Så, då har även jag skaffat mig min första fungerande automatklocka, det blev en Vostok Komandirskie 020708:
Det lite roliga är att Amphibian- och Komandirskieklockorna börjar vara en och samma i de senare modellerna, och jag vet faktiskt inte hur man ska skilja dem åt riktigt! Klockan ovan har Vostoks 2416B-verk i magen, samma verk som Amphibian. 020-boetten (rostfri, inte kromad mässing) används också i de Amphibian Special Edition (02SE)-modeller som Meranom säljer (200m vattentäthet). Vill man ha ett glaslock (som jag också skaffat) så är det Amphibia's med två luggar som passar. Samma visarmodell finns i bägge modellerna likaså de röda datumsiffrorna (som jag trodde var en ren komandirskie-grej).
Så, såvitt jag vet så är det enda som skiljer klockorna åt själva texten på urtavlan
Men det är ett roligt ur, min Skyhawk får mest ligga och vila sig på en hylla numera. På väg från Meranom just nu är en ny mattborstad vridring utan markeringar och ett sharkmesh/milanesearmband i rostfritt. Jag tror det blir intressant med en riktig helstålsklocka