Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I min värld är boett, krona och bakstycke från en typisk Generalskie även om jag håller med om att tavlan (och även sekundvisaren) oftast sitter på en Amphibian.Denna är automatisk men frågan är om en Generalskie-boett skiljer sig från en Komandirskie-boett. Urverket är ju antagligen tjockare så det borde åtminstone behövas ett djupare baklock.
Vad betyder texten på baklocket?
Alltså, den där!!!Det får bli en Oficerskie på armen över helgen. Det är en "Zakaz" det här faktiskt. Ovanligt med "Zakaz" i Amphibian-boetter men det finns.
Trevlig helg på er!
Den kallas roulette-urtavlan ibland.Alltså, den där!!!
Jag noterar att Mroatman har en:Denna misstänker jag är en Generalskie. Eller är det HPD?
Boetten har samma mått som din så det är väl antagligen Generalskie då? Min har komandirskiekrona i kromad fulmetall och den verkar original eftersom den är sliten på baksidan i inskruvat läge. Din verkar ha kupolkronaАвтоматический - automatic
Водонепроницаемость - waterresistant
Storleken är större än på Komandirskie-boett.
Generalskie till vänster
Boetten har samma mått som din så det är väl antagligen Generalskie då? Min har komandirskiekrona i kromad fulmetall och den verkar original eftersom den är sliten på baksidan i inskruvat läge. Din verkar ha kupolkrona
Vackra bilder!Fredag. Helg. Bildspam.
Snyggt fångat!Har tagit en lång paus från tråden (och KS generellt) men kul att känna igen många fortfarande.
Tänkte dela med mig av två av dagens inköp. Båda verkar vara NOS och "fullset".
Den svarta är för övrigt min första "zakaz".
Har tagit en lång paus från tråden (och KS generellt) men kul att känna igen många fortfarande.
Gött mos!Har tagit en lång paus från tråden (och KS generellt) men kul att känna igen många fortfarande.
Det hade jag inte tänkt på, tack för info!Gött mos!
Att "röda stjärnan" ej längre är RÖD, utan börjar dra åt lila = äkta som Jesus' kortbyxor!
Bra fångat!
Och alla behöver minst en ZAKAZ!
Kan passa på att fråga experterna här också om de båda certen. Är det normalt med cert på engelska till "zakaz"?Har tagit en lång paus från tråden (och KS generellt) men kul att känna igen många fortfarande.
Kan passa på att fråga experterna här också om de båda certen. Är det normalt med cert på engelska till "zakaz"?
Hur ska man tyda datumet på den andra, "29.03.01"? Vad jag vet var det 1992-4 klockorna utan text i botten av tavlan tillverkades, så verkar inte stämma med årtalet på något sätt?
Jag håller verkligen med. Kronskyddet på den annars ganska diskreta boetten ger en bra tyngd åt formen. Kronskydd brukar ju annars ofta finnas på lite större dykarur, men här passar det in riktigt bra i formen. Stjärnan är som tidigare har nämns ofta inte längre så mycket röd.Hm... nåt med plastig bund idag kanske?.. fast är nåt annat material, tror jag.
De här komandirskieboetterna är väldigt snygga egentligen tycker jag. Utseendemässigt så lyckade. Fast det är väl en smaksak.
Jag håller verkligen med. Kronskyddet på den annars ganska diskreta boetten ger en bra tyngd åt formen. Kronskydd brukar ju annars ofta finnas på lite större dykarur, men här passar det in riktigt bra i formen. Stjärnan är som tidigare har nämns ofta inte längre så mycket röd.
Detta var förresten mitt allra första vintageur från Sovjettiden, så det var här allt började för min del.
Det blivit några fler sedan dess. Nedan en liten landning i min Komandirskie-låda.
Inte sett tidigare, toppenbra site, tackhttps://urss.watch/
Ni kanske redan har hittat den här sajten tidigare men jag har precis hittat den nu.
Sajten är skriven på franska men det är enkelt att översätta fransk text på internet, för oss som inte är bekväma med att läsa fransk text.
Att någon gjort sig besväret att samla information om sovjetiska klockor och hela industrin gör det enklare för dagens samlare och framtida samlare att förstå sovjetiska klockor.
Hittills har jag bara ögnat igenom vissa avsnitt. En av klockorna på sajten finns faktiskt i min samling numera. Det ska bli intressant att läsa texten på den här sajten senare.
Mannen bakom sajten har samlat information om sovjetiska klockor på nätet - precis som vi andra gjort. Skillnaden är att han samlar informationen på en sajt och gör den tillgängligare för eventuellt kommande samlare att "bygga" egna bra samlingar. Fantastiskt bra idé.Inte sett tidigare, toppenbra site, tack
Nej, står faktiskt ingen ref på det certet Kan mycket väl vara något hopplock för att tömma lagret i Moskva.Tja! Känns inte normalt med cert på engelska till Zakaz, men vem vet efter -91 så lär Zakazer även ha sålts till turister om de funnits i lager gissningsvis? Den andra certet verkar ju vara klart senare än klockan, så kanske tillhört någon annan klocka?
Står det inte ref på certet med? I så fall kan man ju jämnföra med klockan om det stämmer...