Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vänder hem med tåget efter en lång dag. Bl.a. blev det ytterligare tre inköpta klockor från min vän med den fantastiska samlingen. Två av klockorna ser ni här.
De här är klockorna som är lite av fröet till sovjetisk klockindustri. De kallas ibland K43 och ibland Type 1. Jag får skriva mer om dem senare. Eller om någon redan sitter på fin information redan, skriv.
Spontant känns klockorna mer gedigna än vad jag trodde. En av klockorna går och håller tiden.![]()
Det tycker jag att du ska göra. Det här är riktigt fina grejer. Inte alls det skräp som jag trodde att det var. Jag är helt säker på det här därför att jag samlade länge på amerikanska fickur. Jag har kvar en hel del. Schweizare har alltid varit fantastiska urmakare men det fanns en kort period i slutet av förra sekelskiftet där jag vill påstå att amerikanarna var bättre på att massproducera fina fickur med hög precision. Schweizarna tog tillbaka sin världsledande position igen senare.Åh, grymt! Vilka klockor!
Den till höger är nog radioaktiv, men det har du nog kolla på.
Har själv funderat på att köpa någon, har inte blivit av (än).
Har också varit inne på vaggan till den sovjetiska klockindustrin. Nu blev jag ännu mer sugen eftersom jag gillar amerikanska fickur. Tack för infon!Det tycker jag att du ska göra. Det här är riktigt fina grejer. Inte alls det skräp som jag trodde att det var. Jag är helt säker på det här därför att jag samlade länge på amerikanska fickur. Jag har kvar en hel del. Schweizare har alltid varit fantastiska urmakare men det fanns en kort period i slutet av förra sekelskiftet där jag vill påstå att amerikanarna var bättre på att massproducera fina fickur med hög precision. Schweizarna tog tillbaka sin världsledande position igen senare.
Urverken i de här K43-uren kommer från den amerikanska fickursindustrin. Riktigt fina urverk. Googla gärna på hur The First Moscow Watch Factory köpte en hel fabrik för fickurstillverkning från U.S.A. Hampden Watch Co. Hampden var inte den bästa amerikanska fabriken - enligt min mening - men fortfarande en väldigt fin fabrik med ett stort kunnande.
Det är inte meningen att jag ska lägga ut all text här direkt.
Det här är alltså amerikanska fickursverk i enkla sovjetiska boetter för armbandsur. Enkelt och samtidigt kreativt. Det här är inte s.k. "marriage watches" där fickur görs om till armbandsur. Det är enkla boetter för armbandsur med fina urverk som egentligen är konstruerade för fickur.
![]()
![]()
![]()
![]()
På ett av de här uren finns en stämpel som indikerar att klockan är från 1940. Den har troligen suttit på armen på en officer i det andra världskriget.
Jag tror inte att du blir besviken. Läs på lite innan om du tycker att det är noga med att det ska vara en military issued K43.Har också varit inne på vaggan till den sovjetiska klockindustrin. Nu blev jag ännu mer sugen eftersom jag gillar amerikanska fickur. Tack för infon!![]()
Det tycker jag att du ska göra. Det här är riktigt fina grejer. Inte alls det skräp som jag trodde att det var. Jag är helt säker på det här därför att jag samlade länge på amerikanska fickur. Jag har kvar en hel del. Schweizare har alltid varit fantastiska urmakare men det fanns en kort period i slutet av förra sekelskiftet där jag vill påstå att amerikanarna var bättre på att massproducera fina fickur med hög precision. Schweizarna tog tillbaka sin världsledande position igen senare.
Urverken i de här K43-uren kommer från den amerikanska fickursindustrin. Riktigt fina urverk. Googla gärna på hur The First Moscow Watch Factory köpte en hel fabrik för fickurstillverkning från U.S.A. Hampden Watch Co. Hampden var inte den bästa amerikanska fabriken - enligt min mening - men fortfarande en väldigt fin fabrik med ett stort kunnande.
Det är inte meningen att jag ska lägga ut all text här direkt.
Det här är alltså amerikanska fickursverk i enkla sovjetiska boetter för armbandsur. Enkelt och samtidigt kreativt. Det här är inte s.k. "marriage watches" där fickur görs om till armbandsur. Det är enkla boetter för armbandsur med fina urverk som egentligen är konstruerade för fickur.
![]()
![]()
![]()
![]()
På ett av de här uren finns en stämpel som indikerar att klockan är från 1940. Den har troligen suttit på armen på en officer i det andra världskriget.
Det är ju exakt den! Vilken storlek har ditt amerikanska urverk? 16 size?Lite likt min Hampden ifrån 1912/1913.
![]()
Det är ju exakt den! Vilken storlek har ditt amerikanska urverk? 16 size?
Riktigt fin! Vad har du för band på den?Nu är det höst!![]()
Tack!det är Royal straps Sail cloth strap.Riktigt fin! Vad har du för band på den?
Kolla här!Det här är den tredje klockan som kom till min samling igår. Den bygger på samma "stomme" som K43 men det är en monopusher kronograf monterad på urverket. Start, stopp och återställning av kronografen med samma knapp. Det är ett likadant urverk som i K43-klockorna.
Är det någon som känner igen fabriken eller förstår vad det står?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack för hjälpen! Nu kan man datera den ganska bra också. Klockan är från 1938 - 1940.
Det vore ju rätt kaxigt att köpa en boett till en K43 och slänga i ett fint graverat amerikanskt urverk i det. Det bör ju vara ett savonetteurverk.Lite likt min Hampden ifrån 1912/1913.
![]()
HärligtEn till nyservad, nu lever den @Beo
![]()
1МЧЗ, First Moscow Watch Factory
Kortade bommen lite och klämde dit en gummiring samt limmade dit en metallbit (hål i boetten längst ut så bommen syntes). Nu är det ju hyfsat tätt mot kronan.
![]()
Bytte dessa, uppdragsflädern hade konstig form längst in och hakade inte i fjäderhusbommen. Saknade en tand på spärrhjulet.
![]()
Så jävla snygg!!!![]()
Kör hårt med min Kirovskie K-43. Flera på jobbet har sett den och gillar den.