• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ytterligare en servad...
20250105_112616.jpg

Ytterligare en nyservad, denna gång en Vostok 2234 SU Komandirskie, alltså den med hacking, Zakaz också. Saknade sekundvisare, hade bara en som passade till 22xx, så den fick det bli om än lite kort...
20250107_095101.jpg

Bytte datumskiva, då den som satt på hade börjat flagna. Här bild på den gamla
20250104_211720.jpg

Innan ihopsättning
20250105_142752.jpg

20250105_155105.jpg

Här ser man hacking-komplikationen, på nedre delen av urverket, den metallbit som sitter fast med en skruv, precis ovanför där bommen tar slut i verket.

Endast den metallbiten, en fjäder (syns till höger under metallbiten) och skruven behövs för att göra urverket till hacking.

När man drar ut bommen för att ställa tiden, så trycker fjädern metallbiten så att urverket stoppar. Enkelt och smart!

Senast ändrad:
Inspirerad av @Rikala sitter idag denna Komandirskie på handleden. Vad jag vet är detta en av de sista varianterna som fick 2234-urverket, ca 20 år efter att det introducerades i mitten på 60-talet och för alltid satte Vostok på klock-kartan.
Modellen är lite rolig och bjuder på möjligheter att skapa en rad olika varianter. Tavla och omkringliggande ring (under glaset) kan kombineras på en mängd olika sätt. Den totala diametern blir ganska stor, vilket fyller ut boetten, som är lite större jämfört med tidigare Komandirskier.
Och på denna sitter rätt sekundvisare 😊
20250108_065439.jpg

Detta är en udda variant som säljaren kallar NVCh-20. Urtavlan ser kanske lite misstänkt fin ut. Boetten är helt ny för mig. Någon som vet vad det är - fynd eller skräp. Dyr är den oavsett 😱
Screenshot_20250108_135115_eBay.jpg

Screenshot_20250108_135207_eBay.jpg

Screenshot_20250108_135251_eBay.jpg

Den där är speciell, alltså boetten då! Budade på en bättre begagnad för ett tag sedan, men vann inte budgivningen. Kommer inte ihåg hur tavlan såg ut.

Osäker på ref, men boetten är nog helt kosher. Tavlan ser ny ut, killgissar nytillverkad tavla i gammalt utseeende?

Iofs kanske nos då man ser lite smuts på de vita prickarna?

NVCh 20 😆, säljaren vill nog bara få ut mer pengar.

Vad är det för pris på den?

Den där är speciell, alltså boetten då! Budade på en bättre begagnad för ett tag sedan, men vann inte budgivningen. Kommer inte ihåg hur tavlan såg ut.

Osäker på ref, men boetten är nog helt kosher. Tavlan ser ny ut, killgissar nytillverkad tavla i gammalt utseeende?

Iofs kanske nos då man ser lite smuts på de vita prickarna?

NVCh 20 😆, säljaren vill nog bara få ut mer pengar.

Vad är det för pris på den?
Drygt 10 000 kr...

Om vi antar att det skulle vara en "NVCh-20" så hade det nog även varit fel med ett datumfönster :)

Detta är en udda variant som säljaren kallar NVCh-20. Urtavlan ser kanske lite misstänkt fin ut. Boetten är helt ny för mig. Någon som vet vad det är - fynd eller skräp. Dyr är den oavsett 😱
Screenshot_20250108_135115_eBay.jpg

Screenshot_20250108_135207_eBay.jpg

Screenshot_20250108_135251_eBay.jpg
Jag undrar om inte det är diskuterat tidigare om att det är en prototyp boett som kommit utanför fabriken?har för mig att det diskuterats på Wus.
image.jpg

Kan ju vart en modell som aldrig såldes... även om den kom med i katalog. ?
Frågar ni en killgissare, så är det en lite ovanlig boett man stoppat i en "NVCh-liknande" tavla, och sedan kallat den för NVCh20 för att få ut lite mera kosing.
In my humble ...
Min klenod är väl en av de som kan påstås vara NVCh20?

Frågar ni en killgissare, så är det en lite ovanlig boett man stoppat i en "NVCh-liknande" tavla, och sedan kallat den för NVCh20 för att få ut lite mera kosing.
In my humble ...
Min klenod är väl en av de som kan påstås vara NVCh20?

Kanske? Kanske inte? Får se om man kan skjuta ner den gissningen?
Bundesarchiv_Bild_183-1988-1007-009,_Berlin,_39._Jahrestag_DDR-Gründung,_Parade_crop.jpg

Tillbaka
Topp