Den var riktigt, riktigt tr3vlig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den var riktigt, riktigt tr3vlig!
Tackar för info och kul läsning!jag har tidigare faktiskt letat efter en Ostwok men de är fasen inte lätta att hitta!Ostwok! Här följer lite info och rolig fakta om denna märkliga klockvariant!
Jag har publicerat/skrivit om Ostwok innan, men här är lite rolig info från en NOS.
Det är lite svårare att hitta Ostwok idag med hyfsat skick. Antingen är det vrak eller som i detta fall nygammal i låda. Ostwok (Schweiziskt företag) startade att leverera klassiska komandirskie modeller från 1995 med Vostoks goda minne. 1995 så skriver dem i sin broschyr som medföljer klockan följande...-”Russian watches is the next hit” (se bilden ovan) Det intressanta är att de skulle rida på en våg av islossning i murens kölvatten. En märklig form av storytelling. Tåget hade ju i någon mån redan gått! Riktiga Vostok med militärtema fanns ju att köpa efter murens fall, så varför köpa denna efterkonstruktion. Nåväl, företaget fanns i ca 5 år och blir ju såklart lite av kult som det mesta i vår värld.
Här följer lite bilder på klockan och det 7 st grundmodellerna som salufördes.
OBS det enda som skiljer klockorna från original Vostok är alltså loggan på urtavlan.
Tackar för info och kul läsning!jag har tidigare faktiskt letat efter en Ostwok men de är fasen inte lätta att hitta!
Din var riktigt fin!
Tackar för tippset!den har flugit under min radar,har mest kollat ebay,etsy och meshok så den ska jag ha koll på om inte annat!https://www.tradera.com/item/378087499
Beo! Såg denna på tratten! Admiralskie-tema! Inte box och papper dock! Tror inte säljare vet vad det är!
Det är bara jag som kör gammal mediaTackar för tippset!den har flugit under min radar,har mest kollat ebay,etsy och meshok så den ska jag ha koll på om inte annat!
Grattis!mycket snygg datum ställer du genom veva förbi 12 och tilbaka till 8 och till tolv igen så tyvär ingen quickset.Min första. Mycket nöjd! Nu måste jag bara lista ut hur man ställer datumet...
Förstås! Tack!!Grattis!mycket snygg datum ställer du genom veva förbi 12 och tilbaka till 8 och till tolv igen så tyvär ingen quickset.
Grym! Är det Amphibian? Har lite dålig koll på dessa. En klocka med grön tavla hade suttit fint. Fingrade på en vintage Enicar med magisk grön sunburst för några år sedan på en marknad. Ångrar mig fortfarande att jag inte slog till.Min första. Mycket nöjd! Nu måste jag bara lista ut hur man ställer datumet...
Japp, en Meranom-variant med lite uppgraderingar jämfört med vanliga Vostoks om jag förstått det hela rätt. Svår att komma över då de utgått och jag fick höka på e-Bay. Lite tjock är väl det enda jag har att anmärka på. Och att de applicerade indexen inte linjerar helt. Men på totalen mycket nöjd, färgen är en av klockans förtjänster. Riktig trevlig lyster, åt ett metalliskt håll.Grym! Är det Amphibian? Har lite dålig koll på dessa. En klocka med grön tavla hade suttit fint. Fingrade på en vintage Enicar med magisk grön sunburst för några år sedan på en marknad. Ångrar mig fortfarande att jag inte slog till.
Semi-quickset. Snurra visarna till datumet slår över, backa till 2000, repeteraMin första. Mycket nöjd! Nu måste jag bara lista ut hur man ställer datumet...
Neptune 960726?Grym! Är det Amphibian? Har lite dålig koll på dessa. En klocka med grön tavla hade suttit fint. Fingrade på en vintage Enicar med magisk grön sunburst för några år sedan på en marknad. Ångrar mig fortfarande att jag inte slog till.
Jag köpte en grön urtavla av den här säljaren för några år sen. Gjorde en "modd" på den. Den röda sekundvisaren "bryter" ganska fint mot urtavlan.Grym! Är det Amphibian? Har lite dålig koll på dessa. En klocka med grön tavla hade suttit fint. Fingrade på en vintage Enicar med magisk grön sunburst för några år sedan på en marknad. Ångrar mig fortfarande att jag inte slog till.
Såg faktiskt den där, men var inte helt förtjust i visarna. Men absolut ett alternativ.Neptune 960726?
Grym lyster! Påminner om Enicaren jag nämnde.Jag köpte en grön urtavla av den här säljaren för några år sen. Gjorde en "modd" på den. Den röda sekundvisaren "bryter" ganska fint mot urtavlan.
https://www.ebay.com/itm/calendar-3...hash=item4b5d02cd91:m:mxRw8vMk32f-pdz-bV-PEjw
Han har andra gröna urtavlor också.
Så här blev min "modd":
Lysande samlarn! Det är lätt att det spårar ur! Nu har jag endast några ryssar kvar! Jag var totalt galen för några år sedan! Snöade in på komandirskie. Nu har jag endast kvar några komandirskies som får stanna! Jag är sugen på en 350 300m med plåtlåda och papper! Vi får se när klockbudget och tillfälle råderKul med nytt i lådan. Den blir snabbt full när man gillar ryska klockor. *skrattar*
Så här ser min ut just nu.
Det var ju ett väldigt bra skick på din 2209. Den blir lite snyggare med en rund krona. Tror att jag har några i reserv som ligger. Säg till när du vill ha en bara.
De ryska klockorna kostar inte så mycket och det är kul att variera det man har på armen. Att man ibland kan komma över klockor med en unik och häftig historia gör det ju bara roligare.Lysande samlarn! Det är lätt att det spårar ur! Nu har jag endast några ryssar kvar! Jag var totalt galen för några år sedan! Snöade in på komandirskie. Nu har jag endast kvar några komandirskies som får stanna! Jag är sugen på en 350 300m med plåtlåda och papper! Vi får se när klockbudget och tillfälle råder
Hur många typer av 350 finns det? Tycker aldrig jag blir riktigt klok på det! Såg en av dina med amfibia utan H på boettlocken, medans min har PH! Har du forskat? Finns det någon bra sammanställning någonstans?De ryska klockorna kostar inte så mycket och det är kul att variera det man har på armen. Att man ibland kan komma över klockor med en unik och häftig historia gör det ju bara roligare.
Några av klockorna ( 2209 i 350-boetten ) gillar jag mest och där har jag blivit med dubletter eftersom jag ibland har hittat klockor i bättre skick. Dubletterna ska säljas senare men det är ingen brådska med det.
Tänkte du på den här?Hur många typer av 350 finns det? Tycker aldrig jag blir riktigt klok på det! Såg en av dina med amfibia utan H på boettlocken, medans min har PH! Har du forskat? Finns det någon bra sammanställning någonstans?
Ja, såvitt jag vet.Japp! Den är det! Så det finns minst tre engelska varianter?
Det är just det här stycket - som är skrivet av någon som läst mycket om de här klockorna - som gör att jag tvivlar på att det går att göra en riktigt "dogmatisk" och kategorisk sammanställning av klockorna.Den är bra! Ger en hyfsad klar bild av modellerna! Intressant att den pressade luggen troligen var först! Har alltid trott att ”tråden” var den första!