• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Matlagning pågår.
20221118_185034.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En fråga till expertgruppen😀

När jag nu tittat runt på 2416b urverk på eBay och andra ställen noterade jag följande.

De flesta urverk står det RUS på en platta i verket. På min står det SU.

Funderar på vad det handlar om, olika årsmodell? Soviet Union respektive Russia? "Super"?😅

Någon som har en öppen klocka med 1416b, vad står på era?🙂

Screenshot_20221118_002529_eBay.jpg


20221118_001814.jpg

Jodå, du har gissat helt rätt. SU står för Soviet Union och RUS för Russia. Det är i grunden exakt samma konstruktion. Personligen är jag lite petig med vad som är vad och vill helst att en klocka från sovjettiden skall ha ett verk från samma era. I ditt fall, om du ser till att spara på originalverket spelar det kanske ingen större roll.
Jag vet inte vad ni andra säger, men är det inte så att det finns nya 2416-verk som har lite olika tjocklek?

Edit: Jag blir lite osäker på det där med tjockleken. En kort koll visar på att 2416 tycks vara 6,3 mm och jag hittar inga belägg för det jag skrev om olika tjocklekar. Kan vara att jag blandar ihop med och utan datum. Både förvirrad och osäker... 🤔

Utan att veta skulle jag gissa att det skulle gå alldeles utmärkt att flytta bryggan till ett nytt verk 😃

Jag tror dessutom balansen redan är bytt på din klocka till en senare!
 

Watchvintage

Cartier
Kolla fasningen på verket och avsaknaden på *balansenbryggan...

Hm...nya termer för mig så fick googla. Tänkte först balans var tyngden som snurrar runt men det heter väl något annat förmodar jag.

Google hitta tillbaka till Klocksnack i en annan tråd😀 Där nedanstående bild var. Är det de delarna du menar?

På min klocka fick jag tyvärr inget bra kort på det (tidigare kort var på annan klocka där det även stod RUS) om det är den del jag tror. Suddigt som du ser längre ner. Men du kanske kan se ändå om det ser utbytt ut?

Screenshot_20221119_010443_Chrome.jpg


har bara ett suddigt kort enligt nedan.

20221117_130457.jpg
 

Watchvintage

Cartier
What the f**k?
HAN ÄR HELT GALEN!
Jobbar "hemifrån" från Beckomberga, eller?
;) 😂😂😂😂
Stenhårt!
Här i tråden hittar du galningar som kan och provat allt.
Jag har stannat på nivån byta visare, och i helgen bytte jag ett quartz-verk på hustruns kronograf (vågar inte gå längre med syn och handskakningar som en gammelsmurf). Gick jättebra förutom att tidtagningsvisaren ytterst gick av. Men inget problem, då hustrun inte ens vet att klockan är en kronograf! 😂

Jobbar tyvärr inte hemifrån , då kanske man skulle kunna hitta tid lite lättare för sina hobbies😉

Var inga jättedyra grejer jag köpte, totalt kanske 1700 kr. Har heller inga visioner om att jag kommer bli någon urmakare. Däremot är jag nyfiken och förstå mer, då behöver jag ju lite grejer för att kunna disikera och kolla🙂

Räknar iskallt med att om jag i slutändan sitter med en hög kugghjul och fjädrar så hittar jag någon som kan sätta ihop igen😅

Men jag är nog sån, när jag har en hobby så satsar jag och förkovrar mig. Sen när jag stillat min nyfikenhet är jag "färdig" och hittar något annat.🙂

Genom åren tex designa lite speciella lampor för vägghörn. Märklintåg en period, designa möbler, veteranträbåtar där jag renoverade 2 st från grunden i princip (innan jag fick barn, skulle aldrig funka tidsmässigt idag).

Den hobbyn gick dock lite längre och slutade med att jag designa egen träbåtkonstruktion och båt, bla med plast i botten vilket resulterade i att jag tog in investerare och öppnade varv och sålde 10 båtar. Sen kom lågkonjunkturen och det blev KK tyvärr. Sved ordentligt, men båtarna åker runt och är mycket uppskattade.

Sen två år tillbaka är Puch Alabama mopeder ett nytt intresse. Förkovrat mig i den modellen. Renoverar från grunden 2 st till mina döttrar som ska vara klara till våren om jag hinner. Har 3 till som jag planerar att renovera 1 per år sen framöver så jag och frun har varsin också.

Så, nu när jag fastnat för ryska klockor, speciellt Vostok. Så blir det nog samma mönster förmodar jag.

Då behöver man ett litet "startkit" tänker jag😉
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
Hej vänner!
Har lämnat in min Vostok Super Compressor hos urmakare nu som ska renovera/serva den.

Fått en tidsenlig rätt sekundvisare av den mycket generösa @steros, stort ödmjukt tack!🙏

Var inne och lämnade visaren hos urmakaren. Han hade hittat något fel på klockan. Om jag förstod rätt en fjäder? som gör att klockans automatiska uppvridning inte funkar som den ska. Eller nåt...han förklara inte så bra eller om jag inte fatta.😅

Hurusom han vill inte gå vidare om han inte har delar att kunna byta med eller om det sker en olycka som han sa.

Han öppnade den så jag för första gången såg inuti. Extremt spännande, första gången för mig🤗

Han läste urverket som 24165...Men jag förmodar det är ett 2416b?

Utifrån det tänkte jag höra om någon av er har ett tidsenligt 80 början 90-tals 2416b urverk att sälja, eller hel klocka till bra pris?. Tänker att jag lämnar det till urmakaren så det kan fungera som donator gällande delar.

Stort tack på förhand!

/Richard
20221117_130342.jpg
Jag har en del reservdelar till automatuppdraget för utom 3e hjulet och det brukar vara det som ryker men jag kan nog eventuellt fixa fram!😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hm...nya termer för mig så fick googla. Tänkte först balans var tyngden som snurrar runt men det heter väl något annat förmodar jag.

Google hitta tillbaka till Klocksnack i en annan tråd😀 Där nedanstående bild var. Är det de delarna du menar?

På min klocka fick jag tyvärr inget bra kort på det (tidigare kort var på annan klocka där det även stod RUS) om det är den del jag tror. Suddigt som du ser längre ner. Men du kanske kan se ändå om det ser utbytt ut?

Screenshot_20221119_010443_Chrome.jpg


har bara ett suddigt kort enligt nedan.

20221117_130457.jpg

Se skillnaden på fasningen på kanten!
Screenshot_20221119-093651_Gallery.jpg


Hittade dock ingen bild där det är samma på 2416B på nätet, så jag kan ha fel, kanske skall vara så här på detta urverket?

På äldre manuella 2409 eller 2414 brukar det iallafall vara fasat kant på båda.

Se http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Wostok_2409A

Edit: hittade en bild!
s-l1600 (1).jpg
 

MAz_666

Rolex
Dagens. En Raketa med automatverket 2627.H

Dagskivan verkar inte fungera, det får jag kolla på och den har inte quickset på datum som vissa Slava verkar ha. Gillar baklocket på denna, ser tydligt att det är en automat!

20221119_111145.jpg

20221119_105943.jpg

20221119_110105.jpg
Den där tavlan har varit med om mer än hela RyssTrådens samlade erfarenhet tillsammans!!!
OMG!
🥰 🥰
 

Watchvintage

Cartier
Se skillnaden på fasningen på kanten!
Screenshot_20221119-093651_Gallery.jpg


Hittade dock ingen bild där det är samma på 2416B på nätet, så jag kan ha fel, kanske skall vara så här på detta urverket?

På äldre manuella 2409 eller 2414 brukar det iallafall vara fasat kant på båda.

Se http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Wostok_2409A

Edit: hittade en bild!
s-l1600 (1).jpg

Aha....Stort tack! Fick jag lära mig något nytt. 😊

När jag googlat runt verkar det finnas både med och utan fasning. Ett verk som kallas Vostok 2416B-1 verkar inte ha fasning. Inte konstigt om det ändrat lite smågrejer under åren tänker jag. Synd att det inte verkar finnas så mycket dokumentation om det när man googlar på det. Men då vet jag, behöver ju inte vara utbyt då på min klocka.

Eftersom ingen pillat med den sen 90-talet då jag köpte den så skulle det gjorts innan i sånt fall, verkar nära inpå om de tillverkades slutet 80- början 90-talet.




Screenshot 2022-11-19 112801.png
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Aha....Stort tack! Fick jag lära mig något nytt. 😊

När jag googlat runt verkar det finnas både med och utan fasning. Ett verk som kallas Vostok 2416B-1 verkar inte ha fasning. Inte konstigt om det ändrat lite smågrejer under åren tänker jag. Synd att det inte verkar finnas så mycket dokumentation om det när man googlar på det. Men då vet jag, behöver ju inte vara utbyt då på min klocka.

Eftersom ingen pillat med den sen 90-talet då jag köpte den så skulle det gjorts innan i sånt fall, verkar nära inpå om de tillverkades slutet 80- början 90-talet.




Screenshot 2022-11-19 112801.png

Jag kan tänka mig att när de började införa verk utan fasning att de fortfarande hade bryggor med fasning kvar och helt enkelt blandade. Runt -91 (då sovjet föll i samman) blandade de rätt friskt iallafall. Finns ju Vostokklockor med t.ex. Poljotverk och urtavla som antagligen tillverkat av Poljot fast med Vostoklogga ifrån den tiden...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den där tavlan har varit med om mer än hela RyssTrådens samlade erfarenhet tillsammans!!!
OMG!
🥰 🥰

Hehe, jo den verkar vart med om en del. Dessutom hade någon kladdad med tuschpenna för att dölja den stora repan samt några mindre sprickor på tavlan. Färgen var väldigt fel och det såg för j-vligt ut, men lite t-röd på tops fixade till det 😀
 

Watchvintage

Cartier
Jag har en del reservdelar till automatuppdraget för utom 3e hjulet och det brukar vara det som ryker men jag kan nog eventuellt fixa fram!😊
Toppensnällt!
Köper det gärna och kan naturligtvis skicka tillbaka delar som inte används.

Var sitter 3e hjulet? Kan passa på att lära mig!😀

När man säger går sönder, är det kuggar som är dåliga, pinnen de sitter på som är vajsing. Eller vad brukar felet vara?
 

Beo

Patek
Toppensnällt!
Köper det gärna och kan naturligtvis skicka tillbaka delar som inte används.

Var sitter 3e hjulet? Kan passa på att lära mig!😀

När man säger går sönder, är det kuggar som är dåliga, pinnen de sitter på som är vajsing. Eller vad brukar felet vara?
Hjulet sitter närmast fjädertrumman och det brukar tappa tänder eller så slutar låsningen som gör att hjulet bara kan roteras åt ett håll fungera!
20180721_123759.jpg
20180721_123842.jpg
20180721_124036.jpg
20180721_124131.jpg
20180721_124209.jpg

Det hjulet som sitter kvar på sista bilden är det 3e hjulet som drar mot fjädertrumman.😊
 
Topp