• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
DSC_6853.JPG

Färdig på gymmet nu blir de filmmys. Skönt att ha farbror mjölka 1 kväll i veckan just nu
Farbrormjölka, är det ett lantligt namn på onani?
😉😂😂😂😱
 

Utvisaren

Patek
Det bästa tipset är ju och göra som vissa i tråden gör, vänta in rätt datum och använda klockan då eller som jag, sluta bry sig om datum.
Jag ändrar bara datum om det är någon dag eller så ifrån, annars skiter jag i det!
Jo, man hamnar ju där mer eller mindre frivilligt förr eller senare. I synnerhet om man gillar uren från 40-60 tal vilket jag kanske råkar göra. Mitten 60-talet börjar väl en del få snabbinställning för datum (typ omega 562) och de flesta på 70 talet inbillar jag mig. Har en citizen där man drar kronan rakt ut för att flippa datumet en dag. Lite rolig faktiskt. Man kan tävla med sig själv hur snabbt man kan gå runt 31 dagar. Det irriterar folk något kopiöst i väntrummet hos tandläkaren klockan 8.00 tex. Har jag hört.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Finns det något (tips på) typ ryskt dressur från sovjettiden? Kanske inte förekom iofs och alla ur skulle klara hårda tag 😅 ! Skulle vara kul att ha som kuriosa i samlingen om de inte är allt för dyrt! Alltid roligt med udda prylar och ännu roligare med en klocka.

Finns en hel del...

En Mir kanske?


Vostok med äldre logga




Sök efter Zvezda i tråden!

Spana även in https://mroatman.wixsite.com/watches-of-the-ussr
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Finns det något (tips på) typ ryskt dressur från sovjettiden? Kanske inte förekom iofs och alla ur skulle klara hårda tag 😅 ! Skulle vara kul att ha som kuriosa i samlingen om de inte är allt för dyrt! Alltid roligt med udda prylar och ännu roligare med en klocka.
Vostok 923465 (se bild), eller varför inte ännu äldre och ovanligare: den första ryska automatklockan från 1960: Rodina.
265F819B-D8F1-4882-9BD7-16FEC99EC5FA.jpeg
 

klocki

Breitling
Finns en hel del...

En Mir kanske?


Vostok med äldre logga




Sök efter Zvezda i tråden!

Spana även in https://mroatman.wixsite.com/watches-of-the-ussr

Vostok 923465 (se bild), eller varför inte ännu äldre och ovanligare: den första ryska automatklockan från 1960: Rodina.
265F819B-D8F1-4882-9BD7-16FEC99EC5FA.jpeg

Tackar för tipsen! Sitter och roterar i extas ut i rymden likt en sovjetisk kosmonaut. Blir helgens bestyr att välja en i lugnan ro och klicka hem lite rysk klockhistoria. 😄
 

Beo

Patek
Tackar för tipsen! Sitter och roterar i extas ut i rymden likt en sovjetisk kosmonaut. Blir helgens bestyr att välja en i lugnan ro och klicka hem lite rysk klockhistoria. 😄
Kanske en Vostok precision klass?verket är ett 2809 som är köpt av Zenit och är ett vidare utveclat med 3 juveler till på ett Zenith 135 verk och är alltså Chronometer godkännt!👌🏼😁
16340655010312020356442559601391.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Finns det något (tips på) typ ryskt dressur från sovjettiden? Kanske inte förekom iofs och alla ur skulle klara hårda tag 😅 ! Skulle vara kul att ha som kuriosa i samlingen om de inte är allt för dyrt! Alltid roligt med udda prylar och ännu roligare med en klocka.
Jag plockade fram följande (väldigt olika) exempel från min egen samling:
20211012_215231.jpg

Edit: Kanske även borde identifiera klockorna, från vänster uppifrån: Poljot Alarm, Zvezda, Slava Fridge, Vostok Komandirskie (70-tal), Raketa (för mig okänd modell i exportutförande med latinsk/engelsk veckodag) samt Raketa UFO.
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Plötsligt händer det! Imorgon verkar mitt paket komma fram som jag beställde 6e maj!!! 😀

Finns det något (tips på) typ ryskt dressur från sovjettiden? Kanske inte förekom iofs och alla ur skulle klara hårda tag 😅 ! Skulle vara kul att ha som kuriosa i samlingen om de inte är allt för dyrt! Alltid roligt med udda prylar och ännu roligare med en klocka.
Luch gjorde en hel del fina. Gillar själv Kirovski från 50 talet.
 

MAz_666

Rolex
Finns det något (tips på) typ ryskt dressur från sovjettiden? Kanske inte förekom iofs och alla ur skulle klara hårda tag 😅 ! Skulle vara kul att ha som kuriosa i samlingen om de inte är allt för dyrt! Alltid roligt med udda prylar och ännu roligare med en klocka.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon ryssklockvänner! Jag sitter på pendeln och tittar på Dude-utan-datum-med-stora-lume-pluttar samtidigt som en gnistrande kall frostmorgon med begynnande blå himmel fladdrar förbi utanför tågfönstret. Försökte fånga det sistnämnda på bild men fick mest med reflexer från den upplysta tågvagnen, så nöjer mig med bild från handledsperspektiv.
20211013_064825.jpg
 

Utvisaren

Patek
Godmorgon ryssklockvänner! Jag sitter på pendeln och tittar på Dude-utan-datum-med-stora-lume-pluttar samtidigt som en gnistrande kall frostmorgon med begynnande blå himmel fladdrar förbi utanför tågfönstret. Försökte fånga det sistnämnda på bild men fick mest med reflexer från den upplysta tågvagnen, så nöjer mig med bild från handledsperspektiv.
20211013_064825.jpg
Alltså de med sprucken tavla alltså. Riktigt najs.
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Godmorgon ryssklockvänner! Jag sitter på pendeln och tittar på Dude-utan-datum-med-stora-lume-pluttar samtidigt som en gnistrande kall frostmorgon med begynnande blå himmel fladdrar förbi utanför tågfönstret. Försökte fånga det sistnämnda på bild men fick mest med reflexer från den upplysta tågvagnen, så nöjer mig med bild från handledsperspektiv.
20211013_064825.jpg
Vilken poesi!
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Tack, ja, denna färg tycks ofta ge med sig och skapa en vackert krackelerad yta. Det ger liksom en extra dimension till klockans hela utseende. Lite kul även eftersom det sannolikt inte är något som skaparna av klockan hade tänkt sig.
Man vet aldrig med ryssarna kan va en inbyggd minigranat som löser ut efter ca 30 år som krackelerade upp tavlan. Nä nu har jag sett för mycket Rambo känner jag... Såg 3 an igår
 
  • Like
Reactions: Beo

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Vet inte om länken funkar men
Fint att se hur man sitter för hand och ger varje klocka sin prägel😍 nu känns det ännu mer coolare att titta på urtavlsn
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vet inte om länken funkar men
Fint att se hur man sitter för hand och ger varje klocka sin prägel😍 nu känns det ännu mer coolare att titta på urtavlsn
Wow, där sitter han ju, Oleg i egen hög person, mäktigt! 😍
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp