• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Jag sålde min för 500 spänn på tradera 😭 dumt av mig
Jo den hade man ju lätt köpt för en femhundring men det trodde jag nog att du skulle få lite mer för den än så. Men som sagt, ryska märken är rätt okända i vår del av världen. Men annars är det ju både på ebay och tradera mfl att folk flyttar en vara från ett köp/sälj till ett annat så fort det finns en marginal på en hundring eller två att göra. Inbillar mig att det finns en hel del folk som inte jobbar heltid och som knäcker lite extra på det viset. Jag menar har man sålt 500 grejer på blocket/tradera under ett år borde man nästan få skatteverket efter sig av ren princip.
 
Jo den hade man ju lätt köpt för en femhundring men det trodde jag nog att du skulle få lite mer för den än så. Men som sagt, ryska märken är rätt okända i vår del av världen. Men annars är det ju både på ebay och tradera mfl att folk flyttar en vara från ett köp/sälj till ett annat så fort det finns en marginal på en hundring eller två att göra. Inbillar mig att det finns en hel del folk som inte jobbar heltid och som knäcker lite extra på det viset. Jag menar har man sålt 500 grejer på blocket/tradera under ett år borde man nästan få skatteverket efter sig av ren princip.
Fast man betalar ju tradera en avgift?
Då borde man väl få sälja hur mkt man vill?
Ja nu vet jag att Vostoks på tradera inte passar ihop... Där köper folk mest Seikos o sånt känna det som..mer kända? Kommersiella
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Tack vad snällt sagt 😍 är en 170548. Bestämt mig för o behålla den, fick kämpa lite för o hitta en, dom slutade ju säljas av någon anledning. Kanske nån expert här kan uttala sig om?
Klokt beslut tycker jag 🙂
Jag kärade ner mig i en snarlik med brun sunbursttavla men den är ju givetvis slutsåld. Har den på bevakning hos Meranom men om och när den finns i lager igen vete väl gudarna.. 😅
 

Utvisaren

Patek
Fast man betalar ju tradera en avgift?
Då borde man väl få sälja hur mkt man vill?
Ja nu vet jag att Vostoks på tradera inte passar ihop... Där köper folk mest Seikos o sånt känna det som..mer kända? Kommersiella
Alltså det har inget med företaget tradera att göra. Inte det minsta. Men säljer man som privatperson prylar på blocket/tradera i nivå som närmast liknar affärsverksamhet, då bör det betraktas som sådan också. Ie deklareras som inkomst. Det är där skon klämmer för mig. Att en del säljer hur mycket prylar som helst men har ingen affärsverksamhet registrerad. Dvs säljer du din bil, inga problem. Säljer du 10 importbilar från Tyskland om året så har du nog en affärside i botten och skall deklarera det hela. Men detta är nog inte en diskussion för detta forum precis. :)
 

Utvisaren

Patek
Födelen med en mansförkylning är att det finns en minimal risk att det kan vara Covid. Och i och med det får man sova i klockrummet!
20211011_145902.jpg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Jag skulle å min sida sätt svärfars löständer på att minst 090:an innehåller ett mekaniskt/automatiskt. Dvs. de med ett ”svischande” om du snurrar klockan/boetten.
Men visst, nån kan i den där nya klockan ha bytt ut originalverket och stoppat i ett äldre …
Där sitter ett manuellt verk i. Har blivit bytt av föregående ägare då det andra inte fungerade som det skulle.
 

