• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Solsken idag!härligt promenad väder.👌😊
image.jpg

Mera nytt! Dags för andra paketet som kom för ett tag sedan...

Bättre skick än de i första paketet, även om dessa också är sålda som repobjekt.

Först ut en Vostok Amphibia, skall slipa glaset då det är något ojämnt polerat. Fungerar, dock är uppdragsfjädern av så den skall jag byta.
20250202_213232.jpg

En Vostok 2428, saknar tyvärr massa delar. Jag hoppas det mesta är likt vanliga 24xx urverken, så då har jag redan delar. Saknar dagskiva och antagligen delar till dess funktion.
20250203_193228.jpg

20250203_193115.jpg

Mera nytt! Dags för andra paketet som kom för ett tag sedan...

Bättre skick än de i första paketet, även om dessa också är sålda som repobjekt.

Först ut en Vostok Amphibia, skall slipa glaset då det är något ojämnt polerat. Fungerar, dock är uppdragsfjädern av så den skall jag byta.
20250202_213232.jpg

En Vostok 2428, saknar tyvärr massa delar. Jag hoppas det mesta är likt vanliga 24xx urverken, så då har jag redan delar. Saknar dagskiva och antagligen delar till dess funktion.
20250203_193228.jpg

20250203_193115.jpg
Du måste vara en av få människor i världen som menar att en klocka fungerar trots att uppdragsfjädern är av, jag gillar din inställning! 😍👍😁

Du måste vara en av få människor i världen som menar att en klocka fungerar trots att uppdragsfjädern är av, jag gillar din inställning! 😍👍😁

🤣

Tja, den går ju om man drar upp den lite lagom innan fjädern släpper (gissar att den är av på slutet som de brukar), så klockan går ju fint i några timmar (kanske tom en dag? = killgissning).

Har man bara på sig klockan t.ex. en timme lär man inte märka att det är fel på den... 😁

Dags att un-boxa en riktig pangklocka!
20250204_173229.jpg

Här har de stora klocktillverkarna en del att lära. I stället för en stor, tung och klumpig trälåda i onödigt påkostat material har vi här en sparsmakad och klädsamt nedbantad paketering.
20250204_173320.jpg

NOS är bara förnamnet. Efternamnet är... ja, vad är det nu? 🤔
20250204_173431.jpg

Självfallet medföljer ett certifikat och äkthetsbevis som intygar att detta är en äkta Vostok och inte en billig kopia.
20250204_173527.jpg

Sitter som ett smäck på handleden, eller, ja, det hade den gjort om min handled hade haft samma omfång som ett ordinärt lår, men det struntar vi i för tillfället.

20250204_173229.jpg

Här har de stora klocktillverkarna en del att lära. I stället för en stor, tung och klumpig trälåda i onödigt påkostat material har vi här en sparsmakad och klädsamt nedbantad paketering.
20250204_173320.jpg

20250204_173431.jpg

Självfallet medföljer ett certifikat och äkthetsbevis som intygar att detta är en äkta Vostok och inte en billig kopia.
20250204_173527.jpg

Sitter som ett smäck på handleden, eller, ja, det hade den gjort om min handled hade haft samma omfång som ett ordinärt lår, men det struntar vi i för tillfället.

Grymt! Där kom den! 🙂

Haha, ja, det dära förpackningarna. Själv är jag mest glad att det inte följer med någon förpackning till alla vintage, hade väl behövt ett helt rum för bara förpackningar!

Snygg klocka i fint skick! 🤩

Underbar rassellänk med, som verkar vara gjorda för en rysk björn eller nått. De få länkar som följer med de klockor jag köper behöver jag nästan alltid korta av!

Kul med papper till!

20250204_173229.jpg

20250204_173320.jpg

20250204_173431.jpg

20250204_173527.jpg

Grattis till fångsten!min får vila när det är tonneau tisdag.😄
image.jpg

Hej i tråden,

Jag har aldrig haft något intresse för ryska klockor så min kunskap om dessa är därefter. I helgen sprang jag av en händelse på dessa på en marknad och tyckte de såg lite kul ut. Skulle man kunna få hjälp med att identifiera vad det är jag köpt? Är det rena souvenirklockor eller är det något som har varit använt i ryska flygvapnet?

Alla verkar fungera men jag konstaterar att de är lite märkliga i uppdraget. Är det något jag skall tänka på för att inte förstöra verken?

1,

IMG_5334.jpeg

2,

IMG_5335.jpeg

3,

IMG_5336.jpeg

4,

IMG_5337.jpeg

Hej i tråden,

Jag har aldrig haft något intresse för ryska klockor så min kunskap om dessa är därefter. I helgen sprang jag av en händelse på dessa på en marknad och tyckte de såg lite kul ut. Skulle man kunna få hjälp med att identifiera vad det är jag köpt? Är det rena souvenirklockor eller är det något som har varit använt i ryska flygvapnet?

Alla verkar fungera men jag konstaterar att de är lite märkliga i uppdraget. Är det något jag skall tänka på för att inte förstöra verken?

1,

IMG_5334.jpeg

2,

IMG_5335.jpeg

3,

IMG_5336.jpeg

4,

IMG_5337.jpeg
Hej!
Trevliga klockor du har där, om än lite slitna. Gemensamt för dem är att de är ryska (alltså efter 1992) och att de alla har ett speciellt sätt med uppdragningen av urverket. De har skruvad krona och när man skruvat loss den känns kronan lös och sladdrig. Det är normalt. I det sladdriga tillståndet drar man försiktigt upp verket som vilken annan manuell klocka som helst. Om du ytterligare drar ut kronan ett snäpp kan du ställa visarna. "Komandirskies" utvecklades under Kalla Kriget för sovjetiska officerare och soldater. Många av de du hittar ute på marknaden idag är gjorda för civilt bruk men ändå i samma stil.

