockan verkar vara från Sovjet-tiden. Äldre än 1990.
Här är en tråd från W.U.S. om en liknande klocka: https://www.watchuseek.com/threads/raky-what-the.471203/
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Har en rysk klocka som heter Raky. Helautomatisk. Fick den av en vän så har ingen aning om årtal eller liknande. Om någon känner till något om denna får ni gärna skriva. Kan ju inte sticka under stol med att det även vore intressant att veta något kring värdet.

Tack på förhand!
mvh Erik
1684401980153.jpg
1684401980160.jpg
1684401980168.jpg

Klockan verkar vara från Sovjet-tiden. Äldre än 1990.
Här är en tråd från W.U.S. om en liknande klocka: https://www.watchuseek.com/threads/raky-what-the.471203/

Svinkul! Aldrig sett innan och inte läst om dem heller. Så mer italiensk än rysk då.

Värdet?

Svårt att värdera, lite som en frankenwatch fast gjort av ett legitimt italienskt bolag för den inhemska marknaden med äkta ryska delar, fast ändå är klockan helt äkta. Tavlan är säkert gjord i Italien åtminstone designad i Italien. Vart klockan är ihopsatt är säkert inte helt känt, har dock inte läst hela tråden i länken.
Kanske värt en del för rätt köpare, för andra inte. Tror de är hyfsat ovanliga iallafall.

Säg till om du vill sälja, kan eventuellt vara intresserad av att köpa.
 

MAz_666

Rolex
Har en rysk klocka som heter Raky. Helautomatisk. Fick den av en vän så har ingen aning om årtal eller liknande. Om någon känner till något om denna får ni gärna skriva. Kan ju inte sticka under stol med att det även vore intressant att veta något kring värdet.

Tack på förhand!
mvh Erik
1684401980153.jpg
1684401980160.jpg
1684401980168.jpg
Finns som sagt liiite info där ute om dessa.
Här har du en (liten) samling:
Enligt denna sidan kan din ha ett Slava 2427-verk, samt vara från 80-talet.
 

Watchvintage

Cartier
Hm...förstår varför få av er säljer😅
Förlorade just 50% av inköpspris på 6 ur på Tradera. Zakaz Komandirskie...165 kr🤪

Satte inga lägsta bud, så det här är så marknaden ser ut😎

Med den vetskapen vill det till att man tänker till när man köper in har jag just lärt mig😉

Hobbies får kosta enligt mig och fokus är inte att man ska tjäna pengar. Men, en hobby där det är svårt att få igen pengarna när man skiftar ut saker...Då vill det till att man tänker efter har jag nu lärt mig😉

Jag lär mig ständigt nya saker gällande min nya ryssur hobby, men inser att det kommer bli betydligt dyrare läropengar än jag tänkt mig🤪😅

Ända trösten är att jag hoppas verkligen några av er i forumet är vinnarna. Då känns det lite bättre🥰

Screenshot_20230519_143014_Tradera.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hm...förstår varför få av er säljer😅
Förlorade just 50% av inköpspris på 6 ur på Tradera. Zakaz Komandirskie...165 kr🤪

Satte inga lägsta bud, så det här är så marknaden ser ut😎

Med den vetskapen vill det till att man tänker till när man köper in har jag just lärt mig😉

Hobbies får kosta enligt mig och fokus är inte att man ska tjäna pengar. Men, en hobby där det är svårt att få igen pengarna när man skiftar ut saker...Då vill det till att man tänker efter har jag nu lärt mig😉

Jag lär mig ständigt nya saker gällande min nya ryssur hobby, men inser att det kommer bli betydligt dyrare läropengar än jag tänkt mig🤪😅

Ända trösten är att jag hoppas verkligen några av er i forumet är vinnarna. Då känns det lite bättre🥰

Screenshot_20230519_143014_Tradera.jpg

Känns som att traderafolket inte fattat vintage, sedan kan ju de bero på tur/otur med vart det barkar hän. Internationellt (ebay) ligger det dyrare.

