• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Galet mycket vintageklocka för pengarna. Bra design, går bra och bärs förbaskat skönt på ett tropic.

Raketa
20210811_203310.jpg

Hej ryssvänner,
Nämnde ju i tråden att jag säljer av mina ryska ur. Det mesta är sålt, men hittade lite mer hemma som jag gärna ser nån i tråden ta hand om ifall det finns intresse.

Fyra icke fungerande.
IMG_20210811_213940.jpg

Tre som fungerar till och från eller går ojämnt. Vostoken fungerar bra, men saknar sekundvisare.
IMG_20210811_213956.jpg

En "småprickig" bezel samt en fullt fungerande Zvezda.
IMG_20210811_214007.jpg

Byter gärna allt mot något annat från övriga delar än Ryssland. Skicka PM vid intresse.

Hej ryssvänner,
Nämnde ju i tråden att jag säljer av mina ryska ur. Det mesta är sålt, men hittade lite mer hemma som jag gärna ser nån i tråden ta hand om ifall det finns intresse.

Fyra icke fungerande.
IMG_20210811_213940.jpg

Tre som fungerar till och från eller går ojämnt. Vostoken fungerar bra, men saknar sekundvisare.
IMG_20210811_213956.jpg

En "småprickig" bezel samt en fullt fungerande Zvezda.
IMG_20210811_214007.jpg

Byter gärna allt mot något annat från övriga delar än Ryssland. Skicka PM vid intresse.

Säljer du alla ryska klockor? Vad har hänt?

Eller letar du efter en helig graal och behöver pengar till det?

Jag tror poängen med tavlans position är att den är rak även om man håller klockan lite snett. Bra tänkt av Oleg mao! 🤣

Men... det där med att du har varit klocklös hela dagen förstår jag inte alls, låter nästan lite konstigt, som att gå omkring naken på stan. Du mår bra? Blir lite orolig... Vi finns här för att stötta dig om det behövs, det vet du, eller hur? :D

Var lite mycket o göra på jobbet så jag hann liksom aldrig fundera på vilken klocka jag skulle ta!

Skönt o veta att ni finns till hands! 🥰

Jo, det är väl en del av charmen med ryska klockor. Jag är sjukt strukturerad och pedantisk så det känns ibland väldigt frustrerande när man försöker få någon ordning i den här djungeln. Knappt några officiella namn på de olika modellerna på klockorna och det verkar varit lite hipp som happ med vilka visare etc som sattes i klockorna i perioder, särskilt när unionen upplöstes. Inte helt lätt att avgöra om det är en franken eller autentisk raritet alla gånger. Hittat några sidor på nätet som försöker skapa kataloger över de ryska klockorna med foton. Bl.a. denna som jag sitter och jämför med när jag köper. Men det kanske finns bättre?

Finns ju fysiska kataloger också, om man orkar kolla igenom...

Säljer du alla ryska klockor? Vad har hänt?

Eller letar du efter en helig graal och behöver pengar till det?
Missade du detta?

Nja, tänkte bara testa att byta spår. Möjligen kan det bli så att jag återkommer 😉

Fick bekräftelse från Vostok watches 24 igår. De är skickat dess värre fanns inte den 420 scuba duden i lager så pengarna sattes tillbaka för den. Ändå glad att min fru får sin. De är lite som ett lotteri detta. Tur jag har min 090.

1 timmas sovmorgon idag skönt
DSC_5090.JPG

Missade du detta?

Nja, tänkte bara testa att byta spår. Möjligen kan det bli så att jag återkommer 😉

Nej, har inte missat det, men gav inte tillräckligt med förklaring. Inte denna kommentar heller.

Byta spår, dvs klockor från andra länder?

Jag vet inte vad det är för pin. Köpte den i förbifarten nå'n gång. Tror att den kan ha nå't med klockan bredvid, nedan, att göra.
IMG_20210812_140228.jpg
IMG_20210812_140246.jpg

BRRKA BSF is made of heavy metal on a screw twist. The badge is dedicated to the Missile Boat Brigade of the Black Sea Fleet of the Russian Federation. The award is issued in the form of a wreath of laurel and oak leaves intercepted by ribbons. In the center, in a round shield, there is an image of crossed missiles and fish with the inscription "BRRKA Black Sea Fleet". The edging is decorated with a rope. In the background, the crossbeams of a blue cross with gold edging and a yellow anchor are visible. The lower part is decorated with a black ribbon, where the "NATISK DECISION DURABLE" is embossed. The flags of the USSR Navy and Andreevsky are crowned with the award.

Hej! Ledsen för alla mina frågor. De kommer avta i mängd snart. Men tänkte höra om någon här har ett bra förslag vad gäller restaurering av en klocka vars färg lossnat på en visare. Tänkte att det ser konstigt ut med en ny visare med ny lysmassa eller ny lysmassa på befintlig visare och skulle vilja ersätta den gamla lysmassan som lossnat med en färg i typ samma nyans som den gamla lysmassan på de andra visarna. Finns det någon sorts färg som skulle fungera (som går att applicera och som sitter kvar)? Tänkte att någon här säkert testat och har några bra tips? 🙂

Bilagor

• 62CD640E-DD40-4451-9CAF-D3F2BFDF8E8C.jpeg
    62CD640E-DD40-4451-9CAF-D3F2BFDF8E8C.jpeg
    454.9 KB · Visningar: 4
Hej! Ledsen för alla mina frågor. De kommer avta i mängd snart. Men tänkte höra om någon här har ett bra förslag vad gäller restaurering av en klocka vars färg lossnat på en visare. Tänkte att det ser konstigt ut med en ny visare med ny lysmassa eller ny lysmassa på befintlig visare och skulle vilja ersätta den gamla lysmassan som lossnat med en färg i typ samma nyans som den gamla lysmassan på de andra visarna. Finns det någon sorts färg som skulle fungera (som går att applicera och som sitter kvar)? Tänkte att någon här säkert testat och har några bra tips? 🙂

Antigen limmar du tillbaka den gamla, eller kör ny lysmassa som du blandar upp med t.ex. kaffe för och få rätt färg.

Fin gammal Ministry det där! Definitivt värd att ta hand om och vårda.
Spontant viktigast är att få bort den lösa biten med lume som har ramlat bort. Risken finns annars att någon av visarna den fastnar i den och det vill man inte. Detta går att göra utan specialverktyg.
Att re-luma visare är en liten egen konst och man blandar normalt till sin egen lumemassa. Man bör då välja ett pulver som ger samma typ av färg som den befintliga. Om man är riktigt noga skall det vara samma nyans på visarna som på tavlans lysmassa. Åsikterna om hur man får till den exakta rätta vintage-nyansen i varje resp fall går lite isär. Några förordar iblandning av lite kaffepulver :) Ett helt annat sätt är att måla med vattenfärg efteråt tills man får rätt ton, men det finns säkert fler idéer.

Nedan ett klipp som visar principen för arbetet:

Fin gammal Ministry det där! Definitivt värd att ta hand om och vårda.
Spontant viktigast är att få bort den lösa biten med lume som har ramlat bort. Risken finns annars att någon av visarna den fastnar i den och det vill man inte. Detta går att göra utan specialverktyg.
Att re-luma visare är en liten egen konst och man blandar normalt till sin egen lumemassa. Man bör då välja ett pulver som ger samma typ av färg som den befintliga. Om man är riktigt noga skall det vara samma nyans på visarna som på tavlans lysmassa. Åsikterna om hur man får till den exakta rätta vintage-nyansen i varje resp fall går lite isär. Några förordar iblandning av lite kaffepulver :) Ett helt annat sätt är att måla med vattenfärg efteråt tills man får rätt ton, men det finns säkert fler idéer.

Nedan ett klipp som visar principen för arbetet:

Det där med att limma fast den lösa biten tänkte jag inte ens på. Smart!

Känns ju som det enklaste!

Annars, ny lumen o kanske lite svart vattenfärg på en tops som man "dottar" över lumen för den skall se tillräckligt smutsig ut. Risk om man kör kaffe i lumen att det blir för mörkt, fast kanske lite färg inblandad behöver nog.. Bara o experimentera 😃

Känns ju som det enklaste!

Annars, ny lumen o kanske lite svart vattenfärg på en tops som man "dottar" över lumen för den skall se tillräckligt smutsig ut. Risk om man kör kaffe i lumen att det blir för mörkt, fast kanske lite färg inblandad behöver nog.. Bara o experimentera 😃
Tack för alla svar 🙂 Tänkte i min enfald att det kanske skulle fungera med någon vanlig färg kanske skulle vara enklast (lysmassa verkar vara halvsvårt att få tag i och dyrt). Limma fast flagan har jag funderat på men trodde inte att det skulle fungera. Men det kanske det gör 🤔

Tillbaka
Topp