• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Texten längst upp på min är väl typ Olympisk eller Olympiskaspelen. Söker man på Raketa och Ufo så hittar man många som är liknande min, så visst är det en Raketa. Det roliga är att den kom i en röd Vostok box!
Alla är överens om att det är en Raketa. Det var påståendet om din röda "med den klassiska loggan" jag svarade på. Det har den ju ej. Den har en olympia-logga.
Den klassiska UFO-loggan är ju den kursiverade texten "Raketa" och pentagonen med CCCP inuti. Möjligen kan vi enas om att den har en klassisk OS-logga!
Men din röda är ju grym. Lite synd bara att Stevie Wonder lagat urtavlan ... 😭😭😭
Men det gör den charmig. Lite rysk!
PS: känns boxen typ ny, är det stor chans att den ej tillhör UFO:t, utan lånats från en Komandirskies K65:a. När man köper dom nya med röda urtavlor kommer dom i den vanliga höga Vostokplastlådan - men som är helt röd.

Denna var ju grymt trevlig. Någon kunnig som vet var man kan få tag på en på ett smidigt sätt?
PSX_20201025_103930.jpg

Alla är överens om att det är en Raketa. Det var påståendet om din röda "med den klassiska loggan" jag svarade på. Det har den ju ej. Den har en olympia-logga.
Den klassiska UFO-loggan är ju den kursiverade texten "Raketa" och pentagonen med CCCP inuti. Möjligen kan vi enas om att den har en klassisk OS-logga!
Men din röda är ju grym. Lite synd bara att Stevie Wonder lagat urtavlan ... 😭😭😭
Men det gör den charmig. Lite rysk!
PS: känns boxen typ ny, är det stor chans att den ej tillhör UFO:t, utan lånats från en Komandirskies K65:a. När man köper dom nya med röda urtavlor kommer dom i den vanliga höga Vostokplastlådan - men som är helt röd.
Skall se om jag hittar en bättre indexring och kanske låta urtavlan vara som den är, här är lådan, kanske passar bättre till en av mina Vostok då!
20201025_111527.jpg
20201025_111610.jpg

Tackar för vänligheten!

I mitt fall så tvivlar jag på att jag någonsin skulle köpa en "highendklocka" - hade gråtit blod om jag råkat dänga en Omega i en dörrpost eller råkat skrapa en Rolex mot en sten. Den klockan hade blivit en hyllvärmare, en vitrinskåpsdrottning! Jag jagar en del och gillar både vapen och knivar. Men jag hade haft ångest om jag tagit med mig ett utsökt graverat, flamblånerad jaktvapen för hundratusentals spänn till skogen, eller en utsökt kniv i mönstervällt stål med handtag i fossilerat mammutelfenben (yup, jag har sett slika underverk).

Om min samling alls har ett tema så är det att samla klockor som jag tycker är intressanta, quirky och prisvärda. Klockor som jag faktiskt använder. Så här såg klocklådan ut sista gången jag avfyrade mobilkameran ner i den. En del av uren har råkat hamna hos mig innan jag mer medvetet började intressera mig för klockor.

1603572988974.png

Tycker själv att det är "fuskigt" samt elitistiskt att klocklådans värde endast ska räknas i antalet pengar som man har plöjt ner. För mig är själva jakten det roliga, att jaga ett billigt men ovanligt objekt är för mig betydligt roligare än att ta plånboken och gå bort till närmaste lyxmärkeshandlare.

