• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Det låter spännande. Lägg upp bilder när du fått dem och moddat. Jag har själv en 170865 och har funderat på vad som skiljer 170 boetten från 150 boetten. För mig verkar de identiska men jag har ju ingen 150 irl att jämföra med. Vet någon?
Jag tycker också att 710 gör sig fint med slät bezel. Den välvda formen på boetten och glaset länkas liksom av den släta bezeln.
20200729_114532.jpg

Ingen jul utan översteglögg! Jag har faktiskt kvar en hel del från förra årets sats, så i år gör jag ingen ny. Alltid lika effektfullt att bränna av glöggen när man serverar den!
Själv kör jag en variant med cognac som extra smakspets.
Mitt recept är just med 75cl brännvin, pilsner med kokade kryddor, och 1,5dl konjak som bränns av med brynt socker. Gissar vi har samma!

Grymt! Mycket bättre än den såg ut på produktionsbilderna, var lite osäker på texten klockan 3 men tycker det ser bra ut. Har 170548, 962 och 964 på väg in varav 548an för andra gången. Kommer inte riktigt överens med 170 boetten utan kommer flippa till 710 med smooth bezel så snart dom anländer. Under tiden sportar jag vidare mitt hemmabygge 😁

IMG_20201218_135234.jpg
IMG_20201218_135318.jpg
IMG_20201218_135355.jpg
IMG_20201218_201637.jpg

Upptäckte dock att visarna var defekta så jag fick byta till "Old Paddle" medan jag väntar på en ny uppsättning visare, lite för korta och lysmassa som ej matchar men det får duga så länge 🙃

IMG_20201219_003738.jpg
Skitkul att man få det till det hur man behagar med enkla medel. Ska bli så intressant att se hur dina färskingar kommer se ut så småningom😊
Kan inte bestämma mig för vilka visare jag gillar bäst, tycker inte alls det stör med gammelpaddlarna men smaken är ju som den berömda baken.
Vad var det som var knas med det första visarsetet?

Det låter spännande. Lägg upp bilder när du fått dem och moddat. Jag har själv en 170865 och har funderat på vad som skiljer 170 boetten från 150 boetten. För mig verkar de identiska men jag har ju ingen 150 irl att jämföra med. Vet någon?
Jag tycker också att 710 gör sig fint med slät bezel. Den välvda formen på boetten och glaset länkas liksom av den släta bezeln.
20200729_114532.jpg

710927
Jag har även 170549 som jag passade på att kasta över i min 710a som du kan se här nedan, helt klart bästa boetten i mitt tycke. Inte för stor och inte för liten, helt perfekt enligt min ödmjuka mening 😊
IMG_20201215_143313.jpg
IMG_20201215_132131.jpg
IMG_20201211_021013.jpg
IMG_20201211_021051.jpg

150 är polerad medan 170 är borstad som @Vostok och @Von redan nämnt samt så har 150 boetten bandstift hålen väldigt lågt satta på luggarna som har justerats på 170 boetten. Här ser du en jämförelsebild på hur bandstiftshålen är placerade på 710 respektive 150, jag vet att det var 170 och 150 du frågade om men jag hittade ingen bättre jämförelsebild.
150VS710B.png

Skitkul att man få det till det hur man behagar med enkla medel. Ska bli så intressant att se hur dina färskingar kommer se ut så småningom😊
Kan inte bestämma mig för vilka visare jag gillar bäst, tycker inte alls det stör med gammelpaddlarna men smaken är ju som den berömda baken.
Vad var det som var knas med det första visarsetet?
Ja verkligen kul med mix and match för så spartanska medel, tror tavlorna kommer funka riktigt bra med min favoritkombo 😁

Det var timvisaren som var trasig i infästningen, märkte först inte av det men när visaren inte riktigt ville inta korrekt position så började jag ana oråd
IMG_20201219_010824.jpg

Ja tycker också att 710 är den snyggaste och skönaste boetten. Jag är full av beundran över er som kan slänga över ett verk sådär. Jag är inte där ännu. Långt ifrån.
Åter till 150 vs 170. De lågt placerade sprinthålen på 150 torde väl bero på att det i princip är en 090 där man fräst bort taket över luggarna. Och om ett band ska få plats under taket måste hålen sitta lågt. Och så har man behållit det på 150. Och på 170. Åtminstone på min. Man skulle ju kunna tänka sig att 170 skulle kunna heta 150SE annars.
Inte för att det har någon betydelse egentligen. Det kanske är sånt man funderar på i brist på verkliga bekymmer ... eller för att de verkliga bekymren är för jobbiga att tänka på.... hmm.
Bild på min 170865 med enkel band- och bezel modd.
20201220_105227.jpg

Jag skall försöka få ihop det här till en fungerande klocka.

Jag har ett 2409 utverk som jag tänkte använda.
Tänkte köpa ny tavla (urverket har inte datum), ny krona (den gamla går inte skruva i, ser ut som att gängerna är skadade.

Vet ni vilken boett detta är? Om jag vet boett skall man kunna köpa rätt krona.

Jag tänkte beställa från vostok-watches24.com, får man med bom då när man köper krona? Hur vet man att det är rätt bom eller behöver man köpa det separat?

