• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Om det är denna du menar så är den faktiskt original:

20210309_193749.jpg


Jag har insett (igen 🤣) att jag inte klarar mig utan datum så den är tillgänglig. 😉👍

Gör sig riktigt bra på det natot!

Snyggt band! Däremot ser jag inget natoband på bilden, var är det? 😉
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Gillar man sedan lite crazy överkurs har du ju Meshok och Starina. Där hittar du mängder med fina saker till ”nästan gratis-priser”.
Men ja, det är ENDAST ryska som gäller (både i kommunikation, beställning, och googlingen/sökningen på sidorna); du måste betala med Western Union eller PaySend; och du får vänta i månader.
Men vem minns en fegis?
:eek: 😂 😂 😂😂:cool:
Du säljer in det bra, ha ha!
 

MAz_666

Rolex
Western Union o Paysend antar jag är ryska tjänster?

Hur funkar det, behöver man regga sig på någon sajt?

Antar att större delen dessutom går rakt in i fickan på en kille i Kreml vars namn börjar på P? 😃
De två är helt vanliga "överföra pengar-sajter". Man kan skicka pengar via e-post till en länk som mottagaren "packar upp" enligt eget behag, men det vanliga är att man får kontonummer, banknamn, bankstad och lite fler uppgifter - och sedan skickar man iväg pengar.
Svenska banker vägrar av någon anledning överföra pengar till Ryssland ...
WU är amerikanskt, PS är jag lite osäker på var de startade. Nu är de helt globala.
Och ja: "regga sig" måste man (såklart). Starta konto, lägg in ditt utlandsköpekort och blås på!
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Western Union o Paysend antar jag är ryska tjänster?

Hur funkar det, behöver man regga sig på någon sajt?

Antar att större delen dessutom går rakt in i fickan på en kille i Kreml vars namn börjar på P? 😃
Nej, de är internationella "wire-transfer" bolag. Du går till typ en kiosk och skickar pengar till mottagaren, som i sin tur går till motsvarande i gällande land och hämtar ut kontanter. Används flitigt av människor som skickar pengar till länder där inte alla har bankkonto eller litar på banker/myndigheter
 

MAz_666

Rolex
Nej, de är internationella "wire-transfer" bolag. Du går till typ en kiosk och skickar pengar till mottagaren, som i sin tur går till motsvarande i gällande land och hämtar ut kontanter. Används flitigt av människor som skickar pengar till länder där inte alla har bankkonto eller litar på banker/myndigheter
Min kiosk ligger i alla fall i min LapTop!
Skickat flera ggr. Alltid fungerat.
Det kan ibland vara lite trassligt om säljaren skickar en BILD på sina uppgifter - då är det lite svårt att skriva kyrilliska om man inte kan kopiera ...
Så det blir lite Google Translate fram och åter. Men sedan har man en klocka för långt under femhundringen som kanske kostar det dubbla på eBay!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
På tal om absolut ingenting kom jag plötsligt att tänka på ett verkligt citat från min chef för många år sedan, två dagar efter att han hade fått för sig att han inte längre behövde något armbandsur.

- "Johan, hur mycket är klockan?"

Sensmoralen måste vara att man aldrig kan ha för många armbandsur, ett motto jag senare i livet har gjort mitt bästa för att leva efter. :D
 

MAz_666

Rolex
Det kan direkt sägas att starten på vår relation inte blev den bästa. Bara det att det var en exportmodell gjorde att jag var lite styvmoderligt inställd från första början. Spontant var tanken att detta mest skulle bli en donator och de första intrycken efter leverans gjorde inte direkt saken bättre. Timegraphern visade på fullständigt febrig gång + ca 10 min per dag. Tavlan var inte bara väldigt smutsig utan hade även tydliga fingeravtryck spridda över hela ytan. Timvisaren var felaktigt monterad och satt farligt nära tavlan. Visarna var ju fö inte original + att de var re-lumade med kritvit lysmassa, som inte alls matchade nyansen på tavlans index (inte hört talas om att blanda i kaffepulver i lysmassan för att skapa en mörkare ton?). Känslan i kronan var dessutom väldigt skum och det var nästan omöjligt att hitta läget för att dra upp verket. Som sagt ingen bra start. Klockan var inte ens värd armtid i det skick den befann sig i, tyckte jag.

Droppen kom i går när jag försökte dra upp klockan och sekundvisaren plötsligt ramlade bort av den enkla manövern. Vad göra med klockan? Lägga i reservdelslådan? Klaga hos säljaren och kräva att få returnera skrotet alt få en återbetalning?

Men just där hände någonting. Den lilla röda sekundvisaren, som skramlade runt under glaset, väckte någonting hos mig och jag greps av en plötslig och stark känsla av att klockan desperat ropade på hjälp. Vad var jag för övrigt på väg att förvandlas till; en fascist som delar upp allt i tillvaron i önskvärt och icke önskvärt? Jag kunde väl bättre än så!

Klockan hamnade på arbetsbänken. Den snabba gången borde gå att regulera bort. Skicket under huven var för övrigt rent och snyggt, så verket var nog faktiskt servat. Jag ville se att key-less-mekanismen fungerade som den skulle, så visare och tavla åkte bort. Bommen var lite svårt att få på plats igen, men med lite lirkande fram och tillbaka satt den som den skulle och något fel på mekanismen kunde jag inte se. Tavlan var inte fräsch, men genom att rulla en fuktad bomulls-topp fram och tillbaka över ytan nådde jag fram till ett mer "lagom" gammalt skick. Tavlan åkte på igen och visarna petades på plats. Timvisaren behövde rätas ut, men annars var det inga större fel på den. Fästet på sekundvisaren var nog lite slitet, men med en lagom bestämt tryck med verktyget gick det att få dit den på ett ganska betryggande sätt. Allt åkte tillbaka på plats i boetten och den trilskande bommen gav till slut med sig även nu och förmedlade plötsligt den rätta känslan till kronan. Det krävdes en ganska lång stunds justerande fram och tillbaka innan verkets gång hade regulerats till vettig nivå, men plötsligt stämde även detta och via den vanliga kompromissen mellan ett par positioner hade jag plötsligt ett verk som tom tycktes kunna gå riktigt bra!

Idag sitter den på armen för första gången med ett enkelt svart natoband och jag känner att jag inte kan annat än tycka oerhört mycket om denna lilla tingest, som jag var så nära att förpassa till förgängligheten. Visst, det är en exportmodell med latinska bokstäver på både tavla och bakstycke och visst, allt ser inte "rätt" ut under glaset, men vad gör väl det? Det är bara att gå tillbaka till sig själv och konstatera att ingen är perfekt.

En inskription på bakstycket visar att Valera fick klockan som en gåva från Nadia och Sasha på 60-talet och att de även ville att Valera skulle skulle behålla klockan. Det sistnämnda tycks ju inte ha infriats, men för mig är detta en "keeper".

20210311_083129.jpg
En enkel raggarlösning för "alldeles för vita/nya visare" är en försiktig användning av te.
Börja sakta (se ser du hur just ditt lume tar åt sig te-färgen) genom svagt te, kort tid. Efter torkning ser du hur mkt visarna tagit åt sig. Fortsätt annars med starkare te och längre tid.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En enkel raggarlösning för "alldeles för vita/nya visare" är en försiktig användning av te.
Börja sakta (se ser du hur just ditt lume tar åt sig te-färgen) genom svagt te, kort tid. Efter torkning ser du hur mkt visarna tagit åt sig. Fortsätt annars med starkare te och längre tid.
Tack, riktigt bra tips. Måste testas på 350-dykaren. 👍

Dessutom äntligen ett bra användningsområde för te! :D
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En enkel raggarlösning för "alldeles för vita/nya visare" är en försiktig användning av te.
Börja sakta (se ser du hur just ditt lume tar åt sig te-färgen) genom svagt te, kort tid. Efter torkning ser du hur mkt visarna tagit åt sig. Fortsätt annars med starkare te och längre tid.

