ST19 är ett jättefint urverk. Jag har några kinesiska Sea-Gull med de urverken. Vackra att se på och pålitliga.
Det är skönt att det finns plats för olika åsikter i tråden. Även om vi alla ofta ligger nära varandra. Vi klarar det!
Vi är inte gjorda av porslin.
Okeah är nog den sovjetiska klocka som överraskat mig mest. Det är en av de senaste klockorna i min samling. Det var ett tag sen jag köpte något nytt till min samling av orsaker som vi inte råder över.
Jag tyckte tidigare att Okeah:n såg klumpig och konstig ut på bild. I verkligheten är de supersköna att bära. Ligger lågt på handleden. Asläcker urtavla. Undrar om inte urtavlan egentligen är en italiensk design? Om jag tittar i "backspegeln" så borde jag ha köpt en Okeah mycket tidigare.
En militär Okeah i orginal kostar mycket pengar men jämför med de schweiziska Valjoux 7733.
Okeah och Strela är nog de sovjetiska klockorna som ligger närmast de schweiziska klockorna. De är ju - i princip - schweiziska konstruktioner. Okeah:s militära upplaga är ju väldigt begränsad dessutom.
Det börjar bli svårt att hitta en Okeah helt i orginal. Den militära upplagan med boetten i stål i synnerhet. Förmodligen beror det på sanktionerna mot Ryssland. Det är mycket bytta delar numera. Det är mycket att läsa på om man ska lyckas köpa en militär Okeah i orginalskick. Jag misstänker att man bara kan hitta dem på ryska sajter numera, p.g.a. sanktionerna. Jag hade tur när jag köpte mina två Okeah. Jag fick köpa dem av två olika samlare. De hade gjort "hemläxan".
Jag tror att erbjudandet från Poljot24.de - som
@Johanaxe66 tipsade om - kan vara ett riktigt bra köp. Det är väl ca. 4 500 kr (?) inklusive tull men exklusive fraktkostnader. Mycket pengar men också en väldigt snygg och välbyggd klocka med 2-års garanti. Boetten är i rostfritt stål så den kommer att hålla sig fräsch längre än de civila Okeah:s i orginal. De boetterna är kromade.
Om man inte är en så nördig samlare som jag är så är det här ett bra köp.
Nej, jag är inte sponsrad av Poljot24.de...