• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vilka moderna?

Himla snygg den dära, måste fått hjälp av någon kunnig o bygga hop den så fint med får jag säga! Kunde inte gjort det bättre själv...
Massa såna där nymodigheter. Läskigt.

Japp, en mästare har jag för mig var i klockan och pillade!!! (Man måste ju vända sig till de bästa om man får grepp på en sådan klenod till ovanlig tavla!)

Massa såna där nymodigheter. Läskigt.

Japp, en mästare har jag för mig var i klockan och pillade!!! (Man måste ju vända sig till de bästa om man får grepp på en sådan klenod till ovanlig tavla!)

Hade du svarat med en fråga på min fråga eller svarat på något helt annat, så hade du nog kunnat göra karriär som politiker. Nu kvalar du bara nästan in med ditt svar 🙃.

SOLO
Klar slut. 😇

Zaria idag! Ha en underbar fredaaaa! 🥳
20250228_101244.jpg

Stor pampig ceremoni med försvarsgrenschef och massa förbandschefer och andra potentater.
Finuniform och snittar.
Då tar man på sig det bästa.
Vostokdressare från ca 1977.
Tror den heter #923465.
På härligt guldigt elastiskt gul-metall-band från AliExpress.

Ha en fin helg Klockomaner!
IMG_5063.jpg

Då var det fredag igen och dessutom sista dagen i februari. För mig innebär det i praktiken sista besöket i denna tråd för en månad framåt. Jag deltar nämligen även i år i OWG March. Förra året bar jag stolt en 1190 Amphibian med skön grön tavla och paddelvisare. Det fungerade hur bra som helst, men i år väljer jag ett alternativt spår med en klocka från Japanskt land på andra sidan planeten. Om vi inte träffas via OWG så hörs vi i april.
Månadens sista klocka är en trevlig kyrillisk Poljot-kronograf, som känns som en värdig avrundning innan det är dags för OWG. Jag köpte fö denna klocka under förra årets OWG, vilket gjorde att den fick ligga i lådan under flera veckor innan jag äntligen kunde testa den på handleden. Ja, det kliade duktigt i fingrarna, men jag höll mig ifrån att bryta mot reglerna.
20250228_133540.jpg

Då var det fredag igen och dessutom sista dagen i februari. För mig innebär det i praktiken sista besöket i denna tråd för en månad framåt. Jag deltar nämligen även i år i OWG March. Förra året bar jag stolt en 1190 Amphibian med skön grön tavla och paddelvisare. Det fungerade hur bra som helst, men i år väljer jag ett alternativt spår med en klocka från Japanskt land på andra sidan planeten. Om vi inte träffas via OWG så hörs vi i april.
Månadens sista klocka är en trevlig kyrillisk Poljot-kronograf, som känns som en värdig avrundning innan det är dags för OWG. Jag köpte fö denna klocka under förra årets OWG, vilket gjorde att den fick ligga i lådan under flera veckor innan jag äntligen kunde testa den på handleden. Ja, det kliade duktigt i fingrarna, men jag höll mig ifrån att bryta mot reglerna.
20250228_133540.jpg

Kommer bli tomt! 😱😱😱

Okej, dags o visa de tre sista från paketen som nu kom för ett bra tag sedan (bäst o passa på innan nytt kommer in)...

Denna köptes framför allt för för urverket, tavlan är ju helt ok, kanske kommer användas till något kul. Saknade mineralglas men har kvar glasringen.
20250112_203756.jpg

Blev lite inspirerad, gjorde ett proof of concept med boetten och en annan tavla (skall vara utan datum egentligen). Tanken är att inre delen av tavlan skall vara timvisare.
Behöver köpa något verktyg gör att kunna göra ett finare rund disk (tog dremeln och gick loss med en liten mini-kapskiva, man skall inte se urverket så tydligt, skall bara vara en tunn skärning.
Satte dit en sten lite löst så man ser vad visaren pekar på (zomma in så syns den tydligare).
Behöver så klart en annan minutvisare...
20250228_193413.jpg

Kommer inte ihåg om jag visade de två andra, kanske?
20250215_221624.jpg

20250215_221653.jpg

Plockade isär det ena och rengjorde
20250216_175343.jpg

20250215_223329.jpg

20250215_223449.jpg

20250215_224415.jpg

20250216_110504.jpg

20250216_110302.jpg

Grovrengörning
20250216_112013.jpg

Plattan blev helt ok, vissa av de delarna är bara o kassera...
20250216_182413.jpg

20250216_182407.jpg

Tillbaka
Topp