• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Får prova det i helgen! vilken håll skruvas ryssar upp?

Det är väldigt många varianter! På den äldre kirovmodellen ovan kan du inte använda boettboll. Du får helt enkelt snappa upp det med en liten kniv eller dylikt som du gör på en tryckboett. Är osäker på de nya modellerna - det är bara att prova!

Posta gärna en bild av klockans baksida!
 

freno

Omega
är faktiskt lite rädd att jag måste snäppa upp den, men den "snäpp" kanten är ju max 1mm så känns som det är rätt lätt att slinta och repa hela baksidan. Men får prova med diskhandske.
 

Hmpson

Cartier
Finns det inte någon variant där man kan dra ut kronan och sedan blåsa till med en pump i hålet och så poppar locket loss? Har för mig att jag sett det någonstans.
 
något tips på vart man hittar en Gagarin klocka? hittar inte på nån ja, bara en nyprod. Fixoflex

Finns på ebay har jag sett men de flesta är väl franken. Men med Filoflexes lilla miniguide kanske du kan hitta någon orginal om du letar. När jag kikat har jag bara sett någon som inte uppenbarligen varit franken.

Tänkte även passa på visa upp dagens inkomna. (=

NGaN643.jpg
 

freno

Omega
fick upp den med en mattkniv och mycket tålamod =) nu väntar jag bara på att min timegrapher ska komma så ska vi nog få ordning på det där urverket med =)
 

Hmpson

Cartier
är

är det inte risk att man "blåser" sönder något i klockan då?
har provat en boll och kniv nu och det verkar kämpigt.


Jag har egentligen ingen koll, men jag har förstått att det är en variant av att öppna klockor. Du lär väl inte ta till med maxfart på kompressorn direkt. Inte om du vill hitta locket igen ;) . Någon annan som vet bättre än mig?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hämtade hem denna igår. Känns lite franken tycker jag. Märkt CCCP på tavlan men boett, ring och lume känns nyare.

sC3Xsqc.jpg


z7WTdyb.jpg


MOJ5cRV.jpg

Ja, tyvärr så är den sk "Röda Stjärnan" sällan eller aldrig i en amphibiaboett. Lumen är som du påpekar nya och om du tittar på 3AKA3 så ser du att alla (bokstäver är i samma storlek). Originalens bokstäver är 3 större än AKA. Boettringen hör till senare varianter av tematavlor. Det är nog tyvärr en franken! Delarna är troligen original men är ett hopplock och lämnde inte fabriken i detta skick. Även sekundvisaren verkar vara av senare modell.

Funkar den och rullar så är det ju ändå en beater!

Fixoflex
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Micke Ni!

Här ser du en original Röda stjärna med kronskydd (Komandirskie) och en variant av Gearbezel! (Växelglasring)
Denna köpte jag för några år sedan i mint. Ursäkta den dåliga bildkvaliteten!


H5mW9mg.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Tack Fixoflex för input. Tänkte redan när jag budade att den kan vara franken men att jag i så fall kan lära något av det. Den fungerar kanon, verkar vara nytt urverk i den, crisp helt enkelt. Får bli målar- och fixarklocka i fortsättningen.
:)

Edit: din röda stjärna ser mycket fin ut!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack Fixoflex för input. Tänkte redan när jag budade att den kan vara franken men att jag i så fall kan lära något av det. Den fungerar kanon, verkar vara nytt urverk i den, crisp helt enkelt. Får bli målar- och fixarklocka i fortsättningen.
:)

Edit: din röda stjärna ser mycket fin ut!

Absolut! Dom funkar bra och är helt klart roliga att modda med! :)
Ibland är vi för fega och ändra och dona!

Lycka Till!
 

Mr Chance

Kalmar
Fan! Min spiderweb stannar, helt random och ostrukturerat. Först tickar den på fint för att när jag kikar nästa gång stå still. Då brukar lite knackande funka. Sen kan den gå länge för att på nytt stanna. Vad är fel! Nån som vet?
 

maxmol

Panerai
Freno!

Här är Original K-43 - eller kirova 1943 klockorna som tilldelades ryska arméofficerare under
andra världskriget. Första klockan som Vostok tillverkade. Min klocka är från 1947.

Du har en riktigt snygg homageklocka där! En riktig beater!

Det kan vara lurigt att öppna en helt platt boett. Jag brukar köra en hemma variant av en "boettboll". Lägg i lite
tidningspapper i en diskhandske som du kan köpa i vilken mataffär som helst. Bruka funka om inte boettlocket sitter riktigt tufft.
Det är skonsamt för klockan och du slipper "öppningsmärken".


PQJNaAM.jpg

Vad går en sådan loss på? Första ryska klockan jag fick ett riktigt ha-begär för. :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hehe, vill inte va den som är den. Men kunde de prata skulle de nog ha PTSD och vara sjukt alkoholiserade. ;)

Men är tavlan handmålad eller tryckt?

Det märkliga är ett de ser frankenaktiga ut men är helt original. Visarna ser ut att var nylumade men kom på detta sättet.
Det finns både emalj och tryckt och ofta är radium på index "bortskrapade" Därav den märkliga tavlan! Det roliga med denna klockan är att luggarn/boetten är helt unik till denna modellen. Det är alltså inget fickur som är omgjort.
 
Topp