• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag gillar tunnan skarpt. Visst, den är lite "bulkig" och 18 mm band är lite tunt, men jag tycker det är en del av det väldigt coola utseendet, som i mina ögon för tanken till 60-talsdesign. För mig är det en enormt stark och positiv retro-känsla i tunnan. Jag har en liknande på väg in (se bild nedan), som jag tänkt testa att sätta på ett mesh-armband. Sedan finns det ju inget som hindrar att man skaffar sig en Ministry också... :D
Amphibia_2209-6.jpg
Gillar man förresten just "tunnan" (på engelska "tonneau" eller "barrel") och just detta utseende, och kan tänka sig en ny - så är de nya 090-boetterna på härliga 22mm!

Riktigt snygg. Tavlan har jag inte sett på de äldsta tunnorna (då dom hette 119***) utan snarare på de äldsta Old-Ministry ("Ministerial") som just hade denna tavla. Jag har ju en sån själv! Men väldigt välbevarad.
De första tunnorna hade ju bl.a. de lite metallicgröna och blå tavlorna, samt bezelerna med rött första och tredje kvarten ...
Kolla denna från katalogen 79:
1608628828114.png

Eller dessa från 1983:
1608629083075.png
Paddlarna sitter ju hur bra som helst! Hur länge hängde de med? Finns ju att köpa till idag annars...

Absolut har paddlar nyttjats på andra klockor, men detta gällde tunnan. Tonneaun dök ju inte upp förrän i sista delen av 70-talet (och som Nvch-30 gen 2 ca. 1981). Men paddlar är alltid rätt!
Sorry!jag missade det där med tunnan😔då är det ungefär 79-85 som tunnan hade paddlar för efter 85 -87 har jag för mig att NVCh-30 tunnan fick pilar och sedan kom generation 3 som är albatrossen.MEN vid service fick tunnorna även lite tidigare pilvisare påsatta pga paddel brist antagligen och jag har för mig att 83 fick tunnan även den kronan som är rak och inte har kupol,rätta mig om jag har fel @Samlarn @Vostok @Fixoflex 😊

Absolut har paddlar nyttjats på andra klockor, men detta gällde tunnan. Tonneaun dök ju inte upp förrän i sista delen av 70-talet (och som Nvch-30 gen 2 ca. 1981). Men paddlar är alltid rätt!
Ursäkta en ofrivilligt näsvis novis. Du skriver att tonneaun inte dök upp förrän sent 70-tal. Men modell 1967 då? Är inte det en tonneua eller tunna? Den torde väl kunna dateras kring 1967 skuile jag gissa... Jag har fått intrycket att det är den boetten som kallas tonneua och att även de moderna 090 boetterna kan gå under betäckningen tonneau.

Idag har två ryssar anfallit som @Samlarn skickat på mig. Är mkt nöjd, tack! Har bara provat den ena än så länge.
Förstår att det är olämpligt att köra Toyota med en ryssklocka - lovar bättring och ska köpa en Lada 😆

Bilagor

• B81566CC-BF1D-41C1-A09D-66895CC906FF.jpeg
    B81566CC-BF1D-41C1-A09D-66895CC906FF.jpeg
    493.7 KB · Visningar: 24
Ursäkta en ofrivilligt näsvis novis. Du skriver att tonneaun inte dök upp förrän sent 70-tal. Men modell 1967 då? Är inte det en tonneua eller tunna? Den torde väl kunna dateras kring 1967 skuile jag gissa... Jag har fått intrycket att det är den boetten som kallas tonneua och att även de moderna 090 boetterna kan gå under betäckningen tonneau.
Oj, nu blir jag brydd. Det stämmer ju ...
Men jag satt lite småsjukt och snuskade i de ryska och Vostoks alla kataloger i helgen (en länk här i gruppen).
Där dök Tonneaun inte upp förrän just '79.
Skulle jag killgissa skapades de första Amphibians just '67 i de s.k. 350-boetterna, men att man i re-issuen (jubileum-modellen) valde 090-boetten.
Någon av de vassa "ryssarna" i gruppen kan säkert fylla på!
Och ja: tonneau är bara ett allmänt namn på en tunna-liknande klocka. Det finns andra märken som har tonneaus. Och japp, Vostoks nya 090: or är definitivt tunnor personifierade!
Här är en längre artikel som, om inte bekräftar, ändå säger samma sak: https://www.safonagastrocrono.club/vostok-amphibia-type-119-second-generation/

