• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Postar bezel.
20210717_164557.jpg

Nu är det upp till Post Nord att leva upp till sitt goda rykte och namn.
 

MAz_666

Rolex
Självklart kunde jag och min 350 inte hålla oss från Krampenlägrets museum och att få se ryss-stenen på riktigt. Mitt inne i skogen, mil från ära och redlighet, innebärande att tvångsarbetet att bygga svensk väg, var många kilometers slit.
Placeringen av rysslägren var noga utvalda. Mitt i skogen så långt från de svenska folkhemmen som möjligt eftersom ryssarna skulle ha så lite kontakt som möjligt med det svenska samhället.
Bortglömd historia. På riktigt.
793E8F7C-400B-46AA-A8CD-E7E8B752ED35.jpeg

777E7EA9-64B4-4EF7-82FD-420DD0B7D484.jpeg

99DC6FFC-55C9-42C0-82A0-34D537CB3110.jpeg
 

Delgada

Patek
Jag behöll den gröna, den hade tyvärr ett trist märke vid '50' markeringen måste blivit i frakten. Så kände att de va bättre att behålla den.
Men den tavlan med scubadude har jag inte hittat i lager. när jag snackar om champagne menar jag samma tavla som jag har på 110an.
Scubadude, är både svart och blå intressant. Frugan är sugen på en Modd också så har mycket jobb framöver😊
Kollade på soviet.market och där har de nu scuba dude i beige / champagne på 110 boett.
Tänkte bara spä på ditt begär lite...😄
1e8402e9650080b1cd20e45d4bad58f3.jpg

Och inget datum. Perfekt!👍

 

v0n

Patek
2-Faktor
Kollade på soviet.market och där har de nu scuba dude i beige / champagne på 110 boett.
Tänkte bara spä på ditt begär lite...😄
1e8402e9650080b1cd20e45d4bad58f3.jpg

Och inget datum. Perfekt!👍

Den tavlan är faktiskt mer silver än champagne/beige om man ska vara petig ✌🏼
x2ogZt7.jpg
 

Delgada

Patek
Den tavlan är faktiskt mer silver än champagne/beige om man ska vara petig ✌🏼
x2ogZt7.jpg
Jo det stämmer. Jag tror alla tavlor som benämns som beige har samma färg, vilken egentligen känns mer som silver, fast lite varmare färg än rent silver också iofs. Svårbeskriven färg som växlar lite med omgivande ljus och färg. Men snygg!
Snygg modd där förresten med band och bezel!👍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hitta denna 110a på nätet, underbar tavla. Har den någon gång sålts med denna denna tavlan eller är den utbytt? Någon som vet hur pass avancerat de är att byta en tavla och hur är passformen mellan casen?
Screenshot_20210717-170156~2.png
?
Med rätt verktyg är det relativt enkelt att byta tavla. Och ja, vad jag har kunnat se skall de flesta tavlorna kunna bytas fritt mellan olika boetter. Obs att äldre tavlor för 22xx-verken inte passar på 24xx utan krånglig modifiering.
Annars är det du behöver, som jag ser det:
  • Liten skruvmejsel. Faktum att de två skruvarna dom håller tavlans ben är bland de minsta i hela 24xx-urverket, sett till diametern. Jag använder en som är 0,8 mm bred.
  • Verktyg för att ta bort visarna. Finns både enkla, billiga och dyra. Det mesta funkar nog, bara man vet vad man gör. OBS att det är viktigt att man ser till att skydda tavlan, så att det inte blir märken i denna. Något form av pappers- eller plastskydd skall alltså alltid läggas mellan tavlan och det verktyg man använder.
  • Verktyg för att montera tillbaka visarna igen. Behöver inte vara dyrt, men behövs enligt mig om det skall bli bra utan att visarna skadas.
  • En smal pincett eller "korntång" är nog bra att ha vad man är gör.
Sök på Youtube. Det finns en hel del guider där till hjälp.
 
Topp