20201220_130211.jpg

20201220_130247.jpg

Jag skall försöka få ihop det här till en fungerande klocka.

Jag har ett 2409 utverk som jag tänkte använda.
Tänkte köpa ny tavla (urverket har inte datum), ny krona (den gamla går inte skruva i, ser ut som att gängerna är skadade.

Vet ni vilken boett detta är? Om jag vet boett skall man kunna köpa rätt krona.

Jag tänkte beställa från vostok-watches24.com, får man med bom då när man köper krona? Hur vet man att det är rätt bom eller behöver man köpa det separat?

20201220_130211.jpg

20201220_130247.jpg

Boetten heter 341 eller 34 och säljs nog inte längre så krona kanske kan vara lite lurig att hitta till den..
Bom sitter fast i kronan och är ej delbar så den får du med..
Dock finns det två olika storlekar på kronorna till Komandirskie (en mindre krona med mindre gänga och en större med samma gänga som Amphibia)
Du har den större modellen på din krona enl. vad jag kan se så du kanske kan använda en Amphibia krona i någorlunda rätt längd om du ej får tag på krona till 341 boetten..

Senast ändrad:
Spontanköpte en Vostok Amphibia här om dagen utan att ha någon som helst koll på Ryska/Sovjetiska klockor. Har alltså bokstavligt talat absolut noll koll, men den var fin och billig och jag hoppas innerligt att den kommer funka på mina spinkiga handleder..

Har iaf försökt djupdyka ner i det Sovjetiska träsket senaste dygnen och helvete vad spännande det är! Känns dock som jag irrar fram och tillbaks och bara plockar upp fragment här och där. Jag undrar därför om någon har ett bra tips på en hemsida eller bok där jag får en mer samlad bild av hela den Ryska/Sovjetiska klockhistorien och alla de olika modeller och märken som finns.

Hittade också en klocka på Siksjö auktioner https://www.sikoauktioner.se/auktion/525539 , vad är det här för något? En hyllning till helikoptern Mil Mi-24 eller något som getts ut till några helikopterpiloter någon gång? Påminner lite om denna https://www.catawiki.com/l/24485491...dell-vedushji-leader-nr-833-980-men-1990-1999 men den på Siksjö känns lite.. fejk?

Spontanköpte en Vostok Amphibia här om dagen utan att ha någon som helst koll på Ryska/Sovjetiska klockor. Har alltså bokstavligt talat absolut noll koll, men den var fin och billig och jag hoppas innerligt att den kommer funka på mina spinkiga handleder..

Har iaf försökt djupdyka ner i det Sovjetiska träsket senaste dygnen och helvete vad spännande det är! Känns dock som jag irrar fram och tillbaks och bara plockar upp fragment här och där. Jag undrar därför om någon har ett bra tips på en hemsida eller bok där jag får en mer samlad bild av hela den Ryska/Sovjetiska klockhistorien och alla de olika modeller och märken som finns.

Hittade också en klocka på Siksjö auktioner https://www.sikoauktioner.se/auktion/525539 , vad är det här för något? En hyllning till helikoptern Mil Mi-24 eller något som getts ut till några helikopterpiloter någon gång? Påminner lite om denna https://www.catawiki.com/l/24485491...dell-vedushji-leader-nr-833-980-men-1990-1999 men den på Siksjö känns lite.. fejk?
Ett första tips när man är på väg in i ryssvärlden är att kolla de olika info-länkarna på klockanett.se - samt (såklart) scrolla igenom dessa härliga "Ryska klockor på KS" nu 285 sidor. Så mycket mer behöver du inte! ;) 🤘

Jag vet inte vad klockan är för något. En begränsad upplaga av något slag.
Urverket är troligen en Poljot 3133 och det är ett ganska bra urverk. Urverket har isåfall ( om man ska uttrycka sig lite slarvigt ) sina "rötter" i Schweiz och sen modifierats i Sovjet.

• Like
Reactions: Beo
Den har ju hur många detaljer som helst som man bara måste tokgilla. Sekundvisaren, lite knöliga siffror + index, kronan... 😍
Tack! Precis!
Kupolkrona, Komandirskie-sekundvisare och felvänt tropic: allt man kan behöva! ;) 🤘
Den här civila 350-dykarens gröna sunburst är helt magisk. Om man får en strimma sol någon gång i april igen, är den oslagbar!
Har aningen svårt för 18mm - men swivelluggarna är ändå väldigt coola. Även för "genomgående" Nato.
Men visst, snart åker nog swingluggarna på istället. Så skönt att kunna välja mellan 18 och 22mm. Lite som sommar- och vinterdäck!

Tack! Precis!
Kupolkrona, Komandirskie-sekundvisare och felvänt tropic: allt man kan behöva! ;) 🤘
Den här civila 350-dykarens gröna sunburst är helt magisk. Om man får en strimma sol någon gång i april igen, är den oslagbar!
Har aningen svårt för 18mm - men swivelluggarna är ändå väldigt coola. Även för "genomgående" Nato.
Men visst, snart åker nog swingluggarna på istället. Så skönt att kunna välja mellan 18 och 22mm. Lite som sommar- och vinterdäck!
Såldes klockan med den gröna urtavlan, eller är det något som har bytts i efterhand?

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp