• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
På väg...

20210716_145222.jpg

20210716_145321.jpg


20210716_145216.jpg
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Ang. historia så finns det två bra artiklar här. Sorry om de postats tidigare, sökte faktiskt inte 😉

Del 1:

Del 2:

Är på spanska men fungerar bra med Google Translate.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ang. historia så finns det två bra artiklar här. Sorry om de postats tidigare, sökte faktiskt inte 😉

Del 1:

Del 2:

Är på spanska men fungerar bra med Google Translate.
Tack för tipset, jätteintressant läsning! 😍 Finns inte fortsättningen publicerad?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jul-i-tomten 🎅 kom på besök!

20210716_171840.jpg


Den enda av 5 sommar-paket som kom fram, tack postnord för att ni skickade tillbaka de övriga fyra (det var säkert inget kul i de paketen ändå)!

Kul förpackning i detta paket, hoppas det är hårda klappar i och inte något slags vitt pulver... 🤪

20210716_171916.jpg


Innehållet:

20210716_172135.jpg


Puh, bara hårda klappar!!! 😇

Dagens fråga: vilka tre startade inte efter uppdrag?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag tycker att det där datumfönstret är helt underbart. Idén tillför absolut ingenting praktiskt, snarare gör det datumet mer svåravläst eftersom fler siffor syns samtidigt, men det är ju jädrigt snyggt! 😍

Rätt praktiskt och veta vilka datum som precis varit och vilka som kommer med, eller hur? 😇
 
  • Like
Reactions: Jox

Rikala

Patek
2-Faktor
HISTORIA_4
Militärt fanns i USSR bara de stora Zlatoust-dykarklockorna på 1960-talet. Fram till då var ju dykarna iförda de stora "järnhjälmarna" och klockorna behövde därför vara lättlästa och extremt stora för att de skulle kunna läsas i mörker - och relativt långt från ögonen.
Vid denna tid började de militära dykarna istället med cyklop och moderna dykardräkter. Klockorna kunde göras mindre.
Så parallellt med de civila 350-klockorna som introducerades 1967, började Vostok experimentera fram en dåtida militär värsting: Nvch-30, eller kyrilliskans НВЧ-30 (Наручные Водолазные Часы 30; ”Armbandsur för dykare 30 ATM”). Tålde alltså nu 300m istället för 200m, fick de s.k. Swing-/Wire-luggarna som tog 22mm-armband - istället för de civila Swivel-luggarna som ger 18mm. Nvch-30 fick de legendariska rena svarta tavlorna med tydliga index och stora siffror på 12,3,6,9 - alla lume:ade lite härligt bulligt handknåpat av Oleg.
De militära dykarna fick tjockare glas och något tjockare baklock. Övriga chassit var samma.
De första militära 350-klockorna skall börjats levereras ca 1971.
I början hade militära 350 de s.k. paddelvisarna och de kromade lite anonyma vridringarna med två stående hakparenteser på 12. Men de sista Nvch30-klockorna med 350-boetten fick dels de visare som senare skulle dyka upp på vanliga amphibians (rak minut, stor pil på timmen) och den klassiska kromade svart/röda bezelen med röda minutstreck 12-3 och röda femminutersstreck 6-9.
350-chassit nyttjades på de militära dykarna fram till slutet av 70-talet, då de ersattes av 119(0)-boetten, tonneau:n, som är väldigt lik dagens 090-boett.
Nvch-dykarna med 350-boett kallas ofta för Gen1. De som sedan använde 119(0) kallas för generation 2.
Min hommage-franken är baserad på en originaltavla men utan tjocka botten eller trehundrametersglaset.

Som lök på historielaxen hemestrar jag just nu i Västmanlandsskogarna. Här ligger ett av de större s.k. rysslägren: Krampenlägret. En ganska förfärlig historia som är väl värd att grotta in sig i. Nedre bilden visar ryss-stenen som krigsfångarna reste precis innan de tvångsdeporterades till Ryssland. ”CCCP 1944”.

Ruggig Ryssfredag kamratskies!
EB075E12-07C4-40FD-A893-A5793A6E975D.jpeg

04CE8F03-AD33-480D-B7BD-67059EA1EB81.jpeg

Härligt med en historielektion! 😎Tack!


Mer läsning:

"Flyktingarna arbetade med vägbyggen eller i skogen och arbetet var avlönat.

För lönen köpte de gärna kostymer, klockor och cyklar."

 
Senast ändrad:

Kreacon

Audemars
Jul-i-tomten 🎅 kom på besök!

20210716_171840.jpg


Den enda av 5 sommar-paket som kom fram, tack postnord för att ni skickade tillbaka de övriga fyra (det var säkert inget kul i de paketen ändå)!

Kul förpackning i detta paket, hoppas det är hårda klappar i och inte något slags vitt pulver... 🤪

20210716_171916.jpg


Innehållet:

20210716_172135.jpg


Puh, bara hårda klappar!!! 😇

Dagens fråga: vilka tre startade inte efter uppdrag?
Hoppas tanken startade?
 

Delgada

Patek
Nu får du allt förklara här. Jag har läst på internetz att den där vridningen inte funkar på 710-boetten. Ser ju ut som det funkar alldeles ypperligt på din bild!
Varför skulle det inte fungera? 420 och 710 är väl de boetterna som har begränsning vad gäller bezelval pga att kronan är försänkt / indragen. I 420 boettens fall pga själva boettens diameter och i 710 boettens fall just en försänkning i boetten. Men jag tror knappast att kronan på 710 är tajtare placerad än på 420 . Uppenbarligen fungerar det. 😄👍
 

Kreacon

Audemars
Varför skulle det inte fungera? 420 och 710 är väl de boetterna som har begränsning vad gäller bezelval pga att kronan är försänkt / indragen. I 420 boettens fall pga själva boettens diameter och i 710 boettens fall just en försänkning i boetten. Men jag tror knappast att kronan på 710 är tajtare placerad än på 420 . Uppenbarligen fungerar det. 😄👍
Är det alltså möjligt att jag levt i en lögn i ett halvår?! Måste läst fel nånstans.gillar den bezeln skarpt.
 

MAz_666

Rolex
Varför skulle det inte fungera? 420 och 710 är väl de boetterna som har begränsning vad gäller bezelval pga att kronan är försänkt / indragen. I 420 boettens fall pga själva boettens diameter och i 710 boettens fall just en försänkning i boetten. Men jag tror knappast att kronan på 710 är tajtare placerad än på 420 . Uppenbarligen fungerar det. 😄👍
Är inte modell vs. typ av bezel-expert, men vissa modeller får sin krona ”en bit över bezelens linje”. Då behövs en bezel med lite ”svamp-form” - som alltså har lite smalare diameter i botten, men kan ha vridhacken i större diameter ovanför.
Tror det finns en bild på detta ca 5-7 sidor bakåt.
 

Kreacon

Audemars
Är inte modell vs. typ av bezel-expert, men vissa modeller får sin krona ”en bit över bezelens linje”. Då behövs en bezel med lite ”svamp-form” - som alltså har lite smalare diameter i botten, men kan ha vridhacken i större diameter ovanför.
Tror det finns en bild på detta ca 5-7 sidor bakåt.
Var inne på meranom nu. Givetvis är den slutsåld, men den passar till 710 oxå enligt texten. Bildbevis finns ju nu så ingen tvekan här. Är sugen på en i mässing kanske. Eller en av varje menade jag. Måste fått det helt om bakfoten det där med att den inte passade. 🤣
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jul-i-tomten 🎅 kom på besök!

20210716_171840.jpg


Den enda av 5 sommar-paket som kom fram, tack postnord för att ni skickade tillbaka de övriga fyra (det var säkert inget kul i de paketen ändå)!

Kul förpackning i detta paket, hoppas det är hårda klappar i och inte något slags vitt pulver... 🤪

20210716_171916.jpg


Innehållet:

20210716_172135.jpg


Puh, bara hårda klappar!!! 😇

Dagens fråga: vilka tre startade inte efter uppdrag?
Alltså, Zvezdan bara måste ha startat direkt! 😍(Men den kanske samtidigt är äldst... 🤔)

Edit: Förstod sedan att den startade efter att sekundvisaren togs bort. Gött att se att den lever. Jag hyser starka känslor för dessa gamla skönheter! 😍
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Hmm, Kirovskie, som jag hoppas att denna heter 😀 har helt nyligen börjat fånga mitt intresse. Om jag har förstått det rätt fanns tavlan i lite olika utföranden med olika färger i den breda linjen, som innefattar siffror och index. Snygg!

Ja, de e grymt najs de där klockorna.

Har bara en än så länge (renoveringsobjektet jag visat tidigare med bara en visare), fler kommer det nog bli. Har för mig att jag beställt en till, men den har postnord skickat tillbaka...
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Hmm, Kirovskie, som jag hoppas att denna heter 😀 har helt nyligen börjat fånga mitt intresse. Om jag har förstått det rätt fanns tavlan i lite olika utföranden med olika färger i den breda linjen, som innefattar siffror och index. Snygg!
Yes, de är härliga! De finns i lite olika kulörer, ja. Den färgade ringen sitter löst ovanför tavlan och är alltså en egen del, vilket gör att den är utbytbar. Det kanske t o m var så att de såldes lösa när det begav sig så man skulle kunna variera utseende själv, men det kanske inte är så troligt. Detta gör iaf att man även själv kan leta efter exempel som t ex har fel visare och rutten boett men en fin ring och till ett annat projekt.
Jag har en med grön ring på g sen vet jag att det finns röd också, vilken verkar vara lite mer svåråtkomliga. Tavlan är ljusbeige eller mörkbeige.
 
Topp