• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Semester, vad är det? Lagom bitter här 😆
20230821_104849.jpg
 

branting

Cartier
IMG_8313.jpeg
Postgången till Belarus var inte att leka med. Tog mer än 30 dagar för paketet att transportera sig ca 100 mil. Det är väl 1,4 km/tim i snittfart, om jag inte räknat fel… Tullen verkar i övrigt börjat med utpressning i form av läskiga foton. Här fingrar vi på ditt paket i ett mörkt rum med handskar. Var god att betala. Vill inte veta vad de gör med paketen när ingen ser 😬 (Det om tullen var ett skämt i händelse av att någon jobbar där och tar illa upp. Men fotot de skickar andas ”creepyhet”…). Nu är Elektronikan äntligen framme 🙂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
IMG_8313.jpeg
Postgången till Belarus var inte att leka med. Tog mer än 30 dagar för paketet att transportera sig ca 100 mil. Det är väl 1,4 km/tim i snittfart, om jag inte räknat fel… Tullen verkar i övrigt börjat med utpressning i form av läskiga foton. Här fingrar vi på ditt paket i ett mörkt rum med handskar. Var god att betala. Vill inte veta vad de gör med paketen när ingen ser 😬 (Det om tullen var ett skämt i händelse av att någon jobbar där och tar illa upp. Men fotot de skickar andas ”creepyhet”…). Nu är Elektronikan äntligen framme 🙂

Kul med mer Elektronika i tåden! De är himla charmiga! 😁
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Min Vostok kastade tyvärr in handduken efter bara något år i tjänst. Har nu fått tummen ur och vänt mig till min lokala ur-gubbe för reparation. Han kunde dessvärre inte fixa ryska ur sa han. Någon här som vet var jag kan vända mig? Eller är det kanske bättre och billigare att plocka upp en hygglig beater på k&s?
Hur artar sig felet?
 

branting

Cartier
Min Vostok kastade tyvärr in handduken efter bara något år i tjänst. Har nu fått tummen ur och vänt mig till min lokala ur-gubbe för reparation. Han kunde dessvärre inte fixa ryska ur sa han. Någon här som vet var jag kan vända mig? Eller är det kanske bättre och billigare att plocka upp en hygglig beater på k&s?
Den enda gången jag haft en Vostok hos en urgubbe efter många nej hos andra. Så löste det sig genom att jag frågade varför. Svaret var då att han inte kunde beställa delar till den. Lösningen fick bli att han undersökte klockan och identifierade felet, jag beställde delar på nätet som han använde. Blev ganska dyrt, men det var en klocka som jag gillar mycket. Tveksamt om jag kommer lägga ut lika mycket på en Vostok igen. Nästa gång blir det nog att försöka skriva själv 🙂
 

MAz_666

Rolex
Idag kan man med glimten i ögat säga att ryska Luft- och Rymdtrupperna på två dygn totalt misslyckats (månlandningen) och lyckats (ett specifikt flygplan fick läglig olycka ...)
Det synliggör vi med min kära transition Komandirskietavla i en 020. Tavlan (BKC MO) står för Military Space Forces (Voenno Kosmicheskie Voyska - Военно Космические Силы) som i denna konstellation var verksamma 1992-1997, och MO är Russian Ministry Of Defence (Rossiya Ministerstvo Oboroni - Минстерство Обороны России).
Original-tavlan orörd (NOS) är ljust blå i "yttercirkeln", men som blir brun med ålder. Liknande BKC-tavlor heter 958.
Som kanske syns är lumeprickarna härligt "transition-slarviga" helt utan lume, utan bara "målade".
Med den (rätt) ovanliga DesertShield-bezelen.
Från ca 1992.

Fråga till er kunniga: OM man har en magnetiserad som går för fort - men man inte har ngn avmagnetiserare, är det då möjligt att s.a.s. "istället dra ner hastigheten" med reglaget i urverket? Känns onödigt att lägga för mkt pengar på en klocka som bärs nån gång i månaden ...
IMG_2660.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Idag kan man med glimten i ögat säga att ryska Luft- och Rymdtrupperna på två dygn totalt misslyckats (månlandningen) och lyckats (ett specifikt flygplan fick läglig olycka ...)
Det synliggör vi med min kära transition Komandirskietavla i en 020. Tavlan (BKC MO) står för Military Space Forces (Voenno Kosmicheskie Voyska - Военно Космические Силы) som i denna konstellation var verksamma 1992-1997, och MO är Russian Ministry Of Defence (Rossiya Ministerstvo Oboroni - Минстерство Обороны России).
Original-tavlan orörd (NOS) är ljust blå i "yttercirkeln", men som blir brun med ålder. Liknande BKC-tavlor heter 958.
Som kanske syns är lumeprickarna härligt "transition-slarviga" helt utan lume, utan bara "målade".
Med den (rätt) ovanliga DesertShield-bezelen.
Från ca 1992.

Fråga till er kunniga: OM man har en magnetiserad som går för fort - men man inte har ngn avmagnetiserare, är det då möjligt att s.a.s. "istället dra ner hastigheten" med reglaget i urverket? Känns onödigt att lägga för mkt pengar på en klocka som bärs nån gång i månaden ...
IMG_2660.jpg

Bra val av klocka med tanke på det du skrev. 😆

Ev kan man rucka den, beror väl på hur mycket det skiljer, gissningvis inte.

Nu är ju inte en avmagnitiserare någon dyr pryl, det är inte omöjligt att du kommer få problem med fler klockor... Jag har en billig blå kina som fungerar utmärkt.
 

Beo

Patek
Idag kan man med glimten i ögat säga att ryska Luft- och Rymdtrupperna på två dygn totalt misslyckats (månlandningen) och lyckats (ett specifikt flygplan fick läglig olycka ...)
Det synliggör vi med min kära transition Komandirskietavla i en 020. Tavlan (BKC MO) står för Military Space Forces (Voenno Kosmicheskie Voyska - Военно Космические Силы) som i denna konstellation var verksamma 1992-1997, och MO är Russian Ministry Of Defence (Rossiya Ministerstvo Oboroni - Минстерство Обороны России).
Original-tavlan orörd (NOS) är ljust blå i "yttercirkeln", men som blir brun med ålder. Liknande BKC-tavlor heter 958.
Som kanske syns är lumeprickarna härligt "transition-slarviga" helt utan lume, utan bara "målade".
Med den (rätt) ovanliga DesertShield-bezelen.
Från ca 1992.

Fråga till er kunniga: OM man har en magnetiserad som går för fort - men man inte har ngn avmagnetiserare, är det då möjligt att s.a.s. "istället dra ner hastigheten" med reglaget i urverket? Känns onödigt att lägga för mkt pengar på en klocka som bärs nån gång i månaden ...
IMG_2660.jpg
Härlig klocka men nej du måste avmagnetisera den OM den blivit magnetiserad,kan även vara att fjädern klibbat pga skada eller att det kommit olja/fett på fjädern.😢
 
Topp