• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Historia - Precision
Äntligen Ryssfredag, OCH historiefredag!
I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet fanns ett behov av klockor som höll tiden korrekt. Här uppstod då uttrycket ”kronometer” (ej att förväxla med ”tidtagaruren” kronografer). De första dök upp på fartyg. Första armbandsuret med kronometerns exakthet kom 1910 då Rolex skapare lämnade in ett ur för testning och godkännande. Uren testades då i 45 dagar, i 5 positioner och i 3 temperaturer (4°C, 20°C och 30°C).
Ett av de mer kända och omskrivna armbandsurverken som blev godkänt, var Zenith 135 som introducerades 1948. Ett dåtida mästerverk på 30mm, tjockleken 5mm, jättelikt balanshjul, och med 19 juveler.

Under efterkrigstiden var Sovjet ökända för att ”låna” bra teknik, och helt enkelt kopiera den. Googla t.ex. gärna likheterna mellan Kalasjnikov/AK47 och tyska StG-44, Vyatka mot italienska Vespan, Tupolev Tu-4 mot Boeing B-29 (kul historia!)
Ryssarna såg storheten i det mycket omskrivna Zenith-verket, och vips fanns först det ryska 2802 i mitten av 1950-talet (subsekund och utan stötskydd). 1957 kom 2809, som även det var väääldigt likt Zenith 135. 2809 hade givits 22 juveler, gjorts stötsäkert, samt flyttat upp sub-sekunden till minut- och timvisaren.
Dessa 28xx-verk var alltså med dåtida mått gigantiska (två första siffrorna på ryska verken är ju verkets diameter) – och uppfyllde alltså de hårda ”korrekthets-reglerna” för att få kalla sig kronometer.

Ryssarna stoppade in dessa i sina värstingdressare, som lämpligen också döptes till ”Vostok Precision”. Enligt många uppgifter stoppades 2809-verken endast in i just Precision-klockorna. En sida presenterar kronometerskillnaderna så här: 2409 -20/+60 sek/dag; 2809 -3/+4 sek/dag. De som ej nådde dessa högsta regler, lär ha sålts som Volna. 1962 tilldelades Vostok Precision den ”stora guldmedaljen” vid Leipzigs internationella utställning.

Min Precision är en snyggt och ovanligt exemplar med en svart tavla (ovanligt!) med lite halvslarvigt Oleg-målade index, inte helt olik de som senare tillverkades till Komandirskies fältur, eller än senare till Nvch30-dykarna. 2809-verket är märkt 59-4 vilket visar att det tillverkades fjärde kvartalet 1959. Precision-verken märktes "ЧЧЗ" fram till ca 1964, därefter med Vostok-B:et. Säljaren garanterade att detta exemplar var ett orört/original – men lekman som man är i denna bransch, vill jag inte sätta min svärfars löständer på att detta är korrekt. Vissa forumtrådar menar att tavlor utan ordet ”Precision” inte uppfyllde Precision-reglerna. Den som kan hjälpa eller stjälpa får gärna svara.
Hursom: ME LIKE!

Alla borde ha (minst) en Precision! ;)

Ha en fin helg.
IMG_0630.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Äntligen Ryssfredag, OCH historiefredag!
I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet fanns ett behov av klockor som höll tiden korrekt. Här uppstod då uttrycket ”kronometer” (ej att förväxla med ”tidtagaruren” kronografer). De första dök upp på fartyg. Första armbandsuret med kronometerns exakthet kom 1910 då Rolex skapare lämnade in ett ur för testning och godkännande. Uren testades då i 45 dagar, i 5 positioner och i 3 temperaturer (4°C, 20°C och 30°C).
Ett av de mer kända och omskrivna armbandsurverken som blev godkänt, var Zenith 135 som introducerades 1948. Ett dåtida mästerverk på 30mm, tjockleken 5mm, jättelikt balanshjul, och med 19 juveler.

Under efterkrigstiden var Sovjet ökända för att ”låna” bra teknik, och helt enkelt kopiera den. Googla t.ex. gärna likheterna mellan Kalasjnikov/AK47 och tyska StG-44, Vyatka mot italienska Vespan, Tupolev Tu-4 mot Boeing B-29 (kul historia!)
Ryssarna såg storheten i det mycket omskrivna Zenith-verket, och vips fanns först det ryska 2802 i mitten av 1950-talet (subsekund och utan stötskydd). 1957 kom 2809, som även det var väääldigt likt Zenith 135. 2809 hade givits 22 juveler, gjorts stötsäkert, samt flyttat upp sub-sekunden till minut- och timvisaren.
Dessa 28xx-verk var alltså med dåtida mått gigantiska (två första siffrorna på ryska verken är ju verkets diameter) – och uppfyllde alltså de hårda ”korrekthets-reglerna” för att få kalla sig kronometer.

