• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Tjena alla monsterdiggare!
Klocklådan börjar bågna, och jag tänker "killa några darlings".
Tunnan och Precision original, de två nya lite moddade som synes.
Alla funkar bra!
Slänger ut en heads-up här till er Sovjetomaner, om intresse finnes.
PM:a isf. så diskuterar vi innan officiella försäljningen här på Köp&Sälj och/eller Tradera.
Från vä uppe, till hö nere:
(SÅLD) Vostok Amphibia (“New Ministry”) #710634. Automatiskt 2416b-verk. Köptes ny 2021.
Vostok Amphibian #1190046 (“Barrel - Tonneau case”). Manuellt 2209-verk. Från ca 1983. Den ovanliga utan lume-plupp kl. 6.
Vostok Precision Manuellt 2809(a). Militärmodell från 1959. Just denna kanske inte en korrekt Precision, då urtavlan ej märkts “Precision”.
Vostok Amphibian #110647 (”Sniper dial”) 2415 automatic movement. Köptes ny 2018. Litet hack i nedre glaskanten anas vid 30 (bezelbyte). (Syns normalt inte).

IMG_2671.jpg
 
Senast ändrad:

Ackee

Panerai
2-Faktor
Min första ryska klocka får komma fram en stund ikväll. Köptes 2016 via "Moscow Watch" från Kolomna. Volmax tappra försök till en "high-end line" år 2006 som misslyckades totalt försäljningsmässigt. Fina klockor, om ni råkar på ett exemplar så slå till. Trevlig kväll, busfrön! 😊

1000014677.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Småtjejer rota runt i skåpen och hittade en gammal frimärkssamling jag ärvde och byggde vidare på som liten. Rymdtema så det blev klockbyte😉

På tal om rymd...
Jag kommer byta jobb framåt. Vissa kopplingar till flyg. Eftersom jag i första hand har Vostok och ett par Raketa, finns det något ur från dem med stark rymd 🚀 eller flygkoppling🛩?

Övriga ryssursmärken? Som man kan få för en rimlig peng typ max 2 tkr, gärna vintage, gärna billigare😅

Poljot Sturmanskie är ju superläckra men svårt att avgöra vad man verkligen köper verkar det som.

20230831_183908.jpg

20230831_183914.jpg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Småtjejer rota runt i skåpen och hittade en gammal frimärkssamling jag ärvde och byggde vidare på som liten. Rymdtema så det blev klockbyte😉

På tal om rymd...
Jag kommer byta jobb framåt. Vissa kopplingar till flyg. Eftersom jag i första hand har Vostok och ett par Raketa, finns det något ur från dem med stark rymd 🚀 eller flygkoppling🛩?

Övriga ryssursmärken? Som man kan få för en rimlig peng typ max 2 tkr, gärna vintage, gärna billigare😅

Poljot Sturmanskie är ju superläckra men svårt att avgöra vad man verkligen köper verkar det som.

20230831_183908.jpg

20230831_183914.jpg
Vympel (POLJOT De Luxe) och deras ultra-slim USSR Space Sputnik, är ju en klassiker från rymdkapplöpningen! (Sök på vympel-inlägg av mig).
Mitt första om den: https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/page-1023#post-4189503
Min andra där tavlorna ibland slutar på (heter) xxx958, dvs. BKC, tillhör ju deras gamla ”Space Forces”. (Sök på BKC av mig).
Mitt första om den: https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/page-1257#post-4348592
Annars rent ”bara flyg” (och inte rymd) så finns ju den där uppsjön med ”militärmodellerna” där nästan varenda förband/försvarsgren har en egen. Tror ofta de är Komandirskies, men kanske nån Amphibian? Där finns det ju flygplan!
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Och apropå jymden ...
Vympel (POLJOT De Luxe) ultra-slim "USSR Space Sputnik".
Tidigt 60-tal. Denna troligen hopplockad av Olegs nyktre bror ca 1964 på 1st Moscow Watch Factory.
Strax under 8mm tjock; väger och känns som ett frimärke.
Tittar man noggrant har logons B en "omloppsbana" med en raket längst ut! Coolt!
Gulpläterad med den s.k. Au20.
Varit på spa hos kingen @Rikala - men även hos RIKTIG urmakare (som inte skriker nej när man ser annat än Casio ...) som bytte ut kronan till en mer hanterlig, och lite småfix.
En keeper, och min go-to när det är finuniform och ceremonier.
IMG_2672.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Och apropå jymden ...
Vympel (POLJOT De Luxe) ultra-slim "USSR Space Sputnik".
Tidigt 60-tal. Denna troligen hopplockad av Olegs nyktre bror ca 1964 på 1st Moscow Watch Factory.
Strax under 8mm tjock; väger och känns som ett frimärke.
Tittar man noggrant har logons B en "omloppsbana" med en raket längst ut! Coolt!
Gulpläterad med den s.k. Au20.
Varit på spa hos kingen @Rikala - men även hos RIKTIG urmakare (som inte skriker nej när man ser annat än Casio ...) som bytte ut kronan till en mer hanterlig, och lite småfix.
En keeper, och min go-to när det är finuniform och ceremonier.
IMG_2672.jpg

För nedrans snygga de dära!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Småtjejer rota runt i skåpen och hittade en gammal frimärkssamling jag ärvde och byggde vidare på som liten. Rymdtema så det blev klockbyte😉

På tal om rymd...
Jag kommer byta jobb framåt. Vissa kopplingar till flyg. Eftersom jag i första hand har Vostok och ett par Raketa, finns det något ur från dem med stark rymd 🚀 eller flygkoppling🛩?

Övriga ryssursmärken? Som man kan få för en rimlig peng typ max 2 tkr, gärna vintage, gärna billigare😅

Poljot Sturmanskie är ju superläckra men svårt att avgöra vad man verkligen köper verkar det som.

20230831_183908.jpg

20230831_183914.jpg

Finns en gäng olika Komandriskie med flygtema, kan ta ett par bilder på de olika tavlor jag har.

Raketa finns ju ett gäng olika med temat med förutom själva namnet på klockan.

Annars? Varför inte en Poljot? Kanske inte lika tydliga, men själva namnet innebörd... Полет 😇
Sedan första klockan i rymden, finns massa klockor (framförallt Slava/Raketa) med rymdtema (Mir etc).
 

MAz_666

Rolex
Då inleder vi med KS-annonsering.
Godbitar finnes!!!
God lördag Kosmonauter!
ALLA FYRA.jpg
 
Topp