• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Glad fredag vänner mjölkar på
DSC_5104.JPG
DSC_5103.JPG

Fiskade upp en Vostok med trasigt urverk. När jag rivit ner verket visade sig att det saknades två stenar. En i ankaret och en i balansen. Härlig QC från Vostok!

0427E7EB-A3E5-4AA6-8964-3D581C390209.jpeg

Så i väntan på delar så lånar vi delar från två andra klockor. Vad tycks?
3C2A8B1F-5BBA-480C-BDD2-84751045C2C1.jpeg

Fiskade upp en Vostok med trasigt urverk. När jag rivit ner verket visade sig att det saknades två stenar. En i ankaret och en i balansen. Härlig QC från Vostok!

0427E7EB-A3E5-4AA6-8964-3D581C390209.jpeg

Så i väntan på delar så lånar vi delar från två andra klockor. Vad tycks?
3C2A8B1F-5BBA-480C-BDD2-84751045C2C1.jpeg
Började med att inte förstå dessa blanka bezeler alls.
Med hjärntvättning deluxe här i tråden tycker jag numer: världsklass!

Började med att inte förstå dessa blanka bezeler alls.
Med hjärntvättning deluxe här i tråden tycker jag numer: världsklass!
Det passar bara på vissa boetter. Min 670 ser helknasig ut medan 320 och 710 passar utmärkt. Nu är ju inte 670 polerad men det blir fel med proportionerna också. Bonusbulder från arkivet på olika boetter med den släta ringen
8BF0B7FB-76F6-4785-B720-847987E10C91.jpeg
F9882CCF-BBDB-4F9F-A35C-E2D1B9F1C4F0.jpeg

Jag köpte den begagnad som icke fungerande men med plasten kvar så den bör ha varit orörd. Jag rev förstås ner hela verket men inga spår av de saknade stenarna

/ P
Riktigt skumt. Jag har ändå en bild av att alla klockor testas på fabriken. En hypotes skulle kunna vara att verket av någon har servats och att man då har använt rengöringsvätskor (ex etanol) som har löst upp shellacket som håller fast stenarna, men det är ju bara en vild gissning. Eller så hade bara oleg en riktigt riktigt dålig dag på fabriken... Och, om plasten fanns kvar talar ju allt för att klockan har varit orörd sedan den lämnade fabriken.

Jag frågade säljare och verket är nästan nytt men har flyttats från en boett till en annan. Ursprungligen satt det i en klocka inköpt från en svensk välkänd säljare, det funkade en kortare tid innan det slutade gå så vi kan inte utesluta att verket var skruvat efter det lämnat fabriken och de saknade stenarna kan ha ramlat ut vid boettbytet. Men verkar har fungerat så stenarna bör ju har suttit på plats vid nått tillfälle iallafall.

/ P

Jag frågade säljare och verket är nästan nytt men har flyttats från en boett till en annan. Ursprungligen satt det i en klocka inköpt från en svensk välkänd säljare, det funkade en kortare tid innan det slutade gå så vi kan inte utesluta att verket var skruvat efter det lämnat fabriken och de saknade stenarna kan ha ramlat ut vid boettbytet. Men verkar har fungerat så stenarna bör ju har suttit på plats vid nått tillfälle iallafall.

/ P
Att två stenar på olika platser i verket har ramlat bort tycker jag tyder på att någonting har påverkat verket i något skede, typ som jag skrev att någonting har löst upp shellacket. Frågan är hur bra den sista kvarvarande stenen sitter.... nu gissar jag att åtgärden blir att byta både balans och "ankare", kanske?

Hej! Ledsen för alla mina frågor. De kommer avta i mängd snart. Men tänkte höra om någon här har ett bra förslag vad gäller restaurering av en klocka vars färg lossnat på en visare. Tänkte att det ser konstigt ut med en ny visare med ny lysmassa eller ny lysmassa på befintlig visare och skulle vilja ersätta den gamla lysmassan som lossnat med en färg i typ samma nyans som den gamla lysmassan på de andra visarna. Finns det någon sorts färg som skulle fungera (som går att applicera och som sitter kvar)? Tänkte att någon här säkert testat och har några bra tips? 🙂

Att två stenar på olika platser i verket har ramlat bort tycker jag tyder på att någonting har påverkat verket i något skede, typ som jag skrev att någonting har löst upp shellacket. Frågan är hur bra den sista kvarvarande stenen sitter.... nu gissar jag att åtgärden blir att byta både balans och "ankare", kanske?
Ja precis så nytt ankare är på plats men den ville ändå inte gå. Så jag fick leta vidare. Men jag funderar på om jag inte ska beställa ett helt bytt verk i reserv. Kanske fler stenar har fått smaka samma medicin?

Fast om jag bara beställer ett nytt vek som kommer jag inte lära mig nått nytt

/ P

En fråga till er andra, grundat på en egen fundering. Vi som är intresserade av ryska klockor träffas ju inom ramen för denna tråd, vilket ju är både allmänt givande och väldigt roligt. Men, hur ofta händer det att ni annars träffar på folk ute i verkliga livet med ett sovietiskt/ryskt armbandsur på handleden?
Eftersom jag, sannolikt i likhet med de flesta av er andra, är lite nördig när det handlar om klockor, försöker jag hålla koll på vad det som sitter på handleden när jag träffar andra människor, både provat och i jobbet. Det sker liksom med automatik och jag tror att jag nästan alltid, på ett eller annat sätt, noterar, om inte exakt märke så i alla fall om det är en snygg klocka. Jag törs direkt säga att jag, vad jag vet, aldrig har träffat på någon annan person med en rysk klocka på handleden. Hur är det med er andra?
Jag vill även referera till en liten espisod berättad av "Kaz", som är en av de två killarna som håller i podden "Two Broke Watchsnobs". Kaz är väldigt intresserad av ryska klockor och har dedicerat flera av poddens avsnitt för detta (rekommenderas varmt!). Han berättade att han sällan/aldrig träffar på folk med ryska klockor på handleden men att han en gång upptäckte att en bertendern hade en Vostok på handleden. Glatt överraskad av att eventuellt äntligen ha hittat en person att diskutera ryska klockor med ville han gärna kommenterade detta: (fritt översatt)

• Riktigt cool Vostok Komandirskie du har där på handleden!
  • Nej, ledsen, det är en rysk klocka. Jag har fått den av min bror.

Inte alltid lätt att veta vad som är vad om man inte är intresserad! 🤣

Edit: Inser nu att inledande talstreck ersätts av en punktlista av forumets html-motor, men jag bjuder på det 😀

Senast ändrad:
Ja precis så nytt ankare är på plats men den ville ändå inte gå. Så jag fick leta vidare. Men jag funderar på om jag inte ska beställa ett helt bytt verk i reserv. Kanske fler stenar har fått smaka samma medicin?

Fast om jag bara beställer ett nytt vek som kommer jag inte lära mig nått nytt

/ P

Lägg upp på dagens fix och trix så kanske du får hjälp...

En fråga till er andra, grundat på en egen fundering. Vi som är intresserade av ryska klockor träffas ju inom ramen för denna tråd, vilket ju är både allmänt givande och väldigt roligt. Men, hur ofta händer det att ni annars träffar på folk ute i verkliga livet med ett sovietiskt/ryskt armbandsur på handleden?
Eftersom jag, sannolikt i likhet med de flesta av er andra, är lite nördig när det handlar om klockor, försöker jag hålla koll på vad det som sitter på handleden när jag träffar andra människor, både provat och i jobbet. Det sker liksom med automatik och jag tror att jag nästan alltid, på ett eller annat sätt, noterar, om inte exakt märke så i alla fall om det är en snygg klocka. Jag törs direkt säga att jag, vad jag vet, aldrig har träffat på någon annan person med en rysk klocka på handleden. Hur är det med er andra?
Jag vill även referera till en liten espisod berättad av "Kaz", som är en av de två killarna som håller i podden "Two Broke Watchsnobs". Kaz är väldigt intresserad av ryska klockor och har dedicerat flera av poddens avsnitt för detta (rekommenderas varmt!). Han berättade att han sällan/aldrig träffar på folk med ryska klockor på handleden men att han en gång upptäckte att en bertendern hade en Vostok på handleden. Glatt överraskad av att eventuellt äntligen ha hittat en person att diskutera ryska klockor med ville han gärna kommenterade detta: (fritt översatt)

Inte alltid lätt att veta vad som är vad om man inte är intresserad! 🤣

Nej, aldrig så vitt jag kommer ihåg.
De flesta har ju inte ens klocka och har dom det är det ofta någon modern smartklocka.

Inte alltid lätt att veta vad som är vad om man inte är intresserad!
Jag har inte heller sprungit på en enda person med en ryssklocka. Brukar också kolla vad folk har på armen i ren nyfikenhet 🙂 Rent logiskt tycker jag att ryska klockor borde vara vanligare. Snygga, prisvärda och tämligen bra kvalitet 🤔

Senast ändrad:
God ryssfredagskväll. Hittar en riktig snygg klockhållare hemma i form av en Suchoj Su-47 Berkut. För övrigt ett av de snyggaste planen landet i öst tagit fram, men som tyvärr inte massproducerades. Vilket vi kanske iofs ska vara glada för 🙂

Bilagor

• 7756B2FD-4679-4B79-AB8A-4F3457E6B9F3.jpeg
    7756B2FD-4679-4B79-AB8A-4F3457E6B9F3.jpeg
    350.5 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Topp