• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Dags för ny luftning. Denna gång min kära ”tunna” som tweak:ats till en Nvch30-gen2-hommage.
gillar
3E94F334-CC0D-40E4-88DE-19C3C7CEF4BC.jpeg
Vackert broder!😊

Hej,

För att få en känsla kring dessa läckra Vostokklockor funderar jag lite kring nedanstående klocka. Urtavlan ser onekligen ut att vara i nyskick. Kan så vara fallet, eller finns det dem som sätter dit nya/kopior?

Boctok och antalet rubiner skrivet i kyrillisk rysktext och Made in USSR skrivet på engelska är typiskt för eftermarknads urtavlorna till dessa så det är inte en Vostok urtavla på den där utan fake.

Vad har ni för favoriter när det kommer till Amphibian 119 (tunnan?) med 2209 uret?
Letade runt lite på bukten och hittade den här varianten som tilltalar mig:

Det är en snygg urtavla. Sekundvisaren hör hemma på en annan klocka - tror jag - men det är boetten som aldrig fallit mig i smaken. Armbandet i 18 mm blir lite tunn till den där boetten. 22 mm är mer min grej och då ligger nog ministry-boetten närmare min smak. Det är en smaksak och vi har alla olika smak. Det finns inget rätt eller fel där.
Det finns dock olika sätt att "biffa upp" armbandet på en vanlig, traditionell "tunna".

DD5671CA-D745-4078-9587-A2154E5086DD.jpeg

Ryska klockor är verkligen inte min expertis...
Vad är det ens jag har på mig idag - och vilken ålder har den, på ett ungefär?

Är så klart med på att det är en Vostok Amphibia och att den, givet bristen på CCCP, är från nån gång 1992 och framåt. Men där nånstans stannar det. :)

Vad har ni för favoriter när det kommer till Amphibian 119 (tunnan?) med 2209 uret?
Letade runt lite på bukten och hittade den här varianten som tilltalar mig:

Jag gillar tunnan skarpt. Visst, den är lite "bulkig" och 18 mm band är lite tunt, men jag tycker det är en del av det väldigt coola utseendet, som i mina ögon för tanken till 60-talsdesign. För mig är det en enormt stark och positiv retro-känsla i tunnan. Jag har en liknande på väg in (se bild nedan), som jag tänkt testa att sätta på ett mesh-armband. Sedan finns det ju inget som hindrar att man skaffar sig en Ministry också... :D
Amphibia_2209-6.jpg

Jag gillar tunnan skarpt. Visst, den är lite "bulkig" och 18 mm band är lite tunt, men jag tycker det är en del av det väldigt coola utseendet, som i mina ögon för tanken till 60-talsdesign. För mig är det en enormt stark och positiv retro-känsla i tunnan. Jag har en liknande på väg in (se bild nedan), som jag tänkt testa att sätta på ett mesh-armband. Sedan finns det ju inget som hindrar att man skaffar sig en Ministry också... :D
Amphibia_2209-6.jpg
Riktigt snygg! Jag som är ny inom ämnet. Hur ser ministry-versionen ut?

• Like
Reactions: Beo
Det är en snygg urtavla. Sekundvisaren hör hemma på en annan klocka - tror jag - men det är boetten som aldrig fallit mig i smaken. Armbandet i 18 mm blir lite tunn till den där boetten. 22 mm är mer min grej och då ligger nog ministry-boetten närmare min smak. Det är en smaksak och vi har alla olika smak. Det finns inget rätt eller fel där.
Det finns dock olika sätt att "biffa upp" armbandet på en vanlig, traditionell "tunna".
Helt klart speciell, tycker den är charmig snarare än snygg. Hur brukar armbandet biffas upp?

Tack! Jag borde göra ett "produktträd" för att försöka få knas på alla versioner och modeller och inte gå vilse :)
Tips: Om du går till https://soviet.market/ och ex klickar på "Vostok Amphibian" får du en bra och enkel grafisk överblick över de nuvarande boetterna. De äldre motsvarigheterna heter dock inte alltid (aldrig?) samma sak, så ingenting är enkelt... ;)

Amphibia_2209-6.jpg
Riktigt snygg. Tavlan har jag inte sett på de äldsta tunnorna (då dom hette 119***) utan snarare på de äldsta Old-Ministry ("Ministerial") som just hade denna tavla. Jag har ju en sån själv! Men väldigt välbevarad.
De första tunnorna hade ju bl.a. de lite metallicgröna och blå tavlorna, samt bezelerna med rött första och tredje kvarten ...
Kolla denna från katalogen 79:
1608628828114.png

Eller dessa från 1983:
1608629083075.png

Riktigt snygg. Tavlan har jag inte sett på de äldsta tunnorna (då dom hette 119***) utan snarare på de äldsta Old-Ministry ("Ministerial") som just hade denna tavla. Jag har ju en sån själv! Men väldigt välbevarad.
De första tunnorna hade ju bl.a. de lite metallicgröna och blå tavlorna, samt bezelerna med rött första och tredje kvarten ...
Kolla denna från katalogen 79:
1608628828114.png

Eller dessa från 1983:
1608629083075.png
Intressant, tack!

Tillbaka
Topp