• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Plockade ihop en Komandirskie 341 av lite olika bitar. Jag tycker det blev görsnyggt, men jag brukar också vilja ha ”original”. Denna typ av vridring satt bara på de allra första 341’orna så den hör nog inte ihop med denna urtavla, men det är en mindre fråga. Jag undrar över kombinationen urtavla och guldiga visare i en kromad boett, är den någon som vet om det är en original kombo? I de gamla katalogerna hittar jag ingen klocka med denna urtavla, men på mroatmans sajt finns en, med guldvisare och i kromad boett.

1684661571588.jpeg

Det där är väl dessutom en generalskieboett?
 

steros

Omega
Bra fråga.

Vet inte om tavlan kan finnas i andra kataloger, känns ju lite speciellt då det är en Zakaz, finns det någon Zakaz:er alls med i katalogerna?

Känner att jag har för dålig koll på just Zakaz:er.

Gjordes Zakaz:er alltid som samma som de som släpptes till vanligt folk eller specialbehandlades dessa? Tror det är här man får börja nysta för att se vad som ev kan vara orginal eller inte.
Kanske finns info på wus om ingen här vet, kanske italienska forum eller ryska eller något annat...

Kul sak o börja gräva i allafall.

Generellt sett är väl guldiga visarna o chromad boett fel, men har faktiskt dålig koll.
1990 års katalog är full av zakaz. Och jag tar tillbaka det där om vridringen, för 341’orna från det året har just den typen av ringar så de förekom uppenbarligen längre än bara runt -85.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
1990 års katalog är full av zakaz. Och jag tar tillbaka det där om vridringen, för 341’orna från det året har just den typen av ringar så de förekom uppenbarligen längre än bara runt -85.

Ja, se där ja! Hade inte koll att katalogerna har även Zakaz:er, har inte nålfarigt dem, kanske dags... 😄 Då kanske den är helt legit din klocka nu då 😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jo, vart bortrest hela helgen. Sommarvärmen har kommit! Iallafall hit på dagtid!

Skönt då att kunna gå in och spendera någon timme eller två med några klockor när man vart ute hela helgen...

Cardi Vostok, 2409. Här ihop med en liten Chaika som jag skall sno delar av. Innan rengörning
20230521_193322.jpg


Kass balansfjäder, verkar gå när man rör på fjädern så kanske kan jag böja till den så den fungerar.

Sleten baktill, har ju en annan Cardi där boetten är i bättre skick (men sleten tavla) skall nog ta och byta när jag servar den.
20230521_193407.jpg


DNA
20230521_194141.jpg


Efter
20230521_203226.jpg


Elektronika 55B. Innan rengörning. Fungerande, har inte kollat alla funktioner. Fick sig en rengörning, men skall se om jag kan beställa ett nytt glas då detta är sprucket.
20230521_210252.jpg


Tog visst ingen efterbild, men det kan ni få se på armen någon dag. Putsade glaset lite. Bjuder på en urverksbild ftån tavelsidan
20230521_212526.jpg


Sist ut ikväll, en smutsig Vostok med kass balansfjäder som antagligen är bortom räddning.

Innan
20230521_212901.jpg

20230521_213055.jpg


Efter. Får fixa visare när den servas.
20230521_215740.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Militär väl? Snygg! Skön patina med!
Japp, denna modell fanns aldrig till salu på privata marknaden. Alla exemplar skall ha skänkts till stridspiloter som klarat utbildningen. Detta var en tradition som inleddes redan i slutet av 40-talet (1947?), men då var det inte kronografer. Gagarin fick sin klocka på det sättet när han utexaminerades typ 1957.
 
Topp