Senast ändrad:
Fick hem min moddade Vostok vid lunch och har haft den sen dess. Första intrycket var "helvete vad enorm!" som sedan har övergått till "satan vad NAJS!". Det är min första dykare och mång millimeter större än vad jag brukar ha, men sjukt vad mycket klocka för pengarna det här är. Har nog aldrig ens kikat in i den här tråden innan jag spontanköpte klockan, men nu förstår jag verkligen varför folk är hajpade på Vostok. Är övriga Ryska klockor lika grymma kan det här kaninhålet bli riktigt djupt.

IMG_9548.JPG

Fick hem min moddade Vostok vid lunch och har haft den sen dess. Första intrycket var "helvete vad enorm!" som sedan har övergått till "satan vad NAJS!". Det är min första dykare och mång millimeter större än vad jag brukar ha, men sjukt vad mycket klocka för pengarna det här är. Har nog aldrig ens kikat in i den här tråden innan jag spontanköpte klockan, men nu förstår jag verkligen varför folk är hajpade på Vostok. Är övriga Ryska klockor lika grymma kan det här kaninhålet bli riktigt djupt.

IMG_9548.JPG
Riktigt snygg!!
Personligen skulle jag tro att det kan bli bli snyggt med ett brunt läder armband också.
Om du sen köper en orange bezel har du en perfekt sommarmodd. Och sen är du djupt fast i ryssträsket...

Oj, nu blir jag brydd. Det stämmer ju ...
Men jag satt lite småsjukt och snuskade i de ryska och Vostoks alla kataloger i helgen (en länk här i gruppen).
Där dök Tonneaun inte upp förrän just '79.
Skulle jag killgissa skapades de första Amphibians just '67 i de s.k. 350-boetterna, men att man i re-issuen (jubileum-modellen) valde 090-boetten.
Någon av de vassa "ryssarna" i gruppen kan säkert fylla på!
Och ja: tonneau är bara ett allmänt namn på en tunna-liknande klocka. Det finns andra märken som har tonneaus. Och japp, Vostoks nya 090: or är definitivt tunnor personifierade!
Här är en längre artikel som, om inte bekräftar, ändå säger samma sak: https://www.safonagastrocrono.club/vostok-amphibia-type-119-second-generation/
Aha. Lärorikt som alltid i den här delen av Internet. Tack för guidningen. Så modell 1967 kom 1979. Ja, saker och ting behöver ju inte vara som man först trodde, det borde jag ju ha lärt mig vid det här laget.
Men den modell som kallas 1967, är det samma som benämns 119 i artikeln?

Nu ska ni få höra mina vänner! :D
Jag har jobbat hela natten. Glider in till Hemköp för att chansa på att de har hunnit fixa revbenspjäll. Det är det enda som jag saknar till julmaten nu. En morgontrött tjej i charken ber mig återkomma om en timme. Hon har precis satt på grillen.
Jag går hem och bestämmer mig för hålla mig vaken en timme. Sitter och fingrar på datorn och plötsligt knackar det försiktigt på dörren. Säkert en granne som vill låna något, tänker jag. Jag öppnar och utanför dörren står en kille från Postnord med ett paket som jag väntat på sen i mitten av november. Egentligen har jag väntat på paketet sen juni 2018. Postnord kommer ända upp till mig och lämnar paketet i dörren. Vilken hjälte(!) och det är absolut ingen ironi i det.
Paketet är från Moskva och innehåller en ny upplaga av den kanske ovanligaste klockan som någonsin tillverkades i Sovjet. Slava Sadko! Tillverkades kanske är fel ord. Det finns sex kända exemplar som är kända bland samlare i hela världen. Det är bara prototyper som existerar. Klockan kom aldrig i produktion och varför kan man bara spekulera i. En del säger att klockan är så ful att den refuserades av fabriken som skulle tillverka den.
Nu har Slava gjort en ny begränsad upplaga: https://slava.su/Slava/Sadko/
Idag kom den hem!
IMG_20201223_085901.jpg

Jag tror att jag ska spara paketet till imorgon. Nu sticker jag ner och fixar revbenspjäll!
God Jul allihop!