Ryssarna stoppade in dessa i sina värstingdressare, som lämpligen också döptes till ”Vostok Precision”. Enligt många uppgifter stoppades 2809-verken endast in i just Precision-klockorna. En sida presenterar kronometerskillnaderna så här: 2409 -20/+60 sek/dag; 2809 -3/+4 sek/dag. De som ej nådde dessa högsta regler, lär ha sålts som Volna. 1962 tilldelades Vostok Precision den ”stora guldmedaljen” vid Leipzigs internationella utställning.

Min Precision är en snyggt och ovanligt exemplar med en svart tavla (ovanligt!) med lite halvslarvigt Oleg-målade index, inte helt olik de som senare tillverkades till Komandirskies fältur, eller än senare till Nvch30-dykarna. 2809-verket är märkt 59-4 vilket visar att det tillverkades fjärde kvartalet 1959. Precision-verken märktes "ЧЧЗ" fram till ca 1964, därefter med Vostok-B:et. Säljaren garanterade att detta exemplar var ett orört/original – men lekman som man är i denna bransch, vill jag inte sätta min svärfars löständer på att detta är korrekt. Vissa forumtrådar menar att tavlor utan ordet ”Precision” inte uppfyllde Precision-reglerna. Den som kan hjälpa eller stjälpa får gärna svara.
Hursom: ME LIKE!

Alla borde ha (minst) en Precision! ;)

Ha en fin helg.
IMG_0630.jpg
Köpstopp, köpstopp, köpstopp!
Som alltid ett intressant och välskrivet inlägg, tack!
 

Vostok

Audemars
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Men dom kan inte gööööra så här!
Det är nog förvirrande att gamla Old Ministry (Ministerial) hette 710, men även den nya med annan boett också kallas 710.
Vad härnäst?
"090 Tonneau" som späd rund Swatchmodell i genomskinlig blå plast???
:mad:;)🤣😂🤣😂
 

Vostok

Audemars
Men dom kan inte gööööra så här!
Det är nog förvirrande att gamla Old Ministry (Ministerial) hette 710, men även den nya med annan boett också kallas 710.
Vad härnäst?
"090 Tonneau" som späd rund Swatchmodell i genomskinlig blå plast???
:mad:;)🤣😂🤣😂
Fast det är ju en "Komandirskie K-35" boett.
Boetten heter 35 men den är rostfri och får då material nr: 0 = 350
Men den är exakt som en Amphibia boett så det är kanske lite förvirrande :D
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
350? Jag trodde det bara var första Amphibian (tjocka tunnan)?
Lär mig!
Fast det är ju en "Komandirskie K-35" boett.
Boetten heter 35 men den är rostfri och får då material nr: 0 = 350
Men den är exakt som en Amphibia boett så det är kanske lite förvirrande :D
Ja jag skulle nog skrivit Komandirskie 350 så ingen trodde det var en Amphibia och dyker ner till 200meter.
 
D

Deleted member 34552

Guest
Om du är intresserad kan du lyfta dig en nivå och ladda ner en timegrapher-app till telefonen (iafall till iPhone). Jag använde appen som helt enkelt heter "Timegrapher" och lärde mig en hel del om regulering av urverk den vägen, innan jag gick all in och skaffade en riktigt timegrapher.
Man använder mikrofonen i den trådbundna handsfree-enheten, som man då lägger ovanpå eller under klockan. Funkar ganska bra just för att se hur fort/sakta verket går och du ser omedelbart hur din justering har slagit. Precisionen är inte 1000%, men räcker normalt för att vara till stor hjälp vid justering av gången.
En stor nackdel är att appen är oerhört känslig för ljud från omgivningen. Ljud från ventilationen kan i värsta fall påverka... Blir du lite mer avancerad och vill hålla koll på beat error och amplitud krävs det riktiga grejer.
Heter den bara ” timegrapher”? Jag laddade ner två st igår men ingen verkar vara den rätta, har försökt o ta tiden på den med vanlig mobil klocka o den är på ungefär 1-2 min för sakta fortfarande ser det ut som men man ska oxå vänta 24h som dom andra sa lr hur?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tur att jag inte hade en sån när jag dök ner i skiten idag med andra ord. Men tror faktiskt att kommanderskie skulle funka att dyka med i gödsel kanalen då skit är tjockare än vatten

Tröttnar du någonsin på ditt yrke finns det ju alltid alternativ... 😇

Screenshot_20210827-171630_Chrome.jpg


Tror också en kommandirski skulle överleva dina dykningar 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för snabbt svar men tänkte på den på iPhone app store

 
Topp