Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Oj vilken fantastiskt fin tavla! Krackeleringen tycker jag ger ett extra djup i den. Och den gamla Ministryboetten kan jag tycka är ännu trevligare än den nya. Man skulle gärna se någon typ jubileums-reissue där... Nåväl, grattis till en störtcool klocka! Ska bli kul att se vad du gör av detta Samlarn!Hittade en mysko "franken" klocka i förra månaden. Det som var intressant var att den hade olika delar som - var för sig - är jäkligt ovanliga. Den här har den gamla ministry-boetten. Bandhornen är lite "skarpare" eller "vassare" än på de vi oftast ser. Den blå urtavlan har jag bara sett en gång tidigare. Då satt den på ett 2209-urverk. Ministry boetten har alltid 24xx-urverk. Den här blåa hade ett manuellt 2409-urverk men det står samtidigt "Automat" på bakboetten. Det verkar nästan uppenbart att den är ihopplockad av olika delar. Idag kom den hem. Klockan låg i en orginalask(?) från Vostok. Dokument låg i asken men de verkar vara till en helt annan klocka. Vi får se hur jag ska få ordning på den här. Urverket fungerar inte. Klockan är sliten men jag är väldigt nöjd med det här köpet.
Ja, det är en viss risk att visa klockor innan man fått ihop dem. Det här är en "franken" så jag kan redan skylla på att nå'n annan har "sabbat" orginalet.Oj vilken fantastiskt fin tavla! Krackeleringen tycker jag ger ett extra djup i den. Och den gamla Ministryboetten kan jag tycka är ännu trevligare än den nya. Man skulle gärna se någon typ jubileums-reissue där... Nåväl, grattis till en störtcool klocka! Ska bli kul att se vad du gör av detta Samlarn!
Grattis!riktigt läcker och övermysig patina på den!Hittade en mysko "franken" klocka i förra månaden. Det som var intressant var att den hade olika delar som - var för sig - är jäkligt ovanliga. Den här har den gamla ministry-boetten. Bandhornen är lite "skarpare" eller "vassare" än på de vi oftast ser. Den blå urtavlan har jag bara sett en gång tidigare. Då satt den på ett 2209-urverk. Ministry boetten har alltid 24xx-urverk. Den här blåa hade ett manuellt 2409-urverk men det står samtidigt "Automat" på bakboetten. Det verkar nästan uppenbart att den är ihopplockad av olika delar. Idag kom den hem. Klockan låg i en orginalask(?) från Vostok. Dokument låg i asken men de verkar vara till en helt annan klocka. Vi får se hur jag ska få ordning på den här. Urverket fungerar inte. Klockan är sliten men jag är väldigt nöjd med det här köpet.
Serva och behåll som den är!Ja, det är en viss risk att visa klockor innan man fått ihop dem. Det här är en "franken" så jag kan redan skylla på att nå'n annan har "sabbat" orginalet.
De gamla ministryboetterna kom med både det manuella 2409-urverket och även med det automatiska 2416b-urverket. 2416b tror jag är det vanligaste. Eftersom det står automat på bakboetten så är det ju frestande att slänga i ett 2416b-urverk i den. Det skulle vara lite "störigt" med den här läckra - typiska - 2209-urtavlan på ett automatiskt urverk.
När jag kollar närmare på urverket så är den stämplad "710" ovanför serienumret. "710" är boettens modell.
Undrar om det inte är läge för att skicka den här klockan till en vän som har god hand med ryska klockor? Visserligen står det "automat" på klockans bakboett men den där "710-stämpeln" på urverket är nästan värd att respektera?
Ge mig lite råd vänner?
Vad kul att du gillade den! Den hamnar helt klart i rätta händer!Idag kör jag en fantastisk Ostwok som jag förärades av @Fixoflex och jag tackar honom så mycket för den här suveränt fina dinka som är nos med både box o papper till,riktigt samlarskick så den kommer användas till fint och mycket försiktigt!(ja det är fel datum)
Hur kan man inte gilla den!är så tacksam att du ville skiljas från den.Vad kul att du gillade den! Den hamnar helt klart i rätta händer!
Grattis till ett mycket lyckat jobb och en skithärlig klocka!grym tavla!Bytte krona och monterade nya visare. Klockan funkar nu iallafall. Ljuset är lite missvisande men det är lite skillnad;
Bytte krona och monterade nya visare. Klockan funkar nu iallafall. Ljuset är lite missvisande men det är lite skillnad;
I en del vinklar ser den ut som en helt vanlig Vostok.Bland de snyggare Vostok jag sett. Fint jobb!