Jag har jobbat hela natten. Glider in till Hemköp för att chansa på att de har hunnit fixa revbenspjäll. Det är det enda som jag saknar till julmaten nu. En morgontrött tjej i charken ber mig återkomma om en timme. Hon har precis satt på grillen.
Jag går hem och bestämmer mig för hålla mig vaken en timme. Sitter och fingrar på datorn och plötsligt knackar det försiktigt på dörren. Säkert en granne som vill låna något, tänker jag. Jag öppnar och utanför dörren står en kille från Postnord med ett paket som jag väntat på sen i mitten av november. Egentligen har jag väntat på paketet sen juni 2018. Postnord kommer ända upp till mig och lämnar paketet i dörren. Vilken hjälte(!) och det är absolut ingen ironi i det.
Paketet är från Moskva och innehåller en ny upplaga av den kanske ovanligaste klockan som någonsin tillverkades i Sovjet. Slava Sadko! Tillverkades kanske är fel ord. Det finns sex kända exemplar som är kända bland samlare i hela världen. Det är bara prototyper som existerar. Klockan kom aldrig i produktion och varför kan man bara spekulera i. En del säger att klockan är så ful att den refuserades av fabriken som skulle tillverka den.
Idag kom den hem!
IMG_20201223_085901.jpg

Jag tror att jag ska spara paketet till imorgon. Nu sticker jag ner och fixar revbenspjäll! 😍
God Jul allihop!
Men, men... hallå, såhär får du faktiskt inte göra: Ropen skalla, paketöppning för alla!!! 😍
(skämtar, men jag ser VERKLIGEN fram emot paketöppningen, som lämpligen sker på självaste julafton!)
Fö finns det inga fula ryska klockor, bara klockor med mer eller mindre själ, dvs ju "fulare" desto mer själ, IMHO.

Edit: Efter att ha följt länken kan jag inte säga annat än att den ju är hur snygg som helst. Grattis!

Idag kom den hem!
IMG_20201223_085901.jpg

Jag tror att jag ska spara paketet till imorgon. Nu sticker jag ner och fixar revbenspjäll!
God Jul allihop!
Hur kan du hålla dig från att slita upp paketet?
Jag ser med spänning fram emot att beskåda vilken variant du valt. Jag såg att det fanns en riklig mängd av kombinationer av tavlor och bezels.

Idag kom den hem!
IMG_20201223_085901.jpg

God Jul allihop!
Fantastiskt,vilken julklapp👌!grattis o god jul!😁
image.jpg

Riktigt snygg!!
Personligen skulle jag tro att det kan bli bli snyggt med ett brunt läder armband också.
Om du sen köper en orange bezel har du en perfekt sommarmodd. Och sen är du djupt fast i ryssträsket...

Bra tips med armband och bezel, sjukt hur billigt det är att dels köpa klockan men också modda den. Ju mer jag tänker på det desto mer förvånad blir jag över att inte alla pratar om Vostok Amphibia. Den kostar pyttelite och har en riktigt najs historia. Älskar hur ryssarna gjorde tvärtom alla andra när dom utvecklade klockan och arbetade med miljön den skulle användas i istället för att försöka bygga en klocka som kunde motstå miljön till 100%. Det känns lite som den påhittade(?) historian om hur amerikanerna la ner miljoner dollar för att utveckla en bläckpenna som funka i rymden medans ryssarna bara använde en blyertspenna istället. Man tar vad man har och ser till att det funkar bara, oavsett om det är en klocka, kalashnikov eller en penna så tänker dom annorlunda än "vi" i väst.

Kör den på länk just nu, trodde den skulle vara riktigt oskön efter att ha lyssnat på bland annat two broke watch snobs podcast, men måste säga att jag inte förstår vad dom pratar om. Det är inga fel alls på länken enligt mig.

Kör den idag också btw, så finns en risk att jag redan är fast i träsket..

Tillbaka
Topp