Tycker själv att det är "fuskigt" samt elitistiskt att klocklådans värde endast ska räknas i antalet pengar som man har plöjt ner. För mig är själva jakten det roliga, att jaga ett billigt men ovanligt objekt är för mig betydligt roligare än att ta plånboken och gå bort till närmaste lyxmärkeshandlare.
Vi tänker lika du och jag, märker jag. Jag letade som längst maniskt efter en klocka i ca 1 år innan jag hittade den. skrattar Sökandet gjorde att jag läste massor av artiklar om den och andra ryska klockor. Intressant läsning. Hittade den på självaste Julafton för några år sen.
Jag förstår ju de andra samlarna också litegrann. De som lägger upp en stor påse pengar och betalar mycket för de kändare klockorna. De missar nöjet i "jakten" eller sökandet.
En dyr klocka behöver inte kosta mer än en billigare klocka, i slutändan - konstigt nog.
De flesta klockorna i min samling kommer att bli äldre än mig. En dag måste vi skiljas. Mycket handlar om ekonomi. Tillgång och efterfrågan. Kommer det att finnas en efterfrågan på klockorna i min samling när jag måste skiljas från dem? Isåfall säljs de. Är det stor efterfrågan på klockorna i min samling kommer priset att stiga.
Efterfrågan på de dyraste märkena är stor idag och de som kan sälja en vintageklocka från någon av de kändare märkena kan ibland sälja sin klocka för ganska mycket pengar. De kanske får tillbaka hela värdet på det de betalade för den en gång i tiden.
Missförstå mig nu inte! Jag ser inte klockorna som en investering. Det finns andra - mycket bättre sätt - att investera på.
En av mina drömmar är att en gång kunna äga en Breguet. :)

496.jpg_l.jpg

Ja jag hittade dit jag också men helt otrampad mark för mig så...
Vi får se 😊
Är inne på min andra beställning från https://soviet.market/ som funkar hur bra som helst. Billigare och större sortiment än t.ex Meranom, dessutom blixtsnabb UPS (ca 20 dollar).
Just den nyheten du ville ha verkar inte finnas inne, dock några andra 170 från 75 dollar. Tror jag fick den sista 170549 som låg på 130 dollar (1100kr ish). "Basmodellerna" kostar 60 dollar för övrigt, oslagbart enligt mina efterforskningar 🙂

Är inne på min andra beställning från https://soviet.market/ som funkar hur bra som helst. Billigare och större sortiment än t.ex Meranom, dessutom blixtsnabb UPS (ca 20 dollar).
Just den nyheten du ville ha verkar inte finnas inne, dock några andra 170 från 75 dollar. Tror jag fick den sista 170549 som låg på 130 dollar (1100kr ish). "Basmodellerna" kostar 60 dollar för övrigt, oslagbart enligt mina efterforskningar 🙂
Tackar tackar 👍. Ska genast undersökas.

Vi tänker lika du och jag, märker jag. Jag letade som längst maniskt efter en klocka i ca 1 år innan jag hittade den. skrattar Sökandet gjorde att jag läste massor av artiklar om den och andra ryska klockor. Intressant läsning. Hittade den på självaste Julafton för några år sen.
Jag förstår ju de andra samlarna också litegrann. De som lägger upp en stor påse pengar och betalar mycket för de kändare klockorna. De missar nöjet i "jakten" eller sökandet.
En dyr klocka behöver inte kosta mer än en billigare klocka, i slutändan - konstigt nog.
De flesta klockorna i min samling kommer att bli äldre än mig. En dag måste vi skiljas. Mycket handlar om ekonomi. Tillgång och efterfrågan. Kommer det att finnas en efterfrågan på klockorna i min samling när jag måste skiljas från dem? Isåfall säljs de. Är det stor efterfrågan på klockorna i min samling kommer priset att stiga.
Efterfrågan på de dyraste märkena är stor idag och de som kan sälja en vintageklocka från någon av de kändare märkena kan ibland sälja sin klocka för ganska mycket pengar. De kanske får tillbaka hela värdet på det de betalade för den en gång i tiden.
Missförstå mig nu inte! Jag ser inte klockorna som en investering. Det finns andra - mycket bättre sätt - att investera på.
En av mina drömmar är att en gång kunna äga en Breguet. :)

496.jpg_l.jpg

Tycker själv att det i många trådar är lite väl mycket tjöt om värdestegring vilket självfallet gynnar dom som har varit med länge men tråkigt för folk som kommer in i dagsläget (så som bostadsmarken exempelvis). Visst är jag själv noga med att försöka köpa "rimligt" prissatta klockor då jag sällan brukar behålla dessa ett längre tag. Men det blir iofs även en del i jakten för mig själv.

I slutändan är detta en hobby och inte en placering av kapital :)

Tycker själv att det i många trådar är lite väl mycket tjöt om värdestegring vilket självfallet gynnar dom som har varit med länge men tråkigt för folk som kommer in i dagsläget (så som bostadsmarken exempelvis). Visst är jag själv noga med att försöka köpa "rimligt" prissatta klockor då jag sällan brukar behålla dessa ett längre tag. Men det blir iofs även en del i jakten för mig själv.