Man upphör aldrig att förvånas bör man rör sig inom det illustra området Ryska klockor.
Nedanstående Vostok är till salu av en tysk säljare. Bakstycket ser ganska ovanligt ut och tittar man noga ser dessutom som om gravering har gjorts i efterhand på ett vanligt baklock. Man kan tex se serienumret "bakom" gravering.
Sedan är det urverket som sticker ut, så att säga...
Har någon sett något liknande?
Screenshot_20250205_092223_Kleinanzeigen.jpg

Screenshot_20250205_092305_Kleinanzeigen.jpg

Screenshot_20250205_092348_Kleinanzeigen.jpg

Screenshot_20250205_092437_Kleinanzeigen.jpg

Man upphör aldrig att förvånas bör man rör sig inom det illustra området Ryska klockor.
Nedanstående Vostok är till salu av en tysk säljare. Bakstycket ser ganska ovanligt ut och tittar man noga ser dessutom som om gravering har gjorts i efterhand på ett vanligt baklock. Man kan tex se serienumret "bakom" gravering.
Sedan är det urverket som sticker ut, så att säga...
Har någon sett något liknande?
Screenshot_20250205_092223_Kleinanzeigen.jpg

Screenshot_20250205_092305_Kleinanzeigen.jpg

Screenshot_20250205_092348_Kleinanzeigen.jpg

Screenshot_20250205_092437_Kleinanzeigen.jpg
Det där är ju rent bedrägeri! Första varningstecknet är, som du skriver, bakboetten. Borde bli anmäld!

Hej i tråden,

1,

IMG_5334.jpeg

2,

IMG_5335.jpeg

3,

IMG_5336.jpeg

4,

IMG_5337.jpeg

Vostok Komandiskie. Vostok är märket, Komandirskie är modellen.

Fina klockor med juste patina!

Vostok är lite av ryssarnas kalashnikov, byggda för att fungera i alla situationer, utan massa krusiduller som utsmyckning av urverk etc.

Vostok har tillverkat Komandirskie länge, de som gavs ut som standardmodeller under sovjet finns fortfarande att köpa nya idag!

Dessa är inga issued klockor, såldes i vanliga affärer till alla. Om det står Zakaz mo CCCP på tavlan längst ner (vilket det inte verkar göra på dina) så såldes de i speciella affärer till personal inom försvaret.

Kan skriva lite mer ikväll.

Jag fattar inte riktigt varför någon har lagt ner arbetet att klämma i ett kvarts-verk när det enklaste borde vara att bara montera ett bättre begagnat Vostok-verk. Automatiskt är det oavsett inte, vilket hävdas på bakstycket.
1738746789249.png

Någon kanske ville ha batteri istf automat?

Folk gör allt möjligt konstigt med sina klockor? Har hört att det finns dock som vänder hela urverket, så att man endast kan kolla tiden på baksidan...

Kanske slutade klockan och fungera och urmakaren hade inte tillgång till reservdelar? Udda iallafall

Balocket också skumt, någon hemmapulare som moddat järnet? Både quartz och baklock med blandning av allt 😆

Jag fattar inte riktigt varför någon har lagt ner arbetet att klämma i ett kvarts-verk när det enklaste borde vara att bara montera ett bättre begagnat Vostok-verk. Automatiskt är det oavsett inte, vilket ju hävdas på bakstycket :)
1738746789249.png

Kronan och bommen är ju såå lösa på alla Vostok... Bättre att sätta in ett kvalitetsurverk som man dessutom slipper dra upp! Win-win... 😉

Hej i tråden,

1,

IMG_5334.jpeg

2,

IMG_5335.jpeg

3,

IMG_5336.jpeg

4,

IMG_5337.jpeg

Boett ref - Tavel ref

1. Boett 331 - Tavla 066
2. Boett 531 - Tavla 124
3. Boett 931 - Tavla 107
4. Boett 219 - Tavla 507/508

Osäker på 4e tavlan, gissar 508 (den är svart, 507 är grön), lite svårt och se på din bild.

Ibland finns väldigt snarlika tavlor, så ta tavelref med en liten nypa salt, jag har inte koll på alla vanliga tavlor än...

Ref för klockan är boett ref + tavelref. Så för nr 1 blir alltså ref 331066.

Kollar du runt i tråden finns massa mer info, du kan även spana in MrOatmans sida för mer info om t.ex. vilken fabrik som bygger Vostok.

Gissar att alla klockor har manuella verk, dvs Vostok 2414

En till ny...

Poljot quartz 1656 USSR
Fick sig en boetttvätt och tvätt av kontakter då batteriet som satt i hade läckt lite. Fungerar med nytt batteri!

Ingen stor sak
20250205_215057.jpg

Urverk
20250205_214918.jpg

Fick även en ny packning för kronan, notera placering på kronhals.
20250205_213524.jpg

20250205_212726.jpg

Tvätt
20250205_212023.jpg

Roterar vidare...

Boett 09x, aka Generalskie, har bara en tror jag (kanske någon mer lös i todo-lådan).

Detta, en 091a med KGB tavla 945
Ref är alltså 091955
20250206_094152.jpg

Ha en underbar torsdag kamrater! 🤩

Fotnot:
Med 350 kommer ju iallafall @Johanaxe66 har en grym är bra dag, alla som bär 350 har grymt bra dagar (gammalt djungelordspråk).

Tillbaka
Topp