• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jaha, då var det fredag, dessutom den 13:e. Radio Room från andra serien säkrar upp läget.
20241213_083754.jpg

Vart är bästa stället att hitta sånna här godbitar och andra vintageryssar? Finns det andra alternativ än eBay och etsy?

Alternativ:

Meshok (Ryssland), olx.au (Ukraina), violity.com (Ukraina).

Sedan kan man ju leta i alla andra forna öststater med.

Läs på om det är viktigt att allt är orginal, ofta säljs dessa med ny tavla, bytta/felaktiga visare). Nästan mer regel än undantag att det är så.

Lagom smutsig när den röda i bezeln har en helt annan färg, eller det kanske är färgen som är blekt?

Kul att du låter sista biten på bandet bara sticka upp sådär. Lagom jobbigt och se på när man har vardags-ocd...
Bezelen är blekt och sista pluttarna ifyllda med lume😍!älskar nattlus då även tavla och visare är omlumade.
Ibland störs jag av flärp men inte på denna flaktisk så förlåt!🤣

Bezelen är blekt och sista pluttarna ifyllda med lume😍!älskar nattlus då även tavla och visare är omlumade.
Ibland störs jag av flärp men inte på denna flaktisk så förlåt!🤣

Grymt!

Ingen större fara, man får bära klockor precis hur man vill! 😉

Flärp uppe, flärp nere, på bund, dykare på läder, klockan på "fel" arm, klocka på raggarlänk, damklocka på en herre (och tvärtom), klockan långt ner på armen, dressur på dykargummi m.m. Ju knasigare desto bättre! 😁

Kvällsbyte!

Precis servat denna, fick byta sekundhjulet då det förra var anfrätt av batterisyra och en kugg försvann när jag försökte göra rent hjulet (sönderfrätt). Hade dock en annan likadan klocka som inte går (med svart tavla), så snodde hjulet från den.

Urverket innan
20241212_193005.jpg

Sekundhjulet
Screenshot_20241213_104158_Gallery.jpg

Fortfarande lite problem med att ställa tiden, kanske något slitet, men det går. Kan inte alls snurra på alarmskivan, men alarmet vekar ändå inte fungera (spolen är kanske kass?). Jag får ta och testa spolen ifrån den andra.

Klockan går iallafall bra nu. 🙂
20241213_205506.jpg

20241213_205623.jpg

Edit:

Hade vämt uppdragsdrivet fel (sliding pinion), nu fungerar det enkelt ställa tiden och alarmtiden.

Testade den andra spolen, tyvärr inget fungerande larm. Saknar en liten fjäder som skall ge kontakt ifrån kretskortet med baklocket, testade med en del av en uppdragsfjäder för att få kontakt, hjälpte inte. Får ta och testa orginalspolen igen.

Senast ändrad:
Är det någon som vet mer om dessa lite märkliga Vostok-klockor med plastboett? Inte så vanliga, framförallt i bra skick.
Brukar kronan sticka ut på detta sätt?
Screenshot_20241214_153056_eBay.jpg
Skulle nån av dom kunna heta '485?
Här kan du läsa lite:

1734202409541.png

Här kan du läsa lite:

1734202409541.png
Tack, detta måste jag dyka ner lite mer i 😍

Här kan du läsa lite:

1734202409541.png

485317, 2414A

Senast ändrad:
Ny klocka! Nyservad (gick inte när den kom häromdagen). Urverket är inte vackert, men fungerar fint nu! Fick hänga med till gymmet...
20241215_164834.jpg

Urverk
20241215_160611.jpg

Många delar i detta automatverk. Funkar inte och snabbställa datum, skall se om jag har en del o byta med (var lite rost på en del).
Ny klocka! Nyservad (gick inte när den kom häromdagen). Urverket är inte vackert, men fungerar fint nu! Fick hänga med till gymmet...
20241215_164834.jpg

Urverk
20241215_160611.jpg

Många delar i detta automatverk. Funkar inte och snabbställa datum, skall se om jag har en del o byta med (var lite rost på en del).
20241215_130500.jpg
Ändå riktigt bra gjort att få liv i den! Gillar urtavlan riktigt mycket! 🤩 Snabbinställningen brukar ofta krångla på dessa ur så ingen ovanlig åkomma.

Ändå riktigt bra gjort att få liv i den! Gillar urtavlan riktigt mycket! 🤩 Snabbinställningen brukar ofta krångla på dessa ur så ingen ovanlig åkomma.

Tack! Ja, de där urtavlorna är riktigt snygga, kanske får leta redan på någon mer. Aha! Har fixat snabbställningen på ett likadant urverk innan, men det var något år sedan eller två. Har fler reservdelar så det kanske går o gå till...

Tillbaka
Topp