• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

För ett par veckor sen gjorde jag värsta fyndet när jag scrollade igenom annonserna på eBay.
Den här klockan ser ganska oansenlig ut men urtavlan är en av de ovanligare slaget från Vostok. En grön old, old, ministry-urtavla. Den har hamnat i en 270-boett ( tror jag ). Armbandet har jag varit lite nyfiken på till en annan klocka. Den kommer att plundras.
Jag trodde att klockan söndermoddats av säljaren och skrev och frågade om han hade orginalboetten kvar. Urtavlan ska egentligen sitta i en old ministryboett med "brutna" luggar och som av en händelse råkar jag ha en så'n boett i en modd som jag gjorde för några år sen. Säljaren hade aldrig haft orginalboetten. Han hade köpt urtavlan separat. Det blir ett senare projekt att återställa den här klockan till sitt orginal.
IMG_20210825_205432.jpg
IMG_20201025_155230.jpg
Kommer att bli super!
Visst är även paddlarna och sekunden rätt för ditt OOM-projekt?
Är iaf precis såna som sitter på min orörda med ”vanliga” svarta tavlan med ljusbeigerosa lumedots.
OMFTW: Old Ministry For The Win!

Den finns här:

Och så finns det lite moddade varianter av den här:

Den finns ej i lager och har inte funnits på ett bra tag. Kan det vara så att den inte tillverkas mer? Finns en enda på Ebay för 2500kr, känns som de rejäla priset avspeglar tillgången.... Just den klassiska 170548 är svår att få tag på, de moddade varianterna har ju inte denna stilrena klassiska tavlan med de utskärda index siffrorna i tavlan.

Den finns ej i lager och har inte funnits på ett bra tag. Kan det vara så att den inte tillverkas mer? Finns en enda på Ebay för 2500kr, känns som de rejäla priset avspeglar tillgången.... Just den klassiska 170548 är svår att få tag på, de moddade varianterna har ju inte denna stilrena klassiska tavlan med de utskärda index siffrorna i tavlan.

Aha, då hade jag fel.. Bra att du rättade mig så att ingen blir lurad..👌

Men de andra färgerna, -har inte de sandwich-tavlan?

Sitter på pendeln till jobbet bredvid cykeln, som brukar få hänga med. Min blåa modd har fått återgå till brunt läder efter sommarens nato-utflykt. Utomhus regnar det en del, men med rätt kläder gör ju inte det så himla mycket. Fredag i morgon, tillika Ryssfredag!
20210826_065559.jpg

För ett par veckor sen gjorde jag värsta fyndet när jag scrollade igenom annonserna på eBay.
Den här klockan ser ganska oansenlig ut men urtavlan är en av de ovanligare slaget från Vostok. En grön old, old, ministry-urtavla. Den har hamnat i en 270-boett ( tror jag ). Armbandet har jag varit lite nyfiken på till en annan klocka. Den kommer att plundras.
Jag trodde att klockan söndermoddats av säljaren och skrev och frågade om han hade orginalboetten kvar. Urtavlan ska egentligen sitta i en old ministryboett med "brutna" luggar och som av en händelse råkar jag ha en så'n boett i en modd som jag gjorde för några år sen. Säljaren hade aldrig haft orginalboetten. Han hade köpt urtavlan separat. Det blir ett senare projekt att återställa den här klockan till sitt orginal.
IMG_20210825_205432.jpg
IMG_20201025_155230.jpg
Det är väldigt roligt att ta del av dina kunskaper @Samlarn . Det ska bli roligt att se slutresultatet.

Sitter på pendeln till jobbet bredvid cykeln, som brukar få hänga med. Min blåa modd har fått återgå till brunt läder efter sommarens nato-utflykt. Utomhus regnar det en del, men med rätt kläder gör ju inte det så himla mycket. Fredag i morgon, tillika Ryssfredag!
20210826_065559.jpg
Oj, är det redan fredag hos dig. Lyckliga du. Hos mig är det bara torsdag än så länge.😄👍

IMG_20210825_205432.jpg
IMG_20201025_155230.jpg
Ooooh!! Det där är rare!!
Ministery "Hulktavla" ;) med 17 juveler!!! Jäklar vad vacker det va!! Stort grattis!!
Den där kommer ju bli super i en boett med bruten lugg, den där måste återställas!!

Kommer att bli super!
Visst är även paddlarna och sekunden rätt för ditt OOM-projekt?
Är iaf precis såna som sitter på min orörda med ”vanliga” svarta tavlan med ljusbeigerosa lumedots.
OMFTW: Old Ministry For The Win!
Jo, det är skönt att kunna återställa en mega-rare klocka till orginal, även om den är väldigt fin i 270-boetten också.
Det blir en enkel manöver - tror jag - eftersom allt är rätt på den från början. Visarna är helt rätt paddlar.

Det är väldigt roligt att ta del av dina kunskaper @Samlarn . Det ska bli roligt att se slutresultatet.
Det är bl.a. det som är roligt med sovjetiska, vintage, klockor. De har ibland gjort små unika serier som de inte gör något stort väsen av. Om serierna är medvetet små eller om det var omedvetet är omöjligt att få svar på, tror jag. Det är lite roligt att hitta dem. Den här gröna är nog lika ovanlig som Vostok Super Compressor. Inte lika snygg dock.

IMG_20210825_205432.jpg
IMG_20210826_120411.jpg

IMG_20210826_113509.jpg
IMG_20210826_115955.jpg
IMG_20210826_133721.jpg
IMG_20210826_133730.jpg

1 + 1 blev kanske inte 3 här men den gröna är återställd till, nästan, orginal. Det är bara bezeln som fattas. Jag tror att jag har en så'n här någonstans. Den blåa satt så otroligt bra i den gamla ministryn men den får ( tillfälligt? ) ge plats åt urtavlan som har en självklar plats i den. "Transplantationen"/återställningen fortsätter senare.

Senast ändrad:
IMG_20210825_205432.jpg
IMG_20210826_120411.jpg

IMG_20210826_113509.jpg
IMG_20210826_115955.jpg

1 + 1 blev kanske inte 3 här men den gröna är återställd till, nästan, orginal. Det är bara bezeln som fattas. Jag tror att jag har en så'n här någonstans. Den blåa satt så otroligt bra i den gamla ministryn men den får ( tillfälligt? ) ge plats åt urtavlan som har en självklar plats i den. "Transplantationen"/återställningen fortsätter senare.
Den blev ju så j…a bra!!😍

Jag tror knappast att de gått ur produktion utan att de helt enkelt är slut för tillfället. Om jag skulle killgissa kan jag tänka mig att man producerar de olika boetterna / modellerna i cykler. Just nu är tex alla 170 modellerna restade på soviet.market.
Det kan möjligen också bero på att Oleg och hans fastrar som jobbar på fabriken i Christopol har haft sommarsemester.
20210826_154207.jpg
20210826_154122.jpg

Jag tror knappast att de gått ur produktion utan att de helt enkelt är slut för tillfället. Om jag skulle killgissa kan jag tänka mig att man producerar de olika boetterna / modellerna i cykler. Just nu är tex alla 170 modellerna restade på soviet.market.
Det kan möjligen också bero på att Oleg och hans fastrar som jobbar på fabriken i Christopol har haft sommarsemester.
20210826_154207.jpg
20210826_154122.jpg
Ja gått ur produktion har den ju ej för den finns på vostok fabrikens hemsida:

Däremot finns den ej i lager på deras webshop:

Tillbaka
Topp