Vostok 2403 var uppe för diskussion i tråden för ett tag sedan. En variant med Raketa-tavla nämndes även specifikt. Nu råkade det bli på det sättet att jag sprang på just en sådan och då kunde jag, trots självpåtaget köpstopp, inte riktigt motså frestelsen. Så kan det ju vara ibland. Dessutom verkade den vara i ganska bra skick.
Väl hemma på armen känns den lite ovanlig men väldigt trevlig med sin lilla sub-sekund. Enlig vad man kan läsa på andra sajter skall dessa klockor faktiskt ha exporterats utan tavla till Italien alt Tyskland, där Raketa-tavlan sägs ha monterats. Tavlan i sig är ganska seriös med snyggt applicerade index.
Baksidan bär inga tydliga spår av hård användning:
Verket är faktiskt lite intressant. Den som känner igen hur det brukar se ut reagerar sannolikt dels på avsaknaden av det karaktäristiska mässingsbläcket, som fjädrar tillbaka sekundvisarens pinjong. "V" som är instansat på den stora bryggan är också unik för detta verk. Sekundvisaren tycks alltså sitta direkt på "fjärde hjulet", vilket är så de flesta gamla urverk var konstruerade. Centralt placerad sekundvidare skall nog tom klassas som en egen komplikation. Just mitt exemplar ser inte ut att ha servats alls och går även riktigt dåligt (snabbt!), så en service kommer att krävas om den skall gå att använda.
Jämför nedan hur vanliga 2409 ser ut: