• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

En ledig dag med pysslande med mina gamla 2209:eek:r.
Bytte visare på en klocka så att den fick svärdvisare - som den ska ha i orginal. Det är ju inte orginal visarna tyvärr. De är jäkligt svåra att hitta. Kopiorna som jag har hittat funkar ganska bra ändå.
Sekundvisaren - med en small lumedot - flyttade jag över till till en annan vintageklocka som jag har. Det ger den ett bättre helhetsintryck.
IMG_20201031_123227.jpg

Den här urtavlan med den kyrilliska loggan är lite knepig att hitta. Tyvärr är sekundvisaren lite skadad.

IMG_20201031_124004.jpg
Läckra!riktigt fränt med bezelen som är lite ghost style!

Blev minsann en beställning ikväll ifrån komandirskie.com
Frakt med UPS. Får se hur det funkar.
Någon som har beställt därifrån tidigare?

En ledig dag med pysslande med mina gamla 2209:eek:r.
Bytte visare på en klocka så att den fick svärdvisare - som den ska ha i orginal. Det är ju inte orginal visarna tyvärr. De är jäkligt svåra att hitta. Kopiorna som jag har hittat funkar ganska bra ändå.
Sekundvisaren - med en small lumedot - flyttade jag över till till en annan vintageklocka som jag har. Det ger den ett bättre helhetsintryck.
IMG_20201031_123227.jpg

Den här urtavlan med den kyrilliska loggan är lite knepig att hitta. Tyvärr är sekundvisaren lite skadad.

IMG_20201031_124004.jpg
Den där svarta har en farligt cool sliten patina! :cool:
Som om den burits i fält dagligen sedan 1972 ...
1604223672871.png

Den där svarta har en farligt cool sliten patina! :cool:
Som om den burits i fält dagligen sedan 1972 ...
1604223672871.png
IMG_20201101_104346.jpg

boctoc-space.png

350-boetten med 2209-urverket är mina favoriter bland de sovjetiska klockorna. De gamla Vostok Amphibian-klockorna har nog varit med om en del äventyr? En precis likadan var t.ex. ute i rymden.
Tänk om klockorna bara kunde berätta sin historia? Det är lite det här som fascinerar mig i mitt klocksamlande.
De nya svärdvisarna blev ovanligt bra till den där urtavlan. Den kyrilliska loggan är lite speciell.
När klockan kom till mig var den ett "vrak" och urtavlan var det jag var ute efter. Sakta hittar man nya delar på olika håll och efter lite tålamod kan man montera ihop klockan i orginalutförande igen. Det är de värda de här klockorna.
De ser inte så tuffa ut, klockorna i 350-boetterna, men de är konstruerade att tåla enorma påfrestningar.

Senast ändrad:
IMG_20201101_104346.jpg

boctoc-space.png

350-boetten med 2209-urverket är mina favoriter bland de sovjetiska klockorna. De gamla Vostok Amphibian-klockorna har nog varit med om en del äventyr? En precis likadan var t.ex. ute i rymden.
Tänk om klockorna bara kunde berätta sin historia? Det är lite det här som fascinerar mig i mitt klocksamlande.
De nya svärdvisarna blev ovanligt bra till den där urtavlan. Den kyrilliska loggan är lite speciell.
När klockan kom till mig var den ett "vrak" och urtavlan var det jag var ute efter. Sakta hittar man nya delar på olika håll och efter lite tålamod kan man montera ihop klockan i orginalutförande igen. Det är de värda de här klockorna.
De ser inte så tuffa ut, klockorna i 350-boetterna, men de är konstruerade att tåla enorma påfrestningar.
Håller helt me dig där!och 22xx verken är helt super att hållas med,enkla men fantastiskt funktionella!
16042274387651770575392179393920.jpg

IMG_20201101_104346.jpg

boctoc-space.png

Själv tycker jag faktiskt de ser grymt tuffa ut. De är möjligen aningen mindre i verkligheten än de ser ut att vara på bild.
Men 350:eek:rna är som små charmiga stridsvagnar.
Ryska stridsvagnar!
:watching:

Nej det blev den nya modellen.
(lånade bilder)
PSX_20201101_011403.jpg
Snygg! De tunnare siffrorna på tavlan gör sig riktigt bra. Detta är fortfarande den klockan jag har som inbjuder till flest klock-diskussioner. Om inte annat kan man fråga om någon kan ta en titt på klockan och tala hur vilken tid det är... :) (Jag måste erkänna att även jag själv har ruskigt svårt att snabbt se hur mycket klockan är.)
Cool insert, någon idé om hur man kan tänkas använda den skalan? Ser ut som 360 grader...

Ja den är rikt
Snygg! De tunnare siffrorna på tavlan gör sig riktigt bra. Detta är fortfarande den klockan jag har som inbjuder till flest klock-diskussioner. Om inte annat kan man fråga om någon kan ta en titt på klockan och tala hur vilken tid det är... :) (Jag måste erkänna att även jag själv har ruskigt svårt att snabbt se hur mycket klockan är.)
Cool insert, någon idé om hur man kan tänkas använda den skalan? Ser ut som 360 grader..

