Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du har råd att köpa en avmagnetisetare.Idag kan man med glimten i ögat säga att ryska Luft- och Rymdtrupperna på två dygn totalt misslyckats (månlandningen) och lyckats (ett specifikt flygplan fick läglig olycka ...)
Det synliggör vi med min kära transition Komandirskietavla i en 020. Tavlan (BKC MO) står för Military Space Forces (Voenno Kosmicheskie Voyska - Военно Космические Силы) som i denna konstellation var verksamma 1992-1997, och MO är Russian Ministry Of Defence (Rossiya Ministerstvo Oboroni - Минстерство Обороны России).
Original-tavlan orörd (NOS) är ljust blå i "yttercirkeln", men som blir brun med ålder. Liknande BKC-tavlor heter 958.
Som kanske syns är lumeprickarna härligt "transition-slarviga" helt utan lume, utan bara "målade".
Med den (rätt) ovanliga DesertShield-bezelen.
Från ca 1992.
Fråga till er kunniga: OM man har en magnetiserad som går för fort - men man inte har ngn avmagnetiserare, är det då möjligt att s.a.s. "istället dra ner hastigheten" med reglaget i urverket? Känns onödigt att lägga för mkt pengar på en klocka som bärs nån gång i månaden ...
Dels stannar den ett fåtal sekunder efter att jag dragit upp den, dels har den tunna, halvcirkelformade metallbiten (vad den nu kan heta) som sitter innanför boettens baksida lossnat. Precis som @branting var inne på så är det reservdelarna som är problemet för urgubben, så får fundera lite på om det är värt besväret att jaga efter sådanaHur artar sig felet?
Dels stannar den ett fåtal sekunder efter att jag dragit upp den, dels har den tunna, halvcirkelformade metallbiten (vad den nu kan heta) som sitter innanför boettens baksida lossnat. Precis som @branting var inne på så är det reservdelarna som är problemet för urgubben, så får fundera lite på om det är värt besväret att jaga efter sådana
En klocka jag fick till bra pris uppförde sig exakt så där - men rotorn var inte lös.Dels stannar den ett fåtal sekunder efter att jag dragit upp den, dels har den tunna, halvcirkelformade metallbiten (vad den nu kan heta) som sitter innanför boettens baksida lossnat. Precis som @branting var inne på så är det reservdelarna som är problemet för urgubben, så får fundera lite på om det är värt besväret att jaga efter sådana
Du har nog helt rätt, tydligen inte bara jag som har en skruv lös utan visst ser det ut att saknas en skruv i mitten av själva urverket. Skruven i fråga ligger nog tyvärr på ett golv i Wien, där jag öppnade boetten första gången så den kan bli klurigt att få tag i. Vet du om storleken på dessa skruvar är standardiserade på något sätt? I så fall kan jag ju återvända till urmakaren och se om han har något som kan passaLåter som att rotorn till automatdelen är lös. Antar att det ligger en lös skruv med någonstans.
Kanske bara och leta reda på skruven och skruva tillbaka rotorn? Skruven kanske blockerar något (eller rotorn med för den delen).
Du har nog helt rätt, tydligen inte bara jag som har en skruv lös utan visst ser det ut att saknas en skruv i mitten av själva urverket. Skruven i fråga ligger nog tyvärr på ett golv i Wien, där jag öppnade boetten första gången så den kan bli klurigt att få tag i. Vet du om storleken på dessa skruvar är standardiserade på något sätt? I så fall kan jag ju återvända till urmakaren och se om han har något som kan passa
Du kan säkert få tag i en skruv från nån här på forumet jag hade gärna donerat en men jag har tyvärr ingen över. Passa på att lyfta ur rotorn och se om klockan går. Den ska gå att dra upp för hand. Så att den inte går är inte kopplat till att rotorn är lös såvida inte rotorn eller skruven sitter och blockerar nånstans förstås. Utan rotor ska den se ut ungefär såhär:Du har nog helt rätt, tydligen inte bara jag som har en skruv lös utan visst ser det ut att saknas en skruv i mitten av själva urverket. Skruven i fråga ligger nog tyvärr på ett golv i Wien, där jag öppnade boetten första gången så den kan bli klurigt att få tag i. Vet du om storleken på dessa skruvar är standardiserade på något sätt? I så fall kan jag ju återvända till urmakaren och se om han har något som kan passa
Efter ytterligare en kaffekopp klarnade bilden av vad som skulle sitta på handledenOj, dom här hade jag nästan glömt. Det kanske får bli Ryskt på armen idag, frågan är vilken...
En gammal Albatross är alltid rätt!Efter ytterligare en kaffekopp klarnade bilden av vad som skulle sitta på handleden
Ja dom ligger faktiskt högt på favoritlistan bland klockorEn gammal Albatross är alltid rätt!
Kan se vad som skall sitta där, kan säkert ha någon om det är samma som andra som sitter i Vostok.
