• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Sista av 53x boetterna, en 539a som jag köpte ny för några år sedan.
20241205_085522.jpg

Julavslutning i fin-stassen.
Då kör vi Svet; 16 juveler, och en tidig militär utgåva av deras dressare.
Denna är gjord före 1962 av fabriken Petrodvorets Watch Factory, som efter 1962 började kalla sig (och också märka uren) Raketa.
Urverket märkt ПЧЗ.
Ca 1958-59!
(Plexiporr!)
IMG_4854.jpeg

IMG_4853.jpeg

Julavslutning i fin-stassen.
Då kör vi Svet; 16 juveler, och en tidig militär utgåva av deras dressare.
Denna är gjord före 1962 av fabriken Petrodvorets Watch Factory, som efter 1962 började kalla sig (och också märka uren) Raketa.
Urverket märkt ПЧЗ.
Ca 1958-59!
(Plexiporr!)
IMG_4854.jpeg

IMG_4853.jpeg

Väldigt fint skick på den där tavlan! Jag har en likadan (tror jag), men den är betydligt mer sliten.

Har dock en finare (än den jag har) på önskelistan, men den är inte med i senaste budgivningarna (har ett gång nya klockor på g såklart 😇).

Senast ändrad:
Väldigt fint skick på den där tavlan! Jag har en likadan (tror jag), men den är betydligt mer sliten.

Har dock en finare (än den jag har) på önskelistan, men den är inte med i senaste budgivningarna (har ett gång nya klockor på g såklart 😇).
Japp, den är i fint skick! Syns lite dåligt på bilden, men siffrorna är ju "3D" där de s.a.s. "står ut/upp". Coola!
Det är bara timvisaren som är lite smutsig/ärgad innerst - men det ger klockan lite ålderspatina!!!

Det kom lite urverk häromdagen. Massa Zim/Pobeda, men inser att jag måste bli bättre på o läsa säljtexten, alla hade trasiga balanser, precis det jag behövde, men det stod lång ner i texten.

Kom med en Pobeda med, behöver ny balans 😆

20241206_184821.jpg

20241206_185027.jpg

20241206_190927.jpg

Det kom lite urverk häromdagen. Massa Zim/Pobeda, men inser att jag måste bli bättre på o läsa säljtexten, alla hade trasiga balanser, precis det jag behövde, men det stod lång ner i texten.

Kom med en Pobeda med, behöver ny balans 😆

20241206_184821.jpg

20241206_185027.jpg

20241206_190927.jpg
Vad är det för urverk på Pobedan? jag har en 4-52 med vad som ser ut att vara fungerande balans. Kronan är "dragen i botten" på den.

Vad är det för urverk på Pobedan? jag har en 4-52 med vad som ser ut att vara fungerande balans. Kronan är "dragen i botten" på den.

Det satt ett av de nya i, jag försökte med ett äldre verk, men tyvärr hade jag ingen balans, idag hittade jag dock ett urverk som var äldre Zim där balansen verkade hel (sitter en Raketa tavla på så blev lite lurad).

Tror nog jag skall få ihop den, annars har jag en drös till nya slitna klockor på g som jag tänkte ha som donatorer (har ett par till Zim som jag vill sparka liv i).

Det satt ett av de nya i, jag försökte med ett äldre verk, men tyvärr hade jag ingen balans, idag hittade jag dock ett urverk som var äldre Zim där balansen verkade hel (sitter en Raketa tavla på så blev lite lurad).

Tror nog jag skall få ihop den, annars har jag en drös till nya slitna klockor på g som jag tänkte ha som donatorer (har ett par till Zim som jag vill sparka liv i).
OK, säg till om du behöver hjälp. :)

En till nyservad, Raketa Star wars.

Balansfjädern är lite knasig, så den är omöjlig att rucka, får leta upp en annan balans i lådan).
Bommen fastnar inte, skall byta ut minst en del som var lite sliten, jag tror det är det som gör att det inte funkar), orkar dock inte mer ikväll. Dagskivan funkar inte hundra heller.
20241208_202818.jpg
20241208_202448.jpg

Tjena, ännu en gång en fråga från en annan klock-vän, som har kommit över en märklig Radio Room.

Den som känner till historien bakom Radio Room vet att de ursprungliga två serierna av denna modell var baserade på den åttakantiga 470-boetten. Frågan är om någon av er har träffat på en RR med 420-boett.

Nedan den klocka som frågan gäller. Vremir-bakstycket är sannolikt fel, eftersom just denna klocka har ett manuellt 2409.
1733758786004.png

1733758808011.png

Modellen nämns flyktigt på nedanstående fylliga sida om RR, men frågan är om någon av er andra kan ha sett en sådan i något sammanhang?

Tjena, ännu en gång en fråga från en annan klock-vän, som har kommit över en märklig Radio Room.

Den som känner till historien bakom Radio Room vet att de ursprungliga två serierna av denna modell var baserade på den åttakantiga 470-boetten. Frågan är om någon av er har träffat på en RR med 420-boett.

Nedan den klocka som frågan gäller. Vremir-bakstycket är sannolikt fel, eftersom just denna klocka har ett manuellt 2409.
1733758786004.png

1733758808011.png

Modellen nämns flyktigt på nedanstående fylliga sida om RR, men frågan är om någon av er andra kan ha sett en sådan i något sammanhang?

Känns som någon byggt ihop den där. Om man vill kan man ju byta boett och baklock. Jag hade nog inte brytt mig om jag inte hade en liggande boett att byta till.

Iofs har jag inte hundra koll på Vremir, var de dem som såldes i Italien? I så fall skulle det ju kunna vara ok med en 420 boett, fast någon bytt ut urverket

Dagens, med en 709 boett. Rätt lik 420, men litet baklock.
Även likt 200 boetten, fast den har stort baklock.
Även lik 020-boetten, men den är för Amphibia om jag fattat det rätt .

Tror 70x-boetterna bara tillverkades en stund på 90-talet, men kan ha fel!
Inte helt lätt det här med boett-referenser!

20241210_131912.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp