• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vilken ålder är det på din Komandirskie från Vostok?!

OBS denna sammanfattning ger ingen exakt datering utan endast en första hjälpen för er som är intresserade av dessa kultdinkor och baseras på mitt egna intresse och vad jag har snappat upp under mitt samlande.

En bra utgångspunkt är att bestämma cirka ålder på en Vostok. Vill man äga en klocka från sovjet (CCCP) tiden av nostalgiska eller historiska själ så är dessa klockor alltid märkta "Tillverkade i Sovjetunionen" och är en civil komandirskieklocka (se bild 3). Vostok Komandirskie hade sin storhetstid under 1980-talet och en bit in i 1990-talet.

Tycker du att en militär klockor är mer intressant än civila varianter kan du alltid luta åt en 3AKA3 (Se bild 1 och 2).
3AKA3 betyder ungefär direkt översatt (utfärdat av militärministeriet) och kunde endast köpas av militär personal. Dessa klockor är populära bland Komandirskiesamlare för sin militära härkomst.

En varning är att dessa klockor (3AKA3) hör till de mest förfalskade och frankenmästarna utnyttjar vårt militära intresse.

Om ni ser en Vostokklocka utan härkomstmärkning under klockan 6 på urtavlan är det en sk övergångsklocka!
I anslutning till sovjets upplösning under det värsta tumultet saknades märkning på klockorna. Dessa klockor tillverkades ca 1991-1994 (se bild 4).

Här några av min Komandirskies med olika märkning!

Uppifrån och ner:

Bild 1-2: 3AKA3 Varianter (Tillverkningsår detta exemplar ca 1987-89)

Bild: 3: Tillverkad i CCCP (Tillverkningsår detta exemplar ca 1990-93)

Bild 4: Ingen markering (Tillverkningsår detta exemplar ca 1992-1995)

OBS det är mycket svårt att exakt veta tillverkningsår då Vostok inte använde specifika tillverkningsår!

Jag hoppas att detta kan hjälpa till vid nästa inköp av en Komandirskie!

/Fixoflex

OgnYpSO.jpg
qhLWxby.jpg
QAlj6wV.jpg
QQuvHIX.jpg

Amphibia VS Komandirskie

Här följer en mycket enkel förklaring av skillnaden mellan dessa Vostok modeller!
Det är många som köper en "ryssklocka" utan att kanske veta vad som skiljer dessa modeller åt.

Även denna post är enbart egna erfarenheter och faktafel kan förekomma!

OBS- här utesluter jag det tidigaste modellerna av ryska dykare som användes för militärt bruk.
Dessa klockor kan vi återkomma till senare. Eller om en annan "forumare" kan fylla på fakta om dessa.
(Zlatoust och 300m 2209 dykarna)

Amphibiamodellerna (Dykarklockor) är utan (för det mesta) kronskydd och har vattentäthet ner till 200m (300m).
Urverket är ett 2409 (tidigare modeller 2209) se bild nedan. De två första siffrorna i urverksnr: 24 står för storlek i mm och de sista två siffrorna beskriver vilken komplikation klockan har. Nästan alla ryska dykare har manuella urverk utan datummarkering.

Komandirskiemodellerna skall man inte använda i vatten. De tål viss väta men rekommenderas ej.
Urverken är 2414 eller 2416 (manuell respektive automatisk) som ovan är det två första urverksnr: beskrivning av storleken på urverket i mm 24. 14 står för datummärkning som sällan finns på Amphibiaklockan.

Glasringen/bezelringen på amphibimodellerna har nästan alltid lyspunkt. Ofta byts och moddas ringar enligt önskemål fram och tillbaka men de lämnade fabriken med en lyspunkt. Det finns mängder av sk bezelringar till olika modeller. Det kan jag återkomma med i en annan post. Komandirskiemodellerna har ingen lyspunkt.

Jag hoppas att detta kan hjälpa till vid nästa ryssköp!

Detta är en Komandirskie med 17 stenar som alla 2414 verk (datum) har med krona klockan 2. Vostok loggan vid klockan 9.
5H2EHXq.jpg

Här är en Amphibia (Albatross variant) med lyspunkt utan kronskydd. 2409 verk utan datum.
fPlITi0.jpg

Här ser ni ett 2409 verk utan datum (Amphibia verk).
fKp88F5.jpg

Boettlocket till en Amphibia med texten Amphibia (mitten) Vattentät till 200m samt längst ner Antimagnetisk!
Nummermärkningen under Amphibiatexten är endast produktmärkeringar och har inget med ålder/typ att göra.
i1hzSWO.jpg

Jag postar några typiska urverk för komandirskie och boettmärkeringar i en senare post.

/Fixoflex

Dom är sanslösa. Exacta klockorna är rätt eftertraktade utomlands (Importerades främst till skandinavien). Kul klocka med IMP stämpeln!

Du får gärna upplysa mig om klockan du verkar vara avsevärt mer insatt än många andra, jag vet ingenting om denna förutom att jag tror jag läst att Exacta lades till för klockor de exporterade eller nåt sånt... Ja du ser jag kan ingenting! :)
Vet inte vad IMP står för heller.

Du får gärna upplysa mig om klockan du verkar vara avsevärt mer insatt än många andra, jag vet ingenting om denna förutom att jag tror jag läst att Exacta lades till för klockor de exporterade eller nåt sånt... Ja du ser jag kan ingenting! :)
Vet inte vad IMP står för heller.
BME!

IMP (troligen importsämpel för leverantören). Jag är osäker till vilka länder dessa exporterades till förutom Sverige, Eftersom dessa är lite svårare att få tag på i tex USA så är efterfrågan för dessa lite större over there. I Sverige är dessa mycket vanliga och man kan hitta dessa lite varstans. Chronografen 3017 som Exacta Poljot tillverkade är mycket ovanliga och eftertraktade bland ryssamlare.

Boettlock Komandirskieklockor!

OK!

Här några exempel på olika boettlock till komandirskie! Den mest klassiska är den sk "lilla fågeln". Här nedan följer några exempel på dessa!

Enkelt boettlock (typiskt för 3AKA3 modeller från ca 1985-1990. (OBS utan lilla fågeln)
PhHhbOt.jpg

Här är två exempel av den "lilla fågeln". Typiskt boettlock från en standard Komandirskie (1980-talet)
CxjWepy.jpg
edYczWJ.jpg

Detta är lilla fågeln utan produktmarkeringar! Dessa såg man vid övergången (efter murens fall) fram till ca 1995.
0Zk81EM.jpg

Vad står det på boettlocket!?

Jag glömde att översätta texten som förekommer mest bland vostokmodeller!

Ok! jag skall inte plåga er för mycket med detta nörderi! Det kan dock vara bra att veta vad det faktiskt står på locket! Här är ett försök till översättning från ryska till svenska!

Komandirskie klockorna är vattentäta till ca 20m. Jag rekommenderar inte som jag nämnde i en tidigare post att använda dessa i vatten. Vintageklockor är ju överlag lite trötta och slitna i kanterna - så även vostoklockor.
Gle6H3q.jpg

Amphibiamodellerna har för det mesta detta bakstycke (denna version är automatisk)! Vattentäta till 200m!
X4YNQ9g.jpg

/Fixoflex

Olika bezels/glasringar till Komandirskie!

Ok, här följer det vanligaste glas/bezel ringarna till Vostok Komandirskie.
Ringar hör till respektive klocka och är alltså inte mixtrade med. Klockorna lämnade fabriken med dessa ringa på. Det är en ring som är tveksam - skriver om den här under.

Hoppas att det är till någon hjälp!

Här är en sk Admiralskieklocka med marintema (samma familj som komandirskieklockorna) ringen kallas för punkt och pilringen. Denna typ av ring finns endast till denna boettyp (ca 1994)
ap85OQq.jpg

Detta är ännu en Admiralskie (Ostwok) med en ring som kallas "Nummer och punkt". Båda ringarna stämmer till dessa boetter. Klocka är från ca 1996
uHakfoy.jpg

Här är en "Brassmonsterboett" = mässingsmonster (smeknamn som hänvisar till att det är den minst omtyckta Komandirskie modellen som tillverkats). Jag är nog beredd att hålla med. från mitten av 1990-talet. Många tavlor har denna ringtyp! Dessa tavlor kan ibland förväxlas med frankenmästarnas verk.
V1QlaYa.jpg