Grym klocka!! Grattis!!Hittade en mysko "franken" klocka i förra månaden. Det som var intressant var att den hade olika delar som - var för sig - är jäkligt ovanliga. Den här har den gamla ministry-boetten. Bandhornen är lite "skarpare" eller "vassare" än på de vi oftast ser. Den blå urtavlan har jag bara sett en gång tidigare. Då satt den på ett 2209-urverk. Ministry boetten har alltid 24xx-urverk. Den här blåa hade ett manuellt 2409-urverk men det står samtidigt "Automat" på bakboetten. Det verkar nästan uppenbart att den är ihopplockad av olika delar. Idag kom den hem. Klockan låg i en orginalask(?) från Vostok. Dokument låg i asken men de verkar vara till en helt annan klocka. Vi får se hur jag ska få ordning på den här. Urverket fungerar inte. Klockan är sliten men jag är väldigt nöjd med det här köpet.
Tack! Det var länge sen jag blev så här positivt överraskad över ett klockköp. Såg ju redan i annonsen att det inte var orginaldelar på klockan. De "felaktiga" delarna var ändå jäkligt intressanta. Nå'n har försökt att "hotta upp" klockan - och lyckats bra, tycker jag - helt klart. Jag tänker på urtavlan som inte ska kunna sitta på det där urverket. Nå'n tidigare ägare har lyckats flytta "benen" på urtavlan så att den passar i ett 24xx-urverk - utan att skada urtavlan. Det borde ju kräva ett jäkligt bra handlag.Grym klocka!! Grattis!!
Pappret tillhör dock denna klocka (063002) och den har mycket riktigt 2414a verk i sig enl ditt papper..
Tack! Det var länge sen jag blev så här positivt överraskad över ett klockköp. Såg ju redan i annonsen att det inte var orginaldelar på klockan. De "felaktiga" delarna var ändå jäkligt intressanta. Nå'n har försökt att "hotta upp" klockan - och lyckats bra, tycker jag - helt klart. Jag tänker på urtavlan som inte ska kunna sitta på det där urverket. Nå'n tidigare ägare har lyckats flytta "benen" på urtavlan så att den passar i ett 24xx-urverk - utan att skada urtavlan. Det borde ju kräva ett jäkligt bra handlag.
Att klockan inte funkade går alltid att lösa.
Som samlare är det egentligen bara orginal som är intressant men jag har ett annat krav också och det är att jag ska vilja ha klockan på armen. Den här sitter snyggt på handleden. Urverket är nog lite oservad men nu spände jag balansfjädern över 75% av ruckningsskalan. Vi får se om det räcker?
Nå'n har försökt att etablera det här urverket som ett väldigt ovanligt urverk i den här boetten på det engelska forumet W.U.S. Alla medlemmarna i forumet verkade inte "köpa" det. Se tråden på det engelska forumet; https://forums.watchuseek.com/f10/ministry-hand-winding-amphibian-1034466.html
Du kommer upptäcka fler märken än Vostok om du fortsätter att hålla på med de ryska klockorna.Rolig läsning från watchuseek och som sagt, en ruskigt snygg klocka!
Själv har jag nyss satt band på nedan Vostok. Tror att det är kaliber 2209. Kronan passar dock inte 100...Jag har oväntat nog fastnat lite för dessa enkla modeller, som jag misstänker att var o varannan ryss hade på handleden Kör en del dressat och dessa är läckra för de relativa småpengar som de kostar... Spenderade f.ö. några månader för studier i Ryssland på 90-talet - om man bara då känt till Vostok
Du kommer upptäcka fler märken än Vostok om du fortsätter att hålla på med de ryska klockorna.
De är snygga och ibland enkla. Kan man bara göra lite enkla reparationer och byten av delar så håller de länge. Det är kul att hålla på. Många klockor är väldigt billiga och prisvärda. Det är bara att fylla på i klocklådan... *skrattar*
SNYGGT!riktigt lyft av klockan och kul att kunna hjälpa till.Nu är luggarna bytta och klockan på armen.
Tog styvt en vecka från Ryssland. Mycket nöjd och tack än en gång @Beo.
Får man fråga var du hittat visarna till Vostoken? Ser för mig ut som aftermarket-visare.Har lite problem med gången på min Amphibia ”Shestakov”. Alltför ojämn och har till och med haft problem att få den att gå öht. Helt enkelt lite oberäknelig. I lådan ligger en 12h Komandirskie (med samma mått på case) som går som en...ja...klocka... Borde väl gå bra att sätta detta verk i Amphibia, eller har jag missat något?
Får man fråga var du hittat visarna till Vostoken? Ser för mig ut som aftermarket-visare.
Det är inga större problem att byta glaset,ta ur verket ur boetten och trycka ur gamla glaset med tummarna och så måste du ha en glaspress för att få i glaset och det kan du köpa på meranom eller ebay för ca en hundring,vill du inte skaffa press så köp glas o tassa in till lokala urmakaren och be om hjälp så kan det inte kosta mycket.Jag har lyckats tappa en av mina Vostoks till stengolvet och glaset sprack. Går det att byta dessa hemma? Hur köper man reservdel då? Vad behövs det för verktyg?