Stort tack för ert engagemang! Klockan tickar igång något tiotal sekunder efter att jag dragit upp den, så kanske är det något mer som spökar. Lägger upp en bild på urverket, skulle någon ha en passande skruv hade jag blivit otroligt tacksam för ett pm. Letar parallellt efter en ny klocka, så jag kan lika gärna försöka mig på att skruva i denna själv och kanske lära mig något på vägen.Du kan säkert få tag i en skruv från nån här på forumet jag hade gärna donerat en men jag har tyvärr ingen över. Passa på att lyfta ur rotorn och se om klockan går. Den ska gå att dra upp för hand. Så att den inte går är inte kopplat till att rotorn är lös såvida inte rotorn eller skruven sitter och blockerar nånstans förstås. Utan rotor ska den se ut ungefär såhär:
Och passa på att fota både tavelsidan och urverket.
Ganska vanligt att man måste vicka igång balansen i klockan när man drar upp den efter den stått still. Egentligen tyder väl det på servicebehov, men tickar den på och håller tiden sen tycker jag det brukar räckaStort tack för ert engagemang! Klockan tickar igång något tiotal sekunder efter att jag dragit upp den, så kanske är det något mer som spökar. Lägger upp en bild på urverket, skulle någon ha en passande skruv hade jag blivit otroligt tacksam för ett pm. Letar parallellt efter en ny klocka, så jag kan lika gärna försöka mig på att skruva i denna själv och kanske lära mig något på vägen.
Stort tack för ert engagemang! Klockan tickar igång något tiotal sekunder efter att jag dragit upp den, så kanske är det något mer som spökar. Lägger upp en bild på urverket, skulle någon ha en passande skruv hade jag blivit otroligt tacksam för ett pm. Letar parallellt efter en ny klocka, så jag kan lika gärna försöka mig på att skruva i denna själv och kanske lära mig något på vägen.
Ganska vanligt att man måste vicka igång balansen i klockan när man drar upp den efter den stått still. Egentligen tyder väl det på servicebehov, men tickar den på och håller tiden sen tycker jag det brukar räcka
Dum fråga kanske men har du dragit upp den ordentligt med kronan?Stort tack för ert engagemang! Klockan tickar igång något tiotal sekunder efter att jag dragit upp den, så kanske är det något mer som spökar. Lägger upp en bild på urverket, skulle någon ha en passande skruv hade jag blivit otroligt tacksam för ett pm. Letar parallellt efter en ny klocka, så jag kan lika gärna försöka mig på att skruva i denna själv och kanske lära mig något på vägen.
Jag kan nästan sätta en slant på att det är 3e spärrhjulet som spökar,det är ett inte helt ovanligt fel på Vostok 2416b verken.Stort tack för ert engagemang! Klockan tickar igång något tiotal sekunder efter att jag dragit upp den, så kanske är det något mer som spökar. Lägger upp en bild på urverket, skulle någon ha en passande skruv hade jag blivit otroligt tacksam för ett pm. Letar parallellt efter en ny klocka, så jag kan lika gärna försöka mig på att skruva i denna själv och kanske lära mig något på vägen.
Den där är ALLTID rätt!!!Det är ju inte måndag, men det funkar ändå.
,
Den där är ALLTID rätt!!!
Jag tänkte samma sak men det vore ju märkligt men inte omöjligt om skruven lossnat samtidigt som kuggarna på tredje hjulet gått sönder. Om man lossar det tre skruvarna som håller översta bryggan så kan man inspektera hur hjulet ser ut. Då det dessa tre skruvar som ska lossasJag kan nästan sätta en slant på att det är 3e spärrhjulet som spökar,det är ett inte helt ovanligt fel på Vostok 2416b verken.
Sitter under auto uppdrags bryggan och är markerad med gul ring.
Stämmer bra,kolla bara så alla hjulen hamnar rätt och att spärrhjulen låser åt ett håll men rullar åt andra.Jag tänkte samma sak men det vore ju märkligt men inte omöjligt om skruven lossnat samtidigt som kuggarna på tredje hjulet gått sönder. Om man lossar det tre skruvarna som håller översta bryggan så kan man inspektera hur hjulet ser ut. Då det dessa tre skruvar som ska lossas
Du har så rätt.Du har råd att köpa en avmagnetisetare.
Fynda Tillbehör online | Fyndiq
fyndiq.se
Jag köpte en när min Omega Seamaster De Ville rusade iväg alldeles för fort. Tyvärr hjälpte inte det utan det var olja som fått fjädern att klibba ihop.
Det fixar inte jag utan lämnade in den.
Men ett par veckor senare kom svågern förbi och gnällde över att hans Tag Heuer Monaco rusade och planerade att skicka den till Skövde för service. (Jo det är faktiskt dit man skickar Tag Heuer för service)
Vi provar med min avmagnetiserare tyckte jag. Det hjälpte och jag fick spela hjälte och verka lite kunnig. Bara det var värt 250 kronor.