I slutändan är detta en hobby och inte en placering av kapital :)
De trendigaste klockorna ökar ju i värde. Det är helt naturligt när efterfrågan finns där.
Det ligger ofta ett fantastiskt hantverk - på många plan - bakom många av de trendigaste klockorna. Urmakerierna har jobbat hårt, länge, för att bygga upp sina varumärken.
De ryska urmakerierna har också jobbat hårt länge men har väl kanske inte byggt så starka varumärken hittills. Raketa har t.ex. sina rötter i ett flera hundra år gammalt urmakeri. De siktar nog på att bli trendiga och komma in på marknaden där de trendigaste köparna finns. Vi får se om de lyckas. Det ligger mycket hårt arbete bakom de trendigaste märkena.
Jag får intrycket att Vostok inte satsar på att bli en "High end" eller lyxtillverkare av klockor. De verkar satsa på tuffa, tåliga klockor som ska klarar av lite "stötar". Jag kan ha fel. Jag har haft fel förut. Jag har inte sett allt Vostok tillverkar.
Hursomhelst, ingen kan ju beskylla oss som köper ryska klockor idag för att vara särskilt trendkänsliga. skrattar Jag bryr mig inte ett dugg.
Skulle det bli så att ryska klockor blir trendiga senare, ja då får vi väl säga att vi har varit med länge?

b24.jpg_l.jpg

Senast ändrad:
Tjena tråden! Lurkat här ett längre tag men tänkte dela med mig av min enda ryska klocka. Jag har en Poljot international som jag köpte här på forumet för någon månad sedan. Har i efterhand läst mig till att poljot international numera håller till i Tyskland MEN urverket är ett handjagat NOS Pobeda verk som är väldigt fint att kolla på. (Delar också med mig en klocka som jag gav till en vän som faktiskt är tillverkad i Ryssland/USSR :) )
IMG_0268.JPG
IMG_0269.JPG
Poljot 1.JPG

Är det någon som kan förklara hur denna typ av insert är tänkt att användas och vad skalan kallas för? Jag har sökt efter info på nätet, men hittar ingen förklaring.
Vostok_Amphibia_LE_Baikal_White_Bezel-480x480.jpg

Är det någon som kan förklara hur denna typ av insert är tänkt att användas och vad skalan kallas för? Jag har sökt efter info på nätet, men hittar ingen förklaring.
Vostok_Amphibia_LE_Baikal_White_Bezel-480x480.jpg

"It is a no-deco bezel, used to measure the no-decompression limit (NDL), which is a time limit for the amount of time a diver can stay at a given depth.

A diver who stays underwater longer than the no-decompression limit for his dive can not ascend directly to the surface but must pause periodically as he ascends to avoid a high risk of decompression sickness.

Traditionally the rotating bezel has consisted of a simple one-hour hashed scale to track elapsed time, in 1967 (same year of the amphibian release), Doxa introduced one that had the no-decompression scale engraved on it, in addition to the usual time markings. The maximum depths for each no-deco time up to one hour were marked on the outer ring, providing a sort of crude “dive computer”.

In case the exact depth you are diving it is not on the bezel you just take the immediately superior one to stay on the safe side."

"It is a no-deco bezel, used to measure the no-decompression limit (NDL), which is a time limit for the amount of time a diver can stay at a given depth.

A diver who stays underwater longer than the no-decompression limit for his dive can not ascend directly to the surface but must pause periodically as he ascends to avoid a high risk of decompression sickness.

Traditionally the rotating bezel has consisted of a simple one-hour hashed scale to track elapsed time, in 1967 (same year of the amphibian release), Doxa introduced one that had the no-decompression scale engraved on it, in addition to the usual time markings. The maximum depths for each no-deco time up to one hour were marked on the outer ring, providing a sort of crude “dive computer”.

In case the exact depth you are diving it is not on the bezel you just take the immediately superior one to stay on the safe side."
Thanks a lot, that even makes sence to a none diver :) Great info!

Tillbaka
Topp