• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

v0n

Patek
2-Faktor
Om man får drömma sig bort lite så hade en NIght Dracula passat mig finfint, misstänker att den kostar några hundra labans men strunt i det nu 😃
kdgeeto.jpg

8DWJVuv.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sätt glaset mot pannan. Är det kallt glas är det varmt plast 😎

Mineralglas går och polera, tar mer tid. Jag kör med Ceriumoxid och en Dremel. Finns olika kornstorlekar på Ceriumoxiden, funderar på o köpa lite grövre och se om det går snabbare.

Dags för klockbyte, byter till denna, blev lite inspererad av inlägg ovan!
20210204_121440.jpg


Har även denna klocka på mig idag (ligger i fickan). Man kan faktiskt säga att den har med ryska klockor och göra!
20210204_101323.jpg
Dueber-Hampden i Canton, Ohio, var det företag som hade kursat och som Stalin köpte och som sedan var grunden "First Moscow Watch Factory" och därigenom för hela den moderna klockindustrin i Sovietunionen/Ryssland. Personalen hyrdes tom in från USA för att utbilda ryssarna. Ingen pratade ryska eller engelska men alla pratade tyska, eftersom den delen av Ohio var tyskbygder. På den vägen är det och här sitter vi idag...

OS-UFON är grym! Nedan samma tema, men en Vostok, som inte är riktigt lika vanlig, från OS i Barcelona (Vostok-loggan hamnade visst bakom sekundvisaren... :) )
OS.png
 

MAz_666

Rolex
@MAz_666: Nedanstående ser väl inte helt fel ut, eller? Repig kristall, men det kan man ju oftast fixa.
NVCh-20_01.jpg
Snygg! Den lite dimmiga kristallen gör att det är aningen svårt att se om tavlan är fin, krackelerad eller "dålig". Men på den där bilden så ser den ju jättefin ut. (Gillar ju själv den gröna sunbursten!)
Jag är inte inläst på hur alla de civila 350: orna såg ut eller inte såg ut, men min killgissning är att den i efterhand givits en bezel som normalt satt på Nvch30 Gen2: orna och paddelvisare. De civila hade ju i de flesta fall svärdsvisare och den silvriga bezelen med "parenteser" uppe på 12:an. Men jag vet att jag sett grön 350 som där kallades "prototype" och som hade paddlar. Men många säljare vet att paddlar säljer! ;)
Men här kan säkert fler "silverryggar" lägga till och dra ifrån ...
Fixa glaset har du fått massor av tips om; jag har lyckat testat colgate!
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Dueber-Hampden i Canton, Ohio, var det företag som hade kursat och som Stalin köpte och som sedan var grunden "First Moscow Watch Factory" och därigenom för hela den moderna klockindustrin i Sovietunionen/Ryssland. Personalen hyrdes tom in från USA för att utbilda ryssarna. Ingen pratade ryska eller engelska men alla pratade tyska, eftersom den delen av Ohio var tyskbygder. På den vägen är det och här sitter vi idag...

OS-UFON är grym! Nedan samma tema, men en Vostok, som inte är riktigt lika vanlig, från OS i Barcelona (Vostok-loggan hamnade visst bakom sekundvisaren... :) )
OS.png

Helt rätt! Blev glad när jag insåg historien!
Tack! Oj, den Vostok:en har jag inte sett innan, kul! 92?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Snygg! Den lite dimmiga kristallen gör att det är aningen svårt att se om tavlan är fin, krackelerad eller "dålig". Men på den där bilden så ser den ju jättefin ut. (Gillar ju själv den gröna sunbursten!)
Jag är inte inläst på hur alla de civila 350: orna såg ut eller inte såg ut, men min killgissning är att den i efterhand givits en bezel som normalt satt på Nvch30 Gen2:eek:rna och paddelvisare. De civila hade ju i de flesta fall svärdsvisare och den silvriga bezelen med "parenteser" uppe på 12:an. Men jag vet att jag sett grön 350 som där kallades "prototype" och som hade paddlar. Men många säljare vet att paddlar säljer! ;)
Men här kan säkert fler "silverryggar" lägga till och dra ifrån ...
Fixa glaset har du fått massor av tips om; jag har lyckat testat colgate!
Tack för intressanta inspel! Har nog bestämt mig... :)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Dueber-Hampden i Canton, Ohio, var det företag som hade kursat och som Stalin köpte och som sedan var grunden "First Moscow Watch Factory" och därigenom för hela den moderna klockindustrin i Sovietunionen/Ryssland. Personalen hyrdes tom in från USA för att utbilda ryssarna. Ingen pratade ryska eller engelska men alla pratade tyska, eftersom den delen av Ohio var tyskbygder. På den vägen är det och här sitter vi idag...

OS-UFON är grym! Nedan samma tema, men en Vostok, som inte är riktigt lika vanlig, från OS i Barcelona (Vostok-loggan hamnade visst bakom sekundvisaren... :) )
OS.png

Vill man höra mer om den sovjetiska klockindustrin så kan jag varmt rekommendera podden "Two Broke Watch Snobs" där Kaz har spelat in flera avsnitt som endast handlar om detta :)

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tredje gången gillt, mera...mig. Upptäckte att minutvisare för ETA även passar 2416, vet inte om det är någon nyhet men bra att veta kanske 😃
YA8mdBu.jpg
Cool, jädrigt uppkäftigt med en minutvisare som sticker ut på det sättet! Dessutom riktigt snyggt med kontrasten mot det blå. Nu måste du väl ändå vara nöjd!
Insåg plötsligt att jag kände igen stilen och kom på att svaret fanns i en av klocklådorna i form av min enda quartz-dykare Aqualand! Ingen dålig referens.
20210204_165922.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Cool, jädrigt uppkäftigt med en minutvisare som sticker ut på det sättet! Dessutom riktigt snyggt med kontrasten mot det blå. Nu måste du väl ändå vara nöjd!
Insåg plötsligt att jag kände igen stilen och kom på att svaret fanns i en av klocklådorna i form av min enda quartz-dykare Aqualand! Ingen dålig referens.
20210204_165922.jpg
Mycket bra referens, en klassiker tamejtusan!
Har Squale som ett av mina favvomärken där den orangea minuten är lite av ett signum. Inte bara snyggt utan även funktionellt under vattenytan👍🏼
Tack förresten 🤗
 

Vostok

Audemars
Snygg! Den lite dimmiga kristallen gör att det är aningen svårt att se om tavlan är fin, krackelerad eller "dålig". Men på den där bilden så ser den ju jättefin ut. (Gillar ju själv den gröna sunbursten!)
Jag är inte inläst på hur alla de civila 350: orna såg ut eller inte såg ut, men min killgissning är att den i efterhand givits en bezel som normalt satt på Nvch30 Gen2: orna och paddelvisare. De civila hade ju i de flesta fall svärdsvisare och den silvriga bezelen med "parenteser" uppe på 12:an. Men jag vet att jag sett grön 350 som där kallades "prototype" och som hade paddlar. Men många säljare vet att paddlar säljer! ;)
Men här kan säkert fler "silverryggar" lägga till och dra ifrån ...
Fixa glaset har du fått massor av tips om; jag har lyckat testat colgate!
Urtavlan och visare samt bezel kommer från en "tunna" (se bild).
Det som skiljer tunnans urtavla mot 350 är att ytterkanten på urtavlan är helt platt på 350 medans den är välvd på "tunnan".



1612456810709.png
.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Urtavlan och visare samt bezel kommer från en "tunna" (se bild).
Det som skiljer tunnans urtavla mot 350 är att ytterkanten på urtavlan är helt platt på 350 medans den är välvd på "tunnan".



1612456810709.png
.
Ja jädrar, där ser man! Tack för imponerande kunskaper. Jag har lagt ett bud oavsett eftersom den ligger hyfsat i pris. Lär inte bjuda mer pengar om ngn annan går över mig. Kul, man lär sig hela tiden. Originalbezeln är ju fö ca 1000 ggr snyggare och en viktig del i hela 350:ans avskalade formgivning. Jag letar vidare efter "min" 350.
Fö är den tunnan ovan med den illgröna tavlan riktigt grym!
 

Vostok

Audemars
Ja jädrar, där ser man! Tack för imponerande kunskaper. Jag har lagt ett bud oavsett eftersom den ligger hyfsat i pris. Lär inte bjuda mer pengar om ngn annan går över mig. Kul, man lär sig hela tiden. Originalbezeln är ju fö ca 1000 ggr snyggare och en viktig del i hela 350:ans avskalade formgivning. Jag letar vidare efter "min" 350.
Fö är den tunnan ovan med den illgröna tavlan riktigt grym!
Original bezeln till 350 brukar va jäkligt svår att hitta, får man tag på den så brukar den va jäkligt sliten eftersom den är i förnicklad mässing och har nötts och repats under årens lopp.
Klockan va ju jättefin men kan ju vara bra att veta vart delarna kommer ifrån ändå :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Original bezeln till 350 brukar va jäkligt svår att hitta, får man tag på den så brukar den va jäkligt sliten eftersom den är i förnicklad mässing och har nötts och repats under årens lopp.
Klockan va ju jättefin men kan ju vara bra att veta vart delarna kommer ifrån ändå :)
Jag hittar en del, men nästan alla är exportmodeller, som i mitt fall går bort fett! De som ser rätt ut är å andra sidan inte jättebilliga. Egentligen intressant detta med hur man vänjer sig vid en prisnivå. De pengar vi pratar om här, tom för en militär NVCh-30, är ju inte ens kaffepengar jmf med nästan vilket annan märke som helst från alplandet där man även ystar ost och tillverkar choklad.
 

Lindahl

Omega
Kan inte sluta kika på 350-boetter även om jag har köpstopp. Ramlade över den här som enligt mig ser lite suspekt ut, om vi bara fokuserar på urtavlan till att börja med. Finns det champagnefärgad urtavla till den här versionen med ”Boctok”? Känns inte som den är original, typsnittet ser märkligt ut? Borde väl även stå Cccp längst med?

 

Vostok

Audemars
Jag hittar en del, men nästan alla är exportmodeller, som i mitt fall går bort fett! De som ser rätt ut är å andra sidan inte jättebilliga. Egentligen intressant detta med hur man vänjer sig vid en prisnivå. De pengar vi pratar om här, tom för en militär NVCh-30, är ju inte ens kaffepengar jmf med nästan vilket annan märke som helst från alplandet där man även ystar ost och tillverkar choklad.
Jo jag har några st både inhemska och export samt någon franken av 350 och jag betalade inte många hundralappar för dem då men det va något år sedan och inte så många hade fått upp ögonen för detta märke ännu.. Det har dock hänt en del på senaste åren så snart är dom nog uppe i choklad tillverkande länders prisnivå :D
 

Vostok

Audemars
Kan inte sluta kika på 350-boetter även om jag har köpstopp. Ramlade över den här som enligt mig ser lite suspekt ut, om vi bara fokuserar på urtavlan till att börja med. Finns det champagnefärgad urtavla till den här versionen med ”Boctok”? Känns inte som den är original, typsnittet ser märkligt ut? Borde väl även stå Cccp längst med?

Den där har en fejk urtavla som troligen tillverkats i Ukraina.
Original "tårtbits-urtavla" fanns endast i svart eller silver..
 
Senast ändrad:
Topp