• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Tack för bra och enkel lista på "Nalle-Puh-nivå" (behövs ju ibland som vi vet... :) ). Jag kopierade texten mer eller mindre rakt av och skickade över till Oleg. Bara att hålla tummarna nu.
Man får ju själv bedöma valet mellan ”gift” och ”sales of goods”. Gift kan bli så bra, men det är inte sant, och blir jättekonstigt om det luktar det minsta av ”firma” i avsändarnamnet …
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Är otroligt nöjd med mitt spontanköp. Jag kan inte låta bli att fundera på vilken person den här klockan har suttit genom åren…

Dock behöver uret lite service, finns det ngn i Stockholm som servar gamla ryssklockor? Eller kanske det är dags att kavla upp ärmarna själv 😱

DE1C80DC-7C73-4DFB-A38F-E55520F14CF9.jpeg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Man får ju själv bedöma valet mellan ”gift” och ”sales of goods”. Gift kan bli så bra, men det är inte sant, och blir jättekonstigt om det luktar det minsta av ”firma” i avsändarnamnet …
Exakt, jag brukar aldrig förespråka att paketet skall deklareras som en gåva. Iom att man numera får betala moms direkt vid köp hos Ebay begår man ju iof inget momsrelaterat brott om paketet slinker igenom, men det finns ju en uppenbar risk att deklarationen drar ögonen till sig på ett dumt sätt.
Vi får se, har två paket på väg in nu. De senaste fyra leveranserna har gått så oförskämt snabbt och bra att jag nästan förväntar mig en nitlott denna gång...
 

Utvisaren

Patek
Man lär sig ännu saker. Tex vid dagens covidtest lärde jag mig precis vart i halsen man skall trycka till för att framkalla kräkning.
Pobeda kändesrätt för ändamålet. Seger över covid förhoppningsvis.
Katten Festivus (ja, efter Seinfeldt serien) ifall klockan inte genererar likes 😁😁
20211012_120244.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Är otroligt nöjd med mitt spontanköp. Jag kan inte låta bli att fundera på vilken vrist den här klockan har suttit genom åren…

Dock behöver uret lite service, finns det ngn i Stockholm som servar gamla ryssklockor? Eller kanske det är dags att kavla upp ärmarna själv 😱

DE1C80DC-7C73-4DFB-A38F-E55520F14CF9.jpeg

Det billigaste är och serva själv, kan man inte eller orkar inte så köp ett nytt ersättningsverk, klart billigare än en service!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Exakt, jag brukar aldrig förespråka att paketet skall deklareras som en gåva. Iom att man numera får betala moms direkt vid köp hos Ebay begår man ju iof inget momsrelaterat brott om paketet slinker igenom, men det finns ju en uppenbar risk att deklarationen drar ögonen till sig på ett dumt sätt.
Vi får se, har två paket på väg in nu. De senaste fyra leveranserna har gått så oförskämt snabbt och bra att jag nästan förväntar mig en nitlott denna gång...

Alla mina senaste paket har kommit fram, trots t.ex. saknad CN22 (Oleg glömde visst av vad jag sa till honom), så posten verkar fått ordning på sin hantering av att även skicka ut momskrav via snigelbrev. Det är iallafall min erfarenhet av mina sista fem paket. Ett paket hade också adresslapp klistrad över CN22, men det kom fram det med! 😀
 

Utvisaren

Patek
Alla mina senaste paket har kommit fram, trots t.ex. saknad CN22 (Oleg glömde visst av vad jag sa till honom), så posten verkar fått ordning på sin hantering av att även skicka ut momskrav via snigelbrev. Det är iallafall min erfarenhet av mina sista fem paket. Ett paket hade också adresslapp klistrad över CN22, men det kom fram det med! 😀
Kan det kanske bero på vem som jobbar helt enkelt? Om man får Slappe Zlatko eller Ordnungs Oleg?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är otroligt nöjd med mitt spontanköp. Jag kan inte låta bli att fundera på vilken vrist den här klockan har suttit genom åren…

Dock behöver uret lite service, finns det ngn i Stockholm som servar gamla ryssklockor? Eller kanske det är dags att kavla upp ärmarna själv 😱

DE1C80DC-7C73-4DFB-A38F-E55520F14CF9.jpeg
Den där känslan när man funderar på vad klockan har varit med om är en av behållningarna (inte den enda) med att samla på ryska armbandsur.

När det gäller service är det lite knöligt. Bäst, om du inte vill/kan skruva själv, är om du halvkänner någon mer eller mindre amatörskruvare, som tycker det är OK att anlitas. En "riktig" urmakare kan säkerligen ta sig an ett serviceuppdrag, framförallt om verket fungerar och "bara" behöver plockas isär/rengöras/smörjas/plockas ihop/reguleras. Om någon del inne i verket behöver bytas blir det bums svårare. Det största problemet med en professionell urmakare är dock självklart att kostnaden för services kommer att överstiga värdet på klockan, i värsta fall flera gånger. Inte så mycket att orda om. Även en urmakare måste kunna leva på det hen gör, så inget konstigt iom att det tar ganska många timmars arbete att göra en fullservice. Jag har anlitat min lokala urmakare för service av de enklare mekaniska urverk jag har som inte är ryska och det har kostat uppåt 1500 kr i mitt fall.
Slutsatsen är väl närmast att det främst är bra att se till att köpa klockor som Oleg redan har servat. Jag har, med ett enda undantag, uteslutande bra erfarenheter av detta och kvalitén på utförd service. Ett välservat ryskt urverk klarar sig normalt ganska många år utan ny service, åtminstone när vi pratar om Vostok-verken, som är väldigt robust byggda. Hittar du någon som är villig att hjälpa dig för en lägre penning än en pro-skruvare kan det alltså också vara en idé. Jag har hört talas om några som har testat att skicka urverk till Ukraina för service. Det skall nog fungera det också, men kanske är mer aktuellt för kronografer, där en svensk professionell service kan gå på 10-15 kkr.
 

Utvisaren

Patek
Är otroligt nöjd med mitt spontanköp. Jag kan inte låta bli att fundera på vilken vrist den här klockan har suttit genom åren…

Dock behöver uret lite service, finns det ngn i Stockholm som servar gamla ryssklockor? Eller kanske det är dags att kavla upp ärmarna själv 😱

DE1C80DC-7C73-4DFB-A38F-E55520F14CF9.jpeg
Ja vem vet, kanske någon Lokomotiv Moska spelare har haft den innaför dojjan runt vristen ;) (Sjukt roligt... Ill show myself out osv) ;) ;)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Man lär sig ännu saker. Tex vid dagens covidtest lärde jag mig precis vart i halsen man skall trycka till för att framkalla kräkning.
Pobeda kändesrätt för ändamålet. Seger över covid förhoppningsvis.
Katten Festivus (ja, efter Seinfeldt serien) ifall klockan inte genererar likes 😁😁
Den där katten ser ju genuint klockintresserad ut. Själv har jag annars varit med om ett par Covid-tester men har bara råkat ut det där att de testar hur långt upp i näsan man kan peta in en pinne utan att personen dör. So far so good! 😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den där katten ser ju genuint klockintresserad ut. Själv har jag annars varit med om ett par Covid-tester men har bara råkat ut det där att de testar hur långt upp i näsan man kan peta in en pinne utan att personen dör. So far so good! 😁

Ha! Om du tycker det är långt borde du spola bihålorna innanför ögonbrynen!

Då stoppar de in pinnar klart längre i näsan (tills det tar stopp) och sedan skjuter de hål på brosket upp mot bilhålorna och trycker slangar hela vägen upp!

Klart annorlunda upplevelse!
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Tack för svar ang. service. Kanske jag ropade hej för tidigt.

