• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fredagsbild från en av lådorna.
20240607_094259.jpg
Det här kan man kalla för en väl fokuserad och tajt samling! I like. ;)
 
Sista klockan ut av de som kom i senaste paketet ifrån Ukraina.

Zim 2602
ТРАНСПОРТНОЙ милиции, 75 ЛЕТ, МВД
Ryska transportpolisen, 75 år, MVD

20240607_205514.jpg

20240607_205529.jpg
20240607_205723.jpg


Klockan har ett sjukt glas, känns som nästan som förstoringsglas (svårt och fånga på bild), tror inte det är orginal. Det gör klockan lite fetare så det får sitta på. Behöver service, stendöd.

Borde vara från 1994.
 
Jag skyr elektriska klockor som pesten.
Nej, jag är inte elallergiker eller jo, när det gäller klockor. Jag fattar inte "hantverket" liksom. Jag dömer inte de som gillar elektriska klockor dock.

Min första klocka var ju såklart elektrisk, så gamla lcd-klockor vurmar jag lite extra för även om jag föredrar mekaniska nu för tiden.

Jag gillar alla klockor, egentligen spelar det inte super stor roll vad som sitter under huven. Dock är det roligare och mecka med mekaniska...
 
Det var några urverk med i senste paketet också, bland annat dessa två.

Denna Vostok:en tänkte jag göra något kul med, vet inte vad än.
20240607_222541.jpg


En liten Raketa med stentavla! Trodde tavlan var större än den var, får se om man kan hitta på något kul med denna.
20240607_222402.jpg

20240607_222423.jpg
 
Tereshkova

Den har legat ett tag nu. Den Tereshkova som jag hittade för flera månader sen. Urverket "hackade" betänkligt. Byte av urverk borde göra susen, tänkte jag.
Idag blev det av. Jag hade glömt hur meckigt det kan vara att få på visarna ordentligt. Tiden gick och visarna hoppade än hit och än dit. Jag hade ju tänkt att gå och rösta idag. :facepalm:
Det blev både och. Både en fungerande klocka och röstning. Min kompis hängde inte med. Hon tror inte att det spelar någon roll hur vi röstar.
Ni har väl röstat idag?
20240609_181746.jpg

20240609_182735.jpg
 
Tereshkova

Den har legat ett tag nu. Den Tereshkova som jag hittade för flera månader sen. Urverket "hackade" betänkligt. Byte av urverk borde göra susen, tänkte jag.
Idag blev det av. Jag hade glömt hur meckigt det kan vara att få på visarna ordentligt. Tiden gick och visarna hoppade än hit och än dit. Jag hade ju tänkt att gå och rösta idag. :facepalm:
Det blev både och. Både en fungerande klocka och röstning. Min kompis hängde inte med. Hon tror inte att det spelar någon roll hur vi röstar.
Ni har väl röstat idag?
20240609_181746.jpg

20240609_182735.jpg

Kul att du fick ihop klockan!

Nej, har inte röstat idag.
 
Funktionskontroll av Tereshkova:n efter ett dygns, mycket stillsamma, användande. Perfekt! Håller tiden bra och visarna sitter kvar.
Den kanske håller i ytterligare 30 år nu?
20240610_163502.jpg

Kanske jag ska försöka leta efter en "Luna dude" till samlingen? Jag har för mig att "Luna dude" är en hyllning till Leonov - som var den första människan att genomföra en rymdpromenad.
Tereshkova:n och "Luna dude" skulle kunna vara ett litet rymdtema i samlingens annars hårt nischade marina tema?
 
Senast ändrad:
Funktionskontroll av Tereshkova:n efter ett dygns, mycket stillsamma, användande. Perfekt! Håller tiden bra och visarna sitter kvar.
Den kanske håller i ytterligare 30 år nu?
20240610_163502.jpg

Kanske jag ska försöka leta efter en "Luna dude" till samlingen? Jag har för mig att "Luna dude" är en hyllning till Leonov - som var den första människan att genomföra en rymdpromenad.
Tereshkova:n och "Luna dude" skulle kunna vara ett litet rymdtema i samlingens annars hårt nischade marina tema?

Lite tips:
Screenshot_20240610_191548_Chrome.jpg
Screenshot_20240610_191535_Chrome.jpg
Screenshot_20240610_191525_Chrome.jpg
30476386.0.jpg
 
Funktionskontroll av Tereshkova:n efter ett dygns, mycket stillsamma, användande. Perfekt! Håller tiden bra och visarna sitter kvar.
Den kanske håller i ytterligare 30 år nu?
20240610_163502.jpg

Kanske jag ska försöka leta efter en "Luna dude" till samlingen? Jag har för mig att "Luna dude" är en hyllning till Leonov - som var den första människan att genomföra en rymdpromenad.
Tereshkova:n och "Luna dude" skulle kunna vara ett litet rymdtema i samlingens annars hårt nischade marina tema?
Jag hänger på rymdtemat med mina två Mir-kronografer.
20240610_200517.jpg
 
Jag börjar med att be om ursäkt men min vetgirighet/nyfikenhet tar överhanden här och jag tror att kunskap kan finnas här i tråden.
Vi har röjt i mina föräldrars hem eftersom de blivit för gamla för att bo stort. Min "samlar-gen" kommer ju härifrån.
Den här modejangen tyckte jag var rolig:

20240610_205211.jpg

20240610_205218.jpg

Ingen tycks veta vad det är för någonting. Är det någon här som har en aning?
Jag vägrar att tro att det bara är en prydnad. Hade den någon praktisk användning?
Jag ber om ursäkt igen p.g.a. att jag är off-topic.
Det kan komma fler såna här frågor här - om ingen säger stopp.
 
Jag börjar med att be om ursäkt men min vetgirighet/nyfikenhet tar överhanden här och jag tror att kunskap kan finnas här i tråden.
Vi har röjt i mina föräldrars hem eftersom de blivit för gamla för att bo stort. Min "samlar-gen" kommer ju härifrån.
Den här modejangen tyckte jag var rolig:

20240610_205211.jpg

20240610_205218.jpg

Ingen tycks veta vad det är för någonting. Är det någon här som har en aning?
Jag vägrar att tro att det bara är en prydnad. Hade den någon praktisk användning?
Jag ber om ursäkt igen p.g.a. att jag är off-topic.
Det kan komma fler såna här frågor här - om ingen säger stopp.
Komboflaska för olja och vinäger?
 
Jag börjar med att be om ursäkt men min vetgirighet/nyfikenhet tar överhanden här och jag tror att kunskap kan finnas här i tråden.
Vi har röjt i mina föräldrars hem eftersom de blivit för gamla för att bo stort. Min "samlar-gen" kommer ju härifrån.
Den här modejangen tyckte jag var rolig:

20240610_205211.jpg

20240610_205218.jpg

Ingen tycks veta vad det är för någonting. Är det någon här som har en aning?
Jag vägrar att tro att det bara är en prydnad. Hade den någon praktisk användning?
Jag ber om ursäkt igen p.g.a. att jag är off-topic.
Det kan komma fler såna här frågor här - om ingen säger stopp.
I alla fall i USA kallas dessa "double face vase" och verkar benämnas ("nyttjas") som bröllopsvas, och är iaf. där bara till för att vara en vas med blomma åt vardera hållet.
 
Jag börjar med att be om ursäkt men min vetgirighet/nyfikenhet tar överhanden här och jag tror att kunskap kan finnas här i tråden.
Vi har röjt i mina föräldrars hem eftersom de blivit för gamla för att bo stort. Min "samlar-gen" kommer ju härifrån.
Den här modejangen tyckte jag var rolig:

20240610_205211.jpg

20240610_205218.jpg

Ingen tycks veta vad det är för någonting. Är det någon här som har en aning?
Jag vägrar att tro att det bara är en prydnad. Hade den någon praktisk användning?
Jag ber om ursäkt igen p.g.a. att jag är off-topic.
Det kan komma fler såna här frågor här - om ingen säger stopp.

Klockhållare för två klockor. En på vardera hals! 😁
 
Alltså, bara en gissning, men det ser ut som att skulle kunna funka om man har olja i den ena flaska vinäger i den andra. Givet flaskornas böjningar skulle man gissningsvis kunna hälla bara det ena utan att det andra rinner ut. Testa med att hälla i lite vatten i båda flaskorna.
Testade såklart.
Fyllde båda tillbringarna.
När man häller ur den ena tillbringaren så går det bra tills man kommer till hälften. Då vill det även rinna ur den andra mynningen.
Experimentet gjordes utan korkar. Kanske det ska vara korkade tillbringare?

20240610_205211.jpg
 
Tillbaka
Topp