Ubåtstema med en klassisk ringtyp "Gear and dot" (Växel och punkt" som hänvisar till att ringen liknar en bilväxel) En vanligt förekommande ringtyp som finns på många CCCP varianter.
UVNrpQt.jpg

Detta är en "Red Star Dial" och den mest eftertraktade Komandirskieklockan då tavlan är enkel med endast den röda stjärnan (Inget militärtema) Denna ringen kallas för "Gear and Triangle" = Växel och Triangel. Även denna ring är vanlig till CCCP Komandirskie.
gLNY3KP.jpg

Detta är en relativt ovanlig ringtyp som kallas för "Small Dot, Big Dot" = Stor och liten punkt variant. Här sitter den på en "Red Star"
och kan vara bytt vid något tillfälle - men kan ha lämnat fabriken i denna kombination. Red Star tavlan har ju oftast "Gear" varianten som original.
S8Hl0W0.jpg

Här är en varianten på Komandirskieklockor från början av 1990-talet. Med "Punkt och Streck" ringen. Två punkter över tolvan och ingen härkomstmarkering som talar om det är en övergångsklocka (murens fall - från Sovjet till Ryssland!) Sekundvisarna lämnade fabriken i en röd och en silver variant - samt med eller utan lyspunkt.
7AzPkfY.jpg

Här är ett tidigt exemplar av Komandirskieklockan från 1970-talet.
aymcEXw.jpg

/Fixoflex

På tal om dykare!

Detta är nog (tycker jag den coolaste klockan som har lämnat en rysk fabrik) Boettyp 350 från 1970-talet.
Det finns två varianter av denna typ. Min här på bilden är en 200 meters variant. Det finns dock en 300 meters variant som nästan är identisk. 300 meters varianten är väldigt svårt att få tag på i hyfsad kondition (mycket franken). Den enda som skiljer är luggarna samt visarna som är av paddeltyp och att den går ner till ett djup på 300m. Denna variant (200m) kostar kring 1500 - 3500 kr beroende av skick. En 300 variant rusar iväg till mellan 6000-10.000.Jag har sett exemplar som går för runt 10.000kr.

Personligen tycker jag inte att det är så farligt med tanke på ovanligheten och historiken. Ryska attackdykare skall ha använt sig av 300 meters varianten i fält och uppdrag under vatten. Mycket tålig klocka. Tyvärr är glasringen av metall och ej av stål. Boetten är dock av stål! Det finns en vit variant på tavlan som är ok.

Ser ni en variant på en loppis eller auktion - tveka inte! - dessa växer inte på träd och är extrem coola tycker jag. Urverket är en 2209 med 18 stenar manuellt Vostokverk.

KlhSLVh.jpg

Jodå Fixoflex.
Sitter här och funderar starkt på att jaga runt efter en ryss. Men som sagt får nog läsa igenom tråden igen och samla
lite fakta innan det blir köp.

Maltaklockan!

Här är en rolig klocka (de vinner nog ingen skönhetstävling). Klocka tillverkades som en minnesklocka för det berömda mötet mellan Bush och Gorby på Malta. Under detta mötet förklarades officiellt det kalla kriget över! Klockan är en kvarts med Slavas egna kvartsverk. Dom dyker upp då och då. Priset brukar ligga runt 200kr beroende av skick. Problemet med denna modell var att packningarna i klockan blev till en enda sörja och fördärvade urverket fullständigt. Därför finns det väldigt få klockor som har överlevt denna sörja.

Om ni tittar runt klockan 5 på tavlan ser ni vilket h-e jag hade att rengöra verket.
tCYZA7O.jpg

Ryssarna i den här blocketannonsen är inte helt riktiga va?! Tänkte på årtal etc.

http://www.blocket.se/malmo/Klockor_i_tuff_retro_stil_47281775.htm?ca=10&w=3

Komandirskieklockorna ser ok ut!

Tänk på att säljaren säger att de är från 1980-talet vilket är omöjligt då de är signerade
med rysk härkomst och inte Sovjetisk. Jag tippar på ett de är gjorda under 2000-talet. Det står också att det är retrostil på klockorna så i praktiken ljuger dom inte. Om man skall vara riktigt nördig så kan du se skillnader på visarna mellan ny och gamla modeller. Lumen på de ny Komandirskie är något mindre än de äldre varianterna.

Däremot tycker jag det är vilseledande att leva på 1980-talet gulddagar för ryska Vostok.

Vostok är en av få tillverkare som fortfarande kör med sitt 2414 inhousverk och tillverkar alltså fortfarande sina gamla modeller med olika tematavlor. Om du är sugen på en ny Vostok så har dom kommit med roligare nyare formgivning.

Ja, det var just årtalet jag reagerade på. 80-talsryssar ska ju ha CCCP-märkning. Kanske inte fejk men väl bondfångeri tycker jag.

Shturmanskie Gagarin klockan!

Denna klocka hör till mina favoriter både historiskt och utseendemässigt.

Klockan tillverkades endast för piloter i ryska flygvapnet och kunde inte köpas på den civila marknaden.
Det är radium i tavlan så viss försiktighet krävs i hanteringen. Den tillverkades under perioden 1949-1954.
Mitt exemplar är från 1950. Det finns mängder av franken av denna modell. Om ni hittar en på bukten så är det
viktigast att kolla på verket. Det finns två varianter av Shturmanskieklockan 15 respektive 17 stenars urverk.

Det ryska rymdprogrammet använde denna modell till sin personal. Gagarin använde 17 stenars varianten som var en
utveckling av den äldre 15 stenars varianten!

INTkmTd.jpg

Här under ser ni klockans verk och är en lathund för er som vill köpa en shturmanskie 15 stenars urverk (original)

Detta kan ni kika efter:

• Fyrkanten talar om tillverkningsår (4-50 = 4 kvartalet 1950).
  • Inga markeringar eller graveringar på någon av hjulen - något s formad struktur.
  • Signaturen (vänstra pilen) talar om att det är 15 stenars verk tillverkad av 1 Moskva fabriken.
  • Tryckboett (lock) utan gravering eller märkning.
znYuMUf.jpg

Hoppas att det är till någon hjälp!
Fixoflex

Den var grym! Vad är det för mått på en sådan?

Och hur hanterar man radium då? Känns inte som att det är något jag vill mecka med själv och jag har ju svårt att tänka mig att det skulle vara någon urmakare som skulle vilja sätta tänderna i en sådan... Eller är det inte så farligt?

Den var grym! Vad är det för mått på en sådan?

Och hur hanterar man radium då? Känns inte som att det är något jag vill mecka med själv och jag har ju svårt att tänka mig att det skulle vara någon urmakare som skulle vilja sätta tänderna i en sådan... Eller är det inte så farligt?

Hubbatix!

Om du frågar urmakare så skrattar dom bara. Radium pyser ut lite var stans i gamla klockor och dom är härdade!

Klockan är ganska liten (32-33).

9GxZGjX.jpg

En ryss jag haft ett tag, som jag även skulle vilja kunna öppna, den är helt slät på baksidan så vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Freno!

Här är Original K-43 - eller kirova 1943 klockorna som tilldelades ryska arméofficerare under
andra världskriget. Första klockan som Vostok tillverkade. Min klocka är från 1947.

Du har en riktigt snygg homageklocka där! En riktig beater!

Det kan vara lurigt att öppna en helt platt boett. Jag brukar köra en hemma variant av en "boettboll". Lägg i lite
tidningspapper i en diskhandske som du kan köpa i vilken mataffär som helst. Bruka funka om inte boettlocket sitter riktigt tufft.
Det är skonsamt för klockan och du slipper "öppningsmärken".

PQJNaAM.jpg

Freno!

Här är Original K-43 - eller kirova 1943 klockorna som tilldelades ryska arméofficerare under
andra världskriget. Första klockan som Vostok tillverkade. Min klocka är från 1947.

Du har en riktigt snygg homageklocka där! En riktig beater!

Det kan vara lurigt att öppna en helt platt boett. Jag brukar köra en hemma variant av en "boettboll". Lägg i lite
tidningspapper i en diskhandske som du kan köpa i vilken mataffär som helst. Bruka funka om inte boettlocket sitter riktigt tufft.
Det är skonsamt för klockan och du slipper "öppningsmärken".

PQJNaAM.jpg

Får prova det i helgen! vilken håll skruvas ryssar upp?

Tillbaka
Topp