• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kravallpolisen

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Kul att du postade här Kravallpolisen! Jag är nästan hundra på att du kan smalna av tiden till slutet av 50-talet till början av 60-talet. Den här tavelfigurationen brukar beskrivas runt den tiden. Mycket trevlig klocka och extra roligt såklart att den inhandlades på plats. Kronan är med största sannolikhet utbytt vid någon service.
Tack. Ja, jag tror nog också ganska säker på att kronan är utbytt. Skulle gärna byta till en original om jag nån gång hittar någon.
Jag har alltid trott sextiotal själv men tror det är svårt att komma närmare än så. Inte superenkelt att spåra.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack. Ja, jag tror nog också ganska säker på att kronan är utbytt. Skulle gärna byta till en original om jag nån gång hittar någon.
Jag har alltid trott sextiotal själv men tror det är svårt att komma närmare än så. Inte superenkelt att spåra.

Du har ett serienummer i verket som kan leda till hyfsat när i tid. Här är en bild från Mark Gordons hemsida. Den är från tidigt 60-tal.
0002G.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack. Ja, jag tror nog också ganska säker på att kronan är utbytt. Skulle gärna byta till en original om jag nån gång hittar någon.
Jag har alltid trott sextiotal själv men tror det är svårt att komma närmare än så. Inte superenkelt att spåra.
Här är en överskikt för serienummer till 3017. Tyvärr vet jag ej källan. Det är medlem Lucidor som postade den i en WUS tråd. Runt början av 60-talet skulle jag gissa!
687830320_LrY6K-X3.jpg
 

Kravallpolisen

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Här är en överskikt för serienummer till 3017. Tyvärr vet jag ej källan. Det är medlem Lucidor som postade den i en WUS tråd. Runt början av 60-talet skulle jag gissa!
687830320_LrY6K-X3.jpg
Tack! Roligt! Om det där stämmer är den ju väldigt tidig. Om Mark Gordons är tidigt 60-tal med ett serienummer 12998 vill jag ju gärna hoppas på
att min med serienummer 01442 t.o.m. är en 59:a. Hoppas får man väl :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack! Roligt! Om det där stämmer är den ju väldigt tidig. Om Mark Gordons är tidigt 60-tal med ett serienummer 12998 vill jag ju gärna hoppas på
att min med serienummer 01442 t.o.m. är en 59:a. Hoppas får man väl :)
OK! Var osäker på den först siffran i serien på din klocka. Den kan mycket väl vara så. Kul! Kan du bjuda på en närbild på verket!
 

Samlarn

Rolex
Nu har även jag fått på den nya ringen och inlägget på min. Upptäckte när jag höll på att sätta ihop delarna att den utan avsikt råkat få ett litet Blancpain-inspirerat utseende, ha ha! Är supernöjd!

IMG_20170422_145914.jpg
Den där är riktigt snygg! Undrar om den där urtavlan finns med boetten 710? Kallas den krabb-boetten?
 
Den där är riktigt snygg! Undrar om den där urtavlan finns med boetten 710? Kallas den krabb-boetten?
710:an brukar kallas för "ministry". Tror inte att den finns med den tavlan men handlar du via meranom.com så kan du köpa till valfri tavla (som är under produktion just nu) samt även köpa till tavelbyte. Gå in under: Menu --> Shop --> Amphibian Classic --> Spare Parts och bläddra igenom sidorna där. :)
 

Samlarn

Rolex
Sitter och kollar runt på Meranom.com och det finns mycket fint här. Leker lite med hur man skulle vilja kombinera boetter, urtavlor m.m. "Snöat in" lite på Scuba dudes utan datum. Tycker urtavlan får bättre "balans" utan datumet. En stilren urtavla med 3, 6, 9 och tolv och en Scuba dude på tavlan.
Nu ser jag att de har en annan urtavla med kalendern placerad mellan trean och sexan på urtavlan. Var det Zenith som började med den placeringen av kalendern?
Kanske Vostok har en Scuba dude med 3, 6, 9, 12-tavla och en kalender placerad mellan 3:an och 6:an?
Äh, nu ska ju inte jag sitta och "spåna" om hur jag vill att Vostoks urtavlor ska se ut. *skrattar*

scuba_dude.jpg
sned-kalender.jpg
 
Sitter och kollar runt på Meranom.com och det finns mycket fint här. Leker lite med hur man skulle vilja kombinera boetter, urtavlor m.m. "Snöat in" lite på Scuba dudes utan datum. Tycker urtavlan får bättre "balans" utan datumet. En stilren urtavla med 3, 6, 9 och tolv och en Scuba dude på tavlan.
Nu ser jag att de har en annan urtavla med kalendern placerad mellan trean och sexan på urtavlan. Var det Zenith som började med den placeringen av kalendern?
Kanske Vostok har en Scuba dude med 3, 6, 9, 12-tavla och en kalender placerad mellan 3:an och 6:an?
Äh, nu ska ju inte jag sitta och "spåna" om hur jag vill att Vostoks urtavlor ska se ut. *skrattar*

scuba_dude.jpg
sned-kalender.jpg
Klart är att Vostoks, liksom alla andra klockor i hela världen, är snyggare utan datum. Gillar att fler och fler Vostok dyker upp utan. Sedan beror det väl i slutändan på lite på vilken typ av bygge man vill göra. Såg denna boett och tavel-kombo på nätet, som ser ut att lämpa sig väl för ett VBB38 projekt, men jag skulle inte vilja köra den tavlan o boetten med dykarring.
448cd6dc04a14a6d54c546c93a7a80b2.jpg


Den här tavlan från nätet är däremot helt perfekt för en dykare, blå metallic är det som Vostok gör bäst. En sådan tavla med en blå dykarring från AM-watches på en 38mm standardboett och jag kan flippa min blå scuba dude utan att fälla en tår.
blogger-image--1937900651.jpg
 
Sådär! Nu kan jag betrakta bygget av sommarklockan 2017 som avklarat. Tyckte att Votoks originalband inte höll måttet (big surprise:rolleyes:). Så jag letade runt lite på ebay tills jag hittade något jag gillade bättre. Fick mitt armband i isofrane-style med en liten scuba dude på levererat från USA på rekordtid. Några dagar bara, sanslöst snabbt! Bandet låg på 22mm så jag fick tälja bort 1 mm, byta stift till Vostoks original, klämma ihop sista millimetern med tummarna, satte därefter på bandet, gick ut i morgonsolen, tog några bilder och here it is!
vostok ligg.jpg
vostok iso.jpg

vostok iljus.jpg


Total byggkostnad inklusive alla frakter 1163 spänn (klocka, armband, bezel, insert).
 
Senast ändrad:

Arvis

Cartier
2-Faktor
Klippte till i påskas då "asap31" körde 45% off på sitt sortiment på bukten. Tyvärr inga handledsskott ännu. Originallänken beskaffenhet har ju nämnts tidigare men en av dinkorna kom på gummi och det var fascinerande löjligt tunt samt med plastspänne! Nya remmar beställda.
De har tickat på sedan i fredags och verkar hålla tiden ok. Än så länge nöjd och lyckligt ovetande om eventuella fel och brister. Vad säger expertisen? Bra eller anus? Hit me.

IMG_0445.JPG
IMG_0446.JPG
IMG_0447.JPG
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Klippte till i påskas då "asap31" körde 45% off på sitt sortiment på bukten. Tyvärr inga handledsskott ännu. Originallänken beskaffenhet har ju nämnts tidigare men en av dinkorna kom på gummi och det var fascinerande löjligt tunt samt med plastspänne! Nya remmar beställda.
De har tickat på sedan i fredags och verkar hålla tiden ok. Än så länge nöjd och lyckligt ovetande om eventuella fel och brister. Vad säger expertisen? Bra eller anus? Hit me.

IMG_0445.JPG
IMG_0446.JPG
IMG_0447.JPG
Ubåten är rolig asså. Om jag förstått det rätt är det en komandirskie i amphibia boett. Dom flesta ex jag sett är utan någon cccp märkning. Kul att din är före murens fall.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Ubåten är rolig asså. Om jag förstått det rätt är det en komandirskie i amphibia boett. Dom flesta ex jag sett är utan någon cccp märkning. Kul att din är före murens fall.
Mnjaa, det stämmer för den ljusa. Den blå är en Generalskie, automatare och annan text på tavlan än de vanliga Komandirskiemodellerna. Sovjetmärkningen var ett krav när jag ändå höll till på beg.marknaden. Gillar marintemat bättre än tanks och KGB-märken. Nu väntar jag mest på de nya remmarna.
 

Samlarn

Rolex
Klippte till i påskas då "asap31" körde 45% off på sitt sortiment på bukten. Tyvärr inga handledsskott ännu. Originallänken beskaffenhet har ju nämnts tidigare men en av dinkorna kom på gummi och det var fascinerande löjligt tunt samt med plastspänne! Nya remmar beställda.
De har tickat på sedan i fredags och verkar hålla tiden ok. Än så länge nöjd och lyckligt ovetande om eventuella fel och brister. Vad säger expertisen? Bra eller anus? Hit me.

IMG_0445.JPG
IMG_0446.JPG
IMG_0447.JPG
Grattis Arvis!
Två riktigt fina - klassiska - ryska klockor. Det ser ut som att de är väldigt välbevarade också. Riktigt bra köp skulle jag vilja säga.
 
Jahapp! Äntligen är vintern definitivt över och man får ta första dyket sedan december. Helt fantastisk dag, solen gassar och man får träffa bekantingar som man inte sett sedan, hmmm, typ december. Min lilla Vostok fick faktiskt jobba idag. För många dykare i vattnet och grumligt som satan i insjön. Tappade bort min buddy nästan direkt i ett moln av skit och jag letade i obligatoriska 1 min med Vostoken som primär tidtagare. Gick upp och såg polaren pluppa upp typ 11 meter bort. Så det var bara att börja om.:)
dykis1.jpg

dykis2.jpg
 
Jahapp! Äntligen är vintern definitivt över och man får ta första dyket sedan december. Helt fantastisk dag, solen gassar och man får träffa bekantingar som man inte sett sedan, hmmm, typ december. Min lilla Vostok fick faktiskt jobba idag. För många dykare i vattnet och grumligt som satan i insjön. Tappade bort min buddy nästan direkt i ett moln av skit och jag letade i obligatoriska 1 min med Vostoken som primär tidtagare. Gick upp och såg polaren pluppa upp typ 11 meter bort. Så det var bara att börja om.:)
dykis1.jpg

dykis2.jpg
Så jävla coolt att du faktiskt dyker med den! :)
 
Jupp. Svårt att tro att en 500-kronorsklocka är så sjukt bra som Vostok faktiskt är. Mitt nybygge ovan ska jag ha till fridykning. Vita fenor, vit mask svart våtdräkt o svartvit Vostok. Kan det bli bättre?:cigar: Bilder kommer när det blir 20+ i vattnet.
Grymt coolt, -det gäller att vara ball även under vattnet! Man blir ju lite sugen på att börja dyka med dig när du är sådär häftig.. :cool::D
 
Sådär, nu har jag precis beställt grejer från meranom.com och ebay så att jag kan bygga en VBB38. Nu börjar den jobbiga väntan, -hoppas det inte tar alltför lång tid! Bilder kommer sen.. :)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vostok Komandirskie från början av 90-talet eftersom den har varken CCCP eller Россия(Ryssland) längst ner på tavlan. Vid tiden runt Sovjetunionens fall visste man nog inte riktigt vad man skulle skriva på tavlan så man skrev inget. Boetten är kromad mässing. Boettformen och kronans placering vid kl. 2 är lite ovanligare. Urverket är 2414 dvs handuppdraget med datum. Vill man kolla in fler Vostok och lära sig så är följande länkar bra
http://russianwatches.altervista.org/index3.html
http://twobrokewatchsnobs.com/russian-watches-part-3-the-chistopol-watch-factory-vostok/
Antagligen kan de som verkligen kan nåt om ryska klockor fylla på.:)
Avslutningsvis, fin klocka. Putsa glaset med lite tandkräm, köp ett 18 mm nato och gå ut i vårsolen.:vostok:
 
Senast ändrad:
Topp