• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

v0n

Patek
2-Faktor
Finns väl även lösa datumskivor med kl.6-visning så att han kan byta datumskivan bara.. Men det kanske är svårare än att byta verket..?
Ja, det gör det säkert. Tycker väl själv det är enklare att kapa tavelfötterna/pelarna så man kan rotera tavlan dit man vill och fästa med 3M istället
(ja, inte just på datumskivan då förstås 🤪)
 

nbla

Cartier
Lite förvirrad bara, så förutom datumskivan jag köpt som är med i bilden, behöver jag även antingen:
1, kapa tavelfötterna
2, ha ett verk anpassat till den datumskivan?

Det är mkt att lära :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
@FreakyLeo delade detta i en annan tråd (hoppas det är ok att jag delar vidare Leo?) Vet inte hur intressant det är men det får man väl bedöma själv 😊
300 dollar ish
screenshot_20210131-195201-png.1663719
screenshot_20210131-195220-png.1663720
Japp, jag har faktiskt flaggat för att jag är intresserad. Inte för att det blir samma sak som originalet
Vad tror ni om detta då? Bryta av det orangea med lite svart. Har även en sekundvisare som är orange på väg hem

IMG_20210203_105454.jpg
Snygg kontrast! Ser fram emot att du visar upp resultatet.

Edit: Hur fasen gick ovanstående till? Svar på två inlägg på samma gång... Måste ha missat att spara på något sätt 🤣
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om detta då? Bryta av det orangea med lite svart. Har även en sekundvisare som är orange på väg hem

IMG_20210203_105454.jpg

Kör säger jag med!

Vad händer om man inte byter verk eller kapar fötterna? Antar att fönstret blir flr smalt för att siffrorna skall få plats? Bara ta fram fräsen och göra större fönster när man ändå är igång!

Roterar han tavlan så tolvan kommer där 9 var innan blir det ju mer driver style på klockan, såvisst borde det funka o rotera !
 

Beo

Patek
2-Faktor
Kör säger jag med!

Vad händer om man inte byter verk eller kapar fötterna? Antar att fönstret blir flr smalt för att siffrorna skall få plats? Bara ta fram fräsen och göra större fönster när man ändå är igång!

Roterar han tavlan så tolvan kommer där 9 var innan blir det ju mer driver style på klockan, såvisst borde det funka o rotera !
Han har datumhjul för kl 18 och tavla med fönstret kl 18 så det är bara att byta och montera utan rotera verk eller klippa tavelben.👍😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Blev lite sur på min egen, som börjar lägga av (en av pinnarna har gängat ur 🤬). Bra exempel på att man får det man betalar för (Clas_O). Å andra sidan vet jag det nu och kan satsa på ett bättre variant i stället. I ärlighetens namn köpte jag detta för en hel del år sedan när jag inte hade fokus på att börja mecka med klockor och ur det perspektivet var det rätt att inte investera några större summor. Har också en två-punkts-öppnare, men stiften på den lite för tjocka för Vostoks ganska små gluggar. Kanske kan fila lite på dem... 😄
20210202_152057.jpg

Haha! Snygg boll! 🤣

Det här använder jag för o öppna boetter.

Min jaxa är en kjell-modell, men är nog inte bättre än classes. Ett av stiften sitter löst, är lite för stora för Vostoks.

Har några få fasta öppnare som ses i bild, köpt från tradera. Fick bara tag på en lot av tre (säljaren hade delet upp dem) så har rätt få...

En sådan där 3d printad borde man skaffa!
 

Bilagor

  • 20210203_121324.jpg
    20210203_121324.jpg
    1.3 MB · Visningar: 5

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Haha! Snygg boll! 🤣

Det här använder jag för o öppna boetter.

Min jaxa är en kjell-modell, men är nog inte bättre än classes. Ett av stiften sitter löst, är lite för stora för Vostoks.

Har några få fasta öppnare som ses i bild, köpt från tradera. Fick bara tag på en lot av tre (säljaren hade delet upp dem) så har rätt få...

En sådan där 3d printad borde man skaffa!
Ja, min boll är lite udda 🤣

På tal om bollar; En dum fråga, men bollen funkar väl ändå inte på Vostoks typ av bakstycken, eller tänker jag helt fel och galet? :watching:
 

Vostok

Audemars
@FreakyLeo delade detta i en annan tråd (hoppas det är ok att jag delar vidare Leo?) Vet inte hur intressant det är men det får man väl bedöma själv 😊
300 dollar ish
screenshot_20210131-195201-png.1663719
screenshot_20210131-195220-png.1663720
Här har du länk direkt till forumet :)
 
Topp