Utvisaren

Patek
Ett bord som är en fröjd för ögat (ja, och även det som ligger på bordet... :D ). Det mesta ser välbekant ut, men, vad är det för elektrisk mackapär där bak till höger?
1634016962265.png
Generellt så är det mest enkla och billiga verktyg a la Kina. Inga Bergeon grejer precis. Men det funkar. Förutom mojängen man skall byta glas med. Helt fking kass. Kan inte greppa en handske ens om man har handen i.
Prylen längst bort är ett elektroniskt mikroskop. Eller en bordskamera snarare? Minns inte hur många gångers förstoring. Bra för att kika på de riktigt små prylarna när man letar fel, Så kan man köra upp bilden på en skärm. Hade en tanke om att enbart kika på en skärm när jag mekar så man ser ordentligt. Men det är inte helt enkelt att göra, att ha blicken på en skärm och styra händerna efter det. Man blir faktiskt lite nervös när man tänker på att kirurger kör titthålsoperationer på liknande vis. Eller så är man själv bara lite trög och behöver öva. Får ta ett glas olja på fredag och se om det hjälper.
 

Utvisaren

Patek
Jag har en hel neptun som jag är i valet och kvalet om jag ska avyttra eller göra en case-swap på (igen). Blir det det senare alternativet så kommer jag att ha både boett och armband över. Men det ligger nog tyvärr några veckor framåt.
Jag kan eventuellt vara sugen på en Neptun, men efter den 25:e i så fall... ;) Mest en fråga vilken färg tavlan och visarna har som vanligt. Och om den är ryssköpt till bra pris eller om den är Sverige-köpt till... icke-småländskt pris... ;) Vi kan se om du inte har sålt den innan dess.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag har precis gjort ännu ett litet inköp av 2 st Slava-armbandsur från en rysk säljare (ett av dessa är ganska ovanligt...). Jag kommunicerade i vanlig ordning direkt med säljaren och påpekade det viktiga i att fylla i CN-22 på ett korrekt sätt. Säljaren svarade att han hade en del ganska negativa erfarenheter från Svenska tullen och ber mig om tips för vad det är han skall fylla i. Jag blev själv plötsligt osäker på vilka fält som faktiskt finns på den ryska CN-22 han kommer att sitta och pilla med. Jag inser också att jag inte har kvar någon gammal CN-22 från de emballage jag har fått på sistone och därför inte har någon bra "mall" att utgå ifrån.
Är det någon som kan lägga upp ett bra exempel på hur formuläret skall/bör vara ifyllt så att det blir rätt? Jag tänker mig självklart inte att försändelsen skall deklareras som en gåva utan att uppgifterna faktiskt skall stämma... :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har precis gjort ännu ett litet inköp av 2 st Slava-armbandsur från en rysk säljare (ett av dessa är ganska ovanligt...). Jag kommunicerade i vanlig ordning direkt med säljaren och påpekade det viktiga i att fylla i CN-22 på ett korrekt sätt. Säljaren svarade att han hade en del ganska negativa erfarenheter från Svenska tullen och ber mig om tips för vad det är han skall fylla i. Jag blev själv plötsligt osäker på vilka fält som faktiskt finns på den ryska CN-22 han kommer att sitta och pilla med. Jag inser också att jag inte har kvar någon gammal CN-22 från de emballage jag har fått på sistone och därför inte har någon bra "mall" att utgå ifrån.
Är det någon som kan lägga upp ett bra exempel på hur formuläret skall/bör vara ifyllt så att det blir rätt? Jag tänker mig självklart inte att försändelsen skall deklareras som en gåva utan att uppgifterna faktiskt skall stämma... :)

Värde > 0, innehåll och antal på engelska.
 

Utvisaren

Patek
Jag har precis gjort ännu ett litet inköp av 2 st Slava-armbandsur från en rysk säljare (ett av dessa är ganska ovanligt...). Jag kommunicerade i vanlig ordning direkt med säljaren och påpekade det viktiga i att fylla i CN-22 på ett korrekt sätt. Säljaren svarade att han hade en del ganska negativa erfarenheter från Svenska tullen och ber mig om tips för vad det är han skall fylla i. Jag blev själv plötsligt osäker på vilka fält som faktiskt finns på den ryska CN-22 han kommer att sitta och pilla med. Jag inser också att jag inte har kvar någon gammal CN-22 från de emballage jag har fått på sistone och därför inte har någon bra "mall" att utgå ifrån.
Är det någon som kan lägga upp ett bra exempel på hur formuläret skall/bör vara ifyllt så att det blir rätt? Jag tänker mig självklart inte att försändelsen skall deklareras som en gåva utan att uppgifterna faktiskt skall stämma... :)
Hm.

Du har vikt, varornas beteckning och varornas värde som är viktigt. Samt att tullen har franska och engelska som officiella språk.

Tex
used watch - 100 gram - 3000 rubel.
watch spare parts - 12kg - 1 500 000 usd.

Jag brukar tänka att man egentligen inte vill skriva klocka utanpå - det lockar till klåfingrighet.

(used) mechanical parts är en bättre rubrik tycker jag om man köper delar.

Aldrig värdet noll.

Markera som köpt vara (sold goods). INTE varuprov, gåva, eller dokument.
 

MAz_666

Rolex
Jag har precis gjort ännu ett litet inköp av 2 st Slava-armbandsur från en rysk säljare (ett av dessa är ganska ovanligt...). Jag kommunicerade i vanlig ordning direkt med säljaren och påpekade det viktiga i att fylla i CN-22 på ett korrekt sätt. Säljaren svarade att han hade en del ganska negativa erfarenheter från Svenska tullen och ber mig om tips för vad det är han skall fylla i. Jag blev själv plötsligt osäker på vilka fält som faktiskt finns på den ryska CN-22 han kommer att sitta och pilla med. Jag inser också att jag inte har kvar någon gammal CN-22 från de emballage jag har fått på sistone och därför inte har någon bra "mall" att utgå ifrån.
Är det någon som kan lägga upp ett bra exempel på hur formuläret skall/bör vara ifyllt så att det blir rätt? Jag tänker mig självklart inte att försändelsen skall deklareras som en gåva utan att uppgifterna faktiskt skall stämma... :)
Jag skriver så här till dom:

What is needed on the package:
  • That the content is a gift - "Gift" (otherwise: "Sale of goods")
  • Included: "Used watch"
  • Net weight: "0.02 kg"
  • Cost and Currency: "30 USD"
  • Total weight: "0.02 kg"
  • Total cost: "30 USD"
The paper should be on the outside (on) the package (not inside), and the text should be written in Latin letters (English) - and written in clear / distinct text.
And please: any postal markings cannot be put on top of this Customs text.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag skriver så här till dom:

What is needed on the package:
  • That the content is a gift - "Gift" (otherwise: "Sale of goods")
  • Included: "Used watch"
  • Net weight: "0.02 kg"
  • Cost and Currency: "30 USD"
  • Total weight: "0.02 kg"
  • Total cost: "30 USD"
The paper should be on the outside (on) the package (not inside), and the text should be written in Latin letters (English) - and written in clear / distinct text.
And please: any postal markings cannot be put on top of this Customs text.
Tack för bra och enkel lista på "Nalle-Puh-nivå" (behövs ju ibland som vi vet... :) ). Jag kopierade texten mer eller mindre rakt av och skickade över till Oleg. Bara att hålla tummarna nu.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag kan eventuellt vara sugen på en Neptun, men efter den 25:e i så fall... ;) Mest en fråga vilken färg tavlan och visarna har som vanligt. Och om den är ryssköpt till bra pris eller om den är Sverige-köpt till... icke-småländskt pris... ;) Vi kan se om du inte har sålt den innan dess.
Det är denna, skicka PM om du är sugen så löser vi ngt. Vill ju kunna visa mig tråden igen så inget grispris - det spar jag isf till ”köp nu” på tradera 😅
 

Bilagor

  • FE7524B1-C27D-4718-B073-541AF56A63FF.jpeg
    FE7524B1-C27D-4718-B073-541AF56A63FF.jpeg
    510.7 KB · Visningar: 3
Topp