Nu ska ni få höra mina vänner!
Jag har jobbat hela natten. Glider in till Hemköp för att chansa på att de har hunnit fixa revbenspjäll. Det är det enda som jag saknar till julmaten nu. En morgontrött tjej i charken ber mig återkomma om en timme. Hon har precis satt på grillen.
Jag går hem och bestämmer mig för hålla mig vaken en timme. Sitter och fingrar på datorn och plötsligt knackar det försiktigt på dörren. Säkert en granne som vill låna något, tänker jag. Jag öppnar och utanför dörren står en kille från Postnord med ett paket som jag väntat på sen i mitten av november. Egentligen har jag väntat på paketet sen juni 2018. Postnord kommer ända upp till mig och lämnar paketet i dörren. Vilken hjälte(!) och det är absolut ingen ironi i det.
Paketet är från Moskva och innehåller en ny upplaga av den kanske ovanligaste klockan som någonsin tillverkades i Sovjet. Slava Sadko! Tillverkades kanske är fel ord. Det finns sex kända exemplar som är kända bland samlare i hela världen. Det är bara prototyper som existerar. Klockan kom aldrig i produktion och varför kan man bara spekulera i. En del säger att klockan är så ful att den refuserades av fabriken som skulle tillverka den.
Nu har Slava gjort en ny begränsad upplaga:
https://slava.su/Slava/Sadko/
Idag kom den hem!
Jag tror att jag ska spara paketet till imorgon. Nu sticker jag ner och fixar revbenspjäll!
God Jul allihop!