Jag har inte heller förstått alla som springer runt med bara ett fickur så här år 2021. De uren är ju oftast extremt klumpiga. Dock brukar man ju kunna ringa och surfa med dessa fickur m.m., men sjukt osmidiga för kolla tiden med, och inte ens speciellt snygga...
 

Samlarn

Rolex
Jag har inte heller förstått alla som springer runt med bara ett fickur så här år 2021. De uren är ju oftast extremt klumpiga. Dock brukar man ju kunna ringa och surfa med dessa fickur m.m., men sjukt osmidiga för kolla tiden med, och inte ens speciellt snygga...
Jag gillar de antika fickuren. Obs, de antika fickuren. Välgjorda och hantverket är riktigt bra.
Det är en amerikansk fabrik som lagt grunden för den ryska eller sovjetiska klockindustrin för övrigt.
Här är ett fickur från min samling:

IMG_20210312_hamilton1.jpg

IMG_20210312_hamilton.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag gillar de antika fickuren. Obs, de antika fickuren. Välgjorda och hantverket är riktigt bra.
Det är en amerikansk fabrik som lagt grunden för den ryska eller sovjetiska klockindustrin för övrigt.
Här är ett fickur från min samling:

IMG_20210312_hamilton1.jpg

IMG_20210312_hamilton.jpg

Snyggt urverk, juste Hamilton!

Jag har ju visat någa av mina fickur här förut, men dessa två tåls nog och visas igen!

20210224_080318.jpg
20210222_220155.jpg
20210204_090632.jpg

20210204_090136.jpg


Det sista är ett fickur från Hampen watch co (från USA) som just sovjet köpte upp och flyttade maskinerna till hem till sig, resten är ju historia 😃 (finns en del om det i tråden tidigare). Jag äger inget ryskt eller sovjetiskt fickur än, men det kommer nog fixa sig någon dag!

Fickur kan va grymt snygga! Har vart sugen på och köpa något tidigt spindelur, men de drar alltid iväg i pris, jag är nog för snål helt enkelt...
 

Samlarn

Rolex
Snyggt urverk, juste Hamilton!

Jag har ju visat någa av mina fickur här förut, men dessa två tåls nog och visas igen!

20210224_080318.jpg
20210222_220155.jpg
20210204_090632.jpg

20210204_090136.jpg


Det sista är ett fickur från Hampen watch co (från USA) som just sovjet köpte upp och flyttade maskinerna till hem till sig, resten är ju historia 😃 (finns en del om det i tråden tidigare). Jag äger inget ryskt eller sovjetiskt fickur än, men det kommer nog fixa sig någon dag!

Fickur kan va grymt snygga! Har vart sugen på och köpa något tidigt spindelur, men de drar alltid iväg i pris, jag är nog för snål helt enkelt...
Snygg "two-tone" där på sista bilden!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
När jag fick min från Ryssland hade den just denna Komandirskie-sekund. Jag är personligen inte en "allt-måste-vara-original-taliban" utan tyckte den var cool.
Visarna som satt på var skräp, så detta är splitternya från etsy.com - men i "original-svärdsutförande".
När det gäller vad som skall anses vara original är det inte helt lätt.
Dels blandar folk inte sällan ihop de militära Nvch30 och de civila 350, 119, 090 och t.ex. Albatrossar.
Och dels menar vissa att endast de man hittar i de dåligt scannade katalogerna är de som skall anses vara original.
Jag är definitivt inte kung på ryssar, men som exempel har jag ej hittat denna sunburstgröna i kataloger, men i forum på nätet funnit "bevis" på att de visst var officiella varianter.
Var och en blir salig på sin fason! :cool:
Ibland kan det faktiskt vara så enkelt att man helt enkelt bara skall gilla klockan i fråga och då spelar ju "juridiskt" rätt och fel ingen som helst roll.
 
Topp