• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Den här gamla skönheten visade lite sviktande gång sist jag använde den. Den blev lagd åt sidan.
Klockan är från St. Petersburgs tidiga 70-tal.
Nu tog jag fram den och prövar för att se vad som kan ha hänt. Den har bara fått ligga på bordet men den går perfekt. Kanske lite snabbt. Kanske den har vilat sig i form? Den får ligga för observation ett tag.

20240729_150906.jpg

20240729_151003.jpg

Skitsnygg jue! Finns det några överblivna klockor?
Den blev bra, kul att dom nya administratörerna petade i ett ryskt verk istället för det kinesiska. Trevlig bygg kvalitet överlag. Det vart rent hus på klockor i olika omgångar. Men när jag fått på en strap och njutit lite med den så får vi se till att den vandrar vidare 😀

"Motherland calling"

Tack för en kultig Komandirskie @JohLun !
Öppnade brevlådan imorse och där låg den. Hinner bara kolla lite snabbt på den nu och dra upp den men den ser bra ut. Lite tilltufsad som bara Komandirskies kan vara. Boettens krom är helt borta men mässing blir snyggare. Ger klockan den speciella patinan. Man kanske inte ska försöka snygga till den? Den kanske ska ha den den här råa ytan? Plexi:t måste nog putsas upp så att urtavlan kommer fram bättre. Det är ju den som är grejen med klockan.
Urtavlan är läcker med statyn för "Motherland calling". En symbol för sovjets seger över nazisterna i ww2. Tyvärr ger inte bilden urtavlan riktigt rättvisa. Urtavlan är "transitional". Från tidigt 90-tal. Det står 1995 på urtavlan så den är väl tidigast från 1995.
Det här kanske blir min nya "beater"?
Urverkets gång verkar stark och den håller tiden den första halvtimmen. Nu får den ligga stilla och ticka för att se hur länge den går. En nästan 30 år gammal klocka. Läcker!

20240801_073335.jpg

"Motherland calling" eller "beatern".

Jag har "bandat" den fina Komandirskie som jag fick av @JohLun . Den har legat och tickat på mitt bord i två dygn nu. "Fortat" sig tre minuter på två dygn. Nu är det dags att ge den lite handledstid.
Det här är min första Komandirskie, trots att jag har samlat på sovjetiska klockor i nästan 10 år nu. Den är lite "prålig". Vem klandrar den? Den bär ju symbolen för en av Sovjetimperiets stora stunder. Jag tänker på loggan på urtavlan; "Motherland calling".

20240803_050609.jpg

Senast ändrad:
"Motherland calling" eller "beatern".

Jag har "bandat" den fina Komandirskie som jag fick av @JohLun . Den har legat och tickat på mitt bord i två dygn nu. "Fortat" sig tre minuter på två dygn. Nu är det dags att ge den lite handledstid.
Det här är min första Komandirskie, trots att jag har samlat på sovjetiska klockor i nästan 10 år nu. Den är lite "prålig". Vem klandrar den? Den bär ju symbolen för en av Sovjetimperiets stora stunder. Jag tänker på loggan på urtavlan; "Motherland calling".

20240803_050609.jpg
Härligt att se den få livet tillbaka! Ser riktigt bra ut!

"Ny". Zaria Amphibia!
20240805_181912.jpg

Zaria 1509B.1 urverk med 17 juveler
20240805_125049.jpg

Inte helt rent under bezeln... Bezeln verkat tappat all märkning med.
20240805_123637.jpg

Ingen stor sak det här, liten damklocka. Rätt kul ändå att den har precis som Vostok Amphibia skruvad krona och samma typ av baklock!
Kronan skruvas dock åt andra hållet än på en Vostok.

Tillbaka
Topp