Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Solsken idag!härligt promenad väder.
![]()
Du måste vara en av få människor i världen som menar att en klocka fungerar trots att uppdragsfjädern är av, jag gillar din inställning!Mera nytt! Dags för andra paketet som kom för ett tag sedan...
Bättre skick än de i första paketet, även om dessa också är sålda som repobjekt.
Först ut en Vostok Amphibia, skall slipa glaset då det är något ojämnt polerat. Fungerar, dock är uppdragsfjädern av så den skall jag byta.
![]()
En Vostok 2428, saknar tyvärr massa delar. Jag hoppas det mesta är likt vanliga 24xx urverken, så då har jag redan delar. Saknar dagskiva och antagligen delar till dess funktion.
![]()
![]()
Du måste vara en av få människor i världen som menar att en klocka fungerar trots att uppdragsfjädern är av, jag gillar din inställning!![]()
Dags att un-boxa en riktig pangklocka!
![]()
Här har de stora klocktillverkarna en del att lära. I stället för en stor, tung och klumpig trälåda i onödigt påkostat material har vi här en sparsmakad och klädsamt nedbantad paketering.
![]()
NOS är bara förnamnet. Efternamnet är... ja, vad är det nu?
![]()
Självfallet medföljer ett certifikat och äkthetsbevis som intygar att detta är en äkta Vostok och inte en billig kopia.
![]()
Sitter som ett smäck på handleden, eller, ja, det hade den gjort om min handled hade haft samma omfång som ett ordinärt lår, men det struntar vi i för tillfället.
Den där bezeln är riktigt snygg!Dagens 641a, 1945-1995 9e maj.
![]()
Den där bezeln är riktigt snygg!
Grattis till fångsten!min får vila när det är tonneau tisdag.Dags att un-boxa en riktig pangklocka!
![]()
Här har de stora klocktillverkarna en del att lära. I stället för en stor, tung och klumpig trälåda i onödigt påkostat material har vi här en sparsmakad och klädsamt nedbantad paketering.
![]()
NOS är bara förnamnet. Efternamnet är... ja, vad är det nu?
![]()
Självfallet medföljer ett certifikat och äkthetsbevis som intygar att detta är en äkta Vostok och inte en billig kopia.
![]()
Sitter som ett smäck på handleden, eller, ja, det hade den gjort om min handled hade haft samma omfång som ett ordinärt lår, men det struntar vi i för tillfället.
Hej!Hej i tråden,
Jag har aldrig haft något intresse för ryska klockor så min kunskap om dessa är därefter. I helgen sprang jag av en händelse på dessa på en marknad och tyckte de såg lite kul ut. Skulle man kunna få hjälp med att identifiera vad det är jag köpt? Är det rena souvenirklockor eller är det något som har varit använt i ryska flygvapnet?
Alla verkar fungera men jag konstaterar att de är lite märkliga i uppdraget. Är det något jag skall tänka på för att inte förstöra verken?
1,
![]()
2,
![]()
3,
![]()
4,
![]()
Det där är ju rent bedrägeri! Första varningstecknet är, som du skriver, bakboetten. Borde bli anmäld!Man upphör aldrig att förvånas bör man rör sig inom det illustra området Ryska klockor.
Nedanstående Vostok är till salu av en tysk säljare. Bakstycket ser ganska ovanligt ut och tittar man noga ser dessutom som om gravering har gjorts i efterhand på ett vanligt baklock. Man kan tex se serienumret "bakom" gravering.
Sedan är det urverket som sticker ut, så att säga...
Har någon sett något liknande?
![]()
![]()
![]()
![]()
Det där är ju rent bedrägeri! Första varningstecknet är, som du skriver, bakboetten. Borde bli anmäld!
Jag fattar inte riktigt varför någon har lagt ner arbetet att klämma i ett kvarts-verk när det enklaste borde vara att bara montera ett bättre begagnat Vostok-verk. Automatiskt är det oavsett inte, vilket ju hävdas på bakstycketDet där e ju humor! Den som gjort den klockan måste ha en rejäl dos av humor![]()
Hej i tråden,
Jag har aldrig haft något intresse för ryska klockor så min kunskap om dessa är därefter. I helgen sprang jag av en händelse på dessa på en marknad och tyckte de såg lite kul ut. Skulle man kunna få hjälp med att identifiera vad det är jag köpt? Är det rena souvenirklockor eller är det något som har varit använt i ryska flygvapnet?
Alla verkar fungera men jag konstaterar att de är lite märkliga i uppdraget. Är det något jag skall tänka på för att inte förstöra verken?
1,
![]()
2,
![]()
3,
![]()
4,
![]()
Jag fattar inte riktigt varför någon har lagt ner arbetet att klämma i ett kvarts-verk när det enklaste borde vara att bara montera ett bättre begagnat Vostok-verk. Automatiskt är det oavsett inte, vilket hävdas på bakstycket.
![]()
Jag fattar inte riktigt varför någon har lagt ner arbetet att klämma i ett kvarts-verk när det enklaste borde vara att bara montera ett bättre begagnat Vostok-verk. Automatiskt är det oavsett inte, vilket ju hävdas på bakstycket
![]()
Kronan och bommen är ju såå lösa på alla Vostok... Bättre att sätta in ett kvalitetsurverk som man dessutom slipper dra upp! Win-win...![]()
Hej i tråden,
1,
![]()
2,
![]()
3,
![]()
4,
![]()
Helt rätt! Den var riktigt charmig!Bäst att vara välklädd när man ska prata på ledningsgruppen.
![]()
Vostok Amphibian model 350 från slutet av 60-talet med viss patina.Helt rätt! Den var riktigt charmig!![]()