Kronan är lite "rapplig" och jag förstår inte om/hur jag kan ställa in datum utan att skruva fram tiden dag för dag... Men det kanske är en inbyggd feature och/eller något jag får leva med. Efter att ha skruvat upp den så verkar den tuffa på iaf. Såg i annonsen nu att den var de facto nyservad så den tickar väl på ett tag till hoppas jag.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Generellt så är det mest enkla och billiga verktyg a la Kina. Inga Bergeon grejer precis. Men det funkar. Förutom mojängen man skall byta glas med. Helt fking kass. Kan inte greppa en handske ens om man har handen i.
Prylen längst bort är ett elektroniskt mikroskop. Eller en bordskamera snarare? Minns inte hur många gångers förstoring. Bra för att kika på de riktigt små prylarna när man letar fel, Så kan man köra upp bilden på en skärm. Hade en tanke om att enbart kika på en skärm när jag mekar så man ser ordentligt. Men det är inte helt enkelt att göra, att ha blicken på en skärm och styra händerna efter det. Man blir faktiskt lite nervös när man tänker på att kirurger kör titthålsoperationer på liknande vis. Eller så är man själv bara lite trög och behöver öva. Får ta ett glas olja på fredag och se om det hjälper.
Cool! Jag har uteslutande försökt klara mig med lupp och bra belysning. Hittills har jag dessutom endast använt ett set med tre riktigt billiga luppar, men så sent som idag slog jag till med en bättre Bergeon (6,7x) för att se om det är ngn skillnad jmf med ett set med tre luppar för 79 spänn... :) Dock har jag klarat mig riktigt bra med det jag har, kände bara att jag vill utforska detta när jag sprang på en bra lupp med sänkt pris.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Tack för svar ang. service. Kanske jag ropade hej för tidigt.

Kronan är lite "rapplig" och jag förstår inte om/hur jag kan ställa in datum utan att skruva fram tiden dag för dag... Men det kanske är en inbyggd feature och/eller något jag får leva med. Efter att ha skruvat upp den så verkar den tuffa på iaf. Såg i annonsen nu att den var de facto nyservad så den tickar väl på ett tag till hoppas jag.
Kronan sitter löst och hakar inte i riktigt förrän den är fullt utdragen, normalt brukar du ha uppdragningsläget precis där kronan släpper från gängorna och känns helt lös. Ställa datum är något av ett terapiarbete 😅 det finns ett trick som brukar fungera så att man vrider fram klockan till dess datumet slår över och sedan fram till ungefär två, sedan tillbaka till ungefär 8 och därefter bör den skifta datum när du vrider den förbi midnatt igen. Vågar inte svära på att detta funkar på alla men på mina gör det det.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för svar ang. service. Kanske jag ropade hej för tidigt.

Kronan är lite "rapplig" och jag förstår inte om/hur jag kan ställa in datum utan att skruva fram tiden dag för dag... Men det kanske är en inbyggd feature och/eller något jag får leva med. Efter att ha skruvat upp den så verkar den tuffa på iaf. Såg i annonsen nu att den var de facto nyservad så den tickar väl på ett tag till hoppas jag.

Den skall vara vobblig! Datum får man endast via vrida runt, finns en rysk quickset genom o dra mellan kl 10 till 13 fram o tillbaka när den växlar datum!

Edit: fasen, 2a på bollen!
 

Utvisaren

Patek
Den där katten ser ju genuint klockintresserad ut. Själv har jag annars varit med om ett par Covid-tester men har bara råkat ut det där att de testar hur långt upp i näsan man kan peta in en pinne utan att personen dör. So far so good!

Jo i två sekunder undrade man ju om man verkligen hade kommit rätt. Om man följde pilen till Covidtesterna eller råkade vika av och kom in till historiska museets workshop i klassisk egyptisk balsamering. Oavsett vilket det var, ett mindre under att man kom därifrån med sin hjärncell i behåll!
 
Topp