Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
MUMMA! Ser "gammal ut" på den f.d. röda sekunden, som nu är så där härligt "gammal-orange".Godmorgon!
![]()
Yes box, NOS. Baksidan skvallrar om att klockan inte har använts så speciellt mycket. Har nog mest legat och "lagrats".MUMMA! Ser "gammal ut" på den f.d. röda sekunden, som nu är så där härligt "gammal-orange".
Men tavlan: jävlar i min låda vilket skick!!!
T.o.m. köpt som NOS?
Vilket kap! GRATTIS!!!Då var det fredag. Denna vecka har två nykomlingar dykt upp. Det är "Röda stjärnan" respektive "U-båtskaptenen med silverfärgad urtavla". Både är relativt ovanliga, den senare tom väldigt ovanlig.
![]()
Kaptenen kommer att presenteras senare. Idag sitter Röda stjärna på handleden.
![]()
Boett och knappar är i ganska dåligt skick på denna (relativt sliten kromad mässing), men tavla och visare ser riktigt fina ut.
Enligt Polmax släpptes modellen 1993, men mitt urverk kan dateras till mellan 1989-1992.
![]()
Tavlan är intressant eftersom den delar flera grundläggande designelement med de tavlor som satt på de första Vostok-kronograferna från 1989, se nedan. Detta i kombination med dateringen av mitt urverk gör att en kvalificerad gissning snarare placerar Röda sttjärnan till just 1989.
![]()
Boetten i halvdåligt skick och släktskap med Komandirskie-modellen gör att jag funderar på att flytta innandömet till en av de nya Komandirskie-boetter jag fick hem tidigare denna vecka...
Nedan Polmax presentation av modellen:
Poljot Sturmanskie
polmax3133.com
Jag har haft köpstopp i flera månaderVilket kap! GRATTIS!!!
Lite arg blir jag, ty mitt köpstopp vinglar en aning när jag ser en sån där goding!
Då var det fredag. Denna vecka har två nykomlingar dykt upp. Det är "Röda stjärnan" respektive "U-båtskaptenen med silverfärgad urtavla". Både är relativt ovanliga, den senare tom väldigt ovanlig.
![]()
Kaptenen kommer att presenteras senare. Idag sitter Röda stjärna på handleden.
![]()
Boett och knappar är i ganska dåligt skick på denna (relativt sliten kromad mässing), men tavla och visare ser riktigt fina ut.
Enligt Polmax släpptes modellen 1993, men mitt urverk kan dateras till mellan 1989-1992.
![]()
Tavlan är intressant eftersom den delar flera grundläggande designelement med de tavlor som satt på de första Vostok-kronograferna från 1989, se nedan. Detta i kombination med dateringen av mitt urverk gör att en kvalificerad gissning snarare placerar Röda sttjärnan till just 1989.
![]()
Boetten i halvdåligt skick och släktskap med Komandirskie-modellen gör att jag funderar på att flytta innandömet till en av de nya Komandirskie-boetter jag fick hem tidigare denna vecka...
Nedan Polmax presentation av modellen:
Poljot Sturmanskie
polmax3133.com
Jag har haft köpstopp i flera månader![]()
Poljot 3133 (senare Maktime) tillverkades tom 31 december 2011, så produktionen pågick under ganska många år. Det finns urtavlor till salu, men ofta är det, som du skriver, enklare att köpa en donatorklocka.Grymt fångat! Underbara klockor!
Har själv funderat på o köpa en sådan med stjärnan... Letar tavla till mon Vostok 3133 boett. Kanske enklare o bara köpa en hel donatorklocka?!
3133 användes väl många år efter produktionen avslutades, de hade ett stort lager av urverk producerade innan.
Poljot 3133 (senare Maktime) tillverkades tom 31 december 2011, så produktionen pågick under ganska många år. Det finns urtavlor till salu, men ofta är det, som du skriver, enklare att köpa en donatorklocka.
Är det någon specifik urtavla du är ute efter? Jag har ett mindre antal hemma i lådan.
Ang 3133 så håller jag på och skriver på ett längre inlägg om historiken bakom Poljot 3133 och hur det gick...
Kom lite paket idag!![]()
![]()
Go helg vänner!![]()
Alltså, min hjärna går på högvarv.Ah, glömde lägga upp min lunchbild. Lagade till mig själv.
![]()
Nu, en klocka till.
Vostok 2409A, med romerska siffror.
Står still, behöver service. Lätt vattenskadad tavla, torrsprickor i glaset.
Innan
![]()
![]()
Urverk
![]()
Efter
![]()
Alltså, min hjärna går på högvarv.
Typ tre nya "vrak" som får nytt liv per dag.
Det blir ju 3 x 365 --> 1095 sovjetiska godingar per år?!?
Du måste ha 3 containrar på baksidan av huset fulla???
![]()
![]()
Hmm, du köpte lika många klockor under 2024 som hela min samling består av...Hehe, nu har jag ju bara putsat, återstår och o serva, så kommer dröja innan alla snurrar.
Räknade faktiskt hur många jag köpte förra året, landade på cirka 200, rätt få alltså!!!
Kommer inte ihåg om det var bara ryssar i den siffran, har köpt några ifrån andra länder med, samt en drös reservdelar m.m.
Får faktiskt plats (än så länge) i mitt klockskåp även om det ligger lite bös i några påsar (damklockor/billigt skräp m.m.) samt i sortmentlådor (renoveringsobjekt).
Hmmm.. add to cart?
![]()
De gamla urverken är oerhört vackra skapelser inkl Geneva stripes. Släktskapet med Lip R26 lär vara tydligt på dessa tidiga verk.På tal om putsning, vilken stil och färg skall jag välja? Har ni några bra förslag? Tänkte med er stora erfarenhet?
![]()
![]()
En till "ny" som putsats till lite... Fungerar inte, behöver service samt minst en ny uppdragsfjäder och klickfjädern är lite deformerad.
Chaika ЧЧЗ (Vostok) 2605 - ifrån 60-talet. Antagligen modell 451ЧН.
Innan
![]()
Urverk
![]()
Efter
![]()
Runt 60-talets början och fram till 1964 tillverkade ЧЧЗ (Vostok) klockor av denna typ med märket Chaika (det var de ända de tillverkade av märket Chaika).
De gamla urverken är oerhört vackra skapelser inkl Geneva stripes. Släktskapet med Lip R26 lär vara tydligt på dessa tidiga verk.
De gamla urverken är oerhört vackra skapelser inkl Geneva stripes. Släktskapet med Lip R26 lär vara tydligt på dessa tidiga verk.
Sten till drivhjulet på sekund pinongen?Tittade på en till igår, blev sent så la aldrig upp den...
Finn minst ett fel...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sten till drivhjulet på sekund pinongen?![]()