• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Samlarn

Rolex
20191121_010653-trippel.jpg

En amerikansk samlare beskrev en gång att den var den mest välgjorda Vostok han sett. Vostok Super Compressor. Jag måste släppa iväg en av de där ur samlingen eftersom jag inte gärna vill ha dubletter. Det är dessutom roligare om de "intressanta" klockorna sprids till andra samlingar. Det blir den här som säljs iväg senare:
20191010_handled.jpg

Lite skadad men det syns ju tydligt att den är "släkt" med den ikoniska Super Compressor.
 

Svartskaegg

Breitling
20191121_010653-trippel.jpg

En amerikansk samlare beskrev en gång att den var den mest välgjorda Vostok han sett. Vostok Super Compressor. Jag måste släppa iväg en av de där ur samlingen eftersom jag inte gärna vill ha dubletter. Det är dessutom roligare om de "intressanta" klockorna sprids till andra samlingar. Det blir den här som säljs iväg senare:
20191010_handled.jpg

Lite skadad men det syns ju tydligt att den är "släkt" med den ikoniska Super Compressor.

Hör av dig när det är dags, här har du en klar intressant! ;)
 

Caveman

Breitling
Avmonterade bezellen på min Amphibia för att justera kobbertråden för mera friktion, roterade allt för lätt. Tog mig en halv timme att få den på igen (trodde aldig jag skulle lyckas). Fick repat boetten når jag tog av bezellen:bawling:. Är det bara jag eller er vostok lättrepad? Går det att polerna bort?
20191208_211621.jpg
20191208_205544.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Avmonterade bezellen på min Amphibia för att justera kobbertråden för mera friktion, roterade allt för lätt. Tog mig en halv timme att få den på igen (trodde aldig jag skulle lyckas). Fick repat boetten når jag tog av bezellen:bawling:. Är det bara jag eller er vostok lättrepad? Går det att polerna bort?
20191208_211621.jpg
20191208_205544.jpg
Jag är rädd för att alla polerade ytor är lätta att repa. Går säkert att polera med t.ex. Cape Cod polerdukar.
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Avmonterade bezellen på min Amphibia för att justera kobbertråden för mera friktion, roterade allt för lätt. Tog mig en halv timme att få den på igen (trodde aldig jag skulle lyckas). Fick repat boetten når jag tog av bezellen:bawling:. Är det bara jag eller er vostok lättrepad? Går det att polerna bort?
20191208_211621.jpg
20191208_205544.jpg
Jag är rädd för att alla polerade ytor är lätta att repa. Går säkert att polera med t.ex. Cape Cod polerdukar.
Du kan testa Autosol!det funkar bra att polera med.:)
 

Svartskaegg

Breitling
Hehe.. Testade jobbets nya dremel. En gammal bezel fick agera försökskanin. Lyckades slipa bort kromet, det gick undan vill jag lova! I min iver råkade jag även slipa ner tänderna på ett ställe, lika så bra att ta alla.. Slängde på den på min ”ärta”, blev inte helt missnöjd!
F19A2502-F062-48EF-BB4B-AD703CB78F2F.jpeg
 

Samlarn

Rolex
Hehe.. Testade jobbets nya dremel. En gammal bezel fick agera försökskanin. Lyckades slipa bort kromet, det gick undan vill jag lova! I min iver råkade jag även slipa ner tänderna på ett ställe, lika så bra att ta alla.. Slängde på den på min ”ärta”, blev inte helt missnöjd!
F19A2502-F062-48EF-BB4B-AD703CB78F2F.jpeg
Perfekt balans med färgerna! Den bara "skriker" Vostok Amphibian! :hungry:
 
Senast ändrad:
Efter att min 710:a har varit förpassad till klocklådan en längre tid är det nu dags att låta den se dagsljus, och eventuellt även vatten.

Funderar på att köpa en ny länk från Meranom - originalet är ju inget att hurra för och hade den tidigare på nato. Är det nån som har erfarenhet av deras Universal Metal Braclet med tillhörande end links? Den som är gjord specifikt för 710 verkar sedan rätt länge vara slutsåld.

https://meranom.com/en/amphibian-cl...-metal-bracelet-for-vostok-amphibia-22mm.html

CC21FB40-92D6-4D03-BD8B-61DD6E1FAB80.jpeg
 
Efter att min 710:a har varit förpassad till klocklådan en längre tid är det nu dags att låta den se dagsljus, och eventuellt även vatten.

Funderar på att köpa en ny länk från Meranom - originalet är ju inget att hurra för och hade den tidigare på nato. Är det nån som har erfarenhet av deras Universal Metal Braclet med tillhörande end links? Den som är gjord specifikt för 710 verkar sedan rätt länge vara slutsåld.

https://meranom.com/en/amphibian-cl...-metal-bracelet-for-vostok-amphibia-22mm.html

CC21FB40-92D6-4D03-BD8B-61DD6E1FAB80.jpeg
Hade en 420 med ss-länk tidigare. Den länken satt iofs på från början och jag vet inte om det är samma som universal- länken men jag antar det.
I så fall: När jag fick den så var ena hörnet på ena ändlinken lite uppåtböjt men det var bara att böja ner och sen var passformen på ändlänkarna helt okej. Själva länken i sig var rätt bra, särskilt i förhållande till priset. Spännet var av enkel karaktär och lite glappigt. Det gjorde absolut sitt jobb men kändes inte som det var av någon högre kvalitet.
Sammanfattningsvis så tycker jag att länken var bra i förhållande till priset men jämför man med dyrare länkar till andra märken så är det väl inte så mycket att komma med. Misstänker också att kvalitet och passform m.m. kan variera mellan olika exemplar på dessa så man får väl ta mina åsikter med en nypa salt och se om man har tur eller otur...
Återkom gärna med dina egna tankar ifall du köper en. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Min första ryska klocka någonsin, tror jag det är. En Amphibia(?) med Komandirskietavla. Trevlig, och prisbillig, tycker jag.

En fråga dock till er rysslandsexperter;
finns det inget mothåll på visarställningen på dessa eller är det bara det här exemplaret man får hålla tryck på kronan utåt för att ställa visarna? Tirettefjäder heter det väl. Ska det var en sån på dem?

Amph1w.jpg
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Min första ryska klocka någonsin, tror jag det är. En Amphibia(?) med Komandirskietavla. Trevlig, och prisbillig, tycker jag.

En fråga dock till er rysslandsexperter;
finns det inget mothåll på visarställningen på dessa eller är det bara det här exemplaret man får hålla tryck på kronan utåt för att ställa visarna? Tirettefjäder heter det väl. Ska det var en sån på dem?

Amph1w.jpg
Grattis! Ja, en trevlig gammal Vostok är oftast helt klart ”prisbillig”. :);)
 

San15

Cartier
2-Faktor
Min första ryska klocka någonsin, tror jag det är. En Amphibia(?) med Komandirskietavla. Trevlig, och prisbillig, tycker jag.

En fråga dock till er rysslandsexperter;
finns det inget mothåll på visarställningen på dessa eller är det bara det här exemplaret man får hålla tryck på kronan utåt för att ställa visarna? Tirettefjäder heter det väl. Ska det var en sån på dem?



Ser bra ut på natot, och angående ställa tiden så alla vostok jag har haft så brukar man få hålla mot litegrann så den inte hoppar tillbaks i uppdragarläget.
 
Topp