• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tgif

Gåva från Ukrainas president. Notera också att Ukraina är i mitten på bilden i grönt, precis ovanför klockan.

20211008_160229.jpg

Vostok 2414.

Herregud, 3st shimsar för balansen.
Måste blivit lite fel när den gjorde detta urverket!

20211008_170820.jpg

Och varför vill väldigt ofta minst en liten fjäder försvinna? Datumfjädern saknas... Ligger någonstans i rummet. Borde fasen ha en hög med extrafjädrar!

Vostok 2414.

20211008_170820.jpg

Och varför vill väldigt ofta minst en liten fjäder försvinna? Datumfjädern saknas... Ligger någonstans i rummet. Borde fasen ha en hög med extrafjädrar!
Dagen då "Fräsar-Boris" polerade skjutmåttet i smärgeln ;)

Vostok 2414.

20211008_170820.jpg

Om du eller nån annan har ett shims för mycket så är jag spekulant. Jag fick trixa med aluminiumfolie som shims i ett verk och det känns inte helt bra i magen

/ P

Spontanköp av ny klocka. Kosher eller franken är frågan? 🤔 Tog mig inte tid att göra min research innan och nu hittar jag inte modellen på de sidor som jag brukar utgå ifrån. Trevlig helg russkies.
DF9FFAE2-FAEE-4325-B986-0E4BDE981D9D.jpeg
Ser fin ut. Sekundvisaren brukar ha lumeplutt på denna modell. Min ser ut som på bilden nedan.
20211008_195407.jpg

Mroatman har en om du bläddrar till andra sidan och sedan går ner lite granna ytterligare:

Vostok 2414.

20211008_170820.jpg

Jag fick tipset från en kompis att lossa på skruvarna i denna ordning för att undvika att fjädern sprätter iväg. Har funkar 100% för mig efter det:
1633716701887.png

Ser fin ut. Sekundvisaren brukar ha lumeplutt på denna modell. Min ser ut som på bilden nedan.
20211008_195407.jpg

Mroatman har en om du bläddrar till andra sidan och sedan går ner lite granna ytterligare:
Tack! Missade den på den sidan. Då fick jag reda på vad modellen heter. Verkar ha gjorts med och utan lumeplutt på visaren. 🙂

Vostok 2414.

20211008_170820.jpg

Jodå. Det krävs 3 chimpsar för att montera ihop det verket. Minst.

1633717691369.png

Godkväll kamrater! Precis kollat klart på Bron, bara 10 år för sen är man, riktigt bra serie! 5 + Fick hem detta bandet idag tyckte det såg rätt trevligt ut på min älskling!
Den är fin den dära ...
(Ett indiantips som underlättar för oss "scrollare" är att trycka på "infoga fullbild" [eller vad det nu står exakt] efter att ha laddat upp en bild. Då ser vi den direkt i fullformat, och slipper klicka på den lilla bilden).

FD6020AB-57D7-40AD-9F7C-86236FFE156E.jpeg

Det inre lugnet när alla klockor med datum har rätt datum är svårt att beskriva. Men nu kanske det börjar bli dags att bara satsa på datumlöst framöver 🙂 Måste för övrigt satsa på fler lådor. Har två sådana som denna som är fulla och en byrålåda som snart är full. Någon som har ett tips på en riktigt stor, snygg, praktisk och förhållandevis billig klocklåda?

Spontanköp av ny klocka. Kosher eller franken är frågan? 🤔 Tog mig inte tid att göra min research innan och nu hittar jag inte modellen på de sidor som jag brukar utgå ifrån. Trevlig helg russkies.
DF9FFAE2-FAEE-4325-B986-0E4BDE981D9D.jpeg
Den modellen finns på min önskelista. Snyggt med kantiga siffror och gula ”varningsmarketingar”. Jag har nyligen försökt lära mig att känna igen urverk och datumsiffror från olika perioder, och datum-åttan här tolkar jag som verket är från sovjettiden.

FD6020AB-57D7-40AD-9F7C-86236FFE156E.jpeg

Det inre lugnet när alla klockor med datum har rätt datum är svårt att beskriva. Men nu kanske det börjar bli dags att bara satsa på datumlöst framöver 🙂 Måste för övrigt satsa på fler lådor. Har två sådana som denna som är fulla och en byrålåda som snart är full. Någon som har ett tips på en riktigt stor, snygg, praktisk och förhållandevis billig klocklåda?
Jo de lådor man hittar att köpa lokalt kommer ju som vanligt från Kina. Dvs leter du lite på aliexpress kommer samma upp där. Det brukar komma en del i trä men de är målade för att se ut som exotiska träslag. Plastig finish tycker jag. Har en eller två sådan. De som de gör med svart PU läder på utsidan funkar bäst tycker jag.
Tex här: https://www.aliexpress.com/item/100...c-58&pdp_ext_f={"sku_id":"12000025393590712"}

Men kollar runt lite så hittar man dem oftast billgt inklusive frakt. Så det är väl budget alternativen jag kommer att tänka på.

De där brukade väl ha sekundvisare med en liten plupp för att symbolisera Sputnik-satelliten.
1633694754026.png
Har för mig att jag läst att dessa sputnikar fanns i två utgåvor, en från typ 60-talet som inte hade den röda pluppen på sekundvisaren, samt en senare minnesutgåva från 80-talet där den röda pluppen dök upp. Vet inte om det stämmer, minns inte källan nu, och vet inte om det isf är 100% eller om de tidiga fanns både med och utan plupp. Enligt denna artikel så var den senare utgåvan tillverkad av Vostok och märkt ”Buran”:

Tillbaka
Topp