Edit: hade funderat att buda på denna, mest för att jag är lat. Jag har redan en, men den saknar urverk då jag snodde det och satte i en annan...
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Hm...förstår varför få av er säljer😅
Förlorade just 50% av inköpspris på 6 ur på Tradera. Zakaz Komandirskie...165 kr🤪

Satte inga lägsta bud, så det här är så marknaden ser ut😎

Med den vetskapen vill det till att man tänker till när man köper in har jag just lärt mig😉

Hobbies får kosta enligt mig och fokus är inte att man ska tjäna pengar. Men, en hobby där det är svårt att få igen pengarna när man skiftar ut saker...Då vill det till att man tänker efter har jag nu lärt mig😉

Jag lär mig ständigt nya saker gällande min nya ryssur hobby, men inser att det kommer bli betydligt dyrare läropengar än jag tänkt mig🤪😅

Ända trösten är att jag hoppas verkligen några av er i forumet är vinnarna. Då känns det lite bättre🥰

Screenshot_20230519_143014_Tradera.jpg
Äsch! Du sålde den för billigt. Inget fungerande mekaniskt ur ska kosta mindre än 500 kr.
Den här kommer jag inte att rea ut:
IMG_20230519_192206.jpg
IMG_20230519_192405.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Äsch! Du sålde den för billigt. Inget fungerande mekaniskt ur ska kosta mindre än 500 kr.
Den här kommer jag inte att rea ut:
IMG_20230519_192206.jpg
IMG_20230519_192405.jpg
Missade att sätta ut lägsta pris...man lär sig😉

Å andra sidan är det ju så att värdet på något är relativt. Som Compressorn som ligger ute på eBay, samma som sist. 10 tkr mindre, men marknaden säger No, no...

Vi i den här gruppen har ju vår syn. Som i alla hobbies tänker jag.
De som vet de vet...men för utomstående är det något annat.😀
 

Samlarn

Rolex
Missade att sätta ut lägsta pris...man lär sig😉

Å andra sidan är det ju så att värdet på något är relativt. Som Compressorn som ligger ute på eBay, samma som sist. 10 tkr mindre, men marknaden säger No, no...

Vi i den här gruppen har ju vår syn. Som i alla hobbies tänker jag.
De som vet de vet...men för utomstående är det något annat.😀
Konstigt. Det är Komandirskievisare på den.
Det tar oftare längre tid att sälja de där rarieteterna, tror jag. Det där är en av de ovanligaste klockorna från sovjet-tiden.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hm...förstår varför få av er säljer😅
Förlorade just 50% av inköpspris på 6 ur på Tradera. Zakaz Komandirskie...165 kr🤪

Satte inga lägsta bud, så det här är så marknaden ser ut😎

Med den vetskapen vill det till att man tänker till när man köper in har jag just lärt mig😉

Hobbies får kosta enligt mig och fokus är inte att man ska tjäna pengar. Men, en hobby där det är svårt att få igen pengarna när man skiftar ut saker...Då vill det till att man tänker efter har jag nu lärt mig😉

Jag lär mig ständigt nya saker gällande min nya ryssur hobby, men inser att det kommer bli betydligt dyrare läropengar än jag tänkt mig🤪😅

Ända trösten är att jag hoppas verkligen några av er i forumet är vinnarna. Då känns det lite bättre🥰

Screenshot_20230519_143014_Tradera.jpg

Tänkte lite på priset, det är ju nästan lika mycket som det blir om man köper direkt från Ryssland.

Spanade in modellen på Meshok, ifrån 600 rub (pågående bud), och ifrån 1000 rub köp nu för de billigaste. Sedan tillkommer ju även moms! Då blir det väl ungefär samma som din såldes för. Löjligt billigt!

Har inte kollat direkt ifrån Ukraina, tror de ligger lite dyrare där.
 

Samlarn

Rolex
Tänkte lite på priset, det är ju nästan lika mycket som det blir om man köper direkt från Ryssland.

Spanade in modellen på Meshok, ifrån 600 rub (pågående bud), och ifrån 1000 rub köp nu för de billigaste. Sedan tillkommer ju även moms! Då blir det väl ungefär samma som din såldes för. Löjligt billigt!

Har inte kollat direkt ifrån Ukraina, tror de ligger lite dyrare där.
Jag ska ju inte säga till nå'n vilka priser som ska sättas men sälj inte hela, fungerande, mekaniska klockor för under 500 kr. Då är det bättre att behålla dem. Bara ett råd liksom.
 
Topp