Cool insert, någon idé om hur man kan tänkas använda den skalan? Ser ut som 360 grader...
Ja den är riktigt trevlig. Har länge kikat på Glycine och deras "purister" och varit lite lockad.
Vad gäller bezelen så får jag forska på det, har ingen aning, än 😊.

Det blev äntligen att inköp av min första vintage-ryss. Jag är inte jättekunnig och har i ärlighetens namn ingen riktig aning om vad det egentligen är jag har köpt :) Hoppas på att det är en autentisk "3AKA3" och att den fungerar. Enligt beskrivningen skall den vara nyligen genomgången och skall gå bra...

Anteckning 2020-11-02 140202.png

Det blev äntligen att inköp av min första vintage-ryss. Jag är inte jättekunnig och har i ärlighetens namn ingen riktig aning om vad det egentligen är jag har köpt :) Hoppas på att det är en autentisk "3AKA3" och att den fungerar. Enligt beskrivningen skall den vara nyligen genomgången och skall gå bra...

Den där ser juste ut. Jag är inte så bra på Komandirskies men står det att den är servad så kommer den att gå bra. Har för mig att den röda stjärnan brukar ändra färg och bli mer blå senare.

Den där ser juste ut. Jag är inte så bra på Komandirskies men står det att den är servad så kommer den att gå bra. Har för mig att den röda stjärnan brukar ändra färg och bli mer blå senare.
Aha, det där med stjärnans färg reagerade jag inte ens på, intressant. Nu blir blir det ju då lite trångt i klocklådan. Tror att G-shocken får räkna med att ligga bredvid. Men, som någon annan klockvän påpekade så sitter ju alltid (minst) en klocka på armen, så det finns egentligen plats om man tänker så.

Aha, det där med stjärnans färg reagerade jag inte ens på, intressant. Nu blir blir det ju då lite trångt i klocklådan. Tror att G-shocken får räkna med att ligga bredvid. Men, som någon annan klockvän påpekade så sitter ju alltid (minst) en klocka på armen, så det finns egentligen plats om man tänker så.
Det där med trånga klocklådor är ganska enkelt att lösa. Man skaffar en större låda helt enkelt.
Det brukar kunna rymmas lite fler ryska klockor i en samling. Köper man ryska klockor lite selektivt kan det bli en riktigt juste samling. :cool:

Det där med trånga klocklådor är ganska enkelt att lösa. Man skaffar en större låda helt enkelt.
Det brukar kunna rymmas lite fler ryska klockor i en samling. Köper man ryska klockor lite selektivt kan det bli en riktigt juste samling. :cool:
Jo, jag har märkt det fenomenet när det gäller just ryska klockor. Allt är egentligen Bosses "fel". Fram tills sent i somras hade jag en lite skeptisk inställning till ryss-klockor, men nu har jag fått en helt annan förståelse för den själ som dessa små tekniska u(nde)rverk besitter. Det där med klocklådan stämmer ju faktiskt, dvs att man ju enkelt kan köpa en större... :)

Jo, jag har märkt det fenomenet när det gäller just ryska klockor. Allt är egentligen Bosses "fel". Fram tills sent i somras hade jag en lite skeptisk inställning till ryss-klockor, men nu har jag fått en helt annan förståelse för den själ som dessa små tekniska u(nde)rverk besitter. Det där med klocklådan stämmer ju faktiskt, dvs att man ju enkelt kan köpa en större... :)
Ryska klockor har ett oförtjänt dåligt rykte. De är inte så tokiga. Jag har sett flera här på forumet som fått sina nya "måndagsexemplar" ersatta med hjälp av garantierna. Vintageklockor är en större risk men det går att få ordning på dem också. Det finns ganska bra kunskap här på forumet.
Det är otroligt lågt pris på ryska klockor rent generellt.

Är inte heller kung på Komandirskies (har bara en ny K65), men din ser ut som en modell vid namn 341180. Från '80-talet och skall ha ett s.k. 2414A-verk i sig. Kolla på denna länk. Där finns en snarlik din som typ 31:a klocka.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Är inte heller kung på Komandirskies (har bara en ny K65), men din ser ut som en modell vid namn 341180. Från '80-talet och skall ha ett s.k. 2414A-verk i sig. Kolla på denna länk. Där finns en snarlik din som typ 31:a klocka.
Tack, 2414A stämmer bra, eftersom jag har en bild på urverket.

Uppdatering ang leveranstid från Meranom när man väljer standard-alternativ för leverans:
Orderdatum: 2020-09-28
Leverans till mitt Postnordombud: 2020-11-04
Dvs drygt en månad. Det kan noteras att paketet har funnits i Sverige den senaste veckan...
Nu väntar bla fem olika bezels (finns det inget bra svenskt ord?) på att transporteras hem till köket och packas upp. Min nya Scuba Dude (kom i går via UPS) väntar på lite modifiering innan den hamnar på min arm.

Japp visst finns/fanns dom! Om du t.ex. kollar i Vostoks 1972-katalog så ser du att dom hade en datummodell med just de där lite kantiga 6-9.
DEN modellen hette 283110 och hade ett 2214-verk.
1604495880935.png
Som sagt, jag gillar faktiskt utseendet. Kul med någonting som ser lite annorlunda ut. Skall man kanske lägga ett skambud? :)

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp