• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Raketa och "Big Zero" verkar vara gångbart idag. Jag testar min även om jag - till 90% - är säker på att den är en kombination av modd och fejkdelar.
Jag har andra - både nytillverkade och vintage Raketa - som är helt schyssta så jag kommer nog undan lite där?
20240613_165229.jpg

Jag skulle vilja besöka Raketas fabrik i St Petersburg någon dag men det är väl inte ens säkert att jag är välkommen i Ryssland eftersom jag uttryckt öppet hur onödigt jag tycker att Rysslands aktuella krig är. Jag står fast i min uppfattning än idag.

Även om den inte är äkta är den ju faktiskt väldigt cool! Raketa borde gjort något liknande...

Japp, supermysig!

Känner snart att jag haft den ett bra tag, så kanske någon annan är villig och testa lite???

Kom igen nu gubbs, det värsta som kan hända är att du får skicka tillbaka den till @Ackee utan att skicka vidare till någon annan!

Ja, och om det verkar läskigt och obehagligt, så skicka den tillbaka till @Rikala 😉

Senast ändrad:
Okej, har typ noll impulskontroll. Spontanköpte 4st Luch quartz i helgen, 3 av 4 fungerar (den sista vill, men hackar bara lite, behöver service).

Blev nog lite inspirerad av @Ackee s klocka, rätt lik, men ändå inte...
Slängde i ett nytt batteri, denna fungerar fint, får ta och köpa ett gäng batterier till...
20240613_214416.jpg

Urverket, Luch 2356, SU
20240613_214122.jpg

Trodde det var fyra Luch jag köpt, men det var nog tre Raketa och en Luch. Här är iallafall den första av Raketerna.

Raketa 2350, Quartz. Fungerar fint. Halvmörk chrome.
20240615_124918.jpg

Notera R framför urverketnunret på bryggan
20240614_134019.jpg

20240614_134056.jpg

Texten på tavlan är polska.
BOGU DZIĘKUJCIE - DUCHA NIE GASCIE
TACK GUD - släck INTE din ande

Gubben är Johannes Paulus II, katolska kyrkans 264:e påve 1978–2005. Han är född med namnet Karol Józef Wojtyła i Polen. Jag antar att klockan är gjord för den polska marknaden.

På tavlan syns också hans vapen som påve.
Ioannes_Paulus_IICoAsimple.png

Som biskop använde Karol Woytila denna design för skölden med korset och bokstaven M i svart istället för guld. Eftersom detta bröt mot den heraldiska "tinkturens kanon" (svart på blått, färg på färg) vid hans val till påve, föreslog Vatikanens heraldiker Monsignor Bruno Bernard Haim att han skulle ersätta svart med guld.

Senast ändrad:
Ja, efter ett gäng kvällar så fungerar äntligen den här.
20240616_104244.jpg

Lite rost, fick byta ett par hjul, någon med trasig axel. En sten i bottenplattan lossnade vid demontering, fick inte till den helt rakt vid första försöket, så bara riva igen (2 ggr). Kanske dags och skaffa ett nytt verktyg så man kan jobba med stenar på rätt sätt?!
20240612_230237.jpg

20240612_230919.jpg

Fick byta gånghake med, en lös sten.
20240610_122718.jpg

Tyvärr gick sekundaxeln av när jag försökte böja tillbaka den, men sekundvisaren blev manglad i tvätten och den gick också av och blev kort, så jag kör utan sekund tills jag får tag på någon reservdel.

Halvslitet urverk, men går bra ändå efter servicen! Fick byta shimsen runt minuthjulet då visarna inte gick horisontellt runt tavlan (i kombo med att stenen inte satt helt rakt var det omöjligt att montera visarna utan att de gick i varandra). Mycket jobb det kan bli ibland.
20240615_222935.jpg

Vostok 2403 var uppe för diskussion i tråden för ett tag sedan. En variant med Raketa-tavla nämndes även specifikt. Nu råkade det bli på det sättet att jag sprang på just en sådan och då kunde jag, trots självpåtaget köpstopp, inte riktigt motså frestelsen. Så kan det ju vara ibland. Dessutom verkade den vara i ganska bra skick.

Väl hemma på armen känns den lite ovanlig men väldigt trevlig med sin lilla sub-sekund. Enlig vad man kan läsa på andra sajter skall dessa klockor faktiskt ha exporterats utan tavla till Italien alt Tyskland, där Raketa-tavlan sägs ha monterats. Tavlan i sig är ganska seriös med snyggt applicerade index.
1718626760687.png

Baksidan bär inga tydliga spår av hård användning:
1718626843223.png

Verket är faktiskt lite intressant. Den som känner igen hur det brukar se ut reagerar sannolikt dels på avsaknaden av det karaktäristiska mässingsbläcket, som fjädrar tillbaka sekundvisarens pinjong. "V" som är instansat på den stora bryggan är också unik för detta verk. Sekundvisaren tycks alltså sitta direkt på "fjärde hjulet", vilket är så de flesta gamla urverk var konstruerade. Centralt placerad sekundvidare skall nog tom klassas som en egen komplikation. Just mitt exemplar ser inte ut att ha servats alls och går även riktigt dåligt (snabbt!), så en service kommer att krävas om den skall gå att använda.
1718626897803.png

Jämför nedan hur vanliga 2409 ser ut:
Wostok_2409.jpg

Vostok 2403 var uppe för diskussion i tråden för ett tag sedan. En variant med Raketa-tavla nämndes även specifikt. Nu råkade det bli på det sättet att jag sprang på just en sådan och då kunde jag, trots självpåtaget köpstopp, inte riktigt motså frestelsen. Så kan det ju vara ibland. Dessutom verkade den vara i ganska bra skick.

Väl hemma på armen känns den lite ovanlig men väldigt trevlig med sin lilla sub-sekund. Enlig vad man kan läsa på andra sajter skall dessa klockor faktiskt ha exporterats utan tavla till Italien alt Tyskland, där Raketa-tavlan sägs ha monterats. Tavlan i sig är ganska seriös med snyggt applicerade index.
1718626760687.png

Baksidan bär inga tydliga spår av hård användning:
1718626843223.png

Verket är faktiskt lite intressant. Den som känner igen hur det brukar se ut reagerar sannolikt dels på avsaknaden av det karaktäristiska mässingsbläcket, som fjädrar tillbaka sekundvisarens pinjong. "V" som är instansat på den stora bryggan är också unik för detta verk. Sekundvisaren tycks alltså sitta direkt på "fjärde hjulet", vilket är så de flesta gamla urverk var konstruerade. Centralt placerad sekundvidare skall nog tom klassas som en egen komplikation. Just mitt exemplar ser inte ut att ha servats alls och går även riktigt dåligt (snabbt!), så en service kommer att krävas om den skall gå att använda.
1718626897803.png

Jämför nedan hur vanliga 2409 ser ut:
Wostok_2409.jpg

Grymt kul att det blev en sådan!!! 🤩

Verkar vara i riktigt bra skick, samt även "orginal" band till (dvs det bandet som följde med när den såldes ny i Italien/Tyskland), antar att det följde med klockan?

Allt verkar ju stämma med, med den v-märkta bryggan.

Men, att det går för fort är ju lite udda, kolla så den inte är magnitiserad eller om balansfjädern klibbar ihop under gång (pga olja/fett eller magnitism). Normalt sett brukar ju klockan gå långsamt när den behöver service.

Kanske går den och rucka? Eller är felet för stort?

Senast ändrad:
Grymt kul att det blev en sådan!!! 🤩

Verkar vara i riktigt bra skick, samt även "orginal" band till (dvs det bandet som följde med när den såldes ny i Italien/Tyskland), antar att det följde med klockan?

Allt verkar ju stämma med, med den v-märkta bryggan.

Men, att det går för fort är ju lite udda, kolla så den inte är magnitiserad eller om balansfjädern klibbar ihop under gång (pga olja/fett eller magnitism). Normalt sett brukar ju klockan gå långsamt när den behöver service.

Kanske går den och rucka? Eller är felet för stort?

Edit: tycker det ser ut som någon skruvat i den, iallafall om man synar skruvarna. Eller är det blänk eller smuts?
Ja, en avmagnetisering är ju aldrig fel. Tänkte inte ens på det. Testade att rucka, men det gick inte att få ner farten på ett vettigt sätt.
Annars har jag faktiskt träffat på ett par fall där en ihopklibbad balansfjäder får verket att rusa.

Firar en ledig dag med att stilla dricka australiensiskt, rött, vin.
På armen sitter den kanske ovanligaste klockan i min samling. En NVCh-30 Albatross. Klockan tillhörde tidigare utrustningen på en av världens farligaste soldater - Spetsnaz.
Det skrivs om så mycket elände om Ryssland men jag tror att Ryssland är så mycket större än det hemska kriget de har startat. Jag kan ha fel. Det har hänt förut. Synd att jag aldrig hann besöka landet. Nu misstänker jag att de kommer att isolera sig för lång tid framöver. Trist.

20240618_101403.jpg

"Dammar av" min gamla Speedmaster och har bestämt mig för att ge den mer "handledstid".

20240618_111359.jpg

Bilder på Speedmaster:n kommer att postas i andra trådar framöver såklart.

Senast ändrad:
Okej, en helt annan klocka idag!
20240618_124126.jpg

Tyckte det passade med en kors-bild med de andra två.
20240618_123928.jpg

Fick liv i denna igår efter en service.
20240617_232833.jpg

20240617_214000.jpg

En liten rolig detalj är att det är ett Luch-urverk i denna (2356), de övriga två är Raketa.

TunnaTisdag!
Så varför inte en tunna med klass?
NVCh-30 Gen2 gjordes 1981-1988. Paddlar nyttjades på gen2 till ca 1985, och fick då istället de senare kända Amphibia-visarna (svärdsvisarna) då också kupolkronan byttes ut till den raka ”kapsyl-kronan”.
Så denna goding från kanske 1986-87?
Bild 2 = plexiporr!!!
IMG_3844.jpeg

IMG_3846.jpeg

Senast ändrad:
Firar en ledig dag med att stilla dricka australiensiskt, rött, vin.
På armen sitter den kanske ovanligaste klockan i min samling. En NVCh-30 Albatross. Klockan tillhörde tidigare utrustningen på en av världens farligaste soldater - Spetsnaz.
Det skrivs om så mycket elände om Ryssland men jag tror att Ryssland är så mycket större än det hemska kriget de har startat. Jag kan ha fel. Det har hänt förut. Synd att jag aldrig hann besöka landet. Nu misstänker jag att de kommer att isolera sig för lång tid framöver. Trist.

20240618_101403.jpg

"Dammar av" min gamla Speedmaster och har bestämt mig för att ge den mer "handledstid".

20240618_111359.jpg

Bilder på Speedmaster:n kommer att postas i andra trådar framöver såklart.

Om du eller någon annan vill besöka Ryssland, så är det väldigt lätt, man kan enkelt söka ett elektroniskt visum, och de ges definitivt ut. Trevlig resa! 😃